|
|
| Humørsvingende unghest |
| Forfatter:  |
Lotte_Rafinell |
| Dato:  |
21-04-2006 14:58 |
|
Jeg har en hoppe som bliver 5 her til sommer, men som ikke er blevet redet så meget endnu. I løbet af det sidste år er hun samlet blevet redet 4-5 måneder. Hun har stået stille ca. 3 måneder her i vinter pga. vokseværk, men vi har nu været igang ca. 2 måneder. Jeg går MEGET langsomt frem, ligeså meget for min som for hestens skyld (jeg er ikke så modig ) Men hendes humør skifter enormt fra dag til dag. Nogle dage får vi virkeligt noget ud af det, god fremdrift, kan galoppere og alt er fint i forhold til det stadige hun er på. Næste dag er alting fuldstændigt umuligt, bare det at skridte frem er en stor udfordring. Hun er sur og tvær med hovedet i sky, og jo mere jeg driver jo mindre skridt tager hun og bliver mere sur. Jeg kan ikke finde nogen sammenhæng med noget som helst - hverken foldtid, brunst, hvor mange der er i ridehuset eller fridage fra ridning. Er disse skift i humør helt forventeligt (jeg får ca. lige mange gode og dårlige dage)? Lotte (der som meget forsigtig og tålmodig rytter jævnligt på dårlige dage må tæller til 10, og efter gode dage er "flyvende")
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| unghest.. |
|
|
Hmmm, altså kan godt være det er ungheste humørsvingninger, min hest har li været inde i periode på næsten 4mdr, hvor han måske var en engel 3 dage i ugen og bare gik rundt, og de 4 andre var han rent ud sagt en Svin... det var virkelig slem, og hvor mange han ikke har smidt mig af... Men i sidste uge skete der et eller andet, og nu er han bare fantastisk hver evig eneste dag, ved ik hvad der er sket...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender det |
|
|
Min hest har også kæmpe humørsvingninger, af og til skal man lige tjekke, det er den samme hest og ikke en, der ligner  Hun er nu 8 år, så det kan ikke skyldes ungdom Det, der er med min hyphest er, at hun har mange hormoner-energi flyvende i sin krop, ikke kun når hun er i brunst (hvilket hun ellers er året rundt..) og hun er meget følsom, social og opmærksom. Det, man skal gøre ved sådan en hyp er at fange dens opmærksomhed. Det gør man ved IKKE at være forsigtig. Jo, du skal da være rolig og have fuld kontrol, men du skal kræve noget af den. Det er det eneste, der hjælper på min sæk lopper - hun får meget udtryk i dressur, fordi hun så får drejet energien i én retning - præcis som man læser om i bøger  Lone
Healer, fysiurgisk massør, digter og pædagog stud. Men mest af alt Rytter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| urter!! |
|
|
Jeg red en hoppe fra hun var tre år til hun var syv år, og hun var fuldstænigt ligesom din hoppe. Det kan være så irriterende at man aldrig helt ved om det er en god eller en dårlig dag, og det pårvirkede vores træning meget!! Men vi fandt et MIRAKEL-middel!!! Hun fik nogle homonbalancerende urter fra Askhim og efter ca. tre uger var problemet løst, og jeg havde pludselig en hest der var til at regne med. Utroligt men sandt. Så det synes jeg du skal prøve. Hilsen Maria
Danske Sports Ponyer styrer - også når man ikke er ponyrytter længere!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria... |
|
|
De der urter, er de specielt beregnet til hopper, eller ved du om de også ville kunne virke på en vallak ? Mvh. Louise
Én gang araber -altid araber !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hormonbalance |
|
|
som produktet fra askhim hedder, kan også bruges til valakker. Her er lige et link til produktet www.askhim.dk/default...fo&key=15A Jeg var super glad for det! Maria
Danske Sports Ponyer styrer - også når man ikke er ponyrytter længere!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er meget normalt |
|
|
vi har 2 i stalden den ene er min, og de har det lige sådan. min svinger også bare inden for få minutter, og så skal man lige passe på tænderne..to sek efter er hun blid som et lam.
i må gerne hade mig, men had mig venligst for hvem jeg er, og ikke hvem jeg ikke er!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøv det her |
| Forfatter:  |
mille75 |
| Dato:  |
22-04-2006 21:27 |
|
tak jeg kender godt dit problem. jeg har en på 4, jeg har haft store problemer med hende,hvor hun bare ville løbe med næsen i sky og modarbejde mig hele tiden. jeg begynte at skridte i nogen dage og hvis hun løb tog jeg hende i skridt igen,efter en lille ugestid holdte hun op med at løbe. Så begynte jeg at tage lidt trav med ind og igen, hvis hun begynte og løbe tog jeg hende op i skridt. Når hun så var faldet til ro igen satte jeg i trav igen. Sådan gik den uge, i torsdags galopered vi så for første gang,siden jeg satte det her forsøg igang. Hun har aldrig været så sød før, jeg kunne korte hende ned i galop når det begynte at gå for stærkt og det var uden nogen problemer og ikke på noget tidspunkt modarbejde hun mig. PRØV DET PRØV DET det kan aldrig skade
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fornøjelse for hesten. |
|
|
Som i alle ved har kvinder også humørsvingninger, vi har bare lidt nemmere ved at bruge dem. I skal huske hele vejen gennem processen med hesten skal det også være sjovt for den. Hvis jeres hest en dag ikke er interesseret i at have jer på ryggen, så lav noget andet, arbejd med hesten fra jorden, gå en tur op af vejen,spil fodbold, gå over ting og sager. så hesten opbygger tillid of bliver glad for at være sammen med jer.  Man kan ikke forvente af en hest der har stået stille, at den bare føjer sig. Lav evt. en træningsplan over ugen, så i ikke laver det samme hele tiden. Jeg har selv en unghest og en hoppe der hver især har forskellige arbejdsplaner. Min hoppe kan også nogen dage være meget umulig, men det er jo heller altid jeg gider på arbejde. Selvfølgelig skal hesten ikke bare have lov til at få sin vilje, men nogen gange skal man også acceptere at de måske også vil lave noget andet med os end bare have os på ryggen  Afslut altid med en succes for hesten og stig så af og lav noget andet. Det har haft stor succes ved mine heste. Bliver den så ved med at være helt umulig alle dage så opsøg hjælp hos en professonel, det er derfor de er der  Jeg kan evt. sende en kopi af mine træningsplaner, så kan du jo se om det er noget du kan bruge. Hilsen Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
| Forfatter:  |
Lotte_Rafinell |
| Dato:  |
24-04-2006 09:32 |
|
Urter fra Askim har jeg haft glæde af til min tidligere hest, så måske er det et forsøg værd, men venter nok lige lidt endnu. Lone, kræve noget mere af hende - måske er det, der er løsningen. Jeg vil tale med min underviser herom. Mille, mit problem er ikke at min hest tænder, som du beskriver. Jeg kan ikke tage min hest ned i skridt, hvis den traver for stærkt - for mit problem er, at jeg knap kan få den i trav, når den er i det humør. Tina, du kan tro jeg er opmærksom på at variere mit trænningsprogram. Problemet er bare, at jeg ikke kan finde en sammenhæng til hendes humør. Nogle gange er hun super sød efter en fridag eller en dag med løsspringning, som hun elsker. Andre dage er dagen efter frygtelig. Vi er slet ikke der, hvor alle dage er umulige - men ca. halvdelen. Jeg ville have talt med min underviser her i søndags, men selvfølgelig smider hesten en sko fredag eftermiddag, så ingen undervisning til mig  Tak for jeres råd - rart at høre, at jeg ikke er helt alene om det. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| super emne |
| Forfatter:  |
amaliehjernø |
| Dato:  |
26-04-2006 15:40 |
|
hej Lotte jeg står med præcist samme problem, med min nye hoppe, den ene dag er hun fuldstændig uridelig og vil ingenting, den næste dag er hun fantstisk, dog har vi mest haft dårlige dage på det sidste. Nu vil jeg så prøve de urter som blev der blev foreslået jeg håber virkelig det hjælper..  Hilsen Amalie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lotte... |
|
|
Det lyder da rigtig surt at hun er sådan? Hvornår er det begyndt? Tænker på da jeg prøvede hende var hun SUPER at ride? HUn har ikke stadig ondt af vokseværk - eller? Ej skal ikke gøre mig klog på det, har bare aldrig selv oplevet det. Play skal forresten hjem lørdag, og håber jeg kan se ham under rytter inden - du skal være så velkommen 
Drømmehesten ENDELIG fundet....  NU også pony ejer En gang pony rytter, ALTID pony rytter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina... |
| Forfatter:  |
Lotte_Rafinell |
| Dato:  |
27-04-2006 12:34 |
|
Hej Tina, Jeg var hele stalden ved HJ igennem i mandags, men kunne ikke finde Play Boy? Jeg får nok svært ved at komme forbi i dagtimerne, hvor han bliver reddet i denne uge, desværre. Jeg prøver fredag på vej fra arbejde. Min hest's humørsvingninger er først startet her efter hendes voksepause, men jeg har dyrlæge (som også er kiropraktoruddannet) samt massørs ord på, at hun ikke længere har smerter. Hun udvikler sig jo stadig, og kan derfor nemt være lidt stram i musklerne, så måske har du ret. Det har jeg faktisk ikke tænkt over - jeg vil prøve at ligge mærke til, om de dårlige dage kommer efter en dag, hvor vi har været ekstra gode (dvs. har brugt nogle muskler mere end normalt). Tak  Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lotte... |
|
|
For lige at tale om noget helt andet: Var du til Klargøring til tilridningskurset ved H.J. i søndags?? Det var rigtig godt efter min mening! (det meste af det..) Så tog jeg lige muledyret med hjem i samme hug - nåede ikke at se ham under rytter, så aner ikke hvilken hest jeg har fået med hjem  Blir spændende når min lillebror bliver testrytter i weekenden 
Thrine *** ¤ CAMELOT DVH 894 ¤
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Trine |
| Forfatter:  |
Lotte_Rafinell |
| Dato:  |
01-05-2006 09:30 |
|
Nej, jeg var ikke til kurset (så godt at der var fyldt godt op med biler). Jeg satser ikke på at have heste til tilridning igen de næste mange år, så... Det bliver da spændende at finde ud af, hvor meget din hest har lært. Hvor skal din lillebror (måske) være testrytter? (undskyld hvis det er et dumt spørgsmål - men der er da noget tid til hoppekåringerne, og hingstene er da først til efteråret? hvad sker der ellers?) Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| testrytter |
|
|
He he, nej det er slet ikke sådan noget fint  Han skulle bare være "tesrytter" på min første gang herhjemme - jeg er en kylling til den slags, det er han meget bedre til..
Thrine *** ¤ CAMELOT DVH 894 ¤
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå sådan |
| Forfatter:  |
Lotte_Rafinell |
| Dato:  |
02-05-2006 11:13 |
|
Nå sådan - så hænger det jo også mere sammen  Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|