Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvilken dressursadel?
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 20:16

Hej.

Jeg overvejer måske at skifte min Kieffer Wien ud, med en anden sadel, problemet er bare, hvilken det skal være.

Nogen der har en idé? Hvad foretrækker i? Og hvad koster den?

Min sadel har faktisk fungeret upåklageligt, men den er ved at være lidt gammel, og kunne godt tænke mig at prøve noget nyt.

Louisa

0
0
Svar på denne tråd

Jeg elsker
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 21:48

min Windsor Elite (måske lidt overdrevet).

Jeg har en hest med stort rygsving og stort afskub - så ind imellem er det både rart og nødvendigt at have god knæstøtte (fx når dyret changerer lidt større end forventet ;-) )

Min Passier Lenox med store knæstøtter var jeg også glad for, da jeg havde min hoppe, men den fungerer ikke på den hest, jeg har nu...

Prisniveauet for en brugt Windsor Elite eller Passier Lenox er vel mellem 5000 og 7000 kroner afhængig af stand. Windsor Elite hedder Euroriding Diamant i Tyskland, så du kan af og til være heldig (her i DK) at finde en lidt billigere sadel, der så bare hedder noget andet, men er helt magen til.

Nogle mennesker er glade for meget knæstøtte, andre vil helst ikke have nogen knæstøtte. Og så er der jo også forskel på, hvad der passer på forskellige heste...

Min hyps skal fx bruge en medium bom, men skal have bredt kammer, og det er ikke alle sadler, der har dét.

Så det er måske en ok idé enten at få en sadelmager til at kigge på din hest.

Hvis din Kieffer fungerer godt på hesten, var Kieffers Ulla Salzgeber, Rusty måske en mulighed; den ser i hvert fald lækker ud. Men den er så også i den dyrere ende (i forhold til Kieffer Wien). Tror nok, at brugt-prisen ligger på de 7000-9000 kr. uden at være sikker.

Men jeg kan så igen også godt lide at være "skruet" ned i sadlen ;-)

0
0
Svar på denne tråd

kiefer
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 07:47

jeg her en ulla salzgeber rusty...med excellent og luft...den er bare så skøn...jeg havde en wien før som jo også er skøn,men i US er der meget mere støtte,jeg sidder i hvert fald rigtig godt! prisen er omkring 14.000,men pengene er godt givet ud..

ped

0
0
Svar på denne tråd

Caprilli - den gamle model
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 08:10

dressur - kan ligge på mange forsk. heste og jeg har siden 1980 kun redet i den type - på alle heste uden problemer.

Kan anbefales (y)

Vh Gitte

mor til Tera 15 mdr. :-)

.

Lækre Jack D. tilbyder bedækning (y)

0
0
Svar på denne tråd

Windsor elite
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 09:54

Jeg har endelig fået købt en Windsor elite(4800.- fuld monteret) og det er klart den bedste jeg har haft. Den støtter utrolig godt ved knæene, rigtig godt dybt sæde, den er bare super dog.

Hende jeg får undervisning af siger også at min holdning er blevet rigtig god og at dette kan slkyldes sadlen fordi der er så god støtte i den.

Men det er jo meget forskelligt fra person til person hvad man synes er godt. Jeg har også en Kiffer Lech DL prof. det er også en rigtig lækker sadel. Så hvis jeg skal anbefale noger er det Windsor, Albion eller Kieffer.

Mvh Louise

2 x sadler sælges se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Stübben Romanus Extra
Forfatter: 
Dato:  12-05-2006 16:55
Jeg har en Stübben Romanus Extra som jeg sidder rigtig godt i. Men det er ikke en sadel med store knæ-puder hvis det er det du er ude efter.
0
0
Svar på denne tråd

sadlen skal passe til hesten
Forfatter: 
Dato:  13-05-2006 20:48

og ikke til hvad rytteren synes. Det er meget vigtigt at du bruger en sadelmager til at råde dig om hvilken sadel der passer til din hest.

De nye "moderne" sadler med dybt sæde er ofte ikke særlig brede i deres kammer for at rytteren skal sidde godt. Men det er absolut ikke godt for din hests ryg.

Jeg har selv haft en masse problemer med min hest pga sadler som ikke passede optimalt. Om det er en dyr eller en billig sadel er ligegyldigt (selvfølgelig skal den have en vis kvalitet) blot den passer til hestens bygning.

Du er nødt til at få en professionel til at prøve forskellige sadler på din hest - og husk også at prøve den mens du rider, så du er sikker på at den ikke klaprer din hest i ryggen. For det mest skal den også tilpasses med stopning. Mange tror at man bare kkan smække sin yndlingssadel på alle heste og tænker ikke over at de er forskellige. Og at stopningen skal ændres hvis hesten taber sig eller tager på (måske bygger muskler op). Ellers kan du ende med en hest som har rigtig ondt i ryggen eller skuldrene. Hvilket den normalt vil vise ved at være rigtig sur når den skal have sadel på.

Så husk at det er meget vigtigt at få vejledning og vide hvor adlen ligger korrekt. Mange lægger den nemlig også alt for langt fremme så den ligger uden på hestens skulder.

Puha - det var et langt skriv. Ville ikke skælde ud men det er bare så vigtigt for hesten

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-05-2006 21:19

Har også en Windsor Elite og er meget glad for den. Kan kun tilslutte mig ovenstående rosende ord. Den dag jeg skal have mig en ny (brugt) sadel bliver det en Windsor Greenline, og den dag jeg vinder i Lotto skal jeg have mig en Albion Lux - det er rigtig kvali' vare

Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

Ja sadlen skal passe til hesten
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 08:53

MEN...Jeg måtte købe en Hubertus dressur sadel til min Tinker,da det var den eneste som hun ku passe - bare nogenlunde. Jeg har ALDRIG været glad for den, jeg var helt nybegynder, og der er bestemt ikke nogen god knæstøtte el. noget andet for den sags skyld...så den vil jeg bare ikke anbefale...Ved ik lige hvad den hedder mere end Hubertus. Den kostede 5000,- kr. Så en billig sadel må man da sige.

Hvis jeg komer "RIGTIG" igang med ridningen her i sommer, så skal jeg ha enten en klassisk el. en western sadel...Er lidt i tvivl.

Held og lykke med det.

TINKER TØSEN MISS I` WIILL

Erfaren rytter søges til, at ride I´Will nogle gange om ugen i Skælskør. Skriv hvis det skulle ha´din interesse.

0
0
Svar på denne tråd

Wintec ...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 21:06

Epirus gåe med en Wintec sadel (:

Det er den gamle model - ved ikke hvad den hedder . Den er super ! og den ligger bare godt på ham (:

//Støjer
Det støjende klovdyr :-P

Livet ville ikk være værd at leve uden ox'ere!
Se vores hjemmeside E & S
0
0
Svar på denne tråd

Albion
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 10:46
Kan varmt anbefale Albion (model style).
kan huske første gang jeg prøvet en -det var som at sidde i en "sofa", så behagelig var den, og den støtter perfekt de rigtige steder (= hjælper godt på vej til rigtig opstilling)
Prisen er så også derefter. Af brugt ligger prisen vel oftest mellem 7,5 - 12 tusind. (nypris ca 17-20 tusind)

Desværre bliver den ikke ved med at give samme eksklusive følelse i længden, da men jo vender sig til de gode forhold. Dog kan jeg mærke, -hvis jeg prøver andre sadler, at min trods alt er mere behagelig. De fleste er de rene pinde ved siden af.

Lykke med Linepigen og Sille
0
0
Svar på denne tråd

KenTaur..
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 19:29

jeg har en KenTaur Artemis, super sadel.. Jeg har givet 7800 incl alt også underlag..

Skønne friesere sælges

skriv for nærmere information..

0
0
Svar på denne tråd

til anne
Forfatter: 
Dato:  16-05-2006 10:17
"sadlen skal passe til hesten

og ikke til hvad rytteren synes"

Øh, ved ikke hva sadel mager du bruger, men jeg vil sige du nok får lidt dårlig vejledning så...

Jeg har en Passier Corona som er lavet specielt til min højde, drøjde, benlængde, knæproblemer og er desuden tilpasset til min hests ryg, skulder, brede mv. og desuden kan den ændres i bommen hvis min hest skulle ændre sig, og selvfølgelig skal den omstoppes og tjekkes med jævne mellemrum!

Jeg brugte tidligere sadelmageren fra Vordingborg, kan ikke helt huske hvad de hedder men de er kendt for deres gode håndværk og er tit i feks "ridehesten", men jeg er gået over til at bruge Ingdams fordi jeg ikke kun ville have en sadel, der kunne ligge perfekt på min hest men også ville have en sadel der passede mig, da jeg har løseknæ og behøver en støtte så de ikke flagre rundt!

Sadlen skal passe til både rytter og hest for at kunne få et optimalt samarbejde!! Ikke at jeg har opnået det med min hest endnu, da jeg ikke kender ham særlig godt endnu...

mvh Camilla

0
0
Svar på denne tråd

jeg vil klart
Forfatter: 
Dato:  16-05-2006 14:56

give camilla ret!

jeg rider i en isabell werth kunstof. 1 . den passer hesten (det er en fjordhest) så det eneste problem som ik kan rettes er at den er lidt høj fortil, men har ik nogen betydning for støtten. 2. så er den god for mig (kunstof) som er skæv i ryggen er let sidder skævt (laver skæve bøjler for at rette miG også har den præcis den støtte og sæde som jeg elsker!) og det min sadelmager ud fra, min er så med luft og udskiftelig kopfjern. Dog lagde min sadelmager (Dahlmanns) lidt uld bagtil, og tog noget ud fortil så den passede min hest.

Min er kun 4 år så hun har ingen muskler, men jeg venter til hun er ca. 5 år med at få den tilpasset igen da hun så har lagt flere muskler.

men den sadel kan også fås i læder (virkelig lækker) brugt ca. 9 tusind og ny mener det er 14! top kvali og god for de fleste heste da den kan tilpasses

{> fjordhesten, den kan og den vil! {>
Se min profil for at se en skønhed uden lige!
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-05-2006 18:10

Hmmm. Vil klart anbefale en Prestige Top Dressage. Mums, den er bare guld værd Stübben har oss lavet en. kan ikk lige huske hva den hedder, men den er brun. og tror ikk at det er helt vildt lang tid siden, at den kom ud.

Men vil nu oss sige, at det kommer an på, hva der ligger på din hest. det er jo ikk alle sadler der kan ligge på alle heste.

0
0
Svar på denne tråd

Ny sadel
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 13:18

Jeg har en clincher Unique som jeg er utrolig glad for. Jeg ville helst ha haft en kentaur, men den kunne aldrig komme til at ligge. jeg kender flere der har måtte sælge deres kentaur med den begrundelse at den altså passer bedst til bredere heste.

Men uden tvivl.. Få en sadelmager til at hjælpe dig med at finde en der passer primært til hesten, men også til dig, da det jo også skal fungere når du sidder i sadlen. Hvis du ikke kan finde dig til rette i sadlen kan det jo være nok så fantastisk med en sadel der ligger godt. Du vil bare sende alle dine spændinger direkte i ryggen på hesten.

Men igen.. det varierer også alt efter hvilken sadelmager man bruger. Har mødt nogle der bander Kieffer langt væk pga bommen, nogle stübben... det er altså svært! I sidste ende er det vel hvilken sadelmager der er mest overbevisende.

0
0
Svar på denne tråd

Ang. ny sadel ..
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 14:54
Jeg foretrækker en Kieffer action (:

*Malle &' Pølz <3
0
0
Svar på denne tråd

Passier
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 15:36

Jeg er super glad for min min passier, jeg havde Ingdams ude, de var ikke så hurtige pga. travlhed men da jeg endelig fik min sadel var den super for både mig og hest.

De sender til Tyskland hos passier selv for at få dem tilpasset.

Vh Camilla

Føler med dig, at købe/prøve sadel er rent mareridt

0
0
Svar på denne tråd

Sadler fra Argentina
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 15:52
Vi købte vores sadel via internettet - fra Argentina. De er af rigtig god kvalitet - men uden "navn". Det er et argentinsk firma som forsøger at komme ind på markedet og prisen for en ny sadel er hvad man ellers ville give for en der er godt brugt.

Du tager selv målene på din hest og sender tegningen til dem, hvorefter de laver den. Vi var så tilfredse med den første sadel, at vi bestilte en til. Du kan finde dem på www.globalpampas.com.ar.

I prisen skal lige tillægges told - men transport er inkluderet.

hilsen
Tine

Er du ridelærer eller meget erfaren rytter
- dressur eller western - og har lyst til en gratis feriebolig til max 4 pers. i Toskana -
mod at give os lidt undervisning -
så kontakt mig
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider