Jeg har præcis samme problem med den 4 års hoppe jeg rider. Glædesbuk før/under galop 
Hun har engang givet mig en meget voldsom bukketur, der har gjort mig ret bange for at galoppere på hende.
Den anden dag, da jeg bad hende sætte i galop for første gang på en volte (og kun for anden gang efter bukketuren, der ellers foregik i august sidste år). Hun startede med en smule buk (ikke noget voldsomt), og der reagerede jeg ved at blive sur, tage i tøjlen, råbe op, og give et lille slag med pisken (det var IKKE hårdt). Bagefter var jeg meget chokeret over min reaktion, da det bestemt ikke havde været min mening at reagerer sådan, men når man har går med frygten så længe, skal der ikke meget til, før man kommer til at overreagerer
Desværre. Specielt brugen af pisken er jeg ked af, da den efter min mening KUN skal bruges til at drive med i ekstreme tilfælde (somregel har jeg den bare med uden at bruge den).
Jeg prøvede dog alligevel at sætte i galop igen, selv om jeg havde mest lyst til at stige af og droppe ridningen, og det var heldigt for sørme om ikke hun satte i den fineste galop uden så meget som skyggen af tegn på buk. Jeg var dog så optaget af at rose og klappe hende, at jeg glemte at ride videre i galoppen
Bag efter prøvede jeg igen, og endnu engang satte hun pænt i galop. Denne gang huskede jeg dog at ride videre, mens jeg roste 
Jeg skriver ikke dette for at retfærdiggøre min første handling, men mere for at fortælle, at hesten ikke nødvendigvis tager skade, hvis man kontant fortæller den, at man ikke vil finde sig i bukspring.
Nu har jeg ikke haft mulighed for at ride hende mere siden, så om hun bukker igen næste gang, vi prøver, ved jeg ikke. Det vil tiden vise. Men næste gang vil jeg også prøve den med bare at tage hende ned igen, så hun simpelthen ikke får lov at galoppere, hvis hun bukker. Og jeg vil helt sikkert ikke tage pisken med næste gang.
Mvh. Julie