med min hest som er jævnaldrene med din.
Historien er fuldstændig ens.
Jeg må indrømme at jeg i starten blev meget bekymret over at hesten uansat, hvad jeg gjorde, så sprang den kun an i venstre galop også på højre volte.
Derfor kørte jeg ham til tjek på hestehospitalet, hvor han fik den helt store undersøgelse, som kun kunne konstatere at hesten var sund og rask. Tænder, muskler, reflekser, sadel ovs. var som det skulle være.
Jeg stod så tilbage med en mærkelig frustration over, at hesten ikke ville gå højregalop hverken med mig eller min underviser (berider).
Men i longen viste han også lidt problemer med højregalop. Men når den sprang rigtig an, så var kvaliteten af galoppen faktisk bedre end til venstre.
En dag hvor jeg longerede og højregaloppen var blevet mere stabil - kom jeg til at se, at den faktisk sprang enormt stort, rundt og flot ind i det første galopanspring.
Altså kunne problemet stamme fra manglende frihed.
Derefter prøvede jeg følgende hjælp for at gøre højre skulder så fri som muligt. Jeg red op langs langsiden med hesten stillet let ud af samtidig med jeg lagde bagparten ganske lidt indad med let tryk for schenklen og lidt støtte med dressurpisk. Altså lidt alá en renversade dog uden overtrædning.
På kortsiden slipper jeg indvendig tøjle helt. Dvs. jeg nu kun har kontakt på den udvendige tøjle. Udvendige ben flytter jeg ikke, men indvendige lægger jeg til i det øjeblik lige før den tager udvendige bagben frem. Og vups så gik hyppen i rigtig galop. Og blev rost og rost og rost.
Hesten var i starten en lille smule kontrastillet, men efter nogle uger kunne han springe an ad et helt lige spor. Nogle gange hvis han har en teenage-dag hvor koncentrationen er lig nul - sådan er 5-års jo nogle gange, så kan problemet godt dukke op igen. Men tager vi bare et par ture med kontrastilling og frihed for højre skulder, så er vi kørende igen.
Mht. at hesten bliver hidsig ved de mange mislykkede forsøg, så gjorde min det samme. Jeg valgte at ride trav i store 8-taller indtil den igen var rolig og ind under hjælperne. Da en del af problemet var, at den forventede galop og hidsede sig op og glemte at lytte og vente på mig.