faktisk, det er helt flot, du spørger, om du skal være bange. Som udgangspunkt synes jeg, man aldrig skal være bange, men altid have respekt, indføling og være "på vagt" overfor en hest. Hvis jeg ikke havde respekt for min hest, ville den ikke gide rides af mig. Hvis jeg ikke havde indføling med den, ville jeg dels ikke have lært noget, den ville ikke have åbnet sig for mig (meget sky i starten), den ville ikke have respekt for mig. Og hvis jeg ikke var på vagt, ville jeg komme til skade meget ofte. Ikke fordi min hest er vanvittig, det gælder helt dagligdags små ting. Mange ryttere kommer netop til skade pga. dumme-fejl, såsom at binde hesten i en kæde, og den så går amok, ikke holde øje med den, når de er hoppet ned fra den, og den bliver bange og render ind i dem... Masser af eksempler.
Du kan aldrig opdrage hesten 100%. Den har også sin personlighed, og derfor skal man gå til den som "en anden" (læser Stern, jeg er miljøskadet).
Nå, det blev lidt dybt, jeg synes bare, dit indlæg var respektfuldt, og derfor gav jeg den lige en skalle mere
Ej, det der hjælper på min er at have en anden hest med ud. Evt. flyt til et sted, der er flere heste, der rider ud.
Lone