Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Gode råde søges...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2006 12:56

Hejsa!


Jeg er så heldig at jeg har fundet en dejlig 1 år pinto hingst og får ham hjem i morgen.

Jeg har forstillet mig at jeg vil gå nogle ture med ham, vi er så heldige at naturstien ligger tæt på stalden, men mit spørgsmål er om det er bedst jeg gør dette i grime eller om der er andre muligheder, hvor jeg evt. har "mere styr" over ham. Har tænkt på en reb grime, men er det bedre end en alm. grime???

Nogle forslag??


Med venlig hilsen

Christina


Nu med skøn pinto plag!! :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tæksnor med kæde på...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2006 13:36

... er mit foretrukne når jeg går tur med en hest i grime.

Kæden føres igennem grimen, under hestens hoved (i de forreste ringe - håber du forstår )


Den er er ikke "skarp" når hesten går pænt, men skulle den blive "stærk", så har du en rimelig chance for at holde den hvis du har kæden på.


Der er ikke noget værre end en hest der har fundet ud af at den kan rende afsted - for den holder ikke sådan lige op med det igen...


Hilsner Linda R



0
0
Svar på denne tråd
 
 en "anden" slags kæde
Forfatter: 
Dato:  17-03-2006 13:47

du kan os evt købe en nylon ting (ved faktisk ikk hva de hedder)

man os sætter i de to yderst ringe på grimen, der er en ring i midten på den som træktorvet sættes i.. og hvis hesten så begynder og gå hurtigt, løbe så hiver du bare ned i den.. ( den blir os brugt når man longere) håber ihvertfald du forstår hva det er jeg prøver og skrive

held og lykke med den...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kunne osse...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2006 13:50
lægge hovedtøj på den! Men det er ikke nødvændigt hvis din hest ikke går meget uartigt! :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Er det ikke lidt tidligt...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2006 14:02

Tak for jeres råd - kender i til reb grimen, ved I om den er bedre end en alm??


Er det ikke lidt tidligt med hovedtøj?? Han er jo kun et år...


Med venlig hilsen

Christina


Nu med skøn pinto plag!! :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Er det ikke lidt tidligt...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2006 14:03

Tak for jeres råd - kender i til reb grimen, ved I om den er bedre end en alm??


Er det ikke lidt tidligt med hovedtøj?? Han er jo kun et år...


Med venlig hilsen

Christina


Nu med skøn pinto plag!! :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke trense endnu...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2006 14:14

Jeg ville ikke ligge trense på endnu.


Kender desværre ikke reb-grimens effekt.


/Linda

0
0
Svar på denne tråd
 
 mht rebgrime
Forfatter: 
Dato:  17-03-2006 14:28

syntes jeg det er meget individuelt om den virker eller ej.

På den ene hest virker den perfekt, den anden er det noget møg.


Minusset med rebgrime er, at hvis man ikke har fået strammet den godt nok i lukningen, så kan den springe op hvis hesten går amok... Det har kloge åge her prøvet.


Ellers prøv at gå med den på folden eller på banen først, så du lige for en fornemmelse af, hvordan den er.


Jeg selv bruger primært kæde eller tov under kæben, som en anden også beskrev.


Købte du en pintovallak hos Eliasen i Slangerup i '04? Se her heste-nettet.dk/forum/...984/90984/

0
0
Svar på denne tråd
 
 dejligt
Forfatter: 
Dato:  17-03-2006 14:57

Tusind tak for jeres svar - vil ikke bruge trense endnu. Så jeg må prøve mig frem med alm. grime og reb. grime. Ved jo heller ikke endnu hvordan han er at gå med...

endnu engang tak


Med venlig hilsen

Christina


Nu med skøn pinto plag!! :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lang snor
Forfatter: 
Dato:  17-03-2006 18:12

Sørg også for at det tov du bruger er langt - så er der mere at "give af" hvis den skulle hoppe lidt. Hvis man har en kort snor og derfor er nødt til at "holde i den" hele tiden, så trækker de ofte mere. Og med en lang snor så synes jeg i hvert fald man er bedre rustet hvis hesten pludselig begynder at løbe.


Linda.



Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb

Medlem af FHK, HGK og pylreklubben


hestensurtehave.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 alm grime, laangt reb
Forfatter: 
Dato:  17-03-2006 21:42

Jeg har held med en alm. staldgrime og et reb på 4-6 m. Jeg startede med at lære hende at hun skulle gå bag ved mig og at rebet ikke må strammes.

brug i starten en ridebane/hus el. fold og lær den at den ikke må passere din førerhånd (den holder du altid bag dig så den er tydelig grænse) prøver hesten at passere forbi, træder du ind foran og stopper den (stå stille i 10-20 sec, gå frem før hesten tager første skridt) fanges hestens opmærksomhed af noget andet end dig så få dens opmæksomhed ved at klappe i hænderne/abedans...et eller andet end at trække den i hovedet...bare gør noget.

bliver hesten stædigt stående som naglet til jorden, så vent, på et tidspunkt begynder den at kede sig.

Efter forholdsvis kort tid (1-2 uger el. deromkring) kan man gå en fredsommelig tur i skoven kun iført grime.

Husk altid at forvente en ordentlig opførsel fra hestens side, og lad den så få rimelig lang snor, så der er plads til at komme af vejen skulle det blive nødvendigt.

Dette virkede for mig og vi har nogle rigtig dejlige ture uden hiven og rusken i rebet.


Rigtig meget held og lykke med hvilken metode du nu vælger


Rikke


Jeg søger praktikplads som faglært landmand med heste som speciale...kender du nogen der mangler sådan en?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rebgrime...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2006 10:33

Er meget effektiv, hvis man vel og mærke ved hvordan man skal bruge den. Ved man ikke det, er den ikke nødvendigvis bedre end en almindelig grime.

En ordentlig rebgrime KAN ikke gå op i lukningen selvom hesten hiver, HVIS den vel og mærke er bundet korrekt.

Så ved man ikke hvordan man benytter udstyret, bør man lære det før man benytter det.

Eller holde sig til det man kender.








Gå ikke foran mig måske vil jeg ikke følge dig. Gå ikke bagved

mig måske vil jeg ikke føre an. Gå ved siden af mig og vær blot min ven.

Citat: Albert Carmus



Regndækken og Mylderbid mm. sælges


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider