Det lyder for mig til at din hoppe mangler respekt for dig.
Hun skal ikke bestemme farten det skal du. Men du skal ikke bestemme farten ved at holde fast i hende hele tiden, og slet ikke med en pisk.
Du skal have respekt for dit personlige rum. Hun må ikke overhale dig, og hun må ikke presse dig.
Start på folden. Hun må først komme hen til dig når du inviterer hende. Ikke noget med at vade hen til dig. Hvis hun gør det, så bak hende væk. Træd et skridt tilbage, og hun skal vente på at du kommer hen til hende.
Når det fungere så sæt et tov i hende. gå fremad, og hav hendes hovede enten bag dig, eller ud for din skulder. Hun skal helst slappe af der. Ikke længere frem. Stopper du skal hun stoppe, uden at du skal holde igen i tovet, men kun fordi du stopper. Hvis hun ikke vil det så bak hende, og start forfra.
Træn, træn, træn. Til sidst skal du kunne gå med hende i et løst tov og hun skal følge din retning, hastighed, stoppe, og bakke hvis du træder baglens, hele tiden for at helt løst tov.
Når det fungerer på folden kan du tage hende ud af folden, men ikke før.
Det er ikke nødvendigvis den eneste rigtige måde, men det fungerer for mig og mine heste. Så måske et forsøg værd.