Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvad kan man lave med hesten? Ikke ridning.
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 15:10

Hvad laver I med hesten, hvis I ikke kan ride den?

Jeg overvejer longering, men det er jo kedeligt for hesten, hvis man goer det for tit. Saa kan jeg jo ogsaa gaa ture med den, men det synes jeg maaske ogsaa er en smule kedeligt..

Jeg kunne i det hele taget godt taenke mig, hvis jeg kunne laere hende nogle ting fra jorden, men jeg aner intet om det ud over almindelig longering.

Det er en frisk og sund hest, jeg sagtens kan ride paa, saa det er ikke fordi jeg ikke kan ride. Jeg vil bare gerne have nogle flere alternativer, hvis jeg en dag ikke lige har lyst til at hoppe i sadlen.

Nogle der kan hjaelpe?

Mvh. Julie

---

Ejer du et par Easy Boot gamacher fra Cheval Noir, så kig her www.heste-nettet.dk/fo...206/25206/

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 16:51

Hej

Hvad med arbejde fra jorden ?

Versader og andre ting er jo sundt for hesten, og giver den del selvom du ikke sidder i sadlen.

Dette gør jeg selv med min unghest da han er 4 år og ikke er tilredet i nu.

Har fået rygmuskler af det og det er lækkert

0
0
Svar på denne tråd

hephey
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 18:56

hvad med at gå en tur med hesten??

Kommer hunde i himlen når de dør?? >o<
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 20:12
hvordan laver du versader med den fra jorden?
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 20:39

hulinn og surprise: Begge jeres forslag har jeg selv nævnt i mit indlæg, men tak alligevel :-)

Arbejde fra jorden.. Hvordan lærer man det? Jeg aner ikke hvordan man gør.

Mvh. Julie

---

Ejer du et par Easy Boot gamacher fra Cheval Noir, så kig her www.heste-nettet.dk/fo...206/25206/

0
0
Svar på denne tråd

Arbejde fra jorden
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 21:21

Når jeg arbejder fra jorden med min hest så laver vi mange forskellige ting. Jeg har efterhånden samlet et lager af diverse "farlige" ting, såsom paraplyer, en pind med poser, en pressing osv. Så tar jeg Mondea med i ridehuset og når hun har gået lidt rundt kan jeg begynde at arbejde med at røre hende med de forskellige ting, ryste dem over hovedet på hende, hun går hen over dem og hvad man ellers kan finde på. Det er smaddergod træning. Det kan også være at gå over bomme, eller man kan lave en lille labyrint med bommene og gå igennem den både forlæns og baglæns.

Prøv at kigge i nogle forskellige bøger om horsemanship der er mange gode øvelser i. Jeg kan varmt anbefale "Gode manerer" af Kelly Marks. Du kan også søge efter Parellis 3 lege på nettet.

Har du prøvet at løsspringe din hest? Det kunne jo også være en mulighed.

Karin

Dansk varmblod - heste der vil til ryttere der kan

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 22:44

Karin: 1000 tak for det, det var da en super ide. Undre mig helt at jeg ikke har tænkt på det :-)

Jeg har intet ridehus før forhåbentlig til september, så løsspringning må vente, men de andre ting, kan jeg sagtens gøre på vores lille fold.

Vil helst sikkert også kigge efter nogle bøger om horsmanship.

Endnu engang 1000 tak. Nu bliver jeg vidst nødt til at bruge endnu en time på nettet, for at finde spændende sider om emnet. Havde ellers "lovet" mig selv at jeg skulle logge af :-) Hehe

Mvh. Julie

---

0
0
Svar på denne tråd

flere ideer
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 23:05

På DRF´s hjemmeside:

www.rideforbund.dk/DRF...ktiviteter

kan du finde flere ideer til den træning, Karin foreslår.

Du skal se på besindighedsprøve og hesteagility.

Vh Elisabeth

Sommerhus på Fanø udlejes - ta' evt. hesten med og rid tur på stranden.
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 23:23

Super godt link. Tak for det :-)

Mvh. Julie

---

0
0
Svar på denne tråd

løs i ridehus
Forfatter: 
Dato:  17-02-2006 14:36
når jeg vil forkæle min hest lukker jeg den tit løs i ridehuset og tager grimen af den, så er der edermagme knald på især hvis du lukker en anden hest ud sammen med.

**Maja**

"En god hestetræner kan få en hest til at gøre, hvad han ønsker. En fremragende træner kan få en hest til selv at ønske at gøre det."

Hest søger rutineret rytter, skriv for oplysninger.

0
0
Svar på denne tråd

Forresten
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 12:05

så er det altså superrart med en hest, der allerede har set alle de farlige ting, og har lært at farlige ting er farligst hvis ikke man står stille. Især når man som jeg er en stor kylling med en yngre hest :)

så bare igang med at træne farlige ting, det er faktisk også sjovt at lave udfordringer til sig selv og hesten

Datja

Husk at smile før du sover ,
så går dagens surhed over .

Tanze's Hestegalleriprofil

0
0
Svar på denne tråd

Lege...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 12:22

Jeg leger med min krikke. Han kan spille fodbold, han er ved at lære og neje, han stejler på kommando, henter kegler, kysser osv. Det er smadder hyggeligt og det er meget rart med andet samvær end ridning og dressur.

Det hjælper ham til at slappe bedre af i træningen, hvis man afbyder fra tid til anden med lidt leg og spas. Ud over det er han blevet mere sikker omk. hans position i forhold til andre heste efter vi er begyndt at lege med stejle og spanske skridt. Nu tør han lege med de andre heste, i stedet for bare at flygte. Det er rigtig dejligt at se.

Jeg klikkertrænet ham, og det fungerer rigtig godt for os, for han nyder at arbejde på den måde.

Signe

www.vindskovgaard.dk

Lær cirkustricks med din hest, se her!
0
0
Svar på denne tråd

foreslag!
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 12:59

De dage jeg bare ikke gider eller orker, at sadle op, pusler jeg lidt om hesten. Giver den godbidder, strigler den, hvis vejret er fin vasker jeg gerne hale og ben på den, piller hale, rykker man, eller andre ting der er godt for hestens sundhed. Og hesten bliver jo også fin af det Horsemanship er jo også en mulighed. Hvis hesten er bange for fx, plastic kan du ligge en sort plastic pose eller en presseningen (eller hvordan man nu staver det) ud på ridebanen, også trække hesten forsigtigt over.! Det tager tid, men det kan godt betale sig. Dengang jeg red Lucky var hun en overgang mega bange for en trillebøre Svaret var så det at hun var mega pjattet fordi hun var hingstegal. Men jeg fik det da ind i hovedet på hende at en trillebøre ikke åd hende levende

Kraam fra mig. Håber du kan bruge rådet.

0
0
Svar på denne tråd

lege lege lege
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 18:02

Når jeg ikke lige gider ride, plejer jeg enten at løsspringe, eller bare slippe ham løs i ridehuset. Men ja det er jo så selvfølgelig rarest at have ride hus til dette.

Men hvis du bare ikke gider ride "seriøst" Kan du jo lave ponygames.

Jeg ved godt det måske er lettest på en pony, men man kan jo bare lave fx. slalomen lidt større så en hest kan komme ordentligt igennem.

Jeg laver det en gang imellem og min pony nyder det i fulde drag. han syntes det er mega skægt, og det gør jeg da også :)

MVH Cecilie

Hvad kommer du til at tænke på,

Når jeg siger Bacardi Breezer?

Jeg kommer til at tænke på Verdens bedste pony <3

0
0
Svar på denne tråd

lede efter godbidder...
Forfatter: 
Dato:  24-02-2006 07:45

...har jeg brugt meget på min plag.

Belært af hans mor, som er bange for ret mange nye ting, ville jeg prøve at undgå at han også blev det. Så inden jeg gik en tur var jeg ude at lægge godbidder forskellige steder, fx. på lyskasser, hegnet på broen over motorvejen eller lignende steder. Han får dem aldrig af mig, han har selv skullet finde dem.

På den måde har han lært, at det kan være en god ide at gå hen og undersøge den pressening, der "tilfældigvis" ligger i hjørnet af ridehuset godt og grundigt, tage den i munden og ruske den, måske gror der hestebolsjer på. Er dog efterhånden begyndt at skære ned på metoden, medmindre der er et eller andet nyt på banen da det er en smule belastende at han skal undersøge alt istedet for at koncentrere sig om at gå pænt. Men kimen til de gode nerver og lysten til at undersøge nye ting istedet for at være bange for dem er afgjort lagt.

Årsagen til at ingen af mine heste får godbidder decideret fra min hånd er at jeg synes de begynder at tigge for meget. Min lille fyr på knap to går jo gerne og bider lidt og det skal han jo helst ikke blive ved med. Så den positive forstærkning han får at mig er udelukkende rosende ord og at blive kløet i panden. Min hoppe på knap 13 går ikke og bider, men jeg synes hun er slem til at blive alt for fokuseret på hvad jeg har i mine lommer frem for, hvad jeg beder hende om, hvis hun får godbidder fra mig. Og så åbner de begge gerne lommer med lynlås og stjæler, hvis de kan komme af sted med det.

Ellers er det kegler / kasser og bomme op på banen i forskellige mønstre, som de skal forcere. Bogen "Linda Tellingtons rideskole" og "fra føl til ridehest" har nogle ganske gode ideer med små baner man kan forcere, også fra jorden.

mange hilsner Lone

0
0
Svar på denne tråd

Gitte Naldal
Forfatter: 
Dato:  24-02-2006 09:09
har skrevet bogen "Fra rytter til hest". Den er fuld af gode øvelser, som beskrives meget udførligt og med billeder der viser, hvordan du gør. Måske var det en mulighed hvis du mangler ideer. Jeg skal selv købe plag her til efteråret, og så har jeg tænkt mig at gå igang med øvelserne deri.

"Let us be grateful to people who make us happy; they are the charming gardeners who make our souls blossom."
--Marcel Proust
0
0
Svar på denne tråd

Gitte Naldal
Forfatter: 
Dato:  24-02-2006 09:18
har skrevet bogen "Fra rytter til hest". Den er fuld af gode øvelser, som beskrives meget udførligt og med billeder der viser, hvordan du gør. Måske var det en mulighed hvis du mangler ideer. Jeg skal selv købe plag her til efteråret, og så har jeg tænkt mig at gå igang med øvelserne deri.

"Let us be grateful to people who make us happy; they are the charming gardeners who make our souls blossom."
--Marcel Proust
0
0
Svar på denne tråd

Klikke og tigge...
Forfatter: 
Dato:  27-02-2006 09:32

Jeg ser meget gerne at mine heste tigger! De skal bare gøre det ordentligt. Det er tiggeriet der gør at vi kan lære forskellige lege. Han tigger ikke ved at bide eller lede i lommer, men ved at tilbyde forskellige ting han har lært tidligere, og det vil jeg meget gerne have. Hans motivation er helt i top, og han prøver alle mulige (og nogen gange umulige) ting for at få lokket en godbid ud af mig. Og det er da dejligt! Når hesten har lært at det ikke nytter at bide eller gå i lommer, finder den på noget andet, og det er med at udnytte det til egen fordel.

Så jeg foretrækker til en hver tid en hest der tigger frem for en der er passiv. For tiggeriet kan vendes til nemmere indlæring. Mange heste vil gå langt for en godbid, og hvorfor så ikke lære dem at neje eller spille bold på vejen?

Signe

www.vindskovgaard.dk

Lær cirkustricks med din hest, se her!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider