Se det var en svær en - for hvad mener du med en god distancehest ?
Er det sådan en du kan komme til at ride DM over 120 km med, men som nødvendigvis ikke kommer først ?
Eller vil du med ud på verdensplan og konkurrerer ?
Distanceheste som går de store internationale klasser koster fra 100.000 og op efter. Saudierne kan finde på at være villig til at give rigtig rigtig meget for en god distancehest...
Men meget enkelt sagt, så skal de have 4 supergode supersunde ben, og 4 lige så gode hove.
De skal have en god stærk ryg.
Og så skal de have et modigt sind, og et afslappet temperament.
Og så skal de have "gå-vilje", for man rider ikke 100 km på en hest, som ikke gider gå fremad af sig selv 
De skal kunne klare at komme ud og stå opstaldet nye steder, uden at de får diarre, går fra fodret, hidser sig op osv.
Generelt er distanceryttere meget glade for ox'ere, shagay, ox-blandinger o.l. De har racemæssigt den fordel, at de nemt kan komme af med varmen pga. en tynd pelssætning og sej/senet muskulatur - og det betyder at de falder hurtigt i puls 
Men mange araberraceheste kasseres til distancebrug, fordi de enten ikke kan holde pga. feks skæve ben, dårlig ryg e.l., eller fordi de hidser sig op o.l.
Men i DK og internationalt er der såmænd flere varmblodsheste som går feks. 120 km's klasser med gode resultater.
Så det hele kommer mere an på den enkelte hest, end på dens race.
Og det bliver jo først morsomt, når folk forsøger at sælge deres skadede hest, som ikke længere kan klare at gå dressur, og så forsøger de at sælge den som distanceemne 
I distanceskreds sælger man jo alt det som ikke kan holde til distance, til alm. ridebrug - dvs. spring, jagt, dressur o.l. 
Jeg kan vise dig et billede af min "distancehest", som sidste år fik 3 placeringer ud af 4 mulige på 40-50 km's klasserne. Og ja vi "slog" nogle af araberracerne 
Medoc er som varmblodshest på 171 i stang, og 600 kg, ikke helt typisk. Men som sagt er der en del varmblodsheste i de højere klasser - og var det ikke lige fordi jeg også gerne vil ride dressur på konkurrenceniveau, så ved man aldrig...

MVh Charlotte