|
|
| Små Spring heste |
| Forfatter:  |
ponypawo |
| Dato:  |
25-06-2006 16:51 |
|
Hej.. Jeg hører altid, at vis jeg ville op og springe, de høje klasser i millitray og ridebanespring, skal jeg have en stor hest fra 165 cm og op efter... Er det rigtigt? Hvad syntes du? Rider du selv de høje klasser på en lille hest? Det hele er fordi jeg forelsket mig i min nu værende hest Stærke Straut, og alle sagde at det ville være det dunneste at købe ham, men kemien passet så godt at jeg købte ham ad ligevelet..  Lidt om min lille hest (som alle bare beregner for en pony) Navn: Stærke Straut Født: 2003 Højde: 156 cm
Straut er en super dejlig vallak med krut i måsen, jeg er begyndt at ride ham lidt i skoven og på strand, det hygger han sig findt med. Han er ik bange for noget og det for er han vel et velegnet emme til millitray da jeg også syntes det er super sjovt.. Håber det er nogle der ville svare Super dejlige sommer hilsner fra Malou og den lille hest Stærke Straut
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| små heste |
pjemm |
25-06-2006 17:01 |
|
Connemara er jo kendt for deres gode springevner, så jeg synes bestemt du bare skal gå i gang! Det er ikke altid de største heste som vinder, nogen gange er de for tunge og langsomme. Det kan godt være du ikke kommer til VM, men jeg tror helt sikkert du kan være med hos de store. Kiggede lige på hans far også, han er godt nok lækker! I øvrigt er din hest jo kun 3 år, han kan såmænd nå at blive lidt større. Min voksede 3 cm da han blev 5! :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hallooo!? |
ponypawo |
25-06-2006 17:35 |
|
Er der inge der selv har en lille hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
min gamle springhest Gold Charm xx red jeg 145cm. klasser på i England og hun var kun 158cm i stang,- så det er ikke altid tilfældet at heste skal være store:)
Flere gode 4 års heste sælges. top dressur,-og springafstamning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kommer an på.. |
|
|
hestens galopspring. Problemet med de små heste er jo ofte at deres galopspring ikke er lige så store som de større hestes. Derfor kan du have problemer på springbanen i eks. kombinationer. Sommetider ser man dog super gode "småheste". Jeg mener da at Jappeloup (en fransk "småhest"), kun var 1.55. Han vandt utrolig meget. Så der findes da også gode "småheste".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Små heste.. |
|
|
Hvis der ikke er problemer med højden,kan den i stedet for få vanskeligheder ved afstandene på en springbane.Den når sikkert ikke så langt i galopspringene,som en større hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
|
|
en småhest (153 cm) som jeg har sprunget på - og havde egentlig også planer om at hun skulle ha været springhest, men vi fik store problemer, da vi begyndte at øve faste afstande sammen med de store heste, så vi måtte ride sammen med ponyerne. Og hendes galop er endda fint rummelig for hendes størrelse. Hendes mor (150 cm), som jeg også red hesteklasser på, nåede af samme grund aldrig videre end til LA niveau. (der var ellers engang en træner der sagde om hende, at hvis hun havde haft vinger, ku hun flyve for SAS!) Det er ikke fordi Mille ikke har talentet, for 4. gang vi fik undervisning i spring, sprang vi 1.10 m og hun har taget en låge på 1.30 m med to skridts tilløb, da hun ikke gad være på folden længere. men vi kom i klemme med galopspringene + at jeg med alderen er blevet noget af en kylling  Men der er jo undtagelser der bekræfter reglen, men som udgangspunkt, tror jeg at man er bedre stillet med en "stor hest", hvis man har ambitioner om at komme helt til tops. Nogen kan godt finde ud af at sætte sine ambitioner efter den hest de nu har, mens andre er bedre stillet med at se sig om efter en hest, der kan indfri deres ambitioner. mvh Maria
Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre. Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brumbrum |
|
|
Jeg har en bætte hest på lidt over de 1.60 og vi kan altså sagtens springe kombinationer og højt samtidig. De heste der har rekord i højdespring, mener jeg også er ret små?
When a Loved one becomes a memory. The memory becomes The Truth. 07/05-1992 - 05/01/2005 F L A S H D A N C E
Rytter til kat. 3 søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
De heste der har sat rekord til højde springning i Ringkøbing, har været store heste, de små røg fra på 1.80, den mindste var ca 1.65, men det er ikke en lille hest. Heste på 1.65 - 1.75 er nok de bedst stillede, når det kommer til højere klasser, da det jo er dem afstande er regnet ud efter. Men der vil i M klasser blive en del problemer, hvis ikke den har en gang som en stor hest, da det jo ikke kun er højden, men i høj grad også vekslene afstande der gør det svært. Nogle små heste kan, og andre kan ikke, det kommer meget an på hvor stor og rummelig deres galop er. Der er et par små heste her. www.heste-nettet.dk/lodge/10372/ Det er mig der springer den brune hoppe(hun er dog 1.60), vi springer ca 1.40-1.45, hun kunne, når hun havde lyst, sagtens springe en bane i de højder, men hun kunne ikke klare det tekniske i en LA bane. Hun lever ikke mere. Pinto hingsten er det min veninde der rider(begge heste er hendes) han er 1.56 - 1.57, springer på et par af billederne 1.40, hvilket han gør med lethed, han springer LA til stævner, men kan sagtens gå MB(det er rytteren der ikke føler sig sikker nok endnu) de springer til træning MB og små MA baner, også teknisk svære baner, og det kan de sagtens.
Slesvig?? Det tror jeg nok frisør. You'll never walk alone!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 3 års... |
|
|
så den kan jo vokse lidt endnu også... men der er jo god tid den den evt må starte military Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hephey |
|
|
jeg tror nu sagtens det kan lade sig gøre... man får måske nogle dumme spring i kombi men man kan vel træne sig ra det...
Carina. Mango-Min elskede DV'er. Nu military vinder. Surprise- Min smukke ponyblanding.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shutterfly |
JulieTaylor |
26-06-2006 12:57 |
|
Meredith Michaels Beerbaums' Shutterfly er mig bekendt kun 1,60. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anima. |
|
|
Min gamle hest, Anima, er 158 cm. Hun er på det danske landshold, og har et hav af placeringer i flere store internationale grand prix klasser. I virkeligheden er det ikke størrelsen det kommer an på, men mere hestens galop, mod, vilje, smidighed og springteknik. -Størrelsen betyder intet. -Jo, store heste kan ofte virke mere "tunge/klossede" på en springbane, men igen er det også lidt en smags sag. Jeg personligt er mere til de lettet og mindre heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ponyen Stroller |
Eva Lydeking-Olsen |
26-06-2006 15:10 |
|
som var 148 cm, men lang og stort bygget fik sølv ved VM eller OL for læænge siden. Jeg har selv set ham gå S- spring med hestene, lidt vildt, men han sprang bare.
Adskillige ponyer går de lette militaryklasser for hest uden nogen problemer (det er ikke så teknisk) og jeg mener at een af Linnea Ericssons heste der går S også kun er ca 158 cm.
Jeg havde selv en pony på 145 cm for læænge siden, som sprang egen højde uden vanskeligheder,gik military for hest et par gange og snildt sprang heste-springene på jagt (vi nåede + 50 jagter sammen).
Det vigtigste er at kemien passer, at den har KRAFT nok også når den skal ud i de lidt længere galopspring og at den har et løvehjerte. OG at du repekterer hvis den har en grænse, så du ikke i overmod kommer til at ødelægge din lille, fine hest.
Eva -som selv rider dressur på små heste: lipizzanere på 155-160 cm og SLET ikke vil have dem større.
Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Som de andre siger er det ikke så meget højden på springene (endten har den det der skal til, eller osse har den ikke), men mere det tekniske. Men har den en god galop vil det jo ikke være et problem. Da jeg købte min hest, fik vi ham faktisk forholdvist billigt fordi han var så lille (i tyskland regnes en springhest på 163-64 åbentbart for meget lille), men han har faktisk mere galop end mange langt større heste. Tit er jeg faktisk nødt til at korte ham noget af for at en normal afstand i en kombination passer. Så hvis ellers springkapaciteten og galoppen (og modet) er der, kan jeg ikke se der skulle være noget problem. Mvh Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej der!! |
ponypawo |
27-06-2006 10:56 |
|
Det er dejlig af høre af der er håb forude 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalala |
|
|
har selv lige gået imod hvad alle sagde, ved at købe min overskønne Robin. jeg er også omkring 165, og robin er 155, 5 år. han har ikke den bedste gang (skal bruges til dressur/distance) men kemien passede 100% gør den stadig  han har sprunget 110 med rytter, ret højt syns jeg! i forhold til hans alder og højde. i løbet af hans 5 år har han fået et par føl, gået western, dressur, spring og tur her er han  
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Småhest... |
|
|
Jeg havde en lille Sorel hoppe på 156 cm, som jeg red LA/MB på. Den havde overhovedet ingen problemer med at nå frem på afstandende.
***Pejtersen*** Flere gode heste og ponyer til salg. Se mere på min hjemmeside Nedlagt landbrug med plads til 5-10 heste søges til leje. Max. 25 km. fra Aalborg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej... Min ridelæres søn, Kim Løwe, red EM military (for hest) på sin araber Hal OX. Den blev senere målt ned til pony... Der var godt nok mange der troede han var transportpony, men nej!!! Så det kan man sagtens. Der er også én af de store mandlige militaryryttere (tror det er mark todd) han rider helst på heste der er under 160, og han er selv høj. Held og lykke.
Det er sjovt, at tage heste alvorligt!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lille hest |
zanta |
09-07-2006 16:12 |
|
Jeg havde en hest der var så lille, at det viste sig hun var pony. Men dengang vi troede den var 150 og hest sprang jeg LB-LA på hende. Og det var ikke afstande eller højde der stoppede os, men mere rytterens manglende evner  Tilgengæld havde jeg lidt svært ved at være med i dressurklasserne, men nok igen pga. mine manglede evner  Dog har den en hel rækker røde rosetter (+et par blå og grønne) fra diverse dressur og springstævner. Hun hoppede desuden nemt 150 og går i dag som 17 års stadig MB på landsplan, dog som pony nu 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjahh... |
|
|
Sorry, gad altså ikke læse alle de andre indlæg. Vil bare lige pointere at det kan være et problem for små heste at nå frem i kombinationer og at holde tempoet i military. Jeg har selv en lille DV som går LA dressur, LB spring og Let i military. Han er kun 156, og vi har ingen problemer. I military er det sådan set ok med små heste, bare de løber stærkt og er tillidsfulde/har mod. Her er min stjerne: 
Mvh. Cat OBS! Nye billeder på præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mod og træning |
|
|
Små heste der skal springe højt skal have mod og masser træning. De kan sagtens gå afstandende mellem forhindringerne, man skal blot træne hvor mange galoptrin den lille hest skal bruge kontra den store hest. Så kan man sagtens lære at tilpasse afstandende. Jeg har redet en lille hest på 157 cm og han sprang 140 derhjemme, var på LB niveau stævnemæssigt da han blev skadet og til sidst desværre aflivet. Han kunne være kommet langt, for han havde masser af gå-på-mod. Jeg synes til gengæld, at det var sværere at gøre sig gældende i dressur på en lille hest, for uanset hvor pænt et program man red, så lå man i bunden under de langbenede som gik dårligere. Et eksempel: red dressur mod en jeg kender...på første halvdel af midterlinien var en kæmpe vandpyt. Hendes langbenede hest vadede hele vejen uden om vandpytten, for den nægtede at få våde tæer, hun ramte næsten midterlinien i paraden - karakter = 6 Tyson traskede pænt gennem vandpytten og lavede paraden præcis hvor han skulle på midterlinien - karakter = 4. Det var så mit sidste dressurstævne på ham, for med så uretfærdige dommere, gad jeg ikke spilde mere tid på dressurstævner. Så man kan måske have lidt odds imod sig til millitary, hvis man havner ind i de meget farvede dommere, som tydeligt dømmer efter om det er en type hest efter deres hoved i stedet for ekvipagens præstation. Her den smukke røde (ja ja, min højre hånd har lige sit eget liv der )  Og springbillede fra en af de mindre klasser, da han stadig var ret "grøn" på en springbane 
Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre, der tvinger deres små uskyldige børn til at opfylde deres egne tabte ambitioner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| oss mig |
|
|
Jeg har også redet en lille springhest. Mille var kun 156 cm men sprang let MB (og fik placeringer til landsstævner). Det med afstandende var ikke noget problem med hende, for hun tog meget lange galopspring. Naturligvis skulle man ikke "ramme forkert" på et dobbeltspring, men det skal man vist generelt lade være med ligegyldigt hvor stor ens hest er  Kan også huske connemaraen Rainbow som gik i distrikt 12 for 10-11 år siden. Den vandt alt hvad den stillede op i hvilket som oftest var MB og MA. Også til landsstævner fin den mange penge med hjem... Senere blev den købt af en fremtrædende ponyrytter og målt ned til pony. Så det kan lade sig gøre 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| små heste |
Lotte M |
12-07-2006 11:52 |
|
Det er svært at ride småheste både i dressur og spring, da det kræver at rytteren har en perfekt opstilling, fordi det er nemt at komme ud af balance når man er lidt stor til hesten. På springbanen må skal rytteren kunne ride hesten frem og tilbage mellem kombinationerne, hvilket kræver en god grundridning af hesten. Samtidig skal rytteren være med hesten ikke for langt fremme eller tilbage. I dressuren skal opstillingen ligeledes være perfekt. På en lille hest er det umuligt at skjule opstillingsfejl. En lille kompakt hest indtager ikke dressurbanen på sammen måde som en stor langbenet hest gør det. Hvis man vil blande sig i placering skal den lille hest være yderst velgående gerne lidt ud over det sædvanlige og rytteren en perfekt opstilling. Det kan nogle gange være lidt øv at have en lille hest - men så må man tro på at man er en bedre rytter end til øvrige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1000 tak alle sammen |
ponypawo |
12-07-2006 12:01 |
|
1000 TAK for alle de henvendelser det er super lærerit at læse om det enmele.. og jeg ser frem til at jeg kan begyde rigtig at ride ham til vinter..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|