Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

cirkustricks med unghest???
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 23:52

Jeg har anskaffet mig en supersød og meget klog pinto vallak på snart 4 år.

Jeg har trænet lidt horsemanship med den og det går faktisk perfekt.

Nu er jeg så begyndt at lære den nogle småtricks, som at løfte ben, gå hen til skamlen på kommando (til opstigning), men mit problem er, at den er SÅ glad for godbidder at det faktisk forstyrrer dens koncentration lidt. Når den først har fået én, er det som om at den kun tænker på HVOR jeg har den næste og ikke øvelsen i sig selv. Det skal lige siges at jeg er meget sparsommelig med godbidder og kun giver ham én hvis han udfører øvelsen perfekt. Han forstår også ros, men det virker som om at det ikke er nok for ham... Han er meget klog og meget lærenem, så jeg vil gerne lære ham nogle flere tricks, men hvordan?

Er det egentlig for tidligt at træne tricks? hvad er jeres mening?

Jeg har tænkt lidt på klikkertræning, men jeg aner ikke hvordan man får fat i en underviser.

Han er forresten også begyndt at skubbe til mig når jeg kommer ud på folden, ligesom for at få noget. Dog har jeg kun én gang givet ham noget på folden... utroligt at han så bliver ved. Han forstår godt at han overtræder en grænse når han gør det, men selvom jeg jager ham ud fra mit personlige rum gør han det hver gang... hvad gør jeg???

Anne K.C.

Rid med din sunde fornuft og inituition i stedet for at ride med teoribogen under armen!

"Det du har i hånden er det du mangler at lave bagtil" sagt af Bent Branderup

0
0
Svar på denne tråd

Godbidder...
Forfatter: 
Dato:  01-07-2006 08:40

Godbidder skal efter min mening ikke benyttes med mindre hesten i forvejen er temmelig veltrænet, og kender grænserne GODT. Og det gør din ikke.

Jeg har selv lært min hingst på snart to, flere tricks. Han kan pt. spanske skridt, kompliment og lægge sig på kommando. Han kan også ting som stå på en elefantfod osv.

Jeg benytter ikke godbidder til ham, for det er han langt fra klar til. Jeg vil ikke have en hest der skubber eller napper efter godbidderne hele tiden, eller værre, mister fokus og glemmer alt om øvelsen i sig selv.

Den ros jeg bruger er fjernelse af pres, og kløning Han elsker at blive kløet, så hvis han har været virkelig sej, får han en omgang.

Hvis du kan finde ud af at lære din unghest øvelserne på en sjov og motiverende måde, bør godbidder ikke være nødvendige som motivation. Øvelsen og glæden ved at lære noget sjovt burde være nok.

Min plag tilbyder gang på gang de øvelser han har lært, fordi han syntes at det er sjovt, og han ved at han gør noget godt og er dygtig

Husk at glemme bagateller

Husk at nemme hvad det gælder

Husk at elske, mens du tør det

Husk at leve, mens du gør det

Citat: Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

Jeg træner klikkertræning
Forfatter: 
Dato:  01-07-2006 17:28

jeg træner klikkertræning med min 2 års og hun elsker det. Hun kan kysse, smile, (næsten) spanske skridt, neje, bakke og nogle andre småting.

Jeg vil sige at jo før du kommer igang med at træne dem tra jorden, jo bedre. Du får et super forhold til dem, de lærer at tænke selv og så bliver de stimuleret oppe i hovedet.

Jeg har trænet med min siden hun var 1 år og hun har bestemt ikke taget skade af det!!!

Slip fantasien løs, så er der masser af ting du kan træne og lave med din hest...

Her er min hest der nejer:

Og spanske skridt:

Frieser - de sorte perler!!!

• "If your horse says no, you either asked the wrong question or asked the question wrong"

Besøg min hjemmeside www.123hjemmeside.dk/munzert/

0
0
Svar på denne tråd

gfdskljægsdkfl
Forfatter: 
Dato:  01-07-2006 20:10
Hej!

Jeg tænkte på, hvilke kommandoer bruger i til de forskellige tricks? bruger i kropssproget eller verbale kommandoer?
0
0
Svar på denne tråd

Samme her, ingen godbidder til
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 16:34
min 3 års hingst- de bliver pest- ukoncentrerede af det. Og jeg har ikke endnu set nogen der kunne styre det med klikkeren og alle de godbidder. ...
Min får verbal ros, kløning og nussen og det virker bedre til en intelligent hest.

Godbidder er OK til de der er lidt langsommere opfattende og der hvor man fx skal igennem angst eller noget smerte/ spændinger.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

godbidder
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 17:30
Alt hvad hesten gider at arbejde for kan bruges. Jeg har valgt at bruge godbidder og jeg klikkertræner. Mine heste har lyn hurtigt fundet ud af at der skal arbejdes for at få en godbid i starten vil de gå efter godbidden men efter lidt finder de ud af at de skal lave noget for at få den. Der er ikke noget i vejen med at bruge godbidder og det har ikke noget at gøre med om hesten er dumme eller ej mine er utrolig kloge og har ikke noget at køre med de får godbidder. Klik din hest for han ikke er i lommen på dig lær ham at han får ros for at vente. Det er noget af det første jeg lære mine og det er utrolig praktisk.
Jeg køre ud og underviser skriv evt en mail om mere info.

Men spørg endelig hvis du er i tvivl om noget.

Prøv noget nyt og sjovt med din hest-prøv klikkertræning.
Læs alt om det på min hjemmeside
(nu med forum)
www.klikhesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

Typisk problem kan løses
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 18:25

Som mangeårig klikkerhundetræner kender jeg godt til problemet - også hos mine egne heste.

Men det er et spg. om at lave regler omkring godbidderne - i øvrigt også en god stressforbygger.

Lær hesten at den ALDRIG får en godbid når den tigger. Og træn det selvstændigt og målrettet som var det et trick i sig selv. Når hesten tigger, afventer du, vend evt. ryggen til. Når hesten holder op med at tigge, afventer du i tre sekunder (hvor den stadig ikke må tigge) og giver den så godbidden. Men det er vigtigt at træne så længe, at hesten har forstået, at den ikke opnår noget ved tiggeadfærden - den skal udslukkes.

Alternativ - det bruger jeg meget selv - kan du have godbidderne liggende et andet sted. Det har to formål. 1. det fjerne en del af den stress, som dyrene bygger op,når der er godbidder i nærheden, 2. det lærer dyret at kunne arbejde uden den behøver at have en godbid foran næsen (særlig vigtigt ved hunde),

Der er MASSEr af viden om klikkertræning på nettet: klikhesten.dk, canis.no, dogtraining.dk, animal-farm.org. Jeg henviser både til hunde, heste og kattesider, da principperne er de samme.

Go fornøjelse

KH
Søs

Besøg mine hjemmesider www.sheepfarm.dk, www.hundeskolentrofast.dk og skriv en hilsen i gæstebogen

Støt underskriftindsamlingen mod TV2 HÅBLØSE hundehvisker www.hundehviskeren.underskrifter.dk

0
0
Svar på denne tråd

Samme problem :-S
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 15:33
Har selv samme problem, men han er ved at forstå det, da jeg først lige er begyndt at træne, må jeg bare have tålmodighed og se om han ikke lærer det er øvelserne det går ud på .
0
0
Svar på denne tråd

At lære den at vente på godbidderne
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 15:53

Der ligger et stykke arbejde i at lære hesten, at den IKKE skal gå efter godbidderne, og at der ikke vanker noget, hvis den tigger.

Man kan godt styre det, hvis man er konsekvent, men det er en fordel at man har godt styr på hesten inden man starter, især hvis man har med en hingst at gøre.

Jeg underviser også i klikkertræning...

0
0
Svar på denne tråd

Tina MJ ...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 17:09

Er god til at lære fra sig mht klikkertræning - jeg har selv været på kursus med Tina, og på trods af at Assa syntes, alle de mennesker, der stod og kiggede på hende var meeeget mere spændende end selv godbidder, så har hun da siden taget revance og vi bruger meget klikkertræning.

Jeg er så småt begyndt at tilvænne min 1års til klikkeren - faktisk havde hun fattet pointen, men så røg hun på unghestefold, så de sidste par mdr. er det ikke blevet til noget. Men inden da syntes hun da at det var en super-god leg... den der med godbidderne

Assa har også haft en periode, hvor hun mente hun skulle have godbid uanset hvad hun lavede. Det tog ikke mere end 10 min med klikkeren, så havde hun fundet ud af, at man fik meget mere, når man ikke tiggede. Nu tigger hun så ved at flehme - men hun får stadig kun, når hun reelt er blevet bedt om at gøre det - og jeg slipper for en hest, der står og skraber med et forben.

Knus,

Trolden ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Fedt...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 21:24

Vil bare lige sige tak for denne tråd. Jeg står med præcis samme problem, endda samme alder hest som Anne, og jeg synes virkelig der er kommet nogle gode råd.

Tak alle mand :-)

km.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider