Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Min hest bukker
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 19:21

Jeg har store problemer med at min hest bukker, primært i galop, når vi er på tur. Det er simpelthen hans måde at vise på, at han har det rigtig sjovt, eller også er han fræk. Der er ikke noget i vejen med ham eller hans udstyr (sadel/hovedtøj). Hans buk virker mest som kådhed eller som dårlig vane. Han gør det også, når han bliver lukket på fold.


Jeg selv er en kyllingedressurrytter, og jeg synes ikke det er sjovt. Han gør det også nogle gange i galoppen, når vi rider dressur, samt når han springer (hvor jeg ikke rider ham).


Han bukker også, når noget ikke passer ham. Eksempel: En pige skulle springe ham nede på banen, men han blev ved med at løbe udenom springet. Efter fire-fem forsøg gav hun ham et tjat på skulderen med pisken for ligesom at fortælle ham, at nu måtte han godt arte sig. Så tog han den ellers ind over banen som en anden rodeohest (hun blev heldigvis siddende).


Jeg kunne godt tænke mig, at han kunne blive sat på plads, men at slå ham gør bare ondt værre (flere og vildere buk). Jeg rider som regel aldrig med pisk, fordi der er rigeligt energi/fremgang i ham.


Jeg har to seje piger, som rider i terrænet på ham og har lært at blive siddende, og de er ikke synderligt generede af det, men jeg synes ikke, det er en god vane. Hvad gør jeg, så han holder op? Han er fuldblod, så han kan virkelig lave krumspring. Kan man prøve med et hårdere bid?



Kiiri
*Viden er stolt over at have lært så meget*
*Visdom er ydmyg over ikke at vide mere*
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange årsager..
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 20:13

Du har nok "bare" et bukkedyr - d.v.s. han udtrykker både glæde og frustration gennem at bukke. Så det ligger nok til hans temperament at "udtrykke" sig på den måde.


Min gamle havde lidt af det samme, dog ikke så udpræget, som du beskriver din.


Jeg valgte at ignorere det. Som ofte var det i forbindelse med "begejstring" - galopture, spring, ringridning o.s.v. og det var ikke værre, end jeg kunne stoppe det rimelig hurtigt. Kun én gang fik han sat mig af, men da var jeg selv uopmærksom og havde alt for løse tøjler. Ellers valgte jeg at grine lidt af ham - at tage det afslappet.


Alternativet er nok at lade en garvet rytter "skære ud i pap" overfor hesten, at bukning er lig med afstrafning - og det er jeg ikke personligt tilhænger af. Og så er det ikke engang sikkert, at hesten alligevel forstår det - man risikere jo at straffe hesten for at vise livsglæde. Det virker ikke umiddelbart, som den gør det p.g.a. "frækhed" eller fordi den vil kyle jer af.


Er det en ung hest? I så fald vil det måske aftage noget med alderen.


Du må nok til en vis grad leve med det - og fuldblod kan jo være lidt "spændende" at ride på i nogle tilfælde - og hvis hesten ellers er sød og rar og i trives sammen, går det jo nok!


Sys




Tror ikke der er så meget du kan gøre


Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Den gør det af glæde
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 21:31
Nu arbejder jeg med fuldbold (løbsheste). Jeg red en af vores heste i starten af træningen, og den bukkede hver eneste gang vi satte den af i galop (cantre) tempo, og det gjorde den fordi den var glad og havde det godt. Nu er det godt 4 måneder siden den kom i træning og den bukker ikke mere, men i starten af træningen gjorde den det. Tror at din hest bukker fordi den har det godt, men den skal så også lære at styre det! For jeg kan godt se det trælse ved det, min egen pony gjorde det hver gang vi sprang af i galop, men han stoppede igen. Tror du skal sætte din hest på plads en gang for alle, for så kan det være at den holder igen. Eller sætte den ud til en rutineret rytter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Også min
Forfatter: 
Dato:  22-06-2006 09:24

Det gør Amon også.


Amon er jo kun 5 og vi er slet ikke rigtig nået til galoppen. På banen er han meget svær at få i galop, og giver istedet surer små buk når man beder om galop, men det skal der lige arbejdes på


Men i naturen vil han gerne ride stærkt og gerne galopere, men det foregår med de der glade "nej hvor er det dog skønt" buk!!

Jeg stopper galoppen når han gør det og håber så at han med tiden forstår at hvis han gør det får han ikke nogen galop!!


Jeg vil også meget gerne høre hvis nogen har nogle gode ideer, jeg syntes nemlig heller ikke det er spor sjovt.




Se min hjemmeside


Tror på en vej frem uden vold!

Klassisk/akademisk ridekunst

Medlem af DHPV - Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub


0
0
Svar på denne tråd
 
 bukker...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2006 11:27
min hyps gør det også...det er så sjovt...dog ikke altid lige skønt...det er som regel i dressur...når han skal changere...det er hen helt pjattet med...så prutter han og grynter...og tramper ...og bukker...

ped har været der...ped har prøvet det
0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv at
Forfatter: 
Dato:  22-06-2006 11:41
sørge for at holde hovedet oppe på hesten. Hvis den rigtig bukker til,er den nødt til at sænke hovedet. Jeg har en ismule der gerne vil bukke i en hurtig galop, men jeg undgår der ved at starte langsomt op og være opmærksom på tøjlerne. Altså ikke holde dem stramt, men være på forkant hvis han rykker lidt. Lader ham krudte af i en lidt længere middelgalop. Og pas på at du ikke holder ham for stramt når du er bange for han vil bukke. Det gør det bare værre. Ellers ved jeg ikke lige hvad der kan hjælpe??
0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-06-2006 17:50
Som de andre skriver, så giver din beskrivelse indtryk af, at du simpelthen har en glad og kåd hest. Mon ikke det bliver bedre med tiden...?

Hvis det er helt galt, og du er bekymret for at falde af, når du er på tur, så kan du eventuelt bruge en halsrem - dvs. en "reservedel" til en martingal eller en lang stigrem. Den spændes løst omkring halsen, sådan at der er noget for dig at holde fast i. Min erfaring siger mig at en sådan rem er en helt fantastisk hjælp til at blive i sadlen. Samtidig signalerer remmen til hesten (hvis du altså har godt fat i den) at hovedet skal op.

God fornøjelse... ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke kun unge heste
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 13:19

Hej..

Den vallak jeg rider gør det også ret ofte, og på præcis samme tidspunkter som din gør det, og det er simpelthen også fordi han er super glad... Han burde måske umiddelbart ikke opføre sig så ungheste-agtigt for han er efterhånden 10 år, og var rideskolehest i nogle år før jeg begyndte at ride ham mere seriøst.. Men det er nok også bare fordi han er så glad for at der sker lidt mere, og mere afvekslende ting, at han er så ovenud glad...


Jeg er ved at lære at håndtere det nu, for i en periode blev jeg direkte panikslagen når han gjorde det, men det er gået op for mig at han ikke gør det for at smide mig af, men jo bare fordi han er virkelig Glad, og når man tænker på det sådan er det jo herligt at vide at ens hest er SÅ glad..


Jeg har ikke endnu fundet en løsning, men jeg har en plan/idé.. Så næste gang han gør det vil jeg simpelthen stoppe ham.. ikke hårdt og brutalt eller sådan noget, men alligevel konsekvent så han ved at han ikke får lov at galopere/springe før han vil opføre sig ordentligt... Det vil nok tage noget tid for ham at forstå, men jeg tror det vil sive ind til sidst at han er nødt til at undertrykke hans lyst til at bukke for, at få lov til at galopere...



Held og lykke med at få kontrol over det, og husk ikke at straffe ham hårdt fysisk, men istedet lære ham at man må yde før man kan nyde...



- Ditte

0
0
Svar på denne tråd
 
 ofte kådhed MEN
Forfatter: 
Dato:  27-06-2006 11:41

hejsa.


Bukkeriert kan også skyldes ømhed i forhovene (eller måske forbenene), det er i hvert tilfælde værd at kigge på inden man helt konkluderer at det er en uvane. Tjeck evt om den har puls i forbenene.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-06-2006 14:56

Jeg har præcis samme problem med den 4 års hoppe jeg rider. Glædesbuk før/under galop :-(


Hun har engang givet mig en meget voldsom bukketur, der har gjort mig ret bange for at galoppere på hende.


Den anden dag, da jeg bad hende sætte i galop for første gang på en volte (og kun for anden gang efter bukketuren, der ellers foregik i august sidste år). Hun startede med en smule buk (ikke noget voldsomt), og der reagerede jeg ved at blive sur, tage i tøjlen, råbe op, og give et lille slag med pisken (det var IKKE hårdt). Bagefter var jeg meget chokeret over min reaktion, da det bestemt ikke havde været min mening at reagerer sådan, men når man har går med frygten så længe, skal der ikke meget til, før man kommer til at overreagerer :-( Desværre. Specielt brugen af pisken er jeg ked af, da den efter min mening KUN skal bruges til at drive med i ekstreme tilfælde (somregel har jeg den bare med uden at bruge den).


Jeg prøvede dog alligevel at sætte i galop igen, selv om jeg havde mest lyst til at stige af og droppe ridningen, og det var heldigt for sørme om ikke hun satte i den fineste galop uden så meget som skyggen af tegn på buk. Jeg var dog så optaget af at rose og klappe hende, at jeg glemte at ride videre i galoppen ;-) Bag efter prøvede jeg igen, og endnu engang satte hun pænt i galop. Denne gang huskede jeg dog at ride videre, mens jeg roste :-)


Jeg skriver ikke dette for at retfærdiggøre min første handling, men mere for at fortælle, at hesten ikke nødvendigvis tager skade, hvis man kontant fortæller den, at man ikke vil finde sig i bukspring.


Nu har jeg ikke haft mulighed for at ride hende mere siden, så om hun bukker igen næste gang, vi prøver, ved jeg ikke. Det vil tiden vise. Men næste gang vil jeg også prøve den med bare at tage hende ned igen, så hun simpelthen ikke får lov at galoppere, hvis hun bukker. Og jeg vil helt sikkert ikke tage pisken med næste gang.


Mvh. Julie



---


Dansk Oldenborg Avl


DYGTIG dressur-underviser søges:

Se mere her www.heste-nettet.dk/ma...336&t=2336

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider