Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

En distancehest
Forfatter: 
Dato:  01-03-2006 17:29

Er der en venlig sjæl, som vil forklare mig hvordan man kendentegner en god distancehest?

Hvordan skal de være? Og skal de have en bestemt race?

Og hvilken kurse ligger de ca. i?

-HeidiZ
Man skal ikke nødvendigvis være bedre end andre, man skal bare skille sig
positivt ud!
0
0
Svar på denne tråd

Uhadadadada
Forfatter: 
Dato:  01-03-2006 17:56

Se det var en svær en - for hvad mener du med en god distancehest ?

Er det sådan en du kan komme til at ride DM over 120 km med, men som nødvendigvis ikke kommer først ?

Eller vil du med ud på verdensplan og konkurrerer ?

Distanceheste som går de store internationale klasser koster fra 100.000 og op efter. Saudierne kan finde på at være villig til at give rigtig rigtig meget for en god distancehest...

Men meget enkelt sagt, så skal de have 4 supergode supersunde ben, og 4 lige så gode hove.

De skal have en god stærk ryg.

Og så skal de have et modigt sind, og et afslappet temperament.

Og så skal de have "gå-vilje", for man rider ikke 100 km på en hest, som ikke gider gå fremad af sig selv

De skal kunne klare at komme ud og stå opstaldet nye steder, uden at de får diarre, går fra fodret, hidser sig op osv.

Generelt er distanceryttere meget glade for ox'ere, shagay, ox-blandinger o.l. De har racemæssigt den fordel, at de nemt kan komme af med varmen pga. en tynd pelssætning og sej/senet muskulatur - og det betyder at de falder hurtigt i puls

Men mange araberraceheste kasseres til distancebrug, fordi de enten ikke kan holde pga. feks skæve ben, dårlig ryg e.l., eller fordi de hidser sig op o.l.

Men i DK og internationalt er der såmænd flere varmblodsheste som går feks. 120 km's klasser med gode resultater.

Så det hele kommer mere an på den enkelte hest, end på dens race.

Og det bliver jo først morsomt, når folk forsøger at sælge deres skadede hest, som ikke længere kan klare at gå dressur, og så forsøger de at sælge den som distanceemne

I distanceskreds sælger man jo alt det som ikke kan holde til distance, til alm. ridebrug - dvs. spring, jagt, dressur o.l.

Jeg kan vise dig et billede af min "distancehest", som sidste år fik 3 placeringer ud af 4 mulige på 40-50 km's klasserne. Og ja vi "slog" nogle af araberracerne

Medoc er som varmblodshest på 171 i stang, og 600 kg, ikke helt typisk. Men som sagt er der en del varmblodsheste i de højere klasser - og var det ikke lige fordi jeg også gerne vil ride dressur på konkurrenceniveau, så ved man aldrig...

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

distance hest
Forfatter: 
Dato:  01-03-2006 20:16

er meget enig i det charlotte skriver, og tænker også mit når jeg hører folk sige kan den ikke bruges til andet kan den gå distace...

Nej det kan den ikke! for at have en god distance hest der Holder. Er du nød til at have en fysisk stærk hest. Du er tvunget til at ride noget dressur for at styrke hestens muskler og ikke kun bruge de samme. Du skal som rytter være i god fysisk form og sidde korrekt sådant at du ikke belaster hestens ryg forkert. Og så er fodring vigtig, meget vigtigt.

Med hensyn til det med araberne der ikke holder, der har jeg set mindst lige så mange andre racer. Der er bare mange arabere indenfor distance og nogen glemmer at det altså ikke bare er en skovtur. Man er nød til at ride dressur og have det på plads for at din hest skal holde. Vide hvordan hestens fysik fungerer og bruge det i din træning.

Det er vigtigt for at en hest holder.

hilsen

Marianne Olesen

Stald-MariBo

Vi har flere heste tilsalg se min præ.

0
0
Svar på denne tråd

Distancehest?
Forfatter: 
Dato:  02-03-2006 15:02

Ja - helt enig med Charlotte!

Gode ben, dvs korrekt benstilling. (ikke noget med indfodet, paralelforskudt osv, da det kan give et unødvendigt slid)

Store sunde hove. (hesten får ofte skiftet sko, da de bliver slidt meget, så det skal hovene kunne holde til)

Fornuftigt hoved. Dvs temperamentet skal være i orden, du og hesten bruger for meget energi, hvis i skal "slåsse" på turen.

Hesten skal være modig og selvgående.

Resten er ikke så vigtigt.

Araberen er en meget udholdende race, og derfor foretrækker mange denne.

Selv har jeg redet 100 km på min holstener Bella

Desværre kan hun ikke længere holde til de lange klasser, pga et brækket ben. Så hun bliver brugt til mindre skovture.

Så nu har jeg købt en araber/oldenborg blanding på 5 år, som jeg skal starte en let klasse for første gang i Åskov. Jeg håber at han med mange års træning, kommer til at gå 120 km.

Chateau:

Få din dyrlæge med ud og tjekke hesten, og fortæl ham hvad den skal bruges til. Så kan han sige for eller i mod. Brug evt. en af distance dyrlægerne, de ved hvad de skal kigge efter.

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak tak tak
Forfatter: 
Dato:  02-03-2006 16:25

tak for jeres rigtig gode svar Rigtig dejligt i gav jeg så meget tid til det ;-)

Sidder og bliver mere og mere overbevist om, at min hest (Ben Hur) kunne blive en rigtig fin distancehest.

Den har 4 gode, sunde ben. Den er gået igennem røngten og klinisk uden anmærkninger for ca. 2 år siden. (Han bliver 7 til juli).

Han er en meget energisk hest, som virkelig kører på stærke batterier. Kan ride den en times intensiv dressur og den er ikke træt? Og når vi er i skoven, på vej osv så går den virkelig til. Han er typen som der skal holdes igen på.

Altså den kan godt glo lidt på ting, men ikke sådan så den stopper op osv., og den er også blevet mere fornuftig hvad det angår.

Han er DV-mærket, 6½ år, 167 cm, forholdsvis ædel efter Vemmetofte Rainmann og Bellucci.

-HeidiZ
Man skal ikke nødvendigvis være bedre end andre, man skal bare skille sig
positivt ud!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider