|
|
| Hjælp til haflinger |
| Forfatter:  |
AslotP |
| Dato:  |
31-05-2006 08:28 |
|
Hej alle Håber der er nogle der kan give mig et par råd evt. tips eller blot gode ideer!  Har købt, sæføli verdens skønneste haflinger hoppe  Men men men, jeg har et problem eller måske to. Jeg har egentlig ikke problemer med at hente hende på folden, hun kommer hen til mig, og jeg kan sagtens begynde at trække hende hen mod lågen, men så tar fanden ved hende, så låser hun lige med nakken og så tager fanden ved hende og så løber hun (kan ikke holde hende), så starter vi forfra, henter hende (hun venter skam pænt på mig IGEN)vi går pænt mod lågen, og så starter vi forfra med at hun låser og løber osv. osv.  Når jeg så endelig har "fanget" hende så kan vi stå og nusse, strigle osv. så tager fanden ved hende og så løber hun, som regel hen til lågen indtil folden og der bliver hun stående, til mor her kommer og henter hende SUK  Er der nogle der kan hjælpe mig?, alle råd er mere end velkomne  Hilsen A
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rebgrime |
|
|
jeg ville nok lægge en rebgrime på, så får den altså lidt mere modstand når den prøver at tage måsen på dig. en masse arbejde fra jorden er den eneste vej frem, hesten respekterer dig ganske enkelt ikke. gå ved siden af hende med kort snor så hun ikke har mulighed for at trække sig bagud, så snart du kan mærke hun begynder at prøve at komme tilbage eller til siden så send hende i en cirkel rundt om dig (så har den ikke lige så mange kræfter) jeg ville så nok lige give den "irettesættelse" i det sekund den den begyndte at bruge sine kræfte imod dig på den måde... men det man jo nok ikke opfordre til herinde  hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, ved |
|
|
alle annoncerne for haflingere står der altid: 'Kun til rutineret rytter'  Haflingere er normalt venlige, flinke dyr, men de har en stærk vilje og gør, hvad der passer dem, hvis man ikke træner dem til kun at gøre, det man ønsker! Du må ikke lade den bestemme, men du skal naturligvis vejlede den på en ordentlig måde  Du kan evt. slå dig sammen med en af de andre hesteejere, så du ikke tager den væk fra folden alene. Hesten vil naturligvis være mere knyttet til de andre heste end til dig  Du skal ikke betragte det som at 'vinde eller tabe' til hesten, mere bare sørge for, at du kommer i nogle situationer, hvor tingene kan lykkes for dig  Prøv at læse Evas indlæg nederst i tråden 'join up - hvorfor så slemt' som svar til træning af en russerhest. Sjannas råd om at dreje den og også fint  Vi har 3 haflingere se min præsentation.
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hm... |
| Forfatter:  |
Minna |
| Dato:  |
31-05-2006 17:26 |
|
Nin@ jeg vil bare lige sige at jeg har set mange annoncer på haflinger, der ikke står "kun til rutineret rytter" ved. Jeg har også haft en del med haflinger at gøre, og selvom der, som ved mange andre racer, er nogle vanskelige heste, så er der altså også mangelydige og venlige haflingere. Til dit problem: Det er en god idé at dreje den som tidligere nævnt. Man kan også lave en masse arbejde fra jorden, det har jeg haft geniale resultater med. Er det kun på vej ind fra folden at hun er sådan at trække med eller er hun de også andre steder? Hvis hun er, så start med at trække med hende i indhegnede steder, så sker der ikke så meget, hvis hun river sig løs. Prøv at høre hendes tidligere ejer om hun var sådan det andet sted. Det kan jo være at der er noget hun er bange for, men det kan også bare være ulydighed. Prøv i hvert fald at få hjælp af erfarne hestemennesker. Held og Lykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender det kun alt for godt |
| Forfatter:  |
monasdatter |
| Dato:  |
31-05-2006 18:45 |
|
jeg står i øjeblikket med selv samme problem. men jeg har en plan. min plan går ud på at vi skal være to om at trække hende i en nylongrime med hingste træk, så vi kan bremse hende med det samme hun begynder at ville løbe fra os. så snart hun stopper belønner vi hende. vi er med andre ord ude på at vise hende at det er en bedre ide at følge med når hun bliver hentet. at det er dejligt for hende selv. vi satte ind med det igår, så jeg kan ikke rigtig berette med fremskridt endnu, men vi regner med at er et spørgsmål om højest et par måneder før hun har lagt den uvane fra sig. du kan eventuelt læse mit debatindlæg "unoder og krybbebideri" under røgt og pleje. og du er meget velkommen til at kontakte mig privat hvis du har brug for en sparringspartner. held og lykke janne
energien følger tanken......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rettelse!! |
| Forfatter:  |
monasdatter |
| Dato:  |
31-05-2006 18:46 |
|
mit indlæg hedder "mavesyre og unoder" beklager
energien følger tanken......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, det |
|
|
var ikke for at genere nogen, Minna, at jeg skrev det med rutineret rytter  Men jeg har netop læst en del haflingerannoncer - og ved næsten alle de haflingere, der er voksne og bliver redet, står der det med rutineret eller erfaren rytter  Det er skam ikke noget, jeg bare finder på! Jeg er helt vild med haflingere , men de er hverken for børn eller urutinerede ryttere  Jannes idé med at være 2 til at trække er vældig god - og bedre end at være 1 i en indhegning. For det er en dårlig idé at hesten overhovedet kommer i en situation, hvor den oplever, at den kan trække sig løs  Den skal ikke opleve, at den selv kan gøre noget for at opnå egenbestemmelse i disse ting! Når først de har oplevet den slags, så har man besværet med at afholde dem fra at få lyst til det, hver gang, de 'trænger til' at flygte 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Én gang... |
|
|
Amon lavede det nummer med mig en dag for ca. 1½ uge siden. Dog fik han fart på ved at løbe rundt om mig, så jeg mistede ligesom det der værktøj med at dreje ham rundt. Når jeg nu henter ham har jeg dually grimen (reb grime kan også gøre det) med, giver ham den på. Inden vi begynder at gå lader jeg ham vide den er på, vi træder nogle skridt baglæns, så forlæns, baglæns igen og står stille. (disse øvelser med dually'en er trænet i forvejen i andre situationer). Så begynder vi at gå. I samme sekund han øger farten den mindste smule eller tager hovedet for højt, ja så træder vi baglæns, forlæns, står stille og så går vi igen. Han har ikke gjort det siden!
Se min hjemmeside Tror på en vej frem uden vold! Medlem af DHPV - Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Held og Lykke (: |
|
|
Haflingere kan også sagtens rides af børn. På den rideskole, jeg går på, er der et par piger der er yngre end mig, som har en 3 årig haflinger. Den ene er 6. klasser, og skal snart i 7. og den anden skal vidst i 4. eller 5. klasse nu her.. Okay, godt nok kan den være til besvær for dem nogengange, men den er også kun 3 år, såå. Men jeg har oplevet noget af det samme med en Fjordhest (De er også monster stærke jo) Men når du får fat i din hest, så sæt et trækketorv i og snog torvet et par gang om mulen på den. Så har du fat i den på en anden måde, - og det vil ikke være specielt behageligt for hesten, at prøve at løbe afsted, når torvet er snoget om mulen. Hvis du den så på en eller anden måde viser at den vil løbe, så lav et par små volter med den og nyk lidt i torvet, så mærker den at du altså har godt fat i den, og den ikke skal prøve på noget..  Held og Lykke . Knus Camilla (:
Nebraska & Tøsen , hvor er i <3 ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Haflingere |
|
|
er stærke og selvstændige dyr - jeg har fuldstændig samme erfaring som Nin@. Jeg har haft 4 haflingere - har pt. 2 stk.  AslotP: Jeg har haft et lign. problem, da min hoppe var 1½ år - hun rev sig løs, når man trak hende ud til folden. Jeg købte et trækketov med kæde og lagde så kæden under næsen på hende, så den strammede til, når hun forsøgte at sætte af. Det virkede til UG Bare husk at kæden selvfølgelig skal være slap resten af tiden. Og ellers - velkommen i haflingerverdenen Har du papirer på hende, dit nye vidunder?
Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan) Shit happens! ... I just try not to step in it Learning seriously affects your brain -aau.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Come Time... |
|
|
... gjorde præcis det samme. Han er en meget dygtig dressurhest, der desværre ikke rigtig er blevet opdraget fra jorden  Han ville gerne fanges første gang, men så snart vi kom hen i nærheden af lågen vendte han om og løb sin vej. 172 cm hest afsted i fuld galop..! Meget irriterende, eftersom han så absolut heller ikke gad fanges efter at have lavet sit lille trick. Jeg lagde en rebgrime på ham, da jeg ikke bryder mig synderligt om hingstekæder - og den virker simpelthen helt genialt! Nu har vi ingen problemer 
// Amanda - uden Ramses!
Jeg elsker dig stadig min egen. Glemmer dig aldrig! <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
| Forfatter:  |
tinespetersen |
| Dato:  |
03-06-2006 01:25 |
|
Jeg har til hverdag at gøre med en haflingerblanding på 160 som laver fuldstændig samme trick, det vil sige at han primært kun gør det når jeg skal have ham ind fra græs om sommeren. Når jeg henter ham, vikler jeg træktorvet over mulen så hvis han får lyst til at løbe kommer det til at stramme om næsen, hvilket han godt er klar over og derfor lader være med at løbe. En rebgrime hjælper ikke på ham i hvert fald, men han er også en super stærk hest. Det har i hvert fald virket på Harald at bruge trækketorvet om mulen eller evt. en dually grime hvis man har sådan en, hvor man så sætter trækketorvet fast i skoleringen når man trækker hesten ind. Dog må man da aldrig binde hesten til en bom i skoleringen, idet skoleringen vil klemme om næsen og forhindre luft i at komme ind hvis hesten panikker. Desuden vil jeg lige bemærke, at Harald er blevet arbejdet med fra jorden af, og når han laver det pågældende trick, så får han lige 10 min arbejde fra jorden, inden jeg går i gang med at strigle mm. Med venlig hilsen Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| haflinger |
|
|
Jeg er også haflingeejer og ja, må tilslutte mig rebrimen og bestemthed! Min er 4 år nu og vi havde en periode, da han var ca. 2 år, hvor vi gav ham grime og kæde på, når han blev trukket til og fra fold og når vi gik ture på vejen. Normalt gik han lige så pænt men pludselig ud af det blå vadede han den anden vej, mest hvis han fik øje på en græstot, som han bare måtte æde! Det var noget rod, så hellere noget lidt "skrappere" et par gange. Bruger nu rebgrime ved læsning og ture på vej og har ingen problemer, men er også blevet instrueret i hvornår man må lave et træk. Med hensyn til "rutineret rytter" ville jeg nu ikke give min til en nybegynder pt. Han ville tage styringen totalt. Jeg er så småt igang med tilridningen af ham og han tager det pænt. Han synes hvis bare, at det går lidt for langsomt nogle gange, og finder på mens han skal stå stille og begynde at tigge. Nå, har nu ikke tænkt mig at straffe ham, men kan måske bruge det senere til noget spansk skridt... Så tillykke med din haflinger og håber, at problemet bliver løst. Hvordan er hun at ride? Hilsen Majbritt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den har vi osprøvet |
|
|
^^ og det er bare en haffer leg. De elsker at pjatte. de skal ha en fast hånd hold for gudskyld ved rebet og træk den modsatte vej hva hun vil. ellers må du tage en lille pisk med  Mvh Hafferne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er nemlig |
|
|
vigtigt, at de ikke lærer at slippe afsted med den slags  De skal lære, at sådan opfører man sig slet ikke  Men husk, at en rebgrime skam er en meget stærk ting. Den er mindst ligeså kraftigt virkende som en trense  Jeg prøvede at ride med en fornylig, da Grandi var hævet ved læben (efter en ormekur!) - men den var alt for generende for ham. Jeg kunne slet ikke tage i tøjlen overhovedet  Men nu er han jo så heller ikke en af haflingerne 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|