Jeg forstår ikke hvad du mener? Jeg kan godt følge din forklaring at hun går for tæt på dig men så må du bare lave nogle flere bratte stop f.eks lige hurtig efter hinanden så hun skal koncentrere sig (undgå du "arbejder efter en slags dikterende indre rytme som sløver dit sind, for ellers spolerer du overraskelsesgodten
vær impulsiv men hold nøje øje med at hun kan følge med -og så er det jo meget vigtigt at du koncentrerer dig og er PÅ når du arbejder med hende)
Jeg træner med min hingstebasse på gåture og veksler imellem at skridte afsted med hovedet rejst (ligner en som er meget afklaret med hvor vi skal hen) eller måske skifter jeg til hygge snøvlen og nyder det "spot" hvor jeg nu lige er og her lader jeg selvfølgelig også Jazz snuse og gumle græs (og så skal det lige siges at jeg træner i alm grime, og forinden har ladet ham stå i boksen med grime og tov nogle timer i nogle dage så jeg ikke skal stå og sende mixede signaler fordi jeg på en side signalerer hygge stund og på den anden side har hævet vagtsom hånd fordi man skal sørge for at musse nu ikke lige pludselig står på tovet... han kan selv træde op på det og han kan selv kravle af det uden at gå vild pga fikseringen.) og så kan jeg finde på at løbe en lille tur også og hov få øje på noget som jeg vil undersøge og så skramler jeg lidt med det og skaber nogle "farlige scener" så han lærer af mig og samtidig bliver interesseret i at holde et vist fokus ele tiden og fordi min hyp er rå og lidt "berøringssær" så roser jeg ham blidt hver gang han løser en situation flot (feks står stille og man kan se han arbejder med at acceptere det farlige som lige skete) eller kommer helt ind til mig at stå, i det tilfælde stryger jeg ham også og giver et par klap og så kan jeg måske derefter lige træne lidt versade og vende og dreje ham måske et par skridt tilbage (imens jeg roser ham da bagud godt kan virke lidt skrapt på en teenagehingstebasse som bare gerne vil lære af de bedste hihi
) men altså pionten er at selvom vi bare er ude at gå en tur så er der masser af ting som jeg kan fylde ind i programmet så alting kommer til at flyde med mig som professoren
og den der har tjek på alting. Jeg har haft, men har ikke længere meget strikse regler om hvem der går hvor og det var fordi han for to uger siden boede hos nogle dameheste og derfor prøvede mig af i enhver situation, men nu hvor han er kommet på drenge-kostskole lader jeg ham komme helt op på siden af mig med sit hoved og hals for så kan jeg komme til at træne berøring med ham (han har et kæmpear på bringe forben og pga dette og højest sandsynligt behandling af dette er han blevet lidt speciel når det kommer til berøring af kroppen, -meget sensibel og faktisk har han i starten flere gange slået efter mennesker med forbenene hvis man rørte ham..) men altså når han kommer op til mig roser jeg ham imens vi går og ligederefter stopper jeg og han stopper selvfølgelig i det sekund jeg står stille og så kan jeg komme til at lægge hånd på ham uden at skulle bevæge mig for meget for det.
nå men et kæmpeindlæg kun for at fremme det flydende..
Max&Dunse; nu læste jeg et af dine indlæg lige efter Hempfling i Herning, at du havde hest med dernede? var det arabervallakken? Hvordan er jeres samarbejde blevet? Jeg er meget nysgerrig
og vil da gerne høre noget mere om jer, hvis du vil dele altså 
mvh Christina