Som du bskriver hesten, lader det til at det egentlig er en følsom og lydhør hest, der er blevet overreddet/fået lidt for voldsomme "hjælpere" i en periode ??
Det er altid svært at rådgive uden at have set hesten, men jeg ville undgå alt for mange overgange og gentagne anspring, da hver eneste lille øvelse/skift er en medvirkende stress faktor. Hvis den urutinerede rytter har "overfaldet" den i hvert anspring, og derefter selv har haft en dårlig balance i galoppen, så spæner den sikkert afsted i et desperat forsøg på at slippe væk fra "bumperen". (undskyld ordvalget
)
Prøv at liste den over i galop direkte fra letriding. Så den nærmest løber i galop, dog uden at løbe hurtigt i traven først. (Kan ikke formulere det bedre)Bliv i let sæde, lad tøjlen være HELT løs (også selvom den løber lidt for hurtigt)og bliv på stor volte. Des mindre volte, des større krav til hestens balance.
Selvfølgelig kan man ikke bare lade den spæne uhæmmet afsted i tusind omgange, men prøv om du ikke kan stå helt stille uden at røre tøjlen, så hesten selv finder sin egen balance, og måske opdager at den ikke behøver at flygte fra personen i sadlen. Når den så begynder at slappe lidt af og sætte farten ned, skulle du gerne kunne sætte dig i sadlen og tage kontakt til tøjlen lidt ad gangen.
Jeg bruger det ofte til heste der løber i landingen efter springene. De har vænnet sig til at rytteren "klasker måsen" i sadlen og begynder at hive så snart de er landet.. Hestens logik siger :" Hvis jeg løber rigtig hurtigt kan jeg måske nå at løbe væk, inden hun hiver i mig"..
Når den har fået en hel masse spring hvor rytteren bare står i let sæde med løs tøjle og gør INGENTING, begynder de ofte at slappe af, også når de lander.
Det er et forsøg værd 
(Og hvis du ikke forstår min lidt rodede forklaring, prøver jeg gerne igen 
Mvh.
Susan...
Nu med opdateret præsentation