Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Unghest+forkert galop
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 19:57

Jeg har en unghest på knap 5 år, som faktisk går ret fint i skridt og trav, dog er det med at gå til biddet ikke helt på plads.. men det er GODT på vej.. Alt i alt går hun meget godt, trods MEGET begrænset undervisning..

Den lille pony hopper også rigtig fint i galop på den ene volte, og er faktisk ganske skøn at ride i galoppen - MEN på den anden volte vil hun simpelthen ikke hoppe i rigtig galop.. Det virker somom at hun tror at det er samme ben der først skal i jorden på begge volter.. =S Hver gang hun springer an i forkert galop, tager jeg med det samme hende tilbage til trav og forsøger mig med et nyt galopanspring, men uden held =S Når jeg så har gjort den en masse gange, bliver min ponyen mere og mere irriteret på mig og vil ikke stopppes i galop næsten uanset hvad jeg gør.. Skal rykke meget til for at hun stopper.. Hvilket jeg synes er knapt så skægt at skulle gøre ved hende =S

Nu har hun så lige, pga. vejret, haft fri en månedes tid, hvor det eneste ridning vi har "lavet" er små turer i skridt. Håbede lidt at det var det der skulle til, for så kunne det jo være at hun havde glemt alt om det s"#%# forkert galop.. Men NEJ =S

Er ret fortvivlet over det.. For vi kommer ligesom ikke så meget længere i galoppen, før at hun hopper i rigtig =S

Hvad kan/skal jeg gøre?? Nogle med gode råd??.. Håber..

Knus Anja =)

TULLE <3
- Min lille stjerne <3 <3 <3

LILLEBROR<3

- Dejligere Dansk Varmblod findes ikke <3 <3 <3

0
0
Svar på denne tråd

LOnge.
Forfatter: 
Dato:  17-02-2006 07:17

Det kunne måske hjælpe, hvis du i en periode longerede hende, men det skal du selvfølgelig kun hvis hun kan slappe af i longen. Ellers risikere du at hun vælter.

Smid evt et par indspændingstøjler på hende, og lad være med at longere i for lang tid af gangen. Det er meget belastende for hendes ben. 15-20 min max.

0
0
Svar på denne tråd

Forkert galop
Forfatter: 
Dato:  17-02-2006 08:34

Først vil jeg sige: Det er supervigtigt at du får noget undervisning, så du ikke gør din hest mere forvirret end godt er.

Dernæst vil jeg sige, at jeg også har en unghest på 5, som kan finde på at springe forkert an.

Det er som regel MIN fejl

Når jeg skal forberede et galopanspring stiller jeg ham let til galopsiden for at forhindre ham i at skyde indvendig skulder - MEN hvis han ikke tager galoppen i første omgang, så er det meget svært at forhindre ham i at skyde skulderen. Så springer han forkert an. Men da jeg jo har bedt om et galopanspring, så gør han jo faktisk dét, jeg vil have ham til. Derfor venter jeg 4-5 galopspring med at tage ham ned igen, så han ikke bliver forvirret over, at han bliver "straffet" selvom han (efter hans mening) har gjort det rigtige.

Hos mig er det som regel på venstre volte, problemet er. Det siger jo noget om, at jeg ikke er stærk nok, eller præcis nok i min venstre side. Så derfor skal jeg koncentrere mig mere på venstre volte.

Jeg har også haft undervisningspause et par måneder pga. vejret, men får undervisning igen i weekenden. Måske får jeg et par tips, jeg kan give videre...

Hilsen Gitte

Udstyr til salg, bla. Kieffer lædergjord 125 cm., bid str. 12,5, gamascher str. cob og pony, tykke underlag. BYTTER gerne til tredelt bid str. 13,5 gerne HS og gerne muffebid, ulddækken str. 135-140 m.m.
0
0
Svar på denne tråd

Først og fremmest..
Forfatter: 
Dato:  17-02-2006 10:58

så bliver du nødt tilat kunne vurdere hvorvidt det er balanceproblemer eller hvorvidt det er rytterfejl, der gør at han foretrækker en bestemt galop?

Hvis det er balancen, må du give det tid og ikke forvente mirakler med det samme. Longe kan være godt, men ikke hvis balancen er meget dårlig - derved vil du belaste mere end du vil opnå.

Det kan også være en rytterfejl, hvilket det ofte er. Især på unge heste, idet de skal have "hjælp" til anspringene.

Her er nogle tjekpoints til dig, så du måske kan finde din eventuelle fejl;

1. Sidder du lige over hesten?

2. Er hesten løsgjort og under hjælperne?

3. Har du lige meget støtte på begge tøjler?

4. Hænger du i indvendige tøjle når du springer an?

5. Smider du udvendige ben for langt tilbage i anspringet?

6. Spænder du op i hals og nakke inden anspringet?

7. Reagerer hesten på den anholdende hjælp?

8. Reagerer hesten for dine schenkler, eller løber den sig selv i gang?

Alle ovennævnte kan være en medvirkende faktor til at din hest springer forkert an.

Den klassiske fejl, er at rytteren blokerer hestens invendige skulder. Dvs. STILLER hesten indad og har for hårdt fat i den indvendige tøjle. Hesten har ingen mulighed for at aktivere det indvendige bagben og derved vælger hesten at springe an til modsatte side, da dette er nemmest for den. Støtten skal være på udvendige tøjle, og hesten kan sagtens gå lidt renversade-agtigt, bare du får rettet op lige inden anspringet - på denne måde sikrer du dig at hesten er helt lige og accepterer den udvendige tøjle.

MVH JANET*

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har haft akkurat samme problem
Forfatter: 
Dato:  17-02-2006 11:42
med min hest som er jævnaldrene med din.

Historien er fuldstændig ens.

Jeg må indrømme at jeg i starten blev meget bekymret over at hesten uansat, hvad jeg gjorde, så sprang den kun an i venstre galop også på højre volte.

Derfor kørte jeg ham til tjek på hestehospitalet, hvor han fik den helt store undersøgelse, som kun kunne konstatere at hesten var sund og rask. Tænder, muskler, reflekser, sadel ovs. var som det skulle være.

Jeg stod så tilbage med en mærkelig frustration over, at hesten ikke ville gå højregalop hverken med mig eller min underviser (berider).

Men i longen viste han også lidt problemer med højregalop. Men når den sprang rigtig an, så var kvaliteten af galoppen faktisk bedre end til venstre.

En dag hvor jeg longerede og højregaloppen var blevet mere stabil - kom jeg til at se, at den faktisk sprang enormt stort, rundt og flot ind i det første galopanspring.

Altså kunne problemet stamme fra manglende frihed.

Derefter prøvede jeg følgende hjælp for at gøre højre skulder så fri som muligt. Jeg red op langs langsiden med hesten stillet let ud af samtidig med jeg lagde bagparten ganske lidt indad med let tryk for schenklen og lidt støtte med dressurpisk. Altså lidt alá en renversade dog uden overtrædning.

På kortsiden slipper jeg indvendig tøjle helt. Dvs. jeg nu kun har kontakt på den udvendige tøjle. Udvendige ben flytter jeg ikke, men indvendige lægger jeg til i det øjeblik lige før den tager udvendige bagben frem. Og vups så gik hyppen i rigtig galop. Og blev rost og rost og rost.

Hesten var i starten en lille smule kontrastillet, men efter nogle uger kunne han springe an ad et helt lige spor. Nogle gange hvis han har en teenage-dag hvor koncentrationen er lig nul - sådan er 5-års jo nogle gange, så kan problemet godt dukke op igen. Men tager vi bare et par ture med kontrastilling og frihed for højre skulder, så er vi kørende igen.

Mht. at hesten bliver hidsig ved de mange mislykkede forsøg, så gjorde min det samme. Jeg valgte at ride trav i store 8-taller indtil den igen var rolig og ind under hjælperne. Da en del af problemet var, at den forventede galop og hidsede sig op og glemte at lytte og vente på mig.
0
0
Svar på denne tråd

Prøv evt.
Forfatter: 
Dato:  17-02-2006 15:57

at lave dine anspring på vej ind i hjørnet til kortsiderne, det vil være mere naturligt for hesten at springe an i rigtig galop da den skal fortsætte rundt højre det plejer at virke for mig jeg ved godt at det ikke lyder så teknisk men nogle gange kan man løse tingene med meget enkle midler.

mvh Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Forkert galop
Forfatter: 
Dato:  20-02-2006 17:07

Hej!

Min pony har gjort lige præcis det samme!

Nu er hun begyndt at gå i rigtig galop!

Det du skal gøre er at du skal lade være med at galopere i et stykke tid. Få styrket dens balance (Det hjalp virkelig på min) Få noget undervisning. Prøv at longere den uden sadel eller sætte den fri i ridehallen/banen, og se om den går i rigtig galop så. Hvis den gør det kan det enten være at sadlen sidder forkert eller du gør det

Hvis den stadig går i forkert galop må du styrke dens balance mere endnu. Lad være med at galopere (Heller ikke på den volte hvor den går i rigtig galop) Måske er det bare blevet en vane for den at gå i forkert, og derfor må det stoppes i et stykke tid

Håber det hjælper - det gjorde det på min

Mvh. Anne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider