|
|
| hvordan straffer I... |
| Forfatter:  |
Carol |
| Dato:  |
04-08-2002 13:34 |
|
Hvordan straffer i bukkespring??
Bukkespring som ulydighed, hvordan vil I afstraffe??
Jeg kan ikke med pisk,da hesten bukker endnu mere så..
Det jeg gør pt er at stoppe hesten helt op hver gang den bukker, mens jeg siger NEJ,og sparker hårdt til den. ( den rører ikke et øre *S*) så rider vi videre..
Dette kan nemt ske 10-20 gange på 5 min.
Jeg har altid lært at hesten skal rides FREm når den bukker.. Men denne hest bukker endnu mere og vildere, hvis man forsøger at ride den frem... SÅ jeg stopper den.
Forresten: når jeg sparker til den, står den stille, og jeg har ikke fat i tøjlerne, dvs den løber IKKE fremad imens..
Smil
Carol Husk: min advarsel om en person som skriver her på HN. http://www.heste-nettet.dk/forum/1/103478/103356/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: hvordan straffer I... |
prupony |
04-08-2002 13:40 |
|
min hest bukker ikke. Men min tidligere hest bukkede hver gang der kom en hest for tæt på! det var sådan et lille hop ca. 10 cm. fra jorden.
Hilsen PRUpony **Én DSP i stalden er bedre end ti i søen** - Tjek min præs. er opdateret....  ) TJEK MIN NYE HJEMMESIDE. WWW.ADOP-PONY.WEBBYEN.DK SOMMERENS NYE HIT....... Go sommerferie.............
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
sandt nok at ride hesten frem, men prøv at ride den frem samlet og så gå ned tempo mens du holder samlingen med sædet, brug eventuelt lange spore med lige stilk. men husk at både sporer og pisk aldrig må bruges som straf kun hjælp... det er det der gør dressur til kunst!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: ingen hjælpemidler |
Carol |
04-08-2002 13:48 |
|
Når jeg bruger spark til denne hest som "straf", så må jeg selvfølgelig lige pointere, at der hverken er spore eller pisk med mig *S*
SMil Carol Husk: min advarsel om en person som skriver her på HN. http://www.heste-nettet.dk/forum/1/103478/103356/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
okay men så prøv med nogle "kugle spore" det er spore som er bløde og runde i enden. ( dvs kugle formet) også rid meget med benene stabilt ved hesten. hvis den laver nogle små udfald så samle den op ved at give den nogle små nap nede fra og op med sporene. undskyld hvis jeg lød lidt sippet før..
jeanette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Da jeg havde en pony der bukkede (altså alm. ulydighedsbuk, ikke Chagall-rodeo-buk  ) red jeg hende ikke fremad - hun bukkede bare mere så.
Det jeg gjorde var at stoppe hende op, simpelthen hive hovedet op på hende, så hun ikke kunne bukke. Det gjorde jeg ved hvert bukkespring, og efter 5 minutters tid gad hun bare ikke bøvle med det mere, så hun holdt op.
Det er muligt, det er uetisk eller den forkerte måde at gøre det på, men det har virket for mig, og føltes som det mest naturlige at gøre i den situation. If it doesn't fit, use force. If it breaks, it needed replacing anyway. *Martin Leeuwis*
8-) KAN DU SÅ DAFFE IND PÅ MIN PRÆSENTATION OG SE BILLEDER AF MINE HYPSER 
MIN HJEMMESIDE: STALD IBRIIZ!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
det kan også være nødvendigt. min gamle hest var opgivet da je fik ham, og det var ikke fordi jeg var nogen god rytter men jeg syntes den var flot... tak igen moral præidken. til at starte med var han vældig sød men efter kort tid fik jeg samme tur som alle andre. altså virkelig chagall rodeo.. jeg faldt dog aldrig af ham, men turde heller ikke at gøre noget ved det. men til sidst fik jeg nok, gav ham 3 alvorlige smæk med pisken. og så var det ovre. det var fordi at der ikke var nogle som havde taget sig tid til ham
jeanette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: hvordan straffer jeg buk. |
Sofie |
04-08-2002 14:40 |
|
Hej med dig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: hvordan straffer jeg bukke... |
Sofie |
04-08-2002 14:44 |
|
hej...
undskyld jeg lige lavede det der halløj...
Når en hest skal til at bukke tager den hoved ned mellem benene og bøjer i ryggen.
Når du starter med at ride, kommer du kok til at tænke, hvorfor gør hesten det ? Og det er jo et godt spørgsmål, men jeg ved det ( tror jeg nok )
Den har fundet ud af at den kan bukke så meget den vil, JUBIII skide sjovt ik 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sofie |
04-08-2002 14:47 |
|
hej...
undskyld jeg lige lavede det der halløj igen, men det er fordi når jeg sætter smileys ind så kommer jeg til det...
Når en hest skal til at bukke tager den hoved ned mellem benene og bøjer i ryggen.
Når du starter med at ride, kommer du kok til at tænke, hvorfor gør hesten det ? Og det er jo et godt spørgsmål, men jeg ved det ( tror jeg nok )
Den har fundet ud af at den kan bukke så meget den vil, JUBIII skide sjovt ik...
du sørger for at få den til at gå til bidet og hvis den bøjer ryggen sparker du til.
Det var så mit råd... Håber du får bund i det.
Sofie og Prins.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
HeidiZ(Putin) |
04-08-2002 17:09 |
|
Jeg rider en hest for en af mine veninder, og den er også pisse utidig. De har fået den tjekket af dyrelæge og massør, og der er intet galt med den, den er simpelthen bare fræk!!
I starten prøvede jeg at ingorer dens buk, men det hjalp ikke. Det skal lige siges at den bukker ind i volten. Så jeg begyndte at stille den ind i volten når den gjorde det, også ride den frem, så den mister sin ballance og det har hjulpet meget.
Der var også på et tidspunkt hvor den virkelig bare blev ved, hvor jeg vente mig om, og klaskede den en i røven med en knyttede hånd. Så var den færdig med at bukke den ridetime. Men selvfølgelgi havde jeg ikke løst problemet ved at slå den, men den var til sidst ved at være farlig at sidde på.
Venlig hilsen HeidiZ(Putin) Kunsten er ikke at ride hårdt, kunsten er at ride rigtigt.
Præsentation opdateret den 28/7 med en masse nye billeder!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
atengstedt |
04-08-2002 17:20 |
|
Jeg tror, jeg ville starte med at finde ud af HVORFOR den bukker!
Altså, at den bukker "som ulydighed" det tror jeg ikke holder i byretten??!! Bukkeri udløses oftest af enten ubehag eller simpel livsglæde.
Hvilke situationer udløser bukkeriet?
Ellers er mit "standardråd" at holde hovedet oppe på dyret og så eller ride fremad.
Hvis den ellers lyder fremaddrivende hjælper(for det er der jo noget der tyder på den IKKE gør, når du kan "sparke" den uden den går fremad..??)så vil en hest, der drives frem oftest løfte hoved eller nakke en anelse, idet den skal til at gå frem(bukkespring eller ej) - og SÅ er det du skal være der med tøjlen og få hovedet OP på plads.
Evt kan du forstærke den fremaddrivende hjælp med et enkelt klask med pisk lige bag schenklen.
med venlig hilsen atengstedt
*ENHVER LØSNING FORANDRER PROBLEMET*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hvis det er frækhed ville jeg lege lidt rodeo. Simpelhen vise hesten hvem der er stærkest!
Først - synes jeg - skal du prøve at undgå den bukker ved at holde benene ved og hovedet lidt oppe.
Når den bukker skal den have EN i rø... Når den så bukker igen holder du dig fast og den for et mere. Kontant!
Når du så nok engang ryger af, sidder du hurtigst muligt op igen og fortsætter. Hvis det er frækhed finder i snart ud af hvem der er stædigst. Hvis du vinder bukker den aldrig mere.
Har selv prøvet det.
anna
Hvorfor ride springning? Hvorfor ride dressur? Hvorfor ride enhver form for ridning? Hvorfor overhovedet sætte sig op på en hest? Svaret er enkelt: Kunne du undvære det?;-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Stine |
04-08-2002 18:03 |
|
Mine heste bukker aldrig... Min pony var da jeg fik hende meget let for schenklerne og derfor bukkede hun en del, det tog faktisk et helt at få hende til at acceptere schenklerne, men det synes jeg ikke man skal straffe dem for. Men hvis min hest en dag bukkede for at være fræk, så ville jeg give den ét smæk med pisken.
Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Carol |
lotte |
04-08-2002 21:14 |
|
Hej Carol.
Jeg er ret nysgerrig for at vide vide, hvem du advare andre imod her på HN???....
Med hensyn til at bukke...så har jeg heldigvis ikke været udsat for det, men istedet for har jeg prøvet at nogen af de heste jeg har redet osv. ville stejle.
Men jeg tror ganske simpelthen at man må prøve div. ting for at hesten hverken stejler eller bukker.
Og i de fleste tilfælde, er det ganske simpelthen, fordi hesten/ponyen vil enten bestemme eller ikke have rytter på ryggen.
Og der er jo som bekendt ufattelig mange meninger om hvordan bedst mulig griber det an. Så man må vel prøve sig frem.
Venligst, Lotte."Danske Oldenborg heste kan og vil"B-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: se her |
Carol |
04-08-2002 21:43 |
|
Hej alle.......
Ser I.. Denne hest tager altså IKKE hovedet ned når den bukker!!!!
Den går stabilt til biddet, og lige i det sekund den vil bukke slår den fra og tager hovedet lidt op.. ( ikke heeelt op, men en del op)....
Så her gælder det faktisk om at holde den så samlet ( samler den endda for meget for at undgå det.. det hjælper lidt)
Jeg vil også sige at jeg absolut ikke kan tage en pisk med.. Hesten kyler mig og hvilken som helst anden rytter af, hvis man har pisk med derop!. Uanset størrelsen *S*
Sidste ting..
Jeg kan ikke tro der er grund til denne bukken....
Jeg blir nødt til at sige ulydighed. Da det kan rides væk, alt efter hestens humør den pågældende dag.
desuden er der absolut intet mønster i det.
Men jo i galloppen får den sværrere ved at bukke hvis man rider den på en lille volte, så den får ubalance..
Bare ikke så smart.....
Smil og tak for jeres svar..
Carol Husk: min advarsel om en person som skriver her på HN. http://www.heste-nettet.dk/forum/1/103478/103356/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| glædesbuk *gisp* |
Fatima |
04-08-2002 22:55 |
|
Jeg prøver at undgå at min hest bukker ved at holde hans hoved oppe og ride godt fremad...
Det er ikke særligt tit han bukker skønt han kun er 5 år gammel..Hvis han så gør det, er det på tur, og formentlig fordi han er glad, så jeg prøver på at ignore det. Tit bliver jeg desværre så forskrækket at jeg skynder mig at hive i håndbremsen. Længe leve de pylrede;-D
Tjek min præsentation - nye billeder + en efterlysning! Jeg har masser af rideudstyr til salg, så skriv hvis du mangler noget!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke buk |
|
|
Hej Carol
Hvis din hest ikke sætter hovedet ned - så er det ikke bukkespring, den laver. Tror du ikke bare, at den slår op?
Når en hest bukker, så har den hovedet nede mellem forbenene og bagbenene stort set samme sted. Derved kommer ryggen til at krumme som en flitsbue med spændte muskler. Disse spændte muskler sender bagbenene tilbage og opad, hvorefter den krummer sig sammen igen. Stort set umuligt at blive siddende.
Når hesten slår op derimod, så giver det "bare" nogle hop. Hesten sænker ikke hovedet, og krummer heller ikke ryggen opad. Den sparker bare bagud og op med bagben/bagpart.
Det kan skyldes overstadig glæde - men som oftest er det, fordi noget irriterer den. Sidder du uroligt med dine ben? - eller dine hænder? Passer trensen og sadlen? Passer biddet?
Slår den op i bestemte situationer hver gang, eller er det helt vilkårligt?
F.eks. så kan min Felix godt finde på at "svare igen", hvis jeg går for hårdt til ham i sidebevægelserne. Vi er stadig på træningsstadiet, så somme tider er det nødvendigt at give ham en kraftig "hjælp" - og når han synes, at nu må det være nok - så kan han godt finde på at slå op (eller slå ud med et bagben - kald det hvad du vil).
Det kan jeg ikke rigtig straffe ham for - for han reagerer jo bare på det - måske for store - pres, jeg udsætter ham for. Så laver vi noget andet et stykke tid, før vi prøver igen.
Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: glædesbuk *gisp* |
|
|
Jeg tror ikke på, at hesten bukker af bare glæde! Jo, måske, hvis den har fuld hammer på ud over en mark! Ellers er der en grund som kan være smerte, ubehag, magtkamp eller andet.
Det nytter ikke ret meget at straffe en hest, eller vise den hvem der er stærkest (for det er hesten jo som bekendt). I stedet må man finde ud af, hvorfår og hvornår hesten vil bukke, og så gøre et af to: Enten gør man et eller andet, som forhindrer hesten i at bukke - fx. dreje den rundt på en meget lille volte, INDEN den bukker eller finde ud af, hvorfor hesten bukker og så fjerne dens motivation for at gøre det.
Straffer man hesten, så gør man det altid EFTER hesten har gjort det uønskede, men man bør i stedet forhindre den i at gøre det. Den der med at slå hesten MENS den bukker holder jo heller ikke vand, da man garanteret ikke både kan slå og hænge fast samtidig, og da slag i mange tilfælde, som du også har erfaret, kun gør problemerne større.
Da hesten gerne skulle være rytterens ven og ikke en fjende, skal man bestræbe sig på at finde årsagen til problemerne, så får man et meget bedre samarbejde med hesten fremover, hesten er jo ikke bare en arbejdsmaskine, som pinedød skal høre efter. Når man kun har den til fornøjelse bør man sørge for, at ridningen også bliver en fornøjelse for hesten!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Fatima |
05-08-2002 13:53 |
|
Til Tina MJ: -Du siger at heste ikke bukker af bare glæde men af ubehag, smerte, magtkamp eller andet..Det vil jeg ikke give dig ret i. Se bare heste på marken! Hvor jeg kommer fra bukker hestene jævnligt på folden fordi de er glade, kåde og pjatter rundt med hinanden. Det kommer slet ikke som følge af ubehag. På tur kan det selvfølgelig godt være den bukker, fordi den ikke tager rideturen seriøst, og derfor pjatter rundt. Men en 5 årig hest, skal efter min mening have lov til at lave et lille hop, hvis den er glad!!...
Tjek min præsentation - nye billeder + en efterlysning! Jeg har masser af rideudstyr til salg, så skriv hvis du mangler noget!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Nu har jeg ikke noget imod små hop, jeg bryder mig bare ikke om rodeo, det er klart at man må forvente, at benene kan flyve lidt på en unghest, men som regel er det nu fordi de har problemer med balancen eller netop ikke får lov at røre sig nok på fold - for du har da fuldstændig ret, Fatima, en hest, der ikke afreagerer på fold, må selvfølgelig gøre det under ridning, men så er løsningen jo at lukke den noget mere på fold i stedet for at straffe den.
Men hvis hesten går på fold hver dag, så bør den allerede under forberedelsen til tilridning i longen lære, at den er under kontrol, og at bukkespring ikke er velsete. HVIS hesten alligevel har overskudsenergi, så må man lade den krudte af i longen, hvis den ikke bukker i longen, men gør det under rytter, på en lukket bane eller i ridehus, og ellers er tilredet og opdraget nogenlunde fornuftigt, så BØR den ikke bukke af glæde.
Men hvis den gør, så vil den typisk bukke i starten af rideturen, hvis den gør det af smerte, ubehag, eller magtkamp, så vil den typisk gøre det senere på ridetimen, eller den vil have tendens til at eksplodere uden synlig årsag, og uden at have været urolig, pågående eller ophidsende først.
Så jeg kan heller ikke sige entydigt, hvorfor DENNE hest bukker, men jeg kan sige entydigt, at straf er en dårlig løsning, som formentlig slet ikke løser problemet.
:-D Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: SIF |
Carol |
05-08-2002 21:50 |
|
Hej Sif...
I mit tilfælde har du helt ret..
Det er ligesådan som du beskriver denne hest gør..
Den sparker bagud og meget højt op i luften.
Måske lidt ala galopspring på stedet, bare nogle ALT for voldomme....
Ville bare beskrive det som "bukker"..
Smil Carol Husk: min advarsel om en person som skriver her på HN. http://www.heste-nettet.dk/forum/1/103478/103356/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: SIF |
|
|
Hej Carol
Har du noget på (jakke, vest el.lign.) der kan kilde hesten på krydset, - eller sadelunderlaget måske?
Sådan en reaktion er typisk for en hest, der bliver kildet/irriteret. Vores slår op, når der er mange myg især på krydset, og han er ellers ret stabilt gående - og bukker stort set aldrig (..mere, han er 14  ).
Da jeg var barn, var der flere af ponyerne, der var krydskildne. Så galdt det om ikke at røre krydset, så kunne man ryge af, for vi red næsten altid uden sadel.
Prøv om du kan ændre noget. Måske også din opstilling. Eller din måde at ride på. Måske har du for hårdt fat fortil, så rygmusklerne bliver strammet forkert op...??
Ja, det kan jeg jo ikke vide, men der er da flere muligheder.
Det er sjældent en god idé at bruge straf. Så hellere afledning, få den til at tænke på noget andet: ride i vandpytter, forbi en farlig traktor, den anden vej rundt, ind i mellem spring, slangegange mm. Alt sammen noget, der kan få hesten til at glemme det, den har gang i.
Hvis man straffer, risikerer man at hesten får indlært uvanen som en fast vane. Hellere ignorere og vise hesten noget helt andet.
:-) fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mogens Carstensen |
14-08-2002 12:43 |
|
pas nu lige på med det straffen af hesten,har du tænkt
over hvorfor den gør sine bukkespring,hvis en niber dig i ryggen,hvad gør du så,du løbereller slår til den
der niber dig,hvad skal hesten gøre som forsvar,tænk dig om,fik du tæsk derhjemme hvis du havde ondt,det tror jeg næppe,du først og fremmest konstantere at der ikke er noget galt med ryggen, det kan være overbelastning af ben,det kan være tænderne,der er en grund,og hvis du holder af din hest så få den undersøgt grundigt,før du tænker sparke den som du skriver,og husk at alt hvad vi foretager os med hesten er fuldstændigt unormalt for den,få den undersøgt der er som regel et eller andet galt.Og husk så det er et dyr der går på reflexer,gode eller dårlige.Med venlig hilsen M.Carstensen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Prøv at tjekke om han har smerter. Både med og uden sadel. Få evt. undervisning på ham. Mht. straf. Jeg straffer kun min hest hvis den gør noget der kan blive livsfarligt i længden (bid, sparken og masen osv.). Ellers roser jeg den godt hvis den gør det rigtigt. Det plejer de fleste heste at forstå hurtigere end straf.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|