Jeg har held med en alm. staldgrime og et reb på 4-6 m. Jeg startede med at lære hende at hun skulle gå bag ved mig og at rebet ikke må strammes.
brug i starten en ridebane/hus el. fold og lær den at den ikke må passere din førerhånd (den holder du altid bag dig så den er tydelig grænse) prøver hesten at passere forbi, træder du ind foran og stopper den (stå stille i 10-20 sec, gå frem før hesten tager første skridt) fanges hestens opmærksomhed af noget andet end dig så få dens opmæksomhed ved at klappe i hænderne/abedans...et eller andet end at trække den i hovedet...bare gør noget.
bliver hesten stædigt stående som naglet til jorden, så vent, på et tidspunkt begynder den at kede sig.
Efter forholdsvis kort tid (1-2 uger el. deromkring) kan man gå en fredsommelig tur i skoven kun iført grime.
Husk altid at forvente en ordentlig opførsel fra hestens side, og lad den så få rimelig lang snor, så der er plads til at komme af vejen skulle det blive nødvendigt.
Dette virkede for mig og vi har nogle rigtig dejlige ture uden hiven og rusken i rebet.
Rigtig meget held og lykke med hvilken metode du nu vælger
Rikke