Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvor meget rider I på jeres 4-års??
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 09:17

Ja, som overskriften siger: Hvor meget rider i på jeres 4-års???

Hvor mange gange, hvor lang tid og hvordan rider i jeres??

Hvornår begynder man at ride mere intensivt og ride 'normalt' på de kære små?

Altså jeg tænker på, hvornår kan man begynder at ride lange ture og ride næsten hver dag??

Jeg har jo selv en 4-års og vi er dårligt kommet rigtig igang.. Har dog skridtet nogle ture på hende

Jeg betragter hende stadig som en lille baby og tænker på hende som værende skrøbelig.. Men hun er jo snart stor

Håber på en masse gode svar og en god debat;)

Hilsen
Stina og Perfi

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 09:26

Her kan jeg da være med, med min 4års...

Vi rider ca 2 dage, så en dag fri og 2 dage igen osv... men det er meget forskelligt. nogle gange er der flere fridage, nogle gange bliver det til løsspring og andre gange på tur... Han skal hjem her til den første april, og hvis vejret så bliver godt, så skal han helt sikkert ud på mange flere ture i stedet for dressur, da jeg mener det styrker dem rigtig godt i den alder. Tiden vi rider er også meget forskelligt. Men det er som regel mellem 20 til 40 minutter, alt efter hvor meget han lige har lyst til den enkelte dag. Men oftest er det 30 min. OG det er så med rigtig meget skridt til start, da han skal skridtes længe igang.

Han er nu redet i 3 måneder.

Mvh Pia og hendes superpony Hannibal Skellerød. Se ham på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

4 års.
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 10:47

Min 4 års rider jeg ca. hveranden dag. Jeg rider altid dressur (eller hvad man nu kalder det på det niveau), da han ikke er trafikvant, og jeg ikke har lyst til at ride alene på vej med ham endnu. Får undervisning to gange om ugen, en gang dressur og en gang spring.

For det meste rider jeg en halv times tid, varierer lidt efter hvordan han er, er han super dygtig rider jeg ikke så længe, men er han genstridig kan det godt være lidt længere tid.

Jeg ved ikke hvornår jeg begynder at ride ham mere end det, men til sommer engang. Jeg vil ikke træne ham alt for hårdt her i starten, hellere tage det lidt med ro, og være sikker på hesten har muskulatur osv. i orden, før jeg begynder at forlange for meget af ham.

Wildly
~~~
Fighting for peace is like fucking for virginity

~~~
Besøg min nye hjemmeside!

0
0
Svar på denne tråd

yhmm...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 10:53

Det er lidt forskelligt 4 gange om ugen ca. af 15-20 min indörs men hvis jeg rider ud kan det være 20-30min...

Sirid

* En gang welsh, altid welsh, også selvom jeg er i Island :-)

* Svadilfari informationer om turen kan sendes.

* Noget med et job i Island?

* Min hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/sirid

0
0
Svar på denne tråd

redet 4 md
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 11:27

min pony har været redet i 4 md , men er blevet trænet fra jorden ½ år inden da i skridt med frem-ned søgning, bøjninger på volte, lidt versader osv. siden han var 1 år har jeg gået mange mange lange ture med ham og udsat ham for "farlige" ting for at vænne ham til så meget som muligt inden ridning.

så hans kondition og smidighed var nok lidt forud for det normale.

nu bliver han trænet ca 5 gange om ugen. nogle dage på tur ca 1 - 1½ time - mest i skridt men også med trav og galop. nogle dage blot trækketur/gåtur eller lille skridtetur. nogle dage på banen i 20 -50 min (alt efter hvad vi laver og hvad han gider) - enten redet frem og ned i skridt og trav, versader traversader i skridt + cirkustricks, eller også arbejdet fra jorden med de samme ting - nogle gange kombination hvor jeg først varmer ham op fra jorden og så rider ham. eller nogle gange hvor jeg skridter en lille tur og så træner på banen.

jeg rider ham aldrig træt på banen - men han er nogle gange træt efter skovtur. ikke svedig.

igår fik han lov til bare at lege med sin gode ven oppe på banen i 10 min ,og i aften skal han nok bare arbejdes lidt i longe med frem og ned søgning i 20 -30 min i skridt og trav.

han har helt fri mindst 2 dage om ugen.

Rid smukt
Rid Klassisk.

Få TEGNET ELLER MALET din hest, hund eller kat.Se min præs. hvordan.

Er du interesseret i at købe en LUSITANO kan jeg hjælpe med at formidle kontakt til avlere i Portugal.

0
0
Svar på denne tråd

4-års træning
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 11:54

Vores 4-års knabstrupper har været i træning/ridning i knap et halvt år. Vi træner ham 3-4 gange om ugen.

Det er en blanding af

- leg fra jorden. Både lidt hms, lidt 'rigtig' træning af bøjning og indudertrædning (ikke så meget som jeg gerne ville, dog..) og så lege og diverse cirkuskunster

- Dressur - i øjeblikket mest i skridt da han har haft en pause henover vinter, men let trav med letridning er der også indimellem. For tiden træner vi volter/slangegange og små halve parader for sædet og meget let tøjleføring.

- Terræn: skridteture med lidt trav og galop ind i mellem, i roligt tempo og kun meget korte strækninger ad gangen. Dels for at undgå overanstrengelse og dels for at holde opmærksomheden på rytteren og være vant til overgang/temposkift. Han er så heldig at være 95% trafiksikker - omend ikke ande-sikker. Han er bange for ænder!

Han er ikke færdigvokset endnu, så vi er meget opmærksomme på ham og hans signaler.

Det vigtigste for mig er at han synes det er sjovt. At træning er en slags leg med masser af ros. Han er enormt lærevillig og nysgerrig og det vil jeg gerne have han bliver ved med at være, så ingen gentagelser af det samme i en uendelighed og vi stopper inden jeg kan mærke han begynder at blive træt eller ukoncentreret.

Det var lige lidt om hvad vi laver

kh Anissi

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 13:50

Dejlige at læse jeres svar Kom endelig med flere indlæg om hvordan DU rider din 4-års:)

Når I skriver at I rider 30 minutter er det så med eller uden skridt?? (skridte varm og skridte af???)

Hilsen
Stina og Perfi

0
0
Svar på denne tråd

Sjovt...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 14:27

Jeg sad netop og ville lave sådan en tråd i går aftes, men kom fra det igen - så super du fik den lavet, Stina

Jeg har selv en 4-års haflinger som pt. kun bliver redet en gang eller to hver anden uge, fordi jeg har ham stående hos mine forældre (langt væk ). Så han er slet ikke i form, men skal da rides regelmæssigt til sommer.

Jeg har ikke redet særlig meget på de heste, jeg tidligere har haft, som 4-års, men det var først og fremmest pga. tidsmangel. Så nu bliver det rart med lidt inspiration til hvad man kan lave og hvor længe af gangen I andre gør det

Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan)
Shit happens!
... I just try not to step in it :)
Learning seriously affects your brain -aau.dk
0
0
Svar på denne tråd

30 min...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 14:33

De 30 min, som jeg som regel også træner, er for mit vedkommende uden skridt til og fra ridehus (15 min hver vej). Så vi 'arbejder' når vi er i ridehuset, selvfølgelig med pauser.

kh Anissi

0
0
Svar på denne tråd

skridt.
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 17:23
Mine ridetider er inklusive skridten til og af, dog skal det lige siges, at jeg altså ikke skridter særlig længe, max 5 minutter før og efter træning vil jeg tro.

Wildly
~~~
Fighting for peace is like fucking for virginity

~~~
Besøg min nye hjemmeside!

0
0
Svar på denne tråd

min fra 4½
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 22:31

Da hun kom til mig som 4½ årig red jeg ca. hver anden dag (hun var kun redet lidt før jeg fik hende)

- nogle dage bare på skridttur med lidt trav og galop op til ca. 1 time.

- nogle dage dressur ca. 30- 35 min.

Jeg har langsomt intensiveret træningen og fra ca. december er hun i en periode arbejdet med 1 ugentlig fridag (vekslen mellem kørsel f. hånd og dressur og skridttur)- det synes jeg så kørte hende lidt træt...

Fra Januar hvor hun er 4 3/4 år er hun redet 2dg. på bane ca. 35- 45 min., 1 dg. fri(eller løs i hallen/løsspringning)... her på det sidste har jeg brugt min køresele en del istedet for ridning og den giver gode muskler.

Min hest er arbejdet i grundridning, vi har påbegyndt schenkelvigninger, skal til at starte versader og så bliver hun samlet i trav når hun selv giver mere.

Camilla uden hestehunden

0
0
Svar på denne tråd

ridning af min 4 års
Forfatter: 
Dato:  02-04-2006 08:34

Min Mondea har lige haft fri en periode pga vokseværk. Det viste sig ved at hun var spændt i lænden og gik meget mærkeligt på sine ben. Men nu er vi så lige startet op igen med at ride. Mondea har hele tiden arbejdet 2 dage og haft 1 dag fri. Arbejde kan ud over ridning være løsspringning, gåture i skoven, longering og anden træning fra jorden. Vi rider ca en halv time, før hun fik fri var det nok lidt mere nogen dage, man kan jo hurtigt mærke hvornår den begynder at blive træt. Nu hvor vi så er gået i gang igen skal vi i følge dyrlægen longere med indspændinger før vi sætter os op. Hun skal trave 10 min i longen og så må vi ride max en halv time bagefter, kun skridt og trav den næste måneds tid. Hun traver ikke så meget med rytter endnu men vi bygger langsomt mere på.

Lige nu rider vi mest frem og lige men før hun havde fri red vi også store volter, slangegange og var begyndt på optakten til sidebevægelser. Hun er stabil i alle tre gangarter - eller det var hun. Lige nu skal hun startes stille og roligt op igen.

Karin

Dansk varmblod - heste der vil til ryttere der kan

0
0
Svar på denne tråd

jeg har ligesom pia
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 10:57

en 4årige fjordhest hende rider jeg ca. 2 ganeg om uge også 1 dag fri. så vi rider ca. 4 gang om ugen også gode træk ture kommer der en hel del af, og gode rideturer i terrænet her til sommer. Men hun er ude hverdag entetn bare og skridte i hånd, eller ridning eller tur, men det så også fordi hun skal tabe sig så nytter det ik noget hun bare står på fold og i boksen. En tur skader dem jo aldrig :)

hun skal så til at rides 2 gange om ugen af prof rytter. også rider jeg selv 2 gange om ugen dressur. resten hygge.

{> fjordhesten, den kan og den vil! {>
Se min profil for at se en skønhed uden lige!
0
0
Svar på denne tråd

Jeg rider...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 21:16

...hver dag, eller i hvert fald mindst 6 dage om ugen på min 4-års. Vi arbejder højst 20 min. koncentreret, med indlagte skridtpauser. Får dressurundervisning 1 gang om ugen.

Er af den holdning at det er bedst at ride ofte men i kort tid, i stedet for hver anden dag i længere tid. :-)

Mvh Nathalie

Stolt ejer af Weruz Rundhøj
Haflingerheste er det bedste

Vær mod andre, som du vil have de skal være mod dig
0
0
Svar på denne tråd

tænke tænke..
Forfatter: 
Dato:  08-04-2006 13:26

Jeg red min cirka 6 dage om ugen dengang han var 4 år. startede med 15 minutter dressur og nogle skridtture andre dage, og efterhånden som hans kondi blev bedre red jeg længere tid. Jeg skiftede mellem ture, longering og ture. Men når jeg ikke kom ud at ride den ene dag kom han på mark. Men pga. hans temperament var jeg nød til at have ham ud hver dag.

Da han var i kondi red jeg ham stadig 6 gange i ugen cirka 1 time hver gang med skridtpauser og fik dressur undervisning af en ½ time 2 gange i ugen.

<3 <3 <3 <3 Skovgårdens Phoenix <3 <3 <3 <3

Den 13. april flytter jeg til Ringe på Fyn.. :D

Uha, det bliver spændende. :P

Kanin-marsvin bur sælges/byttes. Se annoncen her

www.heste-nettet.dk/ma...y=desc&e=
0
0
Svar på denne tråd

Da min var 4
Forfatter: 
Dato:  08-04-2006 16:44

Da min den gamle var 4 red jeg dressur 4 gange om ugen. 30 minutter intensiv + skridten varm og afskridtning, dvs. ialt en times tid. Ligeledes blev hun løssprunget én gang om ugen og sprunget med rytter.

Men havde hun været mindre færdigbygget end hun var, og havde hun ikke været psykisk parat, så havde det naturligvis været mindre. Man skal jo vurdere individuelt på hesten hvor meget den er parat til.

Anna

0
0
Svar på denne tråd

Kort men godt
Forfatter: 
Dato:  08-04-2006 17:20

Jeg er enig med Nathalie, at det skal være lidt og tit. Næsten hver dag men bare 20 min. Jeg gør det ud fra tankegangen, at hesten når ikke at blive rigtig træt og formentlig heller ikke øm i muskulatur (det ved jeg jo ikke, men tror det ikke). Den får derfor en positiv oplevelse hver dag. Og samtidig skal jeg heller ikke "bokse" med kådhed hvis den har stået et par dage. Jeg rider dressur hver dag. Dog en gang om ugen en skridttur i terræn på 45 min. indlagt skridt opad bakke. Hvilket jeg tror er godt. Den bliver stille og roligt stærkere. Når jeg mærker en bedre bæring og balance vil jeg langsomt sætte tiden op.

Med venlig hilsen

Leise Rikke Pedersen

Trakehner heste

www.stutteri-carmen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider