Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Eftergiven??
Forfatter: 
Dato:  22-04-2006 08:54

Hejsa håber nogen kan hjælpe.

Har lgie fået en hest hjem fra en salgsstald fordi manden ikke fik taget sig sammen til at sælge den.

Nu er den så bare blevet umulig at ride. Jeg tror sat.. han har haft meget fat i den for lige så snart man tager i tøjlen smækker hun hovedet op og hun har også udviklet en underhals mens hun har været der.

Inden hun kom afsted slog hun også lidt med hovedet, men kunne gå i holdning og give efter på tøjlen. Nu bøjer hun da godt nok nakken men hun er hård som en sten i munden, tung som et ondt år og laver ikke en skid. Selv om man rider en halv time koncentreret så sveder hun ikke engang eller skummer i munden.

Hvordan er det lige jeg får hende til at give efter igen?? Og gå løst på tøjlen.

Den har fået rapset tænder og er tjekket fra ende til anden. Så der ligger problemet.

Har den dumme mand bare totalt ødelagt hende eller er der håb endnu?

Her er et billede fra i sommers

Knus Lene

0
0
Svar på denne tråd

Der er da altid håb ;-)
Forfatter: 
Dato:  22-04-2006 09:54

Øv hvor er det træls for dig!Man sender sin hest afsted til en professionel, og så går det op for en, at man faktisk selv rider den bedre

Min underviser starter altid "nye" elever med en hel time udelukkende i skridt. De skridter, parerer, skridter, parerer osv i en hel time, for at lære hest og rytter det simple at ride frem og komme tilbage, når rytteren ønsker det og (næsten) uden brug af tøjlehjælp. Og så går de langsomt over til trav de næste gange.

Når det fungerer, slapper hestene som regel af og lægger sig ned til biddet - det gælder selv de ponyryttere, der ellers sidder og saver hestene "i holdning". En enkelt springpony (der var nervøs, hidsig og enormt urolig med sit hoved) ville jeg nok have opgivet på forhånd, men den kom altså også til at gå rigtig fint.

Og så er det ellers overgange og halve parader der øves.

Man skal væbne sig med stor tålmodighed i starten og acceptere de ekstra skridt, det koster, før den standser. Og så huske at rose, med det samme der er fremgang og den gør som der bliver bedt om.

Måske var det et forsøg værd. Håber jeg har forklaret det ordentligt...

Din hest ser jo fin og meget let/løsgjort ud på billedet, og du rider den pænt, så det MÅ kunne lade sig gøre .

0
0
Svar på denne tråd

Parade..
Forfatter: 
Dato:  22-04-2006 12:42

Jamen jeg kan sagtens stoppe hende. Det er ikke der problemet ligger. Problemet ligger i at der bare ikke sker noget ude foran når man forsøger at få hesten til at give efter mm.

Knus Lene

0
0
Svar på denne tråd

løs på tøjlen
Forfatter: 
Dato:  22-04-2006 22:58

= løs i hånden.

det kommer, det kommer

0
0
Svar på denne tråd

rgbthbtv
Forfatter: 
Dato:  22-04-2006 23:16

Du skal lære hende at have tillid til bidet igen, ved at inviterer hende til at søge bidet (i stedet for at tvinge som den onde mand tydeligtvis har gjort). Det foregår ved at være meget let på hånden, men stadig have let kontakt, så hun har noget at søge efter. Når hun begynder at lægge sig lidt på biddet, så giver du efter, så biddet følger hendes mund og hun forhindres i at bruge biddet som et femte ben. Efterhånden som hun bliver stærkere i de rigtige muskler igen, vil hendes selvbæring også så småt komme, og du vil kunne begynde at få hende i den korrekte holdning ved at invitere hendes hoved op på plads. Stadig med en let hånd. Start i skridt, og vær´ tålmodig.

Du skal regne med at det vil tage 3-4 måske 5 måneder, alt efter hvor ødelagt hun er...

-Mette

0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke et spørgsmål om,
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 21:54

at du kan standse hende, men om hvordan du gør det (og hvordan hesten reagerer). Hvis hesten standser, når du bruger sædet - så er du allerede et langt stykke ad vejen. Idéen er jo netop, at når man bruger den anholdende hjælp korrekt og hesten reagerer korrekt på den, vil hesten forlægge mere vægt på bagparten og blive lettere og løsere fortil.

Hvis det er fordi hun lægger sig på biddet og bliver lidt tung/død fortil, så skal du ikke give efter, førend hesten reagerer; ikke ved at lægge sig på biddet (det ville være at belønne den adfærd du ikke ønsker), men ved at hun slipper.

Hermed mener jeg selvfølgelig ikke, at du skal hive og slide; dette kan godt gøres med en let og følsom forbindelse og hovedsageligt for sædet. Giver hun ikke efter, før du holder helt stille, kan du evt. lirke ganske let med biddet (meget kort og hurtigt, så du ikke skaber øget mistillid til hånden) - bare nok til at motivere hende til at slippe.

Med at give efter mener jeg, at du skal mærke, at hun slipper tøjlen - ikke at hun nødvendigvis går i holdning og bukker nakken. Det kommer af sig selv, når hun er klar.

Det er meget muligt, at det for en øvet rytter virker tåbeligt at gøre dette, men det virker altså!

Et citat fra Magasinet Hest, marts '06, artikel af Andrew McLean:

"For at forhindre en adfærd i at blive gentaget skal vi også sørge for, at den ikke bliver forstærket (dvs. belønnet). Ophør af tryk (her: at man slipper tøjlen) er særdeles motiverende for en hest, så enhver adfærd, der forstærkes ved ophør af tryk, vil gentages. Omvendt vil en hest, der ikke opnår ophør af tryk et eller andet sted på dens krop under træningen, være mere tilbøjelig til at blive spændt (her: hvis man ikke slipper tøjlen, når hesten så giver efter - hvilket måske er det, den har været udsat for). Det er derfor, det er så vigtigt at sørge for, at hesten går i den rette holdning af egen kraft på et hvilket som helst niveau af træningen, hvilket opnås ved kun at have en ganske lav grad af forbindelse mellem rytterens hånd og hestens mund. Når vi træner med hesten, skal vi sørge for, at al korrekt adfærd belønnes ved at mindske det tryk, der motiverede adfærden, og at al ukorrekt adfærd standses med en hurtig overgang til en lavere gangart."

0
0
Svar på denne tråd

dfjrfcsef
Forfatter: 
Dato:  28-04-2006 11:22
Jeg mente det heller ikke sådan at hun skal give helt efter og slippe fortil, men hun skal sørge for at trykket i hestens mund forbliver det samme. dvs hvis hesten lægger sig tungt på biddet skal hun give efter i samme grad, så trykket forbliver det samme, ikke mere og ikke mindre.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider