|
|
| Gaar bag biddet (langt) |
| Forfatter:  |
JanneCH |
| Dato:  |
08-06-2006 07:47 |
|
Hej allesammen Jeg har for knap tre uger siden köbt en dejlig 7-aarig vallak. Problemet er, at han gaar bag biddet og rasler samtidig ekstremt med det. Naar han starter paa det, giver jeg efter og driver med saede og schenkler, men der kommer ingen reaktion. Han bliver bare derinde og ruller sig mere og mere op. Han gör det samme med min traener, altsaa er det ikke kun min manglende rideformaaen, der er aarsag til problemet. Da jeg saa ham under rytter, raslede han kun med biddet for helt lange töjler, men hun havde ogsaa meget fat i ham. Naar jeg tager ham op fra f.eks trav i skridt, traekker han imod töjlen, og saa snart vi er i skridt, ryger han ind bag den lodrette igen. Har I nogen tips til, hvordan jeg faar ham til at straekke sig frem og ned? At lade ham helt lang uden kontakt til biddet nytter ingenting. Jeg gaar ud fra, at jeg skal blive ved med at give halve parader og ride godt fremad? Hvad mener I? Fandt igaar ud af, at han sandsynligvis er redet en del med glidetöjle og altsaa er vant til at have meget stötte fortil. Og jeg har prövet at ride ham med faa gram i fingrene, men det passer ham aabenbart slet ikke. Hvad ville I foreslaa? Paa forhaand tak. Mange hilsner Janne
Udenlandsdansker som savner Chokofanter...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjae det ER vanskeligt |
Eva Lydeking-Olsen |
08-06-2006 09:38 |
|
med en så fejlredet hest og det tager TID. Tre uger er ingenting. Det har taget et par år med den jeg kom til at købe og som enten var rullet eller havde gået med glidetøjle (?) 1. Hun havde TANDKROGE som gjorde at hun enten kunne holde næsen i bringen eller i høj samling, men ikke i en alm arbejdsposition ned og frem. De blev ordnet (af en rigtig tandlæge) og det hjalp meget. 2. Så pga alle de spændinger hun havde pga fejlridningen og tandkrogene udløst, da hun kropsligt kunne give slip og hun blev 6 cm skæv i bækkenet- men det fik kiropraktoren på plads og jeg genoptrænede i skridt i måneder. 3. Ridemæssigt har det været klassisk-akademisk grundtræning fra jorden og senere med rytter for at lære hende at strææækkke sig ned og frem uden at blive påvirket hårdt i munden og det har taget meget lang tid. At drive FREM fik hende bare til at miste balancen og klumpe-dumpe afsted i en trav uden bæring,så det virkede ikke her. 4. Undervejs fandt vi nogle ækle, fastfrosne spændinger bag skulderbladene som gjorde at hun ikke KUNNE give sig helt: der blev arbejdet med refleksøvelser, kiropraktik, massage og ridning med helt specifikke øvelser (sidebevægelser i varierende samlingsgrader) STORT arbejde og jeg ville ikke gøre det igen, altså købe en så fejlredet hest. Jeg mener ikke at drive-drive-drive er løsningen, og ville heller anbefale at du stopper op (parade), løsner tøjlen i en ned-frem position, lader hesten finde sin hals og hovede igen og SÅ rider frem i skridt, uden at genere den i munden - du skal have "uldtrådskontakt". Når du kan i skridt, kan du lægge traven på. Men så længe årsagen til at den ER redet med glidetøjle er ukendt, så bliver det nok svært at løse problemet fuldstændigt- den skal jo genfinde 1. tilliden til hånden 2. en ny måde at bevæge sig på uden det femte ben 3. at få aktiveret bagparten og trænet mavemusklerne op så den kan løfte ryggen- og når den gør DET så kommer næsen frem i lod. Vi havde en anden i stalden med en lignende hest og hun valgte drive-modellen i trav - og det tog også to år før den gik normalt det meste af tiden, men den dykkede STADIG mere end godt er... Eva
Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.En ledig boks til efteråret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aaarggghhh! |
JanneCH |
08-06-2006 09:48 |
|
Eva du gör mig nervös!!!  Han var noget skaev i baekkenet, men min osteopat/kiropraktor siger, det er rettet nu. Det er bare "sjovt", at han ikke gjorde det de förste gange, jeg saa ham under rytter, men nu er det blevet helt slemt! Jeg har köbt ham ved den tidligere guldvinder ved de olympiske lege Christine Stückelberger og jeg troede, (dum som jeg var) at det var en god garanti for en fint redet hest. Ifölge hende, er han kun redet med benene og stort set ikke med töjlen. Men det er saa ikke det, jeg efterfölgende har hört. Janu saa bliver han nok en temmelig dyr fritidshest...  Lad os nu se, hvad der sker. Vil i hvert fald fölge dine raad Eva. Tak skal du ha'. Venlige hilsner Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men det KAN jo |
Eva Lydeking-Olsen |
08-06-2006 11:03 |
|
også bare være han ikke er stærk nok bagtil...til at komme bedre op-frem fortil men det burde en 7 års, korrekt redet hest der ikke fejler noget som helst, altså være. I min verden er en korrekt redet hest, redet mest for sædet og ben/tøjle er sekundær og en forfining af den samlede hjælp.. Hvis du kan ride i skoven, så er gode, lange rolige, langsomme traveture i letridning (huske at skifte diagonal) også godt- ligesom bomarbejde for så KAN han ikke putte sig. Og bakketræning i skridt strækker overlinien og styrker numsen godt, hvis du kan få ham godt ned og frem.Han KAN heller ikke putte sig op ad en bakke. Og ja, min hoppe kan da sine M-S øvelser, men korrekt redet var hun ikke. Pøj-pøj med ham. Eva
Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.En ledig boks til efteråret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I skoven |
JanneCH |
08-06-2006 11:21 |
|
Hej igen Eva Dyrlaegen, min traener og min traeners traener siger alle, at de mener, han ikke har kraft nok bagi endnu, og det vaelger jeg saa at tro paa indtil andet er bevist. Ellers bliver jeg nok vanvittig... Han er virkelig ikke blevet redet meget, da de har for mange heste og for lidt personale paa stedet... Desvaerre har det med skoven lange udsigter, da han endu ikke er saerlig trafiksikker, og jeg skal ride over en motorvejsoverförsel og gennem fyraftentrafikken for at komme i en lille skov. Men vi har en super lang sandgalopbane og den kommer han nok ud at skridte og trave paa i naeste uge. Saa maa vi se, hvordan han udvikler sig. Pyh det er godt nok kun for folk med gode nerver og pengepungen iorden at köbe hest... Men det vidste jeg jo godt i forvejen... Venlige hilsner Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Musklerne.. |
|
|
Prøv at rid med løse tøjler. Dvs. så du kun lige har kontakt til biddet. Så fremmaddrift og tænk fremmad, rid ham så godt som muligt bagfra og støt ham hele tiden op. Han mangler helt sikkert muskler og er blevet bange for sin mund. Pt kan jordarbejde også rette dét ud pga. af de manglede muskler i bagpart og ryggen/nakken/halsen.
I Wrote Your Name On A Rock, But The Rain Took It. I Wrote Your Name In The Ice, But The Sunshine Took It. I Wrote Your Name In The Sand, But The Sea Took It. I Wrote Your Name In My Heart - There It Will Be Forever
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bodenarbeit? |
JanneCH |
08-06-2006 12:28 |
|
Hej Jaqueline Tak for din respons. Saa vil jeg fortsaette som hidtil. Hvad mener du helt nöjagtigt med jordarbejde? Hvad for nogle övelser vil du foreslaa? Mange venlige hilsner Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kun sæde |
|
|
Når hesten går bag lod mangler den ofte skridtlængde og derfor er det sædedriften man skal koncentrere sig om først. Er en hest uddannnet til at løfte sig på schenklerne, skal disse så vidt muligt holdes i ro, indtil man kan bestemme skridtlængden med forkortelse eller forlængdelse af sædedriften. Rid med en tøjlelængde, så hesten har mulighed for at gå i lod og rid så frem til tøjlen med sædet. Lige så snart hesten trækker lidt i hånden så lad tøjlen løbe lidt ud gennem hånden og hesten skulle så gerne søge mere ned og frem. Bliv ved med dette til hesten kan gå på den helt lange tøjle med næsen i mulden. Er dette ikke muligt så rid med den tøjlelængde du plejer og brug samme teknik som ovenfor. Rid lange skridtture, hvor det er vigtigt du kan høre om hesten træder lige meget og ligedan på alle fire ben. Er det bagbenet hesten ikke træder nok frem på så ride mere på sædebenet i den side. Er det forbenet hesten ikke træder nok frem på så tryk med schenklen i pågældende side. Hesten skal træde bagbenet op i forbenets spor før skridtlængden er lang nok. Din træners hest træder langt nok frem på bagbenene. Der må ikke kunne høres slæbe/glidelyde. Gør der det så løs dette problem først. Slæber hesten på benet skal den løfte det mere og er det bagbenet lægges schenklen lidt mere tilbage. Er det forbenet trykkes lidt længere fremme. Høres glidelyden er det sædet der skal arbejdes med. Når der traves skal der så vidt muligt rides nedsidning, så hesten lærer at gå efter sædet. Går hesten for lidt frem, så rid letridning til hesten har den rigtige skridtlængde og forsøg så på at holde den i nedsidning. Hilsen Britta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| @ Stratego |
JanneCH |
09-06-2006 06:28 |
|
Godmorgen Britta Iih du er tidligt oppe! Tusind tak for dine input! Lidt svaert at forstaa, men jeg vil oversaette det til tysk og tage det med i stalden. Han gik iövrigt meget bedre i gaar aftes! Det gör ham godt at komme paa fold hver dag, saa spaender han heller ikke saa meget op! Bare aergerligt, at han smed begge sko den förste dag...  Jeg red ham godt frem og holdt en let kontakt paa töjlen og lod, selvom det er svaert, vaere med at styre med töjlen overhovedet, hvilket er min störste fejl (ud af mange)... Men jeg tror det bliver godt. Mange glade hilsner Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Janne CH |
|
|
Hvis jeg skriver noget du ikke forstår, så sæt evt. sætningen/afsnittet i " ", så vil jeg prøve at uddybe det lidt mere eller forklare det på en anden måde. Det er svært at styre uden tøjle og mest/udelukkende ride hesten på de andre hjælpere, specielt hvis hesten ikke tidligere har været redet på denne måde. Det er også muligt du har for meget fat ift. tidligere rytter og det kan være grunden til hesten spænder op. Men noget tyder på hesten også spænder op grundet overskudsenergi og her vil tilpas arbejde eller mindre fodring have en stor effekt. Hesten skal jo også lige vænne sig til de nye omgivelser og det har generelt en beroligende effekt på hesten at komme på fold sammen med andre heste. Min personlige mening er, at det også gavner gangarterne at hesten kan bevæge sig frit selvom det kun er for at gå og græsse. Mit tyske er ikke godt nok til at kunne oversætte, da jeg ikke kan alle fagudtrykkene, men vil evt. nok kunne komme igennem et indlæg på tysk  Hilsen Britta PS: vil ikke fortælle hvornår jeg normalt står op. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Britta igen igen |
JanneCH |
09-06-2006 14:20 |
|
Hej igen Britta "Frühaufsteher"  Tja han er egentlig meget rolig, men alligevel helt anderledes end min gamle parthest, der virkelig skulle drives frem. Ham her gaar friskere, saa jeg har en tendens til ikke at drive helt nok og har maaske bremset og styret lidt vel rigeligt isaer med den indvendige töjle i starten, og derfor putter ham sig nu. Jeg kan endnu ikke saa godt ride ture som ovenfor naevnt. Han traeder mindst to hove over forhovens spor i hallen, men saa snart han er udenfor, gaar han passgang og spaender op og er meget, meget bange for alting... Saa det forslag maa vente lidt endnu. Vi rider dog ud hver dag efter timen rundt om haller og stalde og ud paa en stille vej, men han er stadig for opmaerksom til at slappe af og skridte korrekt... Det er nok isaer saetninger som denne jeg ikke forstaar: "bestemme skridtlængden med forkortelse eller forlængdelse af sædedriften". Jeg har netop vaennet mig af med at skubbe med laenden for hvert skridt og er derfor ikke helt med paa, hvad du mener. Saa det maa du gerne uddybe helt ned til begynderstadiet? Mange hilsner Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Megalangt |
|
|
Begyndersædet: Er nok det sværeste at lære, da man både skal sidde afslappet og samtidig have en rejst hals, skuldrene tilbage, afslappede overarme ned langs siden, maven ind og brystet frem. Samtidig forlanger man også at hænderne skal være på højkant med let kontakt til biddet. Det er og bliver en umulig opgave og derfor vælger jeg at eleven rider uden tøjle i starten og kun i skridt til den ranke holdning er nogenlunde på plads samtidig med hænderne er placeret foran navlen som om der var en tøjle. Eleven skal kun lære at følge hestens bevægelser og blive siddende på samme sted, hvor man ruller på forsiden af sædebenene. Hvis rytteren sidder på de to sædeben og skambenet vil rytteren kun kunne mærke sine sædeben fra midten af knoglen og frem i drevet. Det er så hesten der flytter rytteren på den måde. Bevægelsen i lændet er her minimal, grundet den ranke holdning, som giver rytteren en vis spændstighed. Bevægelsen vil her være frem/tilbage. Efterhånden som man blive bedre til at rulle på forsiden af sædebenene kan man lave et længere rul og på den måde få en længere skridtlængde. Jo mere hesten går på forparten jo mere vil rytteren bumpe, netop fordi hesten har en bumpende gang. Jo mere hesten bærer på bagparten jo mere flydende vil hestens gang være og jo bedre vil den komme op af jorden. Det ønskede er at baghoven træder op i forhovens spor samtidig med hesten ikke sparker jord op foran hoven når den træder. Det øvede sæde: Rytteren har nu så meget styr på kroppen at det er tid til at lære det opadgående sæde. Hesten har nu fået den skridtlængde der er nødvendig og har nu brug for at gå mere op af bakke. Derfor er rytteren nu også nød til at vippe lidt mere i bækkenet så hesten får den opafgående hjælp. Idet hesten fører rytteren frem i sædet trækkes mavemusklerne lidt mere sammen, hvilket vil få bækkenet til at vippe lidt mere og bagpartens energi vil føre mere i den opadgående retning. Her er det så schenklerne kan være en hjælp i løftet. Sædet bestemmer jo hvor langt hesten skal træde med bagbenet og schenklerne hvor højt hesten skal løfte benet inden den træder frem. Det er også det opadgående sæde man bruger i den halve parade, men her spænder man så lidt mere i mavemusklerne for at fastholde bevægelsen et kort eller længere øjeblik. Det man også kalder knibeøvelser. En knibeøvelse fungerer således at man skal forestille sig man er på toilet og tisser og så skal holde strålen et kort øjeblik for så at slappe af igen. I en knibeøvelse klemmer man opad og sammen i underlivet. Nu hvor man både har styr på at flytte hesten frem og op er det ét spørgsmål om at kombinere sædet så det flytter hesten som man gerne vil have det. Richard Weiss har beskrevet det så fint. Man skal føle det som om man sidder i en trampolin og har den lidt hoppende, men også flydende bevægelse. Når hesten løber: Hvis hesten løber igennem sædehjælpen kan det være nødvendigt at sætte sig med al vægten i sædet. Det gør hesten får sværere ved at flytte rytteren og den er derfor nød til at sænke tempoet. Her er det frem/tilbage sædet der skal bruges. Når hesten har sænket tempoet kan man så bruge den andre typer sædehjælp og på den måde få kontakt med hesten. Her er det så det opadgående sæde der skal i brug. Kun et sædeben: Nu har jeg gennemgået det fremaddrivende sæde, det opadgående sæde og det samlende sæde og mangler nu kun at man har endnu en mulighed. Nemlig at drive mere på det ene sædeben som det andet. Dvs. at man sætter sig tungere på det ene sædeben som dette andet og samtidig laver et længere rul. Hilsen Britta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| meget normalt |
|
|
Ikke så tidligt idag, men skulle lige ud med datterenes aviser i denne festivaltid.  Det er meget normalt at hesten er lidt mere fyrig/opmærksom i det fri som indendøre og Scarlet løfter sig da også 5-7 cm mere udendørs, som indendørs, men jeg ved det og det gør så bare min ridning lidt anderledes udendørs. Det går som regel over efter 3-4 gange på banen. Når du nu rider en hest som har mere fremdrift og sikkert også bærer det højere er det lidt af en omvæltning og en normal refleks er at bremse hesten i tøjlen når den går for stærkt. Det resulterer gerne i det problem du står med lige nu, da jeg læser du ikke helt har fået styr på sædet endnu på denne hest og derfor ikke kan styre motoren bagtil så godt. Når sædet ikke aktiverer bagparten, så bliver hesten som regel lidt trippende og det gør det endnu sværere at sidde. Dvs. hesten går mere med dig, som du rider hesten. Det er også helt normalt og for mig lyder det til du gør det helt rigtige. Koncentrerer dig om at få sædet på plads og giver noget tøjle så du ikke samtidig genere hesten i munden og på den måde får en mere trippende hest. Når man ikke kan sidde, så vil man få mere uro i armene og hesten vil putte sig lidt fordi den ikke får den nødvendige støtte, men mere en stødende bevægelse. Dejligt du har været så ærlig omkring dit problem, da det så er nemmere at løse.  Hilsen Britta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Longering / Jordarbejdet. |
|
|
Hej igen  Undskyld jeg først kan svare nu, min computer er lidt irriterende på nogen punkter  Ja altså jordarbejde er det rigtig godt at træne longering ved tyngdepunktet så hesten kommer op og bære sig korrekt og "lære" at bære rytteren korrekt og få muskler bagtil. Du kan se øvelserne her (Dog på engelsk). Vil muligvis gerne oversætte for dig hvis det nødvendigt  www.sustainabledressag..._volte.php På siden står der også en hel del om dén meget grimme måde at svinge hesten i holdning på - Rollkür. Men på dén side som du kommer ind til, beskrives arbejdet netop fra jorden. Fra jorden kan du også lære din hest at gå versade ved fx. blot at trykke den lidt på halshvirlen. Traversader osv .. Dét blot nogen simple knapper man skal "trykke" på, på hesten - så godt er hesten bygget  Og så held og lykke med dét. Dét skal nok komme, man skal have lidt tålmodighed. En hest som går bag lod og mangler muskler kommer desværre ikke kun på to dage. - Men dét ved du jo nok godt selv 
I Wrote Your Name On A Rock, But The Rain Took It. I Wrote Your Name In The Ice, But The Sunshine Took It. I Wrote Your Name In The Sand, But The Sea Took It. I Wrote Your Name In My Heart - There It Will Be Forever
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som supplement |
|
|
vil jeg lige sige: Til lykke med at du fik din hest, Janne  Og så tror jeg, at du kan gøre det lettere for både hesten og dig selv, hvis du ikke straks forsøger at ride hesten på en anden måde, end den er blevet redet på tidligere  Så prøv at finde ud af, hvordan den er blevet redet, og lav en træningsplan for din ridning udfra dette. Du kan jo sagtens efterhånden lære den en anden måde (og jeg mener virkelig sagtens ), men når I begge to er lidt utrygge ved hinanden, så er det ikke så smart at introducere noget helt nyt. Britta kan være meget teknisk, men kommer med rigtig gode råd Vi er kun uenige om ganske få ting (hej Britta!)  Her kommer nogle råd, som ikke er så tekniske, men som alligevel kan hjælpe dig: Når du rider ude (som Eva giver dig det glimrende råd at gøre), så prøv at distrahere dig selv fra at tænke på, om hesten nu vil løbe/spænde op med dig - det kan hurtigt blive en selvopfyldende profeti - jvnf. 'paraply-eksperimentet'  Hvis hesten går og 'kigger', så kig selv demonstrativt den anden vej - det har en forbløffende virkning på mange heste  Hvis du er nervøs ved at ride udendørs, og det er du næsten helt sikkert på en så stortgående krabat , så få hjælp, rid sammen med nogle andre, få en til at gå ved siden af dig, så du kan snakke med nogen og selv slappe af. Det betyder enormt meget for hesten, om rytteren sidder og føler sig utryg. Den får jo denne besked fra rytteren: - Det er nu, vi skal være bange  --- Og så lidt teknik igen: Til en hest, der putter sig, synes jeg mange gange det bedste er at ride med korte tøjler, huske den helt lige linie fra albue til bid (for at få en så blød hånd som muligt), hænderne på højkant og en blød, elastisk håndledsfornemmelse. Så rider (driver med sædet) man hesten frem mod denne 'elastiske' tøjle, som er stram og ikke slasker, og giver '2cm' efter når hesten lægger sig frem (som Britta også var inde på). Det skal nok gå altsammen Husk, det er netop sjovt at arbejde med hesten, selv om det er så svært at ride 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tak |
JanneCH |
12-06-2006 07:41 |
|
Hej allesammen Tusind tak for jeres respons! Han gaar allerede meget bedre!! Og efter at ha' vaeret hjaelper til en CDI 3* hele weekenden er jeg topmotiveret!! Det var endda to danskere til start - desvaerre ikke i top tre. Og jeg som havde haabet, at höre den danske nationalsang.  Jeg havde en veninde til at ride ham lördag, som har redet ham et par gange som 4-aarig, og hun viste mig, hvor meget han skal drives frem for at vaere foran benet (kan man sige det paa dansk?). Desvaerre stillede hun ham ogsaa meget sammen, hvilket saa meget flot ud, men ikke lige harmonerer med mit önske om at kunne ride ham frem og ned. Det skal man jo kunne i den fri skridt og i "Zügel aus der Hand kauen lassen". Men glaeder mig meget til at arbejde med ham og til at komme ud paa sandbanen med ham. Han er sikkert ogsaa traet af at vaere i hallen hele tiden. @ Nin@: Tusind tak Nu er der snart gaaet en uge uden tabte sko, saar fra udtraadte söm osv, saa nu er jeg ved at synes, at det er sjovt at vaere förstegangshesteejer.  @ Jaqueline: Tusind tak for linket. Jeg kan slet ikke holde ud at se de Rollkurbilleder! Men glaeder mig til at laere mere om "Bodenarbeit". @ Britta/Stratego: Tusind tak Britta. Det er helt sikkert noget, jeg kan bruge og forstaa ! Dejligt at I alle er saa söde til at hjaelpe herinde!! Mange sommerlige hilsner fra Janne (som paa torsdag ENDELIG kan spise chokofanter og koldskaal med kammerjunkere igen). 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rollkur |
|
|
Nej, det ikke jo specielt kønne billeder af dé heste som er krøllet helt sammen og får faktisk ødelagt der muskler  - Og ja, læs på det, man kan lære en masse om hvordan hesten egentlig er sat sammen, hvilkent faktisk er meget interessant og godt at vide om  Held og lykke med din hest .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|