Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Balanceproblemer??
Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 22:22
Hej igen!
Okay, jeg vil lige referere til mit indlæg lidt længere nede på siden, om min bestemt IKKE dovne hest. (tak for alle svarene!) hvor et af svarene kørte på, om balancen måske var i uorden? Og nu hvor jeg kommer til at tænke nærmere over det, har den faktisk ikke været så god i volter og på dressurbanen hvor den faktisk virker som om den er lige ved at vælte i hjørnerne, tyder det på balanceproblemer?? det synes jeg jo at det gør... Men i så fald, hvordan kan det så afhjælpes?? Mit problem var at den i trav og galop begynder at tonse fuldstændig åndsvagt afsted, og det er jo ikke Charlottenlund vi befinder os på!!!
Knus Jeanne & Xan!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Balanceproblemer??
Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 22:50
Din forklaring tyder meget på balanceproblemer - det lyder faktisk overvejende sandsynligt.

Det er svært at forklare dig her, hvad du skal gøre, du har brug for en dygtig ridelærer. Men du skal i hvert fald først og fremmest tænke meget på din egen opstilling - sidder du selv dårligt på hesten, så forstyrrer du dens balance meget mere, end hvis du sidder ordentligt.

Derefter skal du bestræbe dig på at ride langsomt i enhver situation. Rid på store volter, og gør sommetider volten mindre, og derefter ud på en større volte igen. Lad være med at galopere lige nu, skridt meget, rid en masse volter i skridt, de må gerne være mindre end i trav. Når du traver, så tage hesten ned i skridt så snart den begynder at løbe (dvs. så snart den mister balancen) - få den rolig og sæt den i trav igen. Det gør ikke noget, at du i starten kun kan trave nogle få skridt, det skal nok komme senere med de mange skridt.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-08-2002 11:23
Hej.

Heste har ganske enkelt IKKE balanceproblemer, med mindre de lider af en eller anden sygdom, der giver det. Men MANGE heste har ryttere, der ikke er i balance på hestens ryg, så de generer hestens gang og balanceholden.
Så før man får noget godt ud af sin ridning, skal man lære at sidde på en sådan måde, at man er i overensstemmelse med hestens balanceholden.
Det er forkert af TinaMJ at råde dig til at ride meget langsomt. Du skal tværtimod ride frem i et frisk tempo, mest i trav, lidt skridt og en smule galop. Dit tempo skal være en smule større end det, hesten af sig selv anslår - men det skal foregå under fuld kontrol af rytterens hjælper.
Hvis ikke, når du det aldrig!

Venlig hilsen. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-08-2002 11:59
Hvis din hest har problemer med balancen kan det meget godt være at den kun har det med dig på ryggen. Men på mange heste kan man allerede ved longearbejde se at de har problemer med balancen. F. eks. hvis du lader den trave en mindre volte i longen, så vil du også se at den enten sætter farten op eller slår fra med hovedet.

Inden man sætter en rytter på en hest burde hestens balance være trænet i longen og gennem arbejde fra jorden. Det e en dejlig teori, men desværre sjældent praktiseret i det virkelige liv.

Men når du nu har en hest der har lidt problemer med at få sig balanceret rundt på banen, så er roligt longearbejde en rigtig god ting til at lære den at gå korrekt og komme ind og bære sig selv uden rytter på.

Hvis ikke selv du har prøvet at longere en hest, så kan du måske få nogen til at hjælpe dig. Du kan godt sætte en elastik charabanc på den eller nogle indspændingstøjler som ikke tvinger hesten ned med hovedet. De skal være så lange at hesten næse er lodret. Og sættes fast i en gjord eller sadlen ca. der hvor dit knæ normalt vil være eller lidt højere.

Så har hesten mulighed for at løfte hovedet og sænke det, men har alligevel ikke mulighed for at spæne afsted og kigge stjerner. Det er lidt svært at forklare på skrift, men har du ikke den store erfaring i longearbejde er det alligevel vigtigt at du får en til at hjælpe dig.

Meget roligt arbejde i skridt og trav i longen med mange overgange styrker hestens muskler og øger dens evne til at balancere sig rundt. Med roligt er der ikke ment at den bare skal tøffe afsted, den skal gå i almindeligt arbejdstempo, men må ikke jage rundt på volten. Kan den lave en mindre volte i longen i trav og overgange uden at slå fra med hovedet eller løbe hurtigt afsted, så kan du begynde med galoppen.

Husk så ved longeringen at den ikke kun behøver at løbe på en cirkel, du kan godt engang imellem lade den løbe ned ad en langside for så at tage den tilbage på en mindre cirkel igen.

Det blev en hel smøre jeg fik skrevet her, men håber du kan bruge det til noget.

Held og lykke med prusteren fra Steffi

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-08-2002 13:04
Johannes, jeg forstår ikke, hvorfor en hest, der i forvejen løber alt for stærkt (jvf. alle de andre indlæg om samme hest) skal drives frem til noget endnu hurtigere, når det er hele problemet.

Vil du venligst forklare, hvorfor en hest, der løber skal drives endnu mere frem. Det kan jeg da ikke se løser problemet. En hest, der iler jo i forvejen på forparten, får man den til at løbe hurtigere, så kommer den da endnu mere på forparten.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-08-2002 14:10
Hej Tina,

Uden at være Johannes (så det er ikke et svar på Johannes vegne), så er min erfaring også, at en ilter hest, som gerne vil løbe helst skal rides frem, så den ikke synes det er såååå sjovt at løbe stærkt. Altså omdan unoder til arbejde - YAINKS...........

Med hensyn til at hesten går på forparten, når tempoet øges, jooooo....måske, men det kan den nu også sagtens gøre, selvom den går i undertempo, så det er ikke et fænomen, der udelukkende kan relateres til tempoet. En hest som konstant bremses vil ofte bruge sin energi mod rytteren, fordi den bliver irriteret på vedkommende. Således er det svært at få etableret et ordentligt samarbejde med hesten.

Når man rider fremad, så fordrer man jo netop noget aktion fra bagbenene, hesten behøver ikke at ligge tungere fortil, hvis driften bare kommer bagfra. At ride langsomt kan meget hurtigt blive en sovepude (siger ikke det er det i dit tilfælde), hvor hesten bare trisser afsted uden at den arbejder overhovedet. Den langsomme og samlede trav kommer først når hesten er klar - og det er den tydeligevis IKKE i det her tilfælde.

Med hensyn til balanceproblemer, så har Johannes da ret i, at heste som udgangspunkt ikke har balanceproblemer - i hvert fald ikke når de er uden rytter. Under rytter er det bare en anden sag og jeg tror faktisk det er meget svært at finde en rytter, der ikke forstyrrer hestens balance overhovedet. Bare det, at ekvipagen bliver højere end hesten er i sig selv, vil forstyrre balancen.

Det foresvæver mig (ret mig hvis jeg tager fejl) at den omtalte hest er travhest. Hvis den nu har gået løb, så er den formentlig kun vant til at gå på den ene volte og har gjort det hele sit liv - ja så er det ikke usandsyligt at dens motorik er lidt skævt udviklet.

En anden ting er, at hvis hesten ligger hårdt på forparten, så VIL det uværgerligt gå ud over manøvredygtigheden og dermed balancen. Som i så mange andre sammenhænge så er baghjulstræk nu at foretrække *G*

Puha det blev et lidt rodet indlæg, men det var bare et par strøtanker omkring, hvad man også kan tage i betragtning.

BeritH
Så er der dugfriske billeder af Gizzeren på min præsentation;-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-08-2002 17:55
Jamen tak for de forskellige svar! Altså jeg købte hesten på et hestemarked (og I behyøver IKKE fortælle mig, vhro dumt det var!!!) og der fik jeg at vide, at den fortreinsvis havde gået ringridning, men at sælgers datter også havde gået dressur med den?! Aner ikke om det passer!!! Men altså...
Og jeg er SLET ikke i tvivl om at jeg forstyrrer hestens balance - FOR DET GØR JEG!!! Men der har altså været yderst erfarne ryttere på ryggen af den (den ene min ridelærer, som derudover lever af at tiolride og arbejde med folks heste) som også har haft de samme problemer specielt på dressurbanen; så det er altså ikke kUN min balance der er et problem!
Men jeg vil da lige prøve med noget longering! Tak for hjælpen!
Jeanne & Xan
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-08-2002 18:31
Hej jeanne

Det hjælper altså ikke at sætte erfarne ryttere op på hesten en gang imellem . Det tager tid og jeg tror ikke at du har den erfarne til at ride hesten evt. en måden af gangen før du selv sætter dig op.

Det er ikke for at være negativ men du må se på det med andre briller. Hvis du ikke selv kan ride hesten til balance så er mit råd til dig at finde en der kan og så gå på kompromis med ridningen et stykke tid.

Jeg ved godt at det ikke er særlig sjovt at have en hest man ikke kan ride men af to under er det måske det bedste for både dig og hesten at få en anden til at ride hesten i balance før du selv sætter dig op.

Håber du ser på dette som konstruktiv kritik og at du kan bruge det til noget.

Få derefter din ridelærer til at lære dig at ride grundridning så du kan finde balancen.

Hilsen
Britta

0
0
Svar på denne tråd

du kunne også.................
Forfatter: 
Dato:  16-08-2002 21:04
Du har så vidt jeg kan se virkelig fået kam til dit hår......især når du ikke har mere erfaring, end du har udtrykt. Nu ved jeg hverken hvor gammel du er, eller om du overhovedet har haft med heste at gøre før du begyndte at gå til ridning.

Du har fået mange gode råd, som er værd at afprøve, men samtidig vil jeg forslå dig en lidt anden indgangsvinkel til problemerne.

Som første prioritet, få hesten gennem chekket evt. af en kiropraktor og/eller af en dygtig massør, simpelthen for at udelukke at den har smerter.

Dernæst ville jeg prioritere den helt grundlæggende opdragelse....tjae næsten på samme måde som med en unghest ......går hun pænt og roligt i "snor" , stanser hun når du beder hende om det osv.

At arbejde fra jorden, er efter min erfaring, en god måde at lære hinanden at kende på.
Der er igen flere måder at gribe dette an på, longering, hvor man samtidig lære hesten nogle verbale kommandoer: skridt, trav, galop, parer,....mm.
Og så er der lige det meget omdiskuterede begreb, "Natual Horsemanship", det kan du læse om på bl.a. www.parelli.dk .

Det at arbejde fra jorden giver et glimrende grundlag for den vidre ridning, igennem de erfaringer hest og rytter allerede har gjort med hinanden.

Jeg tror du vil få lettere ved at løse de problemer du har beskrevet, når du går tilbage til nulpunktet, der hvor hestens opdragelse skulle have taget sin begyndelse.........og dermed er der også en chance for at du får ryttet op i en evt. dårlig tilridning, eller hvad din hest ellers har været udsat for.......

birgitte
som altid har betragtet Heste/rytter opdragelse som et bygningsværk, hvor man hele tiden bygger vidre på det foregående.

0
0
Svar på denne tråd

Re: du kunne også.................
Forfatter: 
Dato:  17-08-2002 15:42

Hej Jeanne

Du har i den tidligere tråd fået mange rigtig gode råd, som jeg kun kan tilslutte mig. Dog undrer det mig at disse erfarne ryttere, der hjælper dig, ikke har foreslået disse ting ???????????

Her er jeg eet stort spørgsmålstegn.....

Når man køber en hest, så er det lidt ligesom at købe gammel brugt bil. Den skal checkes i alle ender og kanter og man skal finde ud af hvor knapperne sidder. Det kan sagtens tage 6-8 mdr. med en hest, hvis man ikke er så erfaren.

Jeg HADER i princippet at få ny hest, den forstår ikke umiddelbart signalerne, den gør tingene anderledes end den forrige osv. Der er andre/nye problemer og opgaver der skal løses.
Disse ting tager tid.

Men vær ikke glad for at disse erfarne ryttere har samme problem som dig når de rider den, det er da nemmere at lave om på rytteren end på hesten hvis den har en dårlig vane/smerter mm.

Hvis det BARE var dig var det jo kun et spørgsmål om undervisning !

I modsat fald skal den checkes af sadelmager, kiropraktor, tandlæge og dyrlæge for at udelukke smerter. Sidst men ikke mindst, bør du måske overveje at sende den i grundlæggende træning i et par måneder hos en kyndig.

KatrineH

Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

0
0
Svar på denne tråd

Re: Hmmmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  17-08-2002 19:52
Det med at rytteren ødelægger balancen..
Det er ihvertfald bare ( endnu) en løgn, eller måske noget smart at få rytteren til at hoppe på??

For ellersk kan en hest jo ( som f.eks en af mine) ikke have dårlig balance UDEN rytter og UDEn sadel..

Men det er nok bare denne hest som ikke VED at den ikke kan have en dårlig balance?????? Carol
Husk: min advarsel om en person som skriver her på HN. http://www.heste-nettet.dk/forum/1/103478/103356/
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-08-2002 21:03
Har hesten en dårlig balance på marken uden rytter er der noget helt galt.

Går hesten på marken og har balancen så skal den også have den med rytter. Har den ikke det, er det rytteren det er galt med.
Det er faktisk det vi er mange der prøver at sige.

Hilsen Britta
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-08-2002 09:09
Hej Carol

Hvordan mener du din hest hest har dårlig balance uden rytter. Går den og slingrer ud på marken og er ved at falde til siden hvert sekund. Eller hvordan kan du se det.

Hilsen Pjuske
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-08-2002 17:56
Jeg har også en hest der indimellem gerne vil TONSE afsted på dressurbanen (og alle andre steder;-))
-og jeg må indrømme jeg har undret mig over hvordan man skal kunne drive en sådan hest frem lidt hurtigere end den selv ville ..... resultatet vil blive livsfarligt for alle parter *G*
Altså en uskolet hest vil meget meget nemt komme ud af balance,da den bærer sig en del på forparten...
Selvfølgelgi skal man kunne drive på en hest, men så må man først få den ned et sted hvor det er muligt...
Med min egen hest laver jeg en masse overgange, - og når det er rigtig slemt , lader jeg helt være med at galopere, men øver en masse volter og overgange mellem trav , skridt og parade (hun er lidt ung og kan ikke så meget endnu). Når hun så finder ud af at her sker altså ikke så alverdens meget, kommer hun derned, hvor det bliver muligt at DRIVE på hende, og så sker der jo pludselige noget mht samling og lydhørhed....
Det er en kompleks proces... men det lønner sig helt klart at arbejde med det.
Jeg forlanger simpelthen at hun lytter til mig, og jeg bliver ved at give hende opgaver og signaler indtil hun bliver så opmærksom , at jeg bliver vigtigere en alle hendes selvopfundne påfund omkring tempo osv. - et stort øjeblik!!!
Nu ved jeg jo ikke hvordan du selv rider,men det er selvfølgelig meget vigtigt at du selv er i balance, det kan fx tjekkes ved om du kan mærke spændinger i kroppen (udløs dem!) og om du er istand til at sidde i korrekt opstilling mens du rider....
hm tja... læs en masse hestebøger, få nogen til at se dig ride, ... .mærk efter... bliv ved :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-08-2002 20:10
Hejsa..

Når min hest skal vende sig i galoppen. Det kan være i volte på ridebanen ( uden rytter), i longe, eller rundt på folden, chancerer den meget med bagbenene for at holde balancen.
Derfor kan jeg ikke se hvordan det kan være en rytterfejl??

Smil
Carol
Husk: min advarsel om en person som skriver her på HN. http://www.heste-nettet.dk/forum/1/103478/103356/
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider