Min historie/erfaringer
Jeg overtøg en "vildhest" der aldrig havde været i hænder fra føl, og der var virkelig et mareridt til at begynde med, og hesten stoler stortset kun på mig.
i starten tog det mig lang tid at få lov til at løfte hans bagben. Han ville simpelthen sparke ud efter mig, såsnart han kunne mærke jeg strøg hånden ned over låret osv.l Så prøvede jeg at tage et træktov rundt om benet nærmest, så jjeg kunne stå lidt væk fra hesten og dermed løste benet uden at blie sparket.
Da hesten så havde afreageret og opgivet "kamp", kunne jeg løfte benet med mine hænder. Og siden den dag havde jeg ikke problemer.
Men så, første gang han skulle have smed, gik det amok igen. Han stolede kun på mig, så jeg skulle løfte benet op, og så "give det" til smeden. Men da hesten fandt ud af, at det var smeden og ikke jeg, der holdt benet, gik den grasat. Vi kunne slet ikke holde ham, og da vi bandt ham, var han, trods hans lille størrelse ved at rive en pæl ud at voret carport.
Vi valgte så at bruge en brems på ham, samtidig med vi bøjede øret lidt ned, og jeg syntes det var lidt barsk. Selvom det ikke gør ondt på hesten.
det hjalp, og hesten blev "dopet" så godt, at smeden kunne komme til. Efter den tid, har vi været nødt til at bruge brems en smule hver gang vi har smed, fordi hesten er bange" for smeden.
Deter selvfølgelig træls, men hesten skal have ordnet ben. Og metoden kan bruges, hvis der ikke er andre ting at gøre.
Ved ikke, om du kan bruge rådene til noget.
Damen og Pongo (hesten der ikke ville have løftet ben
)
