|
|
| Min pony stopper når vi springer.. |
| Forfatter:  |
Mette |
| Dato:  |
31-07-2002 20:16 |
|
Hejza...!
Jeg har en pony på 4 som normalt elsker at springe... Der var en periode hvor hun stoppede og stejlede... Lige meget hvad vi gjorde... Det har hun så ikke gjordt i to måneder og nu gør hun det igen, men denne gang, kun når vi springer på højre volte.... Hu gør det så også på venstre når hun først er begynt at stoppe på højre.... Hvordan kan det være...? Vi havde planer om at starte til et lille stævne men det kan vi jo ikke nu... Og alle siger jeg skal opgive at springe hende... Men det vil jeg ikke, for hun er helt vildt oppe og køre på venstre volte fordi hun syntes det er skægt....
Hvad skal jeg gøre...?
Håber at høre fra nogle...!
Knuz Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når den nu kun er 4 år... |
Camilla (Felur) |
31-07-2002 22:30 |
|
Når den nu kun er 4 år, så synes jeg at du skal lægge springningen (og stævnerne) lidt på hylden, for ponyen er tydeligvis ikke klar til det!
Årsagen til problmerne nu kan meget vel være, at ponyen er gået i vækst. Det er meget normalt, at så unge heste begynder at vokse, når de har været en periode i arbejde. Eller også er den blive redet over evne, dvs. ponyen kan ikke selv følge med i det, som den bliver bedt om, og "løser" så problemet ved at nægte at springe.
Lad den gå lidt for sig selv i et stykke tid - rid kun ture og lad være med at presse den til at springe, selvom den syntes, at det var nok så morsomt for 2-3 måneder siden. Når du så går i gang med springningen igen, så skal det kun være cavaletties og gymnastikspring - ponyen skal finde ud af, at det stadigvæk er sjovt!
Har du fået tjekket sadlen? For hvis ponyen har udviklet lidt flere muskler i den senere tid pga. ridning, så kan det være at sadlen klemmer på højre skulder og det er direkte ubehageligt at bøje sig den vej.
Ellers hvad med tænderne? Biddet kan slå mod evt. tandspidser, når du tager i tøjlen. Eller måske passer biddet ikke i størrelse?
Der kan være mage grunde til, at din 4-årige pony ikke vil springe, men det er helt sikkert, at den gør det ikke for at genere dig. Den gør det for at fortælle dig, at der er noget galt...
Med venlig hilsen Camilla (Felur)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Når den nu kun er 4 år... |
toffe |
31-07-2002 22:52 |
|
hmm... læs venligst min signatur...
hilsen toffe:0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| få den undersøgt... |
Mullen |
01-08-2002 12:57 |
|
om der er noget i vejen med den.
Ellers kan jeg anbefale undervisning og evt. kursus ved Arthur Markussen;-D Han - synes jeg - har en vis evne til at få alle heste til at spring.
Men først synes jeg du skal spørge dyrlægen, hvis den er i orden, så hold en pause og spring KUN gymnastikspringning indtil du kan mærke den trækker igen.
Håber det hjælper!
Mullen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: få den undersøgt... |
Stine |
01-08-2002 14:13 |
|
Og når den så begynder at springe ordentligt igen så skal du stadig passe på ikke at springe for meget...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: få den undersøgt... |
Mette |
01-08-2002 20:50 |
|
Jeg kan lige sige at vi har tjekket alt med hende og der er intet galt.... Vi fik også en beridder til at kigge på hende i spring idag, og han mener heller ikke der er noget galt, heller ikke da han sprang hende... Så vi løssprang hende og så pluidselig igen på højre volte... Pling... Så stopper hun, og springene var ikk mere end 30cm... Men på venstre sprang hun 120cm...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 120cm.!!!! |
Camilla (Felur) |
01-08-2002 22:01 |
|
Undskyld, men ligger du og springer 120cm. på en 4-års pony, der tydeligvis er noget galt med?!?
Ja, så har jeg ikke flere gode råd at komme med...
Med venlig hilsen Camilla (Felur)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: 120cm.!!!! |
HeidiZ(Putin) |
01-08-2002 22:19 |
|
Det er da fuldstændig tankeløst at springe så højt på en så ung pony, hvad er det dog for en beridder ???
Den trænger tydeligvis til en pause, lade den stå i nogle måneder og prøv så igen. Venlig hilsen HeidiZ(Putin) Kunsten er ikke at ride hårdt, kunsten er at ride rigtigt.
Præsentation opdateret den 28/7 med en masse nye billeder!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg ville absolut også vælge at give ponyen fri fra spirngningen et godt stykke tid - og måske helt fra ridning i kort tid (bare en måned eller 1½).
Heste vokser til de er 5-6 år gamle - og de kan få vokseværk ligesom mennesker. Hvis der er et led i højre ben der er ved at vokse - så kan det gøre ondt i afsæt eller landing. Hvis du bliver ved med at springe når ponyen tydeligt fortæller at den har et problem med det - så risikerer du at gøre den så ked af springning at du ALDRIG får den til at blive glad for det igen.
Hvis du har en iunghest må du tage hensyn til hvad den kan klare - både fysisk og mentalt. Har selv en 3 åring som for tiden bliver "siddet på" 5-10 minutter en gang om ugen - det er rigeligt for ham (men han skal jo også holde længe)
Og Toffe:
Hvis du forventer at nogen skal læse din signatur - så få den til at holde op med at fisen hen over skærmen! Jeg skynder mig som regel at scrolle forbi indlæg med flagrende signaturer uden at læse dem - læste kun dit indlæg fordi det var kort denne gang. Er der mere end et par ord, hopper jeg over, for at slippe for det ækle flagreværk nedenunder!
Hygge £isbeth ******** Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea. (Robert A. Heinlein) Flere nye billeder på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
marcello |
02-08-2002 09:37 |
|
ja jeg mener goså det er uhænsigtsmæssigt at springe så højt når den ikke er ældre..
jeg synes at dressuren skal på plads før man overhovedet TÆNKER på at springe, og din pony er jo langt fra færdig med at vokse endnu... tag det roligt, og husk atså ung en hest altså ogsp skal have nogle perioder med ro da den stadig vokser, overanstrenger du den ender det med at den får en varig skade, og så går der ikke længe før den er helt færdig.....
Med venlig Hilsen Karina og Mr. Marcello >o< husk: skyd aldrig med elastikken hvis du har badehætte på - og spring ikke over hvor gærdet er lavest, hårdt arbejde og ærlighed betaler sig i længden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
at springe 120 cm er alt for højt, og din pony er slet ikke mentalt klar til sådan en udfordring. en 4 års pony skal trænes langsomt for at få opbygget en vis selvtillid.
i dit tilfælde ville jeg stoppe med springningen et par måneder, hvor jeg så ville nusse og pusle om den, trække ture og ride i skoven, evt. lidt begynder dressur på den.så den kan komme sig oven på anstrengelsen.
når du tager fat på springningen igen, så start med travbomme, gerne en 4-5 stykker efter hinanden. lav evt. en bane hvor du sætter et enkelt spring op, som du lader ponyen tage uden rytter, springet må max være 50-60 cm, men ikke mere, da du så igen vil overbelaste din pony, lav gerne et krydsspring, da dette spring er nemt for de fleste heste og de lærer at de skal tage springet lige på og ikke ud til en af siderne.
longer den over de første spring eller lav en løbe bane som dem de bruger til hingstekåring i herning.
husk en ung pony kræver tid,husk du har ansvaret for at den ikke bliver overtrænet. den berider ville jeg ikke give meget for, når han rider så ung en pony over så høj en forhindring. det tyder på alvorlig viden om ungheste/ponyer fra hans side.
venlig hilsen xanadue..
P.S lån evt nogle bøger om træning af ungheste og især om spring, de vil være en god hjælp, når du begynder at træne din pony igen.
"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Stine |
02-08-2002 10:48 |
|
120 cm er ALT for meget! Tankeløst af din berider at du får lov at springe så højt på en ung pony, men det er sandelig også tankeløst af dig selv! Du burde vide bedre...
Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 120 cm for kat = MA |
|
|
ikke engang 4 års heste springer de højder... måske et enkelt spring engang imellem, men slet ikke i "dumme" perioder.....
Tør du sætte navn på den berider der hjalp dig med springningen ?
Hvor har han trukket sin licens henne ?
Hilsen Karina
;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: 120 cm for kat = MA |
Mette |
02-08-2002 18:11 |
|
Hun sprang der i løsspringining.....
Vi springer kun ld på hende når vi rider....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
HeidiZ(Putin) |
02-08-2002 20:03 |
|
Selv om det "kun" er løsspringning er det stadig hårdt og meget svært for din pony. Du skal ikke tror den bliver bedre jo mere du presser den.
Venlig hilsen HeidiZ(Putin) Kunsten er ikke at ride hårdt, kunsten er at ride rigtigt.
Præsentation opdateret den 28/7 med en masse nye billeder!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lulle |
02-08-2002 22:38 |
|
For det første lyder det som om ponyen slet ikke er psykisk og måske også fysisk klar til de opgaver du stiller hende....Og på en stor hest har jeg aldrig sprunget højere end 60 cm, før den fylder 5!!!!!!!!
Du kan risikere at de ligefrem nægter/bliver bange for at springe, hvis du overdriver, og hvis hun rigtig begynder på dette, er det et tydeligt tegn på, at du har været for hurtigt ude/overdrevet!
Foruden bør man ikkestarter springstævne før hesten er 5, for før den tid er de fleste slet ikke klar - det er i hvert fald min erfaring!
Det bedste du kan gøre nu, er selvfølgelig først at få hende chekket af dyrlæge!
Dernæst skal du starte helt forfra med bomøvelser og give hende tillid til springningen igen.
Du bør også kigge lidt på hendes balance...De fleste heste er "venstrehåndede" fra fødslen, og mange problemer a la dit, der giver udslag på højre volte, går ofte helt tilbage til longen og de første uger under rytter.
Hvordan er hun i dressuren på højre volte?
Læg en masse arbejde i hendes balance en tid, og sørg forat arbejde hende godt på BEGGE volter, så du ikker bare "bytter problemet over på den anden volte".
Hold dig så ellers til bom-øvelser og enkelte små cavalettis 1 gang om ugen i mindst en måned, og vent så ellers med stævneplanlægningen til hun er 5.
Du kan jo sagtensdeltage i dressur, og det vil være godt til hendeat fålidt erfaring først.
Hav tålmodighed og tænk altid på hesten først - Det er aldrig hestensskyld...det er rytterens fejl!
Lulle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Uha ja... 120 er meget, men man kan lade sig rive med.
Tudbrølede sidste gang fordi jeg havde ladet mig rive med at at hesten sprang 140, så den blev sat op uden at hesten var i form. Den kunne selvfølgelig ikke springe, men prøvede. Havde det bare SÅ dårligt, men man lære af sine fejl og tro mig: Det gør jeg ALDRIG igen!
Hesten tog heldigvis ikke skade, men jeg græd mig i søvn den nat:{-(
Husk det en anden gang og følg de andres råd!
mvh. Anna
Hvorfor ride springning? Hvorfor ride dressur? Hvorfor ride enhver form for ridning? Hvorfor overhovedet sætte sig op på en hest? Svaret er enkelt: Kunne du undvære det?;-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Ja - min 5-års hoppe går mærkbart dårligere på højre volte I SKRIDT !!! Tør slet ikke tænke på springning i de højder !!
Du er ikke erfaren nok til at ride en 4-års pony. Sørgeligt men sandt.
KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot ;D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*¤Tanja¤* |
03-08-2002 08:56 |
|
Alt alt ALT FOR HØJT! Du for ødelagt din hest vildt. Når den først er ældre kan den ikke holde til så meget, der for er det vigtigt at passe meget godt på deres ben når de er unge.
Der er jo INGEN grund til at du skal skynde dig sådan frem..?!
Jeg ved hvad jeg taler om for min far er berider, og min mor er også dygtig rytter.
- Vi har MANGE heste vi træner op. Og jeg har selv 5 konkurrence spring ponyer. Og de er tilredet ordenligt, så de har gode stærke ben.
120...selv om det "kun" er løssprunget, betyder det ikke at det er så let som 0 for hesten! Det er meget hårdt, og som 4 årig alt for højt!!!!! Du burde først springe på din hest om et år.
Der er også en grund til at man ikke MÅ starte MA klasser ELLER bare mindre på en 4 årige...gæt grunden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|