Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 tilridning uden bid
Forfatter: 
Dato:  10-04-2006 10:31

Hej


jeg har en ung Araber der er næsten to ( til juni ) og jeg er langsomt begynt at træne ham, han skal tilrides næste sommr når han er 3


jeg vil gerne ride han uden bid, og vil høre om der er ander der har trænet ungeheste uden bid, han har faft bid på et par gange uden problemer.


Alice

0
0
Svar på denne tråd
 
 kjhdfsdfsdf
Forfatter: 
Dato:  10-04-2006 15:34

Altså nu har jeg ingen erfaring på det her område, men kunne godt forestille mig det villle blive et problem senere hen, hvis du har tænkt dig at ride med bid der?!

Jeg tror det bliver sværere senere at vende dem til bidet og hånden, hvis de først lærer det uden... Har set et par eksempler hvor hesten er svær at ride bagefter fordi den har vænnet sig til metoden uden...


Men hvis det er meningen den altid skal rides uden, jamen så er det vel bare at gøre det... Så burde det jo ikke give nogen problemer.


men som sagt er det ikke noget jeg personligt ved noget om, det er bare min første tanke omkring det...




Mvh Pia og hendes superpony Hannibal Skellerød. Se ham på min præs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mikkels araber...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2006 15:44
...er tilredet uden bid, redet uden bid og i Parelli's "Natural Hackamore" (rebridegrime) i et par år.
Han fungerer fint på et trensebid nu.

Ingen problemer der - da først habn havde fundet ud af "hvornår" han skulle reagere.
I starten standsede han hver gang man rørte ved tøjlen (også selvom man bare gik fra lange, løse tøjler til en lidt kortere tøjle, stadig uden kontakt på biddet), men det tog vel en 5-10 minutter så var det overstået.


... 8-) - 99E - 8-)...

Vi søger bolig omkr. Silkeborg/Karup

(Og vi er flinke og fredelige - og det er vores heste også!)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Har kun hørt om et tilfælde
Forfatter: 
Dato:  10-04-2006 16:25

Da jeg var på New Zealand og ride, stødte jeg på en hest der var blevet reddet uden bid. Den kunne de stortset ikke ride med bid. Den fattede ikke hvad det skulle til for. Nu skal det siges at de hvad reddet den uden sadel og trense. det kan godt tænkes at det var det der havde givet dem problemer. Men vær opmærksom på der kan komme problemer.

Held og lukke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min er tilredet uden bid
Forfatter: 
Dato:  10-04-2006 17:20

Da jeg købt min araber hos Turban Stud i 2004 var han netop tilredet uden bid, da alle deres heste bliver tilredet med bidløs trense..


Det var ikke noget problem at vænne min hest til biddet da jeg fik ham hjem.



Pernille


Gør hver dag til en fest. Rid OX araber hest :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 bidløs
Forfatter: 
Dato:  10-04-2006 21:08

Min hest er også tilredet uden bid! Jeg rider klassisk, og hun er så tilredet med kapsun. Der har overhovedet ikke været problemer med at tilvænne hende biddet senere, og det kunne jeg heller ikke forestille mig der var ved andre.

Hesten skal vænnes til biddet. Om det sker når den er 3 eller 6 er jo i og for sig ligemeget, den skal stadig lære hvad biddet betyder!

For mig var det en fin overgang. På kapsunen havde hun lært bøjningen og formgivningen, halve og hele parader, og da jeg startede med biddet, lagde jeg bare kapsunen indenunder så hun stadig havde den kendte hjælper sammen med den ukendte. Så gik det meget let efterfølgende.

Hilsen Mia


0
0
Svar på denne tråd
 
 Osse mig
Forfatter: 
Dato:  11-04-2006 11:07

Min tinker var i færd med et tandskifte og samtidig klar til at få mig i sadlen - så derfor blev han redet de første par måneder i grime


Der har ikke været prøblemer med at indføre trense og bid senere.


Conni


Tja, så er jeg tilbage på HN....

Nu med ny hest og ny præsentation, billede af mit nye vidunder kommer senere....


Fodertønder sælges:

Passer til Brogaarden sække.

kr. 45,- stk.

0
0
Svar på denne tråd
 
 intet problem...
Forfatter: 
Dato:  11-04-2006 11:37

jeg rider en unghest på snart 4 år. Den er også blevet tilredet uden bid, altså kun med kapsun (Akademisk kapsun). Jeg gør det at jeg skifter mellem at ride med bid og uden bid. Den skal også snart lære at rides uden hovedtøj...Når nogen siger, jamen kan man det, så tænker jeg bare: hvorfor ikke?


Jeg kan ikke forstå hvorfor i siger der vil komme problemer senere hen, hvis i skal ride med bid. Problemer kommer da kun hvis i ikke giver jeres hest tid til at lære hvordan biddet fungerer, og hvis i ikke gør det med meget blid hånd. Hvis en hest kan lære at gå uden bid kan den også lære at gå med, og omvendt.


Man kan da ikke forvente at man bare kan sætte sig op på en unghest og så ved den præcis hvad den skal gøre. Alt er nyt for den, og man kan kun få den til at forstå hvis man giver sig tid til at forklare den det. Mange bruger desværre den metode at de giver kraftigere og kraftigere signaler indtil de får den rigtige reaktion. Dette bevirkerbare at hesten reagere ved hjælp af frygt og ikke fordi den forstår...Disse heste bliver som voksne enten meget nervøse eller "døve". Hvis man først tager gnisten og stoltheden fra en hest kommer den aldrig tilbage.


Derfor er det SÅ vigtigt at give sig tid og have tålmodighed!


Især med ungheste skal man have tålmodighed og bevare besindelsen og roen. Langt de fleste ungheste virker tunge, altså som om de ikke reagere hurtigt, og man skal tit bruge klare signaler. Men dette er altså ikke fordi de ikke kan mærke det, men blot fordi de er i tvivl! husk det!!!


Hilsen Anne




Anne K.C.

"Det du har i hånden er det du mangler at lave bagtil!"

:-)

Lækker spansk sadel sælges!

Model: Monturas Lucas, str. bred. Brunt ruskind. Nypris 10.500 kr, nu 8.200!!! Sælges inkl. udstyr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 sgdfdshgfdshs
Forfatter: 
Dato:  11-04-2006 21:01

Mine heste blir også tilredt uden bid , dem der så senere hen af den ene eller anden grund har skulle rides med bid, har der ikke været noget problem at tilvænne dem til det



www.vindskovgaard.dk

Vi arrangerer i år kurser i Rytterpsykologi, fodring, cirkustricks og Akademisk Ridkunst. I er velkommen til at kigge forbi vores hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tilrides uden bid
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 10:40

Tak for alle jers gode svar, jeg har set en bidløst trense ,hvor det er tøjlen der krydser under hagen ( sådan ser det ud ) hvor kan jeg købe sådan et

hvorfor ander tyber findes der og hvor kan de købes



Når jeg nu gerne vil ride ham så naturligt som muligt og gerne vil ride lidt stævne i dressur, vilken trænings type ville i så vægle, der er så mange..



Alice og Marco

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til dressur...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 12:48
...synes jeg, af det jeg har prøvet, bedst om den akademiske dressurs kapsun - en smal træningskapsun, der sidder godt og giver ret præcise signaler.

Den kan fx købes på www.klassisk-dressur.dk - og så monterer man bare alm. tøjler på.

(Jeg har ellers også prøvet både bosal, sidepull, rebridegrime, "dem der med kryds under kæben" etc etc...)

Og så kan man jo for eksempel få noget undervisning klassisk/akademisk dressur - af hvem, afhænger af hvor man bor.
Christina Holmbæk er meget populær, der hvor vores heste står - og Silke Branderup har lige holdt kursus samme sted, hende var alle også MEGET begejstrede for!


... 8-) - 99E - 8-)...

Vi søger bolig omkr. Silkeborg/Karup

(Og vi er flinke og fredelige - og det er vores heste også!)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvilken
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 16:01

kapsun fra klassisk-dressur er det man kan ride med, 99E? For man kan vel ikke ride med en alm. longeringskapsun, kan man?



Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan)
Shit happens!
... I just try not to step in it :)
Learning seriously affects your brain -aau.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 irtyhttgtg
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 21:15
man kan ride med alt... også uden noget. Det er bare ikke alt der er lige godt!

Anne K.C.

"Det du har i hånden er det du mangler at lave bagtil!"

:-)

Lækker spansk sadel sælges!

Model: Monturas Lucas, str. bred. Brunt ruskind. Nypris 10.500 kr, nu 8.200!!! Sælges inkl. udstyr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er den...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 23:50
...der hedder
Caveson Kapsun
m. 3 ringe
Farve: sort
Pris kr. 875,-

...som jeg har set og som er god.


... 8-) - 99E - 8-)...

Vi søger bolig omkr. Silkeborg/Karup

(Og vi er flinke og fredelige - og det er vores heste også!)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Dressur
Forfatter: 
Dato:  13-04-2006 00:53

Hvis du vil ride dressurstævner skal du ride med bid.


Jeg ville gerne tilride uden bid, men så ville hestenes ejer nok skynde sig at bede mig lægge trense på!


Det er dog altid godt helt i starten, så den lærer at dreje og sådan uden noget overhovedet - heller ikke tøjler. Det plejer jeg, og det er rigtig godt!


- Heidi





En god hest er som en firkløver - svær at finde, men heldig at ha'

(- og jeg har fundet 12!)



Rideudstyr sælges!


Savner dig så meget, Lea!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider