Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

lære at stejle?
Forfatter: 
Dato:  04-03-2006 14:31

hvordan lære man engentlig en hest at stejle?

nogle siger at det er godt for hesten og andre siger at det er dårligt, nogen der har erfaring med det?

-ikke fordi jeg ville lære nogle af mine heste det,kunne bare godt tænke mig at vide noget om det

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  04-03-2006 15:46
vil klart ikke anbefale dig at lærer sin hest det! har hørt om flere hvis heste begynder at gøre det selv når rytterne ikke vil ha det..

Sandra & Tímon
..med Björk lige om hjørnet! <3
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2006 10:46
Som Timon - det er direkte farligt at lære en hest at stejle, så det bør man afholde sig fra såfremt man ikke er ansat i cirkus eller lign.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

farligt!
Forfatter: 
Dato:  05-03-2006 12:32

Ja det var det svar jeg forventede!

men havde altså overhovedet ikke tænkt mig at lære nogle det, jeg kender en rytter der lærte hendes hest det og nu bliver den ved, da den tror den får ros... -en farlig ting at lære hesten!

ville bare vide om der var en god måde at lære hesten det på... - unden at den tager kontrolen

0
0
Svar på denne tråd

Tja der er forskel på situationen...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2006 12:44

Min gamle araber lærte jeg at stejle på kommando - han kunne fints tejle i forvejen, og brugte det, hvis han ikke fik sin vilje. Ville han en vej på skovturen, og jeg ville en anden, så rejste han sig.

Jeg prøvede de gængse metoder for at forhindre ham i at stejle, men uden held, så jeg gik en anden vej. Jeg satte en kommando på for både op og ned.

På den måde lærte jeg at kontrollere hans stejlen, og hvis han begyndte på det, når han ikke skulle, fik han bare kommandoen for ned, og så blev han nede.

Sedoj skal også på et tidpsunkt lære at stejle på kommando, som en del af vores tricks. Jeg evd endnu ikke helt hvordan jeg skal gribe det an, for jeg skal have en kommando, som ligger langt væk fra alle andre kommandoer. Han bliver håndteret af andre, så jeg skal være sikker på, at de ved et uheld ikke kan komme til at give den kommando, som jeg skal bruge ved stejl.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Hjemmesiden om Sedoj ox

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-03-2006 16:47
Min gamle hest var også en hest der stjelede meget, og det stoppede helt, efter han lærte at gøre det på komando

Slesvig?? Det tror jeg nok frisør.

You'll never walk alone!
0
0
Svar på denne tråd

Stejle.
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 07:00

Jeg havde engang en lille varmblodsvallak som jeg ville lære at stejle, da han i forvejen kunne en masse andre tricks.

Jeg gjorde det, at jeg havde ham stående med fronten til mig i et arbejdstov. Så havde jeg en kort kørepisk, som jeg viftede lidt med under hals og hoved mens jeg sagde op (ikke vild blafren)

Efter det mindste lille tegn på at han forstod stoppede jeg for dagen og roste ham. Til sidst kunne han på ordet "op" stå på bagbenene i op til 15 sek.

Lad for alt i verden være med at gøre det med unge heste (under 10 ca.) da de helt sikkert vil bruge det i utide.

Desuden må du ALDRIG lære en hest vha. tøjlen...!!!

0
0
Svar på denne tråd

At finde knappen...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 08:24

Der er flere måder man kan lære sin hest at stejle på. Den letteste måde er at finde "knappen" hvor hesten selv tilbyder at stejle, og så rose for det.

Min hoppe på 18 kan også stejle på kommando.

Da jeg skulle lære hende det, fremprovokerede jeg det på en måde jeg vidste virkede, og roste hende for det. Efter 15 minutter kunne hun gøre det på kommando, og jeg træner det dagligt. Hun har aldrig gjort det uden jeg har givet hende kommandoen.

Gå ikke foran mig måske vil jeg ikke følge dig. Gå ikke bagved

mig måske vil jeg ikke føre an. Gå ved siden af mig og vær blot min ven.

Citat: Albert Carmus

Regndækken og Mylderbid mm. sælges

0
0
Svar på denne tråd

Hvad...??
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 22:33
Hvad skal det gøre godt for ? Det er jo en kampstilling, man beder hesten indtage. Så hvis ikke der er helt tjek på leder og ikke leder, så kan det meget hurtigt blive farligt.

OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg)
Og nu med pintmoor-stutteri.
Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
0
0
Svar på denne tråd

klassisk ridekunst
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 23:53

Indenfor den akademiske ridekunst er stejlen jo en ganske normal øvelse, faktisk bare en udvidelse af piaffe.

Når man beder hesten om at træde længere ind under sig i piaffe træder den i princippet så langt ind og med så lidt afskub at forbenene rejser sig. Det er egentlig logisk nok...

Der findes både pesade, som man kan sige er den lave (nærmest satte) stejlen og så findes der levade som er den høje og strakte stejlen.

Om man skal lære sin hest det eller ej afhænger af rigtig mange ting. Det afhænger både af ens egen erfaring og personlighed og kompetance, men det afhænger også meget af hestens personlighed!

Hilsen anne :-)

Anne K.C.

"Det du har i hånden er det du mangler at lave bagtil!"

:-)

Ps: selskabs og skovturshest sælges. sød og rolig vallak søger nyt og blivende hjem!

0
0
Svar på denne tråd

stejle hvordan?
Forfatter: 
Dato:  07-03-2006 12:12
Mine har lært at stejle. Her har jeg beskrevet en metode til det
www.klikhesten.dk/arti...kLink=true

Men som de andre skriver er det noget der virkelig skal tænkes over før man begynder på det men det er også forklaret derinde.

Ny hjemmeside om klikkertræning

www.klikhesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

han lærte det selv
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 22:44

hej min lille hingst på 85 cm, har lært det helt af sig selv.

det begyndte med at han ikke kunne se over box kanten da han var føl, og så rejste han sig op.

nu er han 16 år og er rimlig god til at holde sig på 2 ben i længer tid, i årede der er gået har vi sagt følgede til ham, når vi vil have ham til at rejse sig..

cento danse, og så rejser han sig op,, vi har ingen problemmer med at han gør det på fold, kun når vi beder ham om det,,

hvorfor det blev til danse ved jeg ikke helt, men det er et kælenavn han fik da han var føl, så det er nok derfor..

så han lærte det altså helt af sig selv, for når man er lille så må man jo stå på 2 ben for at se ud.. har idag en box hvor han nemt kan se ud...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider