Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Distancestævne
Forfatter: 
Dato:  11-03-2006 14:09
Hej!

Jeg er helt ny i distancesporten, så jeg har et spørgsmål, som jeg håber at der er nogle rutinerede distanceryttere, der kan svare på
Jeg har en 4-års vallak, som jeg har haft i små to år. I den tid har vi trukket mange ture, så han er helt vandt til at færdes i skov, ved vej og på markveje. Derudover er han vant til sadel, hovedtøj, longering, løsspringning og alt muligt andet. Planen er, at han her til maj måned skal sendes til tilridning et par måneder og jeg så vil bruge sommeren på at ride en masse ture og arbejde med de grundlæggende ting på banen også.
Mit spørgsmål er så: Jeg overvejer sammen med en veninde at melde os til efterårets distancestævne i Dronninglund. Mest for at få en god oplevelse sammen og hygge os og for at snuse lidt til distancesporten. Dette er selvfølgelig forudsat at han taget tilridningen fint og bliver 100% styrbar.
Er det for tidligt at starte distance? Er han for ung (4 år) og for utrænet? Vi overvejer enten at starte 6 km eller 15 km. Er 15 km for langt så tidligt?
Jeg håber at der er nogen derude, som kan hjælpe mig lidt. Jeg vil IKKE overbelaste min hest. Det er alfa og omega for mig. Men hvis det ikke er så stor en belastning for ham, vil jeg elske at komme ud og opleve noget sammen med ham.

Vh. Heidi og Valentin
0
0
Svar på denne tråd

Her er samme indlæg med læsbar tekst
Forfatter: 
Dato:  11-03-2006 17:07
Hej!

Jeg er helt ny i distancesporten, så jeg har et spørgsmål, som jeg håber at der er nogle rutinerede distanceryttere, der kan svare på
Jeg har en 4-års vallak, som jeg har haft i små to år. I den tid har vi trukket mange ture, så han er helt vandt til at færdes i skov, ved vej og på markveje. Derudover er han vant til sadel, hovedtøj, longering, løsspringning og alt muligt andet. Planen er, at han her til maj måned skal sendes til tilridning et par måneder og jeg så vil bruge sommeren på at ride en masse ture og arbejde med de grundlæggende ting på banen også.
Mit spørgsmål er så: Jeg overvejer sammen med en veninde at melde os til efterårets distancestævne i Dronninglund. Mest for at få en god oplevelse sammen og hygge os og for at snuse lidt til distancesporten. Dette er selvfølgelig forudsat at han taget tilridningen fint og bliver 100% styrbar.
Er det for tidligt at starte distance? Er han for ung (4 år) og for utrænet? Vi overvejer enten at starte 6 km eller 15 km. Er 15 km for langt så tidligt?
Jeg håber at der er nogen derude, som kan hjælpe mig lidt. Jeg vil IKKE overbelaste min hest. Det er alfa og omega for mig. Men hvis det ikke er så stor en belastning for ham, vil jeg elske at komme ud og opleve noget sammen med ham.

Vh. Heidi og Valentin

Vh Gitte

mor til Tera 13 mdr. :-) (y)

.

Jeg har slået funktionen "kontaktliste" til - har du??
Jack D. tilbyder naturlig bedækning

0
0
Svar på denne tråd

En 4 års må først starte LC...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2006 20:34

efter 1 august det år den bliver 4 - så Dronninglundridtet i efteråret burde være udemærket.

Hvis du rider din hest almindeligt sommeren over, dvs. med nogle ture og dressur, så vil han fint være klar til 15 km.

Det der nok kommer til at "stresse" ham mest, vil jo være trailerturen til Dronninglund, og det at være et fremmed sted, med fremmede heste osv.

Jeg kan fortælle, at min veninde Hane skal starte en LC på 15 km i Åskov her i slutningen af april på sin unghest.

Han er blevet redet til for 4 måneder siden, og har siden primært gået dressur, da vejene har været dækket af sne og is.

Havde vi bare haft skovtursvejr for en måned siden, ja så havde han været trænet mod distance, og så havde han startet en 28 km i Åskov.

Du kan evt. gå ind på distancerytterforeningens hjemmeside, hvor der er dissiderede programmer som man kan følge, hvis man vil træne sin hest til distance.

Men de små klasser kan en hver alm. redet hest udemærket klare uden specifik træning.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

tak...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 07:21

Mange tak for svaret...

Jeg havde også en fornemmelse af, at han nok vil kunne klare en lille klasse. Men når man ikke har startet før, er det lidt svært at vurdere hvor langt 15 km er og hvor belastende det er for hesten.

Jeg har også indtrykket af, at Dronninglunds efterårsridt er et mindre stævne, som vil være godt at starte ved, da der ikke er så mange klasser. På denne måde kan både hesten og jeg få en "blid start" håber jeg.

Hvis der er andre, der har gode råd eller andet, tager jeg meget gerne imod

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Bare spørg løs...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 18:22

Dronninglund er et godt stævne, omend man noget af vejen skal ride langs trafikkeret vej.

Til gengæld er det dejligt, når man kommer ind i skoven

De er også vant til at afholde stævner i Dronninglund, så de takler det udemærket og overskueligt

Som tommelfinger-regel kan man sige, at en hest skridt med 6 km/t - så skal du ud at skridte de 15 km, ja så tager det 2 ½ time.

Men begynder du at trave, ja så øger du jo tempoet væsentligt, da du så rider med ca. 13 km/t i stille og fredeligt trav.

En fredelig galop er så ikke så meget hurtigere end trav - men du kommer altså noget fremad, når du bevæger dig hurtigere end skridttempo

Så du kan jo træne dig selv og hesten i at være sammen i længere tid, hvis I ikke er vant til at smutte i skoven i 2-3 timer af gangen. For nogle gange kan det være psykisk hårdt for både hest og rytter, hvis man nuller afsted i et langsomt tempo, og ikke føler man kommer nogle vejne

Jeg kan fortælle, at da jeg første gang red et løb på 50 km, der red jeg med en gennemsnitshastighed på 9.5 km/t - og vi så ingen andre ekvipager, og red helt helt mutters alene.

Da jeg kom i mål efter disse mange mange timer i sadlen meddelte jeg min veninde, at jeg ALDRIG mere ville ride noget der nærmede sig 50 km igen !

Året efter red jeg samme løb, denne gang med knap 13 km/t. Jeg fulgtes med en meget sød pige og hendes hest hele vejen, og vi kom ind og fik en placering. Og denne gang syntes jeg jo, at 50 km lige pludselig slet slet ikke var så slemt

Så det bedste er, at man rider afsted flere sammen - så føles tiden ikke så lang. Og hestene nyder også at gå sammen med artsfæller.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

distance
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 18:57

Hej Charlotte!

Jeg har også planer om at skulle starte sammen med min veninde og hendes partshest. Men hun er også grøn i distancesporten.

Vi går allerede nu mange ture, men på grund af vejret for tiden er turene ikke blevet så lange. Og han er jo ikke tilredet endnu, så jeg går bare med ham som en anden hund

Men så bliver han jo vant til trafik, plastik, bænke, hunde, cyklister og hvad der nu ellers kan være farligt. Og det tager han i stiv arm, så med lidt mere træning, bliver det ikke noget problem at ride ved trafikeret vej. Ved du hvor stor en del af strækningen, der er ved vejen?

Tusind tak for oplysning om ca. hastigheder i de forskellige gangarter. Det giver en god fornemmelse af hvor lang tid det vil tage. Jeg satser på at vi tager turen stille og roligt, men hvis han bliver klar til det, vil det være godt at tage nogle længere travstrækninger.

Jeg glæder mig simpelthen sådan til at kunne ride ham...

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Hvor langt langs vejen...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 21:21

Man skal nok regne med et par kilometer i starten og i slutningen af løbet.

Men nu er det jo lidt forskelligt, hvordan de forskellige ruter bliver lagt, så jeg ved rent faktisk ikke om 15 km ruten går den samme vej ud og hjem, som de længere ruter gør.

Helt undgå asfaltvej/trafik det kan man ikke, da rideklubben jo ligger i udkanten af byen

Men rider man sammen med nogle, ja så plejer det ikke at være noget problem.

Og slet ikke hvis hesten hjemmefra er vant til lidt trafik o.l. Og det lyder det jo til, at I træner fint med.

Jeg kan godt forstå, at du glæder dig til at skulle begynde at ride ham Det må være en fantastisk fornemmelse at skulle tilride sin hest selv.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider