|
|
| Ømme muskler - rytter |
|
|
Får I også det nogle gange? Altså ømme muskler af at ride. Det får jeg nemlig tit, men hvad kan jeg gøre ved det? Som regel er jeg bare lidt træt i musklerne efter dressurtræningen, men nogle gange bliver jeg altså rigtig øm. Det er mest i ryggen, og en gang i mellem lidt i benene. Jeg rider kun 3 gange om ugen, så jeg har overvejet om det er derfor. Er 3 dage om ugen bare for lidt til at man kommer ordentligt i 'rideform'? Jeg husker nemlig ikke, at jeg havde nogen problemer med ømme muskler dengang jeg var ponyrytter og havde min egen, som jeg red hver dag. Men der er jo meget, der ikke er helt som dengang  Det er så dressur jeg rider alle 3 dage, ca. 1 time med opvarmning. Er mine muskler bare ikke gearede til det? Skal jeg varme op uden hest? (Ok det tror jeg nu aldrig jeg får taget mig sammen til) Strække ud? Dyrke mere motion de øvrige dage? Sidder jeg forkert? Eller er det mon bare noget, jeg må lære at leve med? Har I nogle erfaringer med det? Vellykkede eksperimenter og andenhåndshistorier er også meget velkomne... Mvh Anna
Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stræk ud |
|
|
Lav udstrækningeøvelser af alle dine muskler hver gang du har reddet, det hjælper.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis det mest |
|
|
Er i ryggen, så kan et bælte afhjælpe det, sådan et som man bruger, når man kører MC.. Derudover kan man i nogle rideudstyrsbutikker købe en gelé-dims (kan ikke huske hvad den hedder) men den minder om et geléunderlag, den er bare til, at ligge oven på sadlen, så den hjælper rytteren..
Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris. Medlem af DÅHM syd. Forsk. ting sælges, se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, er du vimmer |
|
|
jeg har i al fald selv herre ømme muller efter ridning. Både skovture og dressur. Når du får ondt i ryggen, tænker jeg, hvordan din opstilling er? Den skal man tænke meget på for at få mindst muligt ondt. At du er afslappet, men ikke sidder og overdriver med at drive på, det kan man godt få ondt i ryggen af. De dage, jeg ikke rider, træner jeg min krop på alle mulige andre måder, for ja, kroppen skal nemlig holdes i gang. Ligesom at hesten bliver stiv, hvis du har trænet intensivt den ene dag, og den får fri den næste. Det tog mig 4 år at fatte, at sådan skal man ikke gøre. - Jeg kunne ikke forstå, min var så stiv, når jeg så red den igen  Men mit råd er: Ingen fiks-fakserier. Ingen gel-pads. Men TRÆNING, udstrækning (1 minut ad gangen) og lav-intensiv bevægelse generelt. Lone
Viden er magt. Det er de videndes pligt altid at huske ydmygheden, da de har ansvaret for de mindre vidende. Da viden giver indsigt, burde de vidende vide, at de ved meget mindre, end den uvidende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja mest ryggen |
|
|
Ja det er mest i ryggen, jeg får ondt. Og op i skuldrene også. Jeg får normalt slet ikke ondt af at ride tur (lige med undtagelse af dengang, hvor jeg sad i sadlen 7 timer i træk på Island, selvom jeg havde holdt pause fra ridningen et par år, av for den... ). Altså jeg har en tendens til at falde lidt sammen og læne mig lidt for meget frem, når jeg rider. Jeg prøver virkelig at huske mig selv på at rette mig op, men måske kommer jeg så til at sidde og spænde lidt? Der er et enkelt billede på min præsentation, hvor jeg rider, men jeg har en stor striktrøje på, så det er måske lidt svært at se om jeg sidder forkert. Ja jeg må jo prøve at få strukket ud hver gang, men hvordan strækker man rygmusklerne? Mvh Anna
Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skridte til og skridte af... |
|
|
Gør det til en vane at gå/trække med hesten de første og sidste 10 min af sessionen, det hjælper mod ømme muskler. Hvis det kun er ryg og skuldre, kan det være at du ubevidst spænder i dine arme og skuldre under ridningen. Det ser ud som om at du "flagrer" en smule med dine albuer - det vil så især gøre ondt lige under skulderbladene og ned af ryggen langs rygraden. "God bedring" - Pia
- Et liv med en traver er et liv med fest og farver -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Pia: Ok det må jeg prøve. Og det er faktisk mest lige under skulderbladene jeg får ondt, jeg må da lige prøve at holde øje med mine albuer - dem har jeg ikke tænkt så meget over. Men stadig ingen råd til, hvordan man strækker rygmusklerne ud? Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udstrækning |
|
|
Hej Anna - jeg kan se på din præs. at du bor i hjertet af Aarhus. Råd nr. 1: Tag hen i Bruuns Galleri (navn? det store shoppingcenter!) og gå til bagudgangen i stueetagen. Sæt dig på trappen udenfor og du har frit og gratis udsyn til aerobic-timerne i fitnesscenteret! De strækker gevaldigt ud! Råd nr. 2: Få en gratis prøvetime samme sted og sig at du har dårlig ryg , du behøver jo kun at komme den ene gang! Råd nr. 3: Ned på alle 4 og leg kat. Skiftevis krumme og svaje i ryggen. Råd nr. 4: Tag to aviser med næste gang du skal ride. Sæt en sammenfoldet avis i klemme under hver overarm - det skulle forebygge. KH Pia, der selv har brugt råd nr. 4, da jeg er slem til at ride med franskbrød under armene - nu er det kun fladbrød.
- Et liv med en traver er et liv med fest og farver -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rygøvelse |
|
|
Hej, Anstrengelses-ondt i mullerne er jo ikke så tosset, det betyder at du har lavet noget og at din krop er på vej til at blive stærkere. Brug strækøvelserne oven for til at forhindre at dine muskler bliver monsterømme og stive dagen efter. En rygøvelse mere: Læg dig på knæ, stræk armene opad, bevæg din overkrop fremover indtil dine arme ligger fladt strukket frem på gulvet foran dig og du har hovedet i jorden. Lidt ligesom når muslimer beder  Stræk dig langsomt heeelt ud i denne position, ved at beholde håndfladerne i gulvet men flytte din vægt bagud. Dette strækker hele ryggen. Du kan også styrke dine rygmuskler ved at lave rygbøjninger - det er godt for alle: Læg dig på maven, stræk armene frem og løft din overkrop op et antal gange. HUSK at strække ud bagefter. Ondt i musklerne kan dog også betyde at du sidder og spænder, og dét er ikke så godt. Husk derfor at slappe af når du rider - du skal kun bruge de muskler som er nødvendige i ridningen, resten af kroppen skal slappe af. Skuldrene skal ikke sidde oppe om ørerne, det er anstrengende og giver ondt. Derfor: træk vejret når du rider! Mind dig selv om jævnligt lige at tage en indånding heeelt ned i maven. Jeg bruger det selv jævnligt, og det får ligesom det hele på plads - og tænke sig, i samme sekund går hesten meget bedre - den kan nemlig godt mærke om man er afslappet eller anspændt... Sikke et langt indlæg - men god fornøjelse... kh Anissi PS. Drik kakaomælk når du har trænet. Det har den helt rigtig kombi af kulhydrat og protein til at hjælpe de brugte muskler med hurtigt at regenerere og blive stærkere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at få ondt i musklerne |
| Forfatter:  |
majer1970 |
| Dato:  |
09-06-2006 16:45 |
|
Hejsa. At få ondt i musklerne kan være to ting. Enten et forkert anstreng ridesæde eller at man har brugt sin krop til at arbejde med. Et anstrengt sæde vil ofte give udtryg i at man har ondt det samme sted hver gang, og at den smerte vil være der uanset om man rider eller ej. En brugt krop, vil være øm et stykke tid efter. For mit vedkommende var det her i starten et par dage, men det er nu aftagende til kun at være samme dag. Skal ens krop være i super træning, skal den bruges hver dag, ellers vil en god gang arbejde hurtigt sætte sine spor. Er du bange for om det er et dårligt sæde du døjer med, så få en sagkyndig rytter til at tjekke din ridestil af. Selv døjer jeg mest med at kigge ned, hvilket gir udslag i at jeg taber pusten hurtigt, samt at hesten forkorter sine skridt. Jeg får ikke ondt af det, men holder bare ikke så længe. Det har hjulpet mig en del min rideære er efter mig, og at jeg selv har fået følingen med hvad forskellene betyder. Hilsen Majer1970
Majer1970 Søger efter sin gamle DV hoppe Wonessa højholt 1988, efter hingsten Woernitz. www.hestemulen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak! |
|
|
Dejligt med øvelser, jeg må bare se at komme igang. Jeg tror godt det kan være vejen frem, for jeg er ikke særlig stærk i ryggen, og har tendens til at falde sammen - også når jeg ikke rider. Jeg vil også prøve at huske mig selv på vejrtrækningen, det havde jeg faktisk ikke tænkt så meget over, men selvfølgelig er den jo ret vigtig at have styr på. Det er et godt råd, synes jeg. Jeg er også slem til at kigge ned, jeg kan nemt mærke at hesten går bedre, når jeg husker at kigge op. Mange tak for hjælpen allesammen, jeg må ud og få prøvet noget af det. Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undervisning |
| Forfatter:  |
malski |
| Dato:  |
12-06-2006 19:16 |
|
jeg er næsten 100 % sikker på at du har ondt i ryggen/skulderen fordi at du sider forkert i sadlen,så er mit råd bare få noget undervisning og på en eller anden måde find ud af om det er din opstilling som udgør smerterne (tro mig jeg har selv prøvet det) jeg fik bare noget undervisning og nu kan jeg ride i en hel dag uden at få ondt overhovedet! men prøv og få noget undervisning eller få en "god" rytter til at tjekke din opstilling  men pøj pøj med det  (det hjalp mig at få noget mere undervisning) og husk at du må jo ikke "sveje" for meget i ryggen da det spænder meget i ryggen. bare et godt råd 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undervisning |
|
|
Jeg får nu dressurundervisning af en eksamineret berider en gang hver 14. dag, og det er ikke noget hun har bemærket. Jo hun er efter mig med at jeg skal rette mig op og ikke læne mig frem, men ellers er der ikke noget. Men måske var det en god idé at forklare hende lidt nærmere, hvordan og hvorhenne jeg får ondt i ryggen. Det kan jo være hun har haft travlt med at rette alle de andre ting  Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|