Hej.
Hvor tidligt kan man begynde at longere en fjordhest?
Jeg plejer at starte dem som 2-års, hvor de ikke går mere end 5 minutter i longen, en sjælden gang, og kun 2 volter i trav hver vej. Det gør jeg vel 2-3 gange i løbet af et år, mest så de har lært det.
Uden andet end en trense og bandager, ingen indspændingstøjler etc.
Hvordan skal jeg gøre det rigtigt?
Hvornår kan man begynde at bruge indspændingstøjler (kun så hesten søger til biddet, har hovedet over lodret).
Kan man gøre det mere? Eller er ovenstående allerede for meget?
Jeg longerer aldrig særlig lang tid ad gangen. Tror aldrig jeg har longeret mere end et kvarter, og aldrig i galop.
Jeg bruger longering, dels for at introducere hesten til at bevæge sig væk fra et menneske (sådan så den kan finde ud af at gå, når jeg sidder på ryggen og sig hyp), og får at den man få lidt muskler og kondi, som den ikke kan få når jeg trækker med den. Hestene kommer jo til skuer, og der skal de gerne have lidt muskler.
- Heidi