Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvornår kan man begynde longering?
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 16:00

Hej.

Hvor tidligt kan man begynde at longere en fjordhest?

Jeg plejer at starte dem som 2-års, hvor de ikke går mere end 5 minutter i longen, en sjælden gang, og kun 2 volter i trav hver vej. Det gør jeg vel 2-3 gange i løbet af et år, mest så de har lært det.

Uden andet end en trense og bandager, ingen indspændingstøjler etc.

Hvordan skal jeg gøre det rigtigt?

Hvornår kan man begynde at bruge indspændingstøjler (kun så hesten søger til biddet, har hovedet over lodret).

Kan man gøre det mere? Eller er ovenstående allerede for meget?

Jeg longerer aldrig særlig lang tid ad gangen. Tror aldrig jeg har longeret mere end et kvarter, og aldrig i galop.

Jeg bruger longering, dels for at introducere hesten til at bevæge sig væk fra et menneske (sådan så den kan finde ud af at gå, når jeg sidder på ryggen og sig hyp), og får at den man få lidt muskler og kondi, som den ikke kan få når jeg trækker med den. Hestene kommer jo til skuer, og der skal de gerne have lidt muskler.

- Heidi

Èn gang fjordhest - altid fjordhest

"Tykke gule heste der ikke kan bruges til andet end kørsel og skovture."

Savner dig så meget, Lea!

0
0
Svar på denne tråd

jeg begyndte i løbet af vinteren
Forfatter: 
Dato:  30-03-2006 08:03

og Euphoric bliver to til Maj. Men hos mig er der heller ikke tale om andet en få omgange hver vej. Det er pt. fem omgange hver vej rundt ca. en gang hver 14. dag. Om det er skridt eller trav er lidt ligegyldigt, bare han forstår princippet. Ligesådan er det ligegyldigt om cirklerne er pænt runde eller hvor store de er. Han bærer også kun grime / hms-grime eller trense og evt. en ponypude eller et tæppe med gjord. Indspændinger er noget der må vente længe endnu. Muskler får han heldigvis pænt mange af ved at tage turen op og ned af bakken på folden. Har også overvejet at lære ham at bevæge sig rundt i en del af ridehuset uden longe, men tror egentlig det vil forvirre ham pt. Så det venter også lidt, til han er lidt mere fortrolig med at have longen på.

Men jeg er ikke den mest erfarne inden for emnet, Euphoric er den første plag nogensinde jeg træner op.

han har også løssprunget for første gang i denne uge. Han nåede 60 cm, men det er helt klart også noget, jeg erforsigtig med og der skal gå MINDST et par måneder før han får lov at prøve igen.

andres erfaringer ville jeg da også gerne høre.

mange hilsner Lone

0
0
Svar på denne tråd

Springen
Forfatter: 
Dato:  31-03-2006 09:32

Hejsa.

Ja, jeg lærer også mine at springe når de er unge. Når de er 1½-2, så springer de for første gang :) Jeg trækker bare med dem, og så tager vi højst 40 cm. Det er nu mest for at vænne dem til alle de mærkelige ting de senere i livet kan blive udsat for. Det nytter jo ikke, at de er som en haflinger jeg passede der som 5-årig var ved at dø af skræk over synet af en bom!

Men de springer også kun 1-2 gange det år, lige indtil de har forstået princippet: OVER springet - der er ikke noget der hedder at stoppe eller udenom. Og sjovt nok synes de - især Rikke - virkelig at more sig med det :)

Nå ja - flere erfaringer omkring longering modtages :)

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  31-03-2006 14:03
du må ALDRIG bruge trense til longering, kun en kapsun. En trense giver hesten de helt forkerte signaler gennem biddet. Må må også kun bruge indspændingstøjler hvis hesten har nok halsmusker eller er blevet longeret med en elastik champon 2-3 gange om ugen i 3-4 uger, så den er klar til det (har været på kursus i longering). Jeg vil sige at 2 år er en fin alder at begynde da unghesten får lært den rette holding i hals og hoved. Når du så har trænet en del med champom kan du bruge indspæningstøjler, og senere dobbelt longe. Huak at når du longere højre volte skal pisken være i venstre hånd og omvendt. De unge heste må maks longere 5-10 min. i starten.

...Og så blev der tro, håb og kærlighed,

men størst af dem var dog kærlighed.

0
0
Svar på denne tråd

Okay, tak
Forfatter: 
Dato:  31-03-2006 21:36

Okay, tak for svaret.

Vil anskaffe en kapsun og en chambon og starte lige så stille... Det er jo også en fjordhest, så det er begrænset hvor meget jeg kan kræve af samling.

- Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider