Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Føl vil ikke have løftet bagben !
Forfatter: 
Dato:  23-03-2006 19:46

Jeg har et dejligt og smukt hoppeføl på 10 mdr. som var i hænder fra fødslen.

Men så fik hun en skade på det enebagben lige før vi skulle til følskue og måtte blive hjemme da det jo skulle renses / behandles hver dag.

Desværre var vi jo så nødt til enten at holde hende fast eller snyde hende når det skulle foregå så hun er nu ikke meget for at vi tager i hendes bagben ( hun fik også lov til at være i fred et stykke tid efter for ( troede vi ) at skulle glemme den dårlige oplevelse.

Nu her sidst smeden var her havde vi et værre postyr, forbenene fik vi ordnet, men da det kom til bagbenene måtte vi nærmest slås med hende for at holde hende, og det endte med at hun gav mig et hovedstød så vi måtte holde.

Nu ved jeg ikke rigtigt hvordan jeg får hende gjort tryg ved at få løftet ben igen, har prøvet et reb at løfte med held et par gange bare ikke ret lang tid, er der nogen der har nogle lignende erfaringer, eller måske nogle forslag hvordan jeg kommer videre, for det skal jo snart være inden hun bliver alt for stor.

Hestene fra Sysselbjerget !
0
0
Svar på denne tråd

Langsomt...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 05:57
Jeg er begyndt at passe en vallak, som også har problemer med at løfte hovene. Han er dog fuldvoksen, hvilket ikke gør problemet nemmere - men du har sikkert en følbasse, der er lidt mere bange.

Jeg gør det langsomt. Jeg giver mig ikke sådan lige. Jeg lader hånden glide ned langs benet og nusser lidt - så siger jeg "løft" og klemmer blidt omkring benet, så hesten sammensætter kommando og berøring. Hvis hesten så løfter benet og prøver at ramme mig, så fortæller jeg ham med stemmen at det ikke er ok.

Hvis jeg kan, løfter jeg benet på plads og når det er på plads, roser jeg ham. Hvis han har hidset sig meget op, sætter jeg så benet ned igen (uden at gøre så meget - bare markere hvad det er jeg vil) og går op til hovedet, roser ham meget og klør ham liiige der, hvor han allerbedst kan lide det.

Jeg prøver igen indtil jeg har benet i nogenlunde ro og kan rense hoven. Når det så er sket, roser jeg ham igen meget og klør ham. Det er den bedste belønning, jeg har fundet - den lader til at virke fint på ham.

Altså positiv feedback, langsomt og hver dag.

;-)
Jhez

Hjælp til vægttab: www.jhez.dk/weightloss/
0
0
Svar på denne tråd

Enig med
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 06:51
Jhez, og sørg for alt i verden IKKE at slås med føllet, så bliver problemerne bare værre, og hesten vil i sidste ende vinde den kamp (men tabe psykisk pga. mistillid).

Crazy Cavy - Hvis du har hang til krøller

:-D Lige nu er der super skønne, krølhårede unger til salg! :-D

0
0
Svar på denne tråd

Start i det små
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 08:11
Kan du uden problemer røre hende op og ned af bagbenene, altså hvor hun er i ro og ikke viser tegn på at hun er bange? Ellers ville jeg starte der, altså kun røre/strigle hende på benene, og snakke med hende med lys og venlig stemme.

Du skal simpelthen glemme alt om målet - nemlig at få løftet de hove, hun skal først have tillid til at det ikke er ubehageligt at få rørt bagbenene, og at der ikke nødvendigvis skal "ske noget", hver gang du er i nærheden af hendes bagben.

Først når den tillid er etableret, og det kan godt være det tager lang tid, så kan du gå igang med at træne løft af hove, og det skal i starten bare være en antydning af et løft, så stopper du og roser. Igen ikke noget med at forsøge at trække bagbenet bagud og rense, det er ikke det det handler om.

Min unge vallak har helt fra føl aldrig brudt sig om at få løftet bagben, men mange mange træningslektioner og mange mange mange gange vandren fra bagben og op til hovedet og givet ros og godbidder, har lønnet sig så han i dag løfter af sig selv og står musestille mens de bliver renset.
Til det har jeg med stor succes brugt klikker, det er også en oplagt mulighed for dig.

Alt i alt handler det om at glemme målet i sig selv, og kun tænke i tillid og små bitte fremskridt. Og næste gang smeden kommer kan hun jo bedøves eller pålægges bremse hvis ikke træningen er nået så langt. Det vil ihvertfald ødelægge en masse hvis I så der presser hende endnu engang.
Husk iøvrigt også at få en anden til at arbejde lidt med hende når hun er nået et godt stykke, ellers er det dømt til at mislykkes når smeden kommer.

Held og lykke med det.
Mvh

Winnie

Vendsysselsk Westernfan
Tjek www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd

det samme problem
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 08:32

vores hoppe føl havde det lidt på samme måde hun gad bare ikke have løftet benene hende lærte vi det ved at have nogle gulerødder som hun fik af min hjælper mens jeg løftede hovene så tænkede hun på noget andet og nu kan hun helt uden gulerødder eller hjælper. det er en god ting at belønne hesten med hvad den nu godt kan lidt og så stille og roligt tage det væk igen. man må aldrig slås med dem det hjælper aldrig... og man får det selv dårligt bag efter.

Ingen er som min hyp "Nugget". "Nugget" betyder "GULDKLUMP", og det er lige hvad han er.
0
0
Svar på denne tråd

Løft af ben.
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 14:08
Mange tak for de svar der er kommet, det er rart at vide at andre også har prøvet noget lignende og det alligevel er lykkedes at få tilliden tilbage. Jeg vil prøve noget at det af med god tålmodighed selvfølgelig, var bare lige ved at tro at det måske var mit føl der var blevet en fiasko og mig der ikke kunne takle det.

Hestene fra Sysselbjerget !
0
0
Svar på denne tråd

Tag det
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 18:56

stille og roligt. Sørg for at hun står et sted hvor hun står stabilt og gerne kan støtte den modsatte side ind mod en væg. Få en, der er stærk, til at holde hende så hun ikke får succes med at springe frem (jeg plejer at binde min og det accepterer han fuldt ud hvorimod han gerne vil gå lidt frem og tilbage hvis han er bundet løst eller bliver holdt).

Start med stryge hende forsigtigt ned ad benet. Ros hende når hun gør det godt og skænd på hende (ikke råbe, bare sig nej på en måde så hun kan høre forskel og forstår hendes adfærd er forkert). Løft benet, men forsøg ikke at holde det fast i starten. Når hun kan finde sig i at du rører hende op og ned ad benene og løfter dem på kommando kan du fastholde benet i kort tid. Først uden at hun skal tage det tilbage og dernæst hvor du holder det som når man renser hove/har smed.

Heste sælges. Se præsentation for mere info.

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

Er det for den sparker ud eller?
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 23:45

Min historie/erfaringer

Jeg overtøg en "vildhest" der aldrig havde været i hænder fra føl, og der var virkelig et mareridt til at begynde med, og hesten stoler stortset kun på mig.

i starten tog det mig lang tid at få lov til at løfte hans bagben. Han ville simpelthen sparke ud efter mig, såsnart han kunne mærke jeg strøg hånden ned over låret osv.l Så prøvede jeg at tage et træktov rundt om benet nærmest, så jjeg kunne stå lidt væk fra hesten og dermed løste benet uden at blie sparket.

Da hesten så havde afreageret og opgivet "kamp", kunne jeg løfte benet med mine hænder. Og siden den dag havde jeg ikke problemer.

Men så, første gang han skulle have smed, gik det amok igen. Han stolede kun på mig, så jeg skulle løfte benet op, og så "give det" til smeden. Men da hesten fandt ud af, at det var smeden og ikke jeg, der holdt benet, gik den grasat. Vi kunne slet ikke holde ham, og da vi bandt ham, var han, trods hans lille størrelse ved at rive en pæl ud at voret carport.

Vi valgte så at bruge en brems på ham, samtidig med vi bøjede øret lidt ned, og jeg syntes det var lidt barsk. Selvom det ikke gør ondt på hesten.

det hjalp, og hesten blev "dopet" så godt, at smeden kunne komme til. Efter den tid, har vi været nødt til at bruge brems en smule hver gang vi har smed, fordi hesten er bange" for smeden.

Deter selvfølgelig træls, men hesten skal have ordnet ben. Og metoden kan bruges, hvis der ikke er andre ting at gøre.

Ved ikke, om du kan bruge rådene til noget.

Damen og Pongo (hesten der ikke ville have løftet ben :P)

Sunny Boy, Hindevadgårds Madame,
Vester Tangs Pongo & Simone
Will
always be together
- The eqipages 4-ever!

Søger undervisning/hjælp til DV-hoppe i Lemvig-området
0
0
Svar på denne tråd

jkadlfa aa
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 23:48

Til dit føl skal du nok bare tage dig den tid, det tager. Jeg er sikker på, at vi kunne have sparet en masse bøvl, hvis de forrige ejer til min lille pony havde taget sig af ham.

Så mit egentlige råd er nok bare, at du skal tage dig den tid det tager. Hav tålmodighed. Det skal nok komme. Ditføl er kun10 mdr. Min var 4 år, da jeg "reddede" ham.

Sunny Boy, Hindevadgårds Madame,
Vester Tangs Pongo & Simone
Will
always be together
- The eqipages 4-ever!

Søger undervisning/hjælp til DV-hoppe i Lemvig-området
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider