Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

skal jeg være bange ?
Forfatter: 
Dato:  08-04-2006 18:21

hej alle sammen (':

jeg har en 4 års vallak, han er utrolig sød og nem , men når jeg rider ud fra gården , begynder han at kalde på de andre heste ,og lige så snart de 'kalder' igen bliver han lidt skør , skal jeg vende om , eller skal jeg bare lade som igen ting og ride vidre ?

skal jeg være bange for at han går 'amork' ?

han har det med at tage hoved i op og så har man ikke rigtig styr på ham, hvordan vender jeg ham af med det ?

han har et utroligt godt sind og er bare skøn.

/kristina og viktor :D

0
0
Svar på denne tråd

Det er som
Forfatter: 
Dato:  08-04-2006 18:57

udgangspunkt ikke sundt at være bange når du er til hest, men du skal selvfølgelig være påpasselig, umiddelbart vil jeg mene at du skal ride ud med en anden hest istarten og ikke udfordre skæbnen med en und uerfaren hest hvis reaktionsmønster du endnu ikke kender. Den reagere helt naturligt på at blive taget væk fra alle sine kammerater med at kalde.

God fornøjelse Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Mit råd
Forfatter: 
Dato:  08-04-2006 19:16

er, at enten skal du have en anden, mere erfaren, hest med på turen, eller også må du bestemme dig for, at du VIL ride alene.

At begynde at vende om, når hesten vil, er en rigtig dårlig idé.

Har du ikke mulighed for at få en anden med på tur, så start ud med meget korte ture. Husk dog, at det er dig, der bestemmer, hvornår I skal vende mulen hjemad.

Bøger til lærerstudiet sælges. Skriv for titler.

Luna søger part - evt. udlån. Læs om Luna på min præsentation...

0
0
Svar på denne tråd

Et godt råd
Forfatter: 
Dato:  13-04-2006 13:40

Ville være at enten som flere skriver få en anden hest med når du rider en tur. ellers få dig en martingal på..

Du må hvertfald ikke begynde at vende om det ville være dumt og så håber jeg da heller ikke du bliver ved at være bange når du sidder deroppe for den kan hesten jo mærke.. God arbejdslyst..

jannie

Det er sejt at være sød
0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  14-04-2006 08:58

faktisk, det er helt flot, du spørger, om du skal være bange. Som udgangspunkt synes jeg, man aldrig skal være bange, men altid have respekt, indføling og være "på vagt" overfor en hest. Hvis jeg ikke havde respekt for min hest, ville den ikke gide rides af mig. Hvis jeg ikke havde indføling med den, ville jeg dels ikke have lært noget, den ville ikke have åbnet sig for mig (meget sky i starten), den ville ikke have respekt for mig. Og hvis jeg ikke var på vagt, ville jeg komme til skade meget ofte. Ikke fordi min hest er vanvittig, det gælder helt dagligdags små ting. Mange ryttere kommer netop til skade pga. dumme-fejl, såsom at binde hesten i en kæde, og den så går amok, ikke holde øje med den, når de er hoppet ned fra den, og den bliver bange og render ind i dem... Masser af eksempler.

Du kan aldrig opdrage hesten 100%. Den har også sin personlighed, og derfor skal man gå til den som "en anden" (læser Stern, jeg er miljøskadet).

Nå, det blev lidt dybt, jeg synes bare, dit indlæg var respektfuldt, og derfor gav jeg den lige en skalle mere ;) Ej, det der hjælper på min er at have en anden hest med ud. Evt. flyt til et sted, der er flere heste, der rider ud.

Lone

Healer, fysiurgisk massør, digter og pædagog stud.

Men mest af alt Rytter

0
0
Svar på denne tråd

vend om
Forfatter: 
Dato:  16-04-2006 02:37

Ja, jeg vil jo så være lidt på tværs ;-) Jeg synes, du skal vende om, men INDEN han begynder at kalde. Det giver nogle MEGET korte ture i starten men sådan kan du vænne ham til, at det ikke er farligt at være væk hjemmefra - han kommer jo hjem igen, inden han er begyndt at blive bekymret.

For det er det, der er problemet, at de bliver utrygge. Helt alene ude i verden uden venner og endda uden at kunne se sit menneske. Jeg synes ikke, du skal være bange, men du skal tage det alvorligt, for han kan reelt set føle sig så alene i verden, at han vælger at tage ansvaret for sin færden, rytter eller ej. Du kan også gøre dig selv mere "synlig" ved at snakke til ham - jeg anbefaler ikke "rooolig" eller andre beroligende tonefald, der fortæller ham, at nu bliver det da først rigtig farligt, men mere en glad "næh, hvor skal vi ud at kigge på (i starten et lillebitte stykke af) verden".

Har du gået tur med ham? Hvis du trækker ham, kan han bedre se dig, og så er han jo ikke alene :-) Det er en god måde at vænne dem til at komme væk hjemmefra, synes jeg. Og så er der, som allerede foreslået, muligheden for at have en makker med, til han er mere ude-vant.

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

jeolde
Forfatter: 
Dato:  16-04-2006 10:27

Endten skal du vende om INDEN han kalder og ellers skal du ikke vende om.

Min erfaring siger det er bedst hvis du kan gå en runde, altså ikke samme vej ud og hjem, da han så når du vender finder ud af han er på vej hjem og skal skynde sig.

hvis du ikke kan få en anden rytter med, hvad så med at få en person der går med? -på den måde vil du ikke være så utryg og nogle heste føler sig heller ikke så alene hvis de ikke skal gå forrest selv...

Held og lykke med ham..

0
0
Svar på denne tråd

jeg gjorde sådan
Forfatter: 
Dato:  16-04-2006 18:06

Jeg har en lille hest, som jeg selv har været med til at tilride og gøre trafiksikker.

Jeg gik simpelthen ture med hende i starten, i en longeline og med hovedtøj på. Så kunne hun gemme sig og jeg kunne berolige hende.. på samme måde som der er en der skriver herinde. Med en glad stemme.. Og det har virket fortræffeligt.

Hun var bare overhovedet ikke trafiksikker og kunne godt springe lidt. Jeg øvede igen nedefra i longeline med hovedtøj. Stod stille når der kom biler, og snakkede med hende. Det kunne godt være hun hoppede, men jeg havde den lange line, så hun kunne komme lidt væk. Hun stoppede når hun kunne se at jeg ikke blev bange, og kom hen til mig igen. Da hun var tryg ved det gik vi bare som før. Nu kan der komme traktoere og alt forbi hende uden hun vipper med et øre. Jeg synes selv jeg har gjort det helt godt.

Men det er vigtigt at man ikke er bange selv, men igen, som mange skriver, det er vigtigt at have respekt.

Held og lykke

0
0
Svar på denne tråd

Mit råd!!!
Forfatter: 
Dato:  17-04-2006 20:00
Rid vidre! Du kan jo evt. begynde med at træne ham i at stå alene i stalden! Og så når han kan det kan du begynde at trække en tur med ham alene!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider