|
|
| Tilridning af pintoer |
|
|
Nu bliver jeg seimpelhen nødt til at få det her på det rene. Er den "officielle" alder for tilridningen af Pintoer 5 år og ikke under? Eller er det bare mere eller mindre en skrøne? I den stald hvor min hest er, er der nemlig 2 pintoer som er blevet tilredet som 3 års på normalvis som man ville ved andre racer. Men nu er der nogen der er i dyb foravelse på ejerene af pintoerne over hvordan de kunne det. osv. En sagde også: "det står og med stort på pinto foreningens hjemmeside da!" - Nu har jeg ledt og ledt på Pintofoeningens hjemmeside, men der kan jeg ikke finde noget om det. Personligt synes det er rigtig fornuftigt at vente med at tilride dem ( bare lige så i ikke blev i tvivl :-p )
Venlig hilsen Charlotte med Filur og den lille Grace - Intet af tvang alt af vilje
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu går |
|
|
jeg udfra at det er normale varmblods pintoer og ikke "tinkere" der er tale om. Det skal tilrides som alle andre, når de er 3-4 år gamle alt afhængig af deres vækst og deres psyke. Det gælder vel generelt alle heste ligegyldigt om det er fuldblod, varmblod eller koldblod.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det er |
|
|
´Ja det skulle jeg vist havde skrevet, det er varmsblod pintoerne dikutionen går på. I det her tilfælde er det 2 1'er ponyer der er tale om. Det vil sige at man hos pintoer, præcis som ved andre heste foretager en vudering af unghesten når den er 3 og ser om den er klar til tilridning. Og hvis det er tilfældet, ja så er der intet hverken regler i pintoforeningen eller andre hindringer for tilridningen må starte?
Venlig hilsen Charlotte med Filur og den lille Grace - Intet af tvang alt af vilje
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| om der er |
|
|
regler kender jeg intet til. Men jeg kender da flere der har tilredet både deres pony og heste pintoer til i en alder af 3-4 år. 2 var sågar hopper der skulle kåres, så det skulle komme bag på mig?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskriften |
|
|
Hm.. okay, ja hvis de skulle til kåring og var tilredet inden de var fem, ville det da være mærkeligt hvis disse regler findes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor skulle de være anderledes |
|
|
Hesten er jo ikke senere udviklet fordi den har pletter  Desuden tror jeg ikke at en avls forening overhoved kan lave regler for hvornår en race, de kan skrive hvad de mener er smartest, men ikke bestemme hvad folk gør med deres egne heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pintoer- 5-års |
| Forfatter:  |
Stinas |
| Dato:  |
09-04-2006 21:13 |
|
Jeg har aldrig hørt om, at pintoer først skulle tilrides som 5-års  Tror altså det er en skrøne. Som signe siger, er den jo ikke anderledes på grund af pletterne 
Welsh Cob. Sec. D Det bedste ride- og køredyr i verden Vil du se et pragteksemplar??? Kig på min præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig med de andre |
pjemm |
10-04-2006 09:16 |
|
Nej, pletterne har vist ikke indflydelse på holdbarheden eller væksten. At jeg så ville vente til de var 4 er en helt anden snak, det ville jeg også selvom de var sorte. Det lyder som en aprilsnar. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De har da vist... |
|
|
... fået morgenkrydderen galt i halsen  Bed dem om at finde oplysningen til dig - så er du vist den and kvit. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
Propositioner til Birkens Kr. Himmelfartsstævne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskriften |
|
|
Tak hn'er Så kan vi få det på et rene. Jeg kunne simpelthen ikke forstå hvis der var en regl om at man ikke måtte tilride dem før de var 5. De er jo heste som alle andre - bare med pletter  - Og det er ren faktisk ikke en aprilsnar, diskutionen i stalden er ret hæftig og en mener at den ene pinto er fuldstændig ødelagt pga. den tidlige tilridning (som 3 års). Hvilket den ikke er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er pinto en race? |
|
|
Nu bliver jeg sikkert upopulær, men er en pinto en race for sig? Jeg har altid troet, at det bare var farven, ligesom palomino. Mvh Heidi
"Intet er umuligt for den, der ikke skal gøre det selv"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kan den da sagtens være |
|
|
alligevel... Hvis den er blevet tilredet som 3 års og den ikke er klar til det kan den da sagtens være ødelagt og skal holde pause en lang periode.. Det har igen intet med pletter at gøre.. og det at sætte en alder på syntes jeg faktisk er lidt noget pjat.. Det er de færreste 3 års der er klar til at blive tilredet.. men prøv du at lave ride veden om så de først bliver tilredet som 5 års.. Så skal du høre ramaskrig...
Stald Rohan. PRE. Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs. Nu også forhandler af Regulator på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette... |
|
|
Nej man kan ikke putte en fast alder på, alle heste er bestemt ikke klar som 3 års, men jeg tror bestemt heller ikke alle har bedst af at vente til de er 5 år. Jeg synes man skal se på hver hest individuelt hvad den er klar til fysisk og psygisk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette... |
|
|
der er jo rent faktisk lavet en undersøgelse for nogle år tilbage, hvor man fandt ud af, at de heste der var skånsomt tilredet som 3/4 års havde mindre skader end dem der var tilredet som 5 års.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Charlotte |
|
|
Jeg ved da en del om Pinto`er. Hvis det er racen Tinker, høre den under koldblodt, ligesom Fjordhest og Islænder, de må først tilrides når de er 5 år. MEN ellers er Pinto`er IKKE en race, men en farve betegnelse. På indiansk ( som brugte dem meget ) betyder det " malet hest ". Så du skal ikke gå efter farven? Men de eller den race der er i din hest. Men ellers prøv at tage til dyreskue. Der kan du se Pinto`er i alle størelser. Hilsen Gitte
Hvad er de bedste heste? Det er Fjordheste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rettelse |
Hestefarmen.dk/Holmevang.dk |
11-04-2006 10:27 |
|
Hej Charlotte og andre pintointeresserede En pinto er i DK både en farvebetegnelse (for en broget hest/pony) og så er det en FORENING (som dansk varmblod eller dansk sportspony avl) I USA er en pinto også en race (ikke at forveksle med Paint-hestene) også er det også en betegnelse for en broget hest. I Danmark har vi flere foreninger - så som; dansk palomino, dansk varmblod, dansk sportspony, og nu også Dansk Pintoforning, hvor der tit er forvirring omkring race - kontra foreningsspørgsmålet, og bare for at forvirre yderligere, er der jo så også dansk pintoforening som både er en farvetegnelse - og altså også en forening. Fuldstændigt som det er for dansk palominoforening, hvor hestene og ponyerne både ER palominofarvede og også har et brændemærke med dansk palominoforenings logo.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gitte Sørensen |
|
|
Nu du påkalder dig at have en masse viden om bla. Tinkere og fjordhestenes udvikling i forhold til den bedste alder for tilridning. Så ville jeg da gerne have at du øser lidt af din viden. Jeg har som fjordheste avler og tinker ejer nemlig aldrig før hørt noget om dette - har du noget videnskabeligt belæg? Conni
Tja, så er jeg tilbage på HN.... Nu med ny hest og ny præsentation, billede af mit nye vidunder kommer senere.... Fodertønder sælges: Passer til Brogaarden sække. kr. 45,- stk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er det en april snart |
stutteri DM |
11-04-2006 12:11 |
|
har da godt nok ikke hørt om at nordbakker og tinker først må tilrides mår de er 5 år. den enste heste rase der føst må tilrides når den er har da altid været islænderen.
STEDET HVOR HEST OG RYTTER HYGGER SIG LEDIG BOKSE LIGE NU ALLE HESTE PÅ FOLD MANGE TIMER HVER DAG
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|