Hej
Jeg har redet en del travere. Både nogen som startede løb og kasserede som er endt som skovtursheste.
Dem jeg har redet har jo aldrig været dressur heste. De har ikke haft det grundlægende på plads.
Når jeg skulle have dem til at galopere red vi en tur.
Det er vigtigt din hest har været på fold inden du gør det næste ellers siger min erfaring at de nemt bliver bange/glade=bukker osv. kort sagt du ender let på jorden hvis ikke den har været på fold inden.
Nå, men for at vende tilbage til emnet 
Jeg rider en tur hen til en laaang flad grusvej med græs i midten. Og ja så lader jeg den få noget tøjle.
På travere virker det ofte bedst hvis du rider sammen med en anden som også kan løbe stærkt. Så vil traveren løbe omkap med den anden, men i en græsrabat er det bedre at gallopere end at trave så den vil gå over i galop. Det kan tage et godt stykke tid på denne måde, men så pludselig fatter de at når du giver dem lidt ekstra tøjle (ikke lang for det er til afslapning) og klemmer lidt til dem, ja så skal de løbe.
Hvordan de er at få til at gallopere på en bane kan jeg ikke svare dig på. Jeg har ku galopperet på travere i naturen.
Den der blev bedst til at galopere på kommando endte med at blive månedens hest på fyns travbane engang
Da var jeg stolt for han var min yngling selvom de fleste syntes han var ret sær
(læs kunne kun lide piger. Var aldrig blevet mishandlet eller noget, det virkede mere som om at mænd var nogen der udfordrede ham om hans hopper på trods af at han var vallak og kun gik på en fold grænsene op til hopperne.)
Men prøv dig frem med at løbe stærkt.. Det kan tage en del tid, men på et tidspunkt finder de ud af det 
Jeg har dog aldrig prøvet at galoppere kort galop på en traver, tilgengæld har jeg tilbagelagt 2 km på omkring 5 minutter på den førnævnte vallak da han var i topform. Det er nok det bedste ridt jeg nogensinde har haft.
Desvære begynder man når man bliver ældre at tænke over hvad der kan ske. Så jeg kommer nok desværre ikke til at ride sådan de første år.
Måske når jeg engang køber en araber? Det må tiden vise 
Hilsen Anna