|
|
| horsemanship? pladder eller? |
| Forfatter:  |
susengbo |
| Dato:  |
15-02-2006 00:01 |
|
Pladder eller? Jeg har 7 års erfaring med heste og har oplevet flere vanskelige heste. Ikke alle har været "lette" at "tæmme". Og har selv en jeg kan blive indvendig gal på, fordi den nægter at stå stille når jeg stiger op? Og er det fordi jeg ikke har opdraget den ordentlig fordi udover det går det fint og jeg er førerhesten, men det er ikke mit spørgsmål i dette indlæg, spørgsmålet er; burde jeg blive tosset, og tage ordentlig fat og give den et hurtigt ryk (hvilket jeg kun gør hvis hun begynder at danse rundt om mig og spille kostbar), eller burde jeg sætte mig ind i hendes hoved og tænker grundigt, "HVORFOR?" "hvorfor står hun ikke stille?" Fordi hvis jeg spørger en konkurrence rytter (nu snakker jeg efter egen opfattelse), så ville den svare: giv et ryk og få den til at stoppe, men hvis jeg spurgte Monty Roberts så var der sikkert en dybteliggende forklaring og masser af tegn jeg måtte have overset. Jeg synes selv at man skal kombinere de to former, men jeg kan tit blive i tvivl når min ellers højt elsket pony flytter jeg for mig for 5. gang  Mange sådan hilsner fra sådan en som mig 
Bolette? Hvem er det? Liljes lille blomster-nutte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er i |
|
|
virkeligheden ikke 2 forskellige ting  Horsemanship betyder bare, at man kan håndtere heste på en hestevenlig og fornutig måde  At der så er nogen, der har lavet hvert sit system, og taget patent på udtrykket er noget andet, men det gør det nu ikke til 'deres' udtryk  Du vil sandsynligvis have langt størst effekt af bare at tage det roligt med din pony. Bliv ikke sur på den, ryk aldrig i den, men se dens 'unoder' som et tegn på, at der er noget, den mangler at lære  Selv om nogle konkurrenceryttere måske nok rykker i deres heste, er det snarere fordi de er stressede over at skulle ride konkurrence, end fordi det er særlig smart  Få én til at hjælpe dig med at holde ponyen hen et bestemt sted, og sid så roligt og afslappet op. Hvis det ikke virker, prøver du bare igen. Du må ikke blive sur på den, for du har jo selv lært den, at opsidning foregår på en meget hurlumhej-agtig måde  Hun spiller ikke kostbar, hun kender bare kun dén måde at lave 'opsidningsøvelsen' på. Hun tror, det er sådan, det skal foregå - det er jo det, hun har lært  Så hun skal til at lære noget nyt 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
|
|
jeg synes at du bare skulle faa entil at hjaelpe dig med at holde hesten ellers bare hyg dig rigtig meget med den og snak til den imens du stiger op... 
Mig og det skønne dyr Mon Cheri Mon Ami
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske... |
|
|
Hej, Nu ved jeg godt det her er en meget klichépræget sætning, men ikke desto mindre er det hensigtsmæssigt at tage højde for. Har du tænkt på, om hesten har ondt i ryggen pga. sadlen? Det er så uhyre vigtigt at den saddel passer perfekt til hesten. Du kender hesten bedre end jeg, men kan du 'se' eller mærke på den om den flytter sig rundt fordi den bare skal drille dig, eller om den har ondt? Prøv at trykke den hårdt (men alligevel forsigtigt) langs ryggen, der hvor du ved sadlen ligger, og se om den vrider sig. Ihvertfald ville jeg få tjekket sadlen inden jeg begyndte på en decideret opdragelse i forbindelse med opsidningen. Venlig hilsen Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kunne jo være... |
|
|
Jeg synes du skulle tænke "hvorfor?" fordi det kunne jo også være hun havde ondt pga. sadel, ryg, ben osv. Men i reglen ville jeg nok også bare tage fat eller måske lade hende danse rundt til hun ikke gider mere og så give hende lidt fred og så prøve igen og ja se hvad der så skete. Rikke
Min søster er sadelmager! -sadler, sadler, sadler!:-P Hjælp! Kender du Chiquita?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hoppe |
freddy500 |
15-02-2006 14:35 |
|
kan heller ikke stå stille. Så jeg står gladeligt på en stol og bliver ved med at dreje hende rundt til hun står i den rigtigt position, og når hun så endelig står stille, så stiger jeg op. Meeen der ender det ikke... Når jeg så sidder i sadlen, så får hun yderligere lov til at stå stille med mig i et par minutter. Så ræser hun nemlig ikke afsted  Held og lykke, det skal nok virke! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog |
Hvidkjær (Stald Vestgården) |
15-02-2006 22:40 |
|
Bare fordi man er konkurrence rytter Nina, og rykker den i munden er det ikke ens betydet med man er stresset. Det kan simpelthen være fordi at jeg ikke gider at stå og spørge mine heste om de gider stå stille og begynde at puste dem i øret osv. de skal da bare stå stille her og nu. Og et ryk i munden dør en hest ikke af, med mindre den har fået blæst alt for meget fis ind i kasketten.. Og nu kender jeg Bolette og Susanne, og den skal da bare have på det rene den skal stå stille. End of discussion.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu kan man |
|
|
ikke sådan sige 'End of discussion' her på Hestenettet  Men jeg mener absolut ikke, det er en god idé at rykke en hest i munden. Ej heller at puste den i øret  Rykker man en hest i munden, er der en stor risiko for at man har lært den én ting: At være bange for biddet  Man ser desværre ganske ofte ryttere, der herser og regerer og råber af de stakkels heste, og intet opnår andet end en urolig hest, der aldrig rigtig får lært at stå bomstille 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min dame... |
|
|
I Damens unge dage kunne hun heller ikke stå stille. Jeg lærte mig selv at "hoppe på i farten", indtil det en dag irreterede mig så meget, at NU skulle hun lære det (og du nærmer dig vist også det punkt)... Når sadel osv er tjekket og du bliver sikker på det "bare" er mangel på opdragelse ville jeg holde godt fat i tøjlerne, så jeg havde en mulighed for at stoppe hesten (det er ikke så brutalt som det lyder), evt holde mere i den udvendige, hvis hesten gerne vil rundt om dig og så stige op. Hvis hesten begynder at bevæge sig mens jeg er på vej op, ville jeg bruge tøjlen (ikke et ryk, det lyder som et kæbetræk), nej bruge den som til en parade, og når hesten så står ville jeg svinge benet over. Dernæst skal hesten stå stille indtil jeg er klar - stadig med rolig tøjleføring og masser af ros. Kort sagt, blive ved med at bremse hesten til den forstår hvad jeg gerne vil  Og selvfølgelig løse tøjler så snart hesten står stille - bedre ros får de ikke  Om du kan bremse den mens du er halvvejs oppe afhænger meget af din egen balance, så det skal du lige tilpasse dig selv 
Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok Kender du denne pony?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvidkjær |
bimboe |
16-02-2006 08:17 |
|
Men istedet for og stå og spørge dem pænt, eller rykke dem i hovedet, når du er ude. Kunne det være du skulle opdrage dem, eller finde årsagen når du var hjemme. Hvis denne Bolette har ondt, er det også rigtig flot, og have denne mening: "den skal da bare have på det rene den skal stå stille". Det lyder rigtigt som en god idé  "Bare fordi man er konkurrence rytter Nina, og rykker den i munden er det ikke ens betydet med man er stresset", næ det kan også være ren og skær uvidenhed eller uproffesionalitet, eller manglende respekt for et levende væsen! Bimboe
Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
Har du overvejet en Homøopat? www.homeotreat.dk .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ryk i munden |
|
|
Det er sådan et svært udtryk syntes jeg - for snakker man om et kæbetræk, hvor hesten åbner munden og tiltider næsten kan sætte sig på halen, er det klart for meget  Men er det et ryk, som kan sammenlignes med et tag i tøjlen til parade - altså en markering af - Hallo Kammerat, stop lige - som man ville tage i træktovet hvis den vadede forbi dig, er det jo en anden sag... 
Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok Kender du denne pony?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når folk |
|
|
selv kalder det 'ryk', må man gå ud fra, at der er tale om et ryk  Det kan ikke anbefales  Men man kan da godt korrigere hesten med en anholdning - hvis det altså virker 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hyps |
|
|
Får nogle gange en ide om at han ikke lige har tid til at stå stille, hvilket selvfølgelig er irriterende men den ene dag fik jeg et rigtig godt råd af en western rytter. Når han flytter sig når jeg vil op prikker jeg ham med en finger i shcenkel lejet, så han viger gerne et par meter, for lige som at sige, "Okay hvis du vil gå, bestemmer jeg hvor meget og hvo hen". Så stiller man hesten igen og sidder op. Man flytter den selvfølgelig hver gang den ikke står. Første gang skulle min flyttes 3 gange, så stod han helt stille, for nu var det ikke sjovt mere og sidste gang flyttede jeg ham kun 1 gang før han stod pænt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er .. |
16-02-2006 11:34 |
|
Så er det ikke eod  Kunne det være du skulle opdrage dem, eller finde årsagen når du var hjemme. Fuldstændig korrekt, men nu er mine heste opdraget, og de kan godt stå stille når jeg beder dem om det, men på en stævne plads, hvor de for kuller i låget, og gerne vil vise sig for hele verdenen, kan jeg ikke begynde at opdrage dem, for så er min opvarmingstid gået, og ja så kunne jeg komme noget før, men det har jeg ikke tid til. næ det kan også være ren og skær uvidenhed eller uproffesionalitet, eller manglende respekt for et levende væsen! Jamen okay, så siger vi det, jeg synes så bare du skal lave en kampange mod en stor procent del af konkurrence ryttere så Lav da bare en regl om at hvis man rykkker hesten i munden er man det , mest uproffesionelle. Nu ved jeg ikke om du er konkurrence rytter, men hvis du har en mindste smule sans for denne verden, må du da også vide at en hest der skal op og gå B-&A stævner ikke kan opdrages med HMS, de er nød til at få det afvide én gang så de aldrig glemmer det, også holder de jo også op. Nu vil du nok sige jeg er brutal og blabla bla. men hvis du kendte til denne verden burde du også vide at men ikke når resultater ved at spørge hesten om den vil. Selvfølgelig skal den da også have ros hvis den så endelig gør det rigtig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og hov |
16-02-2006 11:37 |
|
Hvis denne Bolette har ondt, er det også rigtig flot, og have denne mening: "den skal da bare have på det rene den skal stå stille". Det lyder rigtigt som en god idé: Jamen det er min mening, og den kan du ej lave om på, selvfølgelig er det da synd hvis hesten har ondt! Ingen tvivl om det!! Men jeg mener nu ikke at det er derfor, da hun er let antændelig. Og hvis det endelig er derfor, er det jo heldigt der kan gøre noget ved det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det vil sige |
bimboe |
16-02-2006 11:50 |
|
at der er forskel på heste, bare fordi det er konkurrence heste, og ikke lille Lotte der går hjemme på folden. Jeg snakker ikke HMS, men jeg snakker om hvad der er retfærdigt. Hvorfor kan man ikke spørge en heste pænt? Tit får man altså bedre resultat med det, end hvis man rykker den i munden, og siger du skal bare, ska du... Ryk min hest i munden, fordi den ikke står stille, og du kan være helt sikker på, at den rykker videre, bare noget hurtigere. Mange når rigtig langt med deres heste, når de spørger dem pænt. Det er altså ikke alle heste, der bare bukker under, fodi rytteren vil have det. Alle heste har deres egen mening, nogen er bare lettere og knække end andre. Derfor er der sikkert også mange, der ikke når så langt, eller får problemer hen af vejen. Fordt de forlanger, at hesten skal. Synes det lyder helt adsurd, det du skriver. Bimboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen så |
16-02-2006 12:02 |
|
Jamen så er jeg absurd. Men hvis det ikke virker at spørge hesten, hvad vil du så stille op? Opgive den? Jeg vil give dig ret i at det skal være retfærdigt, for andet kan man ikke byde. at der er forskel på heste, bare fordi det er konkurrence heste, og ikke lille Lotte der går hjemme på folden. Ja det er der, for konkurrence heste har for det meste et andet sind end lille lotte, selvfølgelig har de, de samme folk instinkter, men heste der springer på højt plan har for det meste en skrue løs, eller ville de ikke have det mod de har. Og specille heste skal ikke spørges, så går de fuldkommen i baglås. De skal hjælpes og vide præcis hvad de skal. Og en hest der ved at den ikke har et ansvar på sine skuldre er for det meste og meget roligere, end en hest der skal tage beslutningerne selv. De har det godt med at det er mennesket der er flok lederen, så de ikke skal bekymre sig og være på vagt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aftenbøn og hms træner |
|
|
Jeg vil fra nu af tage Anna Hvidkjær med i min aftenbøn med håb om en holdningsændring og at der på et tidspunkt kommer et gran af sund fornuft ind bag den tykke pande... Susengbo: Jeg vil prøve Signe Larsens råd -måske virker det også på din hest? og evt. tage et kursus eller ta en hms træner med på råd! Det er mange gange godt at have en anden erfaren person til at se på jeres problem-de finder måske ud af noget/eller en metode der kan afhjælpe problemet.
Alle heste er smukke og specielle Uanset type,race og herkomst Man skal bare se den i den rigtige sammenhæng
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jp... :) |
16-02-2006 12:33 |
|
Jamen god fornøjelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kommer ikke langt... |
|
|
Du godeste et chok -fandt ud af at stakkels Anna Hvidkjær ikke er ret gammel (ifølge præs´en)! Skrækkeligt at sådan et ungt menneske er så fordærvet -man får lyst til en alvorssnak med de voksne der har påvirket pigebarnet i den uheldige retning! Håber at alderen måske kan få Annas øjne op og hun lægger sit hårde ydre fra sig for den "attitude" kommer man ikke langt med -hverken i konkurrencesport eller i den virkelige verden!
Alle heste er smukke og specielle Uanset type,race og herkomst Man skal bare se den i den rigtige sammenhæng
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen så |
16-02-2006 12:50 |
|
Jamen så må du til at tale med Lund, Grauff, Ruus og mange andre. Og jamen gud !  Tror du jeg banker mine heste? I får det nemlig til at lyde sådan , det er da langt fra hvad jeg gør  . puha, store voksne, . Men altså, der er mange teorier om hvordan man holder heste, og jeg har min og du har din.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskellige teorier |
|
|
Det er jo rigtigt at vi alle har forskellige teorier og de er i mine øjne alle sammen i orden så længe dyret ikke lider fysisk og psykisk overlast -Hvilket konkurrenceridesporten ofte ser stort på. Håber stadig at folk på et tidspunkt kommer til fornuft,uanset hvad de hedder til for-og efternavn. Har ikke set de nævnte ryttere "efter i sømmene" så jeg kan ikke udtale mig om dem men har set mange andre (dårlige) eksempler som absolut ikke fortjener at have med disse smukke dyr at gøre. Hvis du,Anna finder det nødvendigt at debattere videre om emnet foreslår jeg at du opretter et nyt indlæg. Vi er egentlig lidt forkerte på den at fylde Susengbo´s indlæg med vores "diskuteren" da hun blot efterspørger råd til sit problem. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
16-02-2006 13:11 |
|
Jeg har ikke brug for at diskutere videre  Men har bare pointeret hvad jeg mener . Forsat god dag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis jeg bestemte... |
99E |
16-02-2006 13:28 |
|
...startede alle gennemridninger af springbaner, uanset niveau, med at hesten skulle stå stille og afslappet for løse tøjler i en med kridt afmærket startboks på banen i mindst 7 sekunder.
Derefter kunne ekvipagen så gennemføre banen efter bedste evne - og afslutte med igen at placere sig i startboksen, stå stille med løsthængende tøjler og slappe af i mindst 7 sekunder.
Glemte jeg at nævne, at banen skulle gennemrides på trensebid med en "Hestesundhedssikkerhedsanordning", der skiller biddet fra tøjlen ved belastning over 10 kg?
Jeg synes, det er interessant at LEVENDE DYR må behandles som det nu passer deres ejere, bare fordi ejerne har nogle ligegyldige ambitioner om at passere over nogle dingenoter i en sandkasse.
Konkurrenceridningsverdenen er en betændt byld af accepteret hestemishandling, dårlig ridning og manglende viden.
Og det gælder også dem, Anna Hvidkjær nævner.
... - 99E - ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Signe Larsen |
|
|
Samme metode bruger Shane Mosele også, med fin effekt af hvad jeg har set 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stilstand |
Willow |
16-02-2006 14:25 |
|
du skal gøre det behageligt at stå stille, og ubehageligt ikke at stå stille under opsidning. Et godt trick, er at bakke (3-5 skridt) din hest hver gang hun ikke står stille, så vil hun til sidst vælge at stå stille istedet, det er nemlig hestens natur at være bekvemmelig, så når hun ikke gør det du forlanger, forlanger du noget der kræver noget af hende, at bakke for en anden, er tegn på underdanighed = du vinder når hun bakker for dig. Det virker altid. (husk, selvfølgelig at rose når hun gør det rigtigt)
Den, der sårer andre, bekymrer sig ikke om sig selv. Leonardo da VLeonardo 1452-1519 da Vinci "En kritiker er en mand der kender vejen, men ikke kan føre vognen." (Kenneth Tynan)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske synes |
|
|
din hest at du er for lang tid om at komme "om bord" sådan havde min det ihvertfald da den var yngre, så da jeg blev gravid 1. gang og tyngdekraften satte ind måtte jeg finde en måde hvorpå jeg kunne nå om bord inden den var smuttet. Jeg lærte den at stå ved en bænk eller møddingkanten eller bare et sted hvor jeg var hævet så meget fra jorden at opstigning ikke oversteg 10 sek. og siden har jeg ingen problemer haft, for mig er det ikke vigtigt om den kan stå stille i flere minutter efter jeg er siddet op jeg vil bare gerne nå med om bord inden den lægger fra kaj og det kan jeg nu. Man skal vælge sine "kampe" med omhu og mit tilfælde ville det blot skabe dårlig stemning hvis jeg allerede inden vi er igang med at ride er uenige om hvor længe den skal stå stille, den er jo bare ivrig efter at komme igang med arbejdet, det skal man da bare være glad for. mvh Jeanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ALTSÅ!! |
susengbo |
16-02-2006 19:44 |
|
Jeg synes det er fint i har kørt denne diskution op til noget stort, min pointe med dette indlæg var mere i teorien  Og min hest har ikke ondt og sadlen passer og i har misforstået alt men glem det. I har vist lavet et indlæg selv
: ) hør kate bush mens du rider og verden føles pludselig meget sjovere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wake up |
bimboe |
16-02-2006 19:50 |
|
and smell the coffee. Bimboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan godt |
16-02-2006 23:07 |
|
Nu når jeg ser hvad jeg har skrevet kan jeg godt se det er formuleret som om jeg er brutal. Og det har skisme ikke været meningen, for jeg elsker da trods alt dyrene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| se mit svar, susengbo |
Willow |
17-02-2006 14:26 |
|
måske du bedre kan bruge det, end de svar der blev drejet i den forkerte retning, det sker indimellem her, det skal du ikke tage dig af. HMS er ikke pladder, det er Hest-Menneske-Samarbejde (plejer jeg at oversætte det til) Og de mennesker der har en sund fornuft og hjertet på det rette sted, vil altid have en anderledes omgang med heste, enten er man et hestemenneske eller er man ikke.
Den, der sårer andre, bekymrer sig ikke om sig selv. Leonardo da VLeonardo 1452-1519 da Vinci "En kritiker er en mand der kender vejen, men ikke kan føre vognen." (Kenneth Tynan)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svarene |
susengbo |
17-02-2006 14:30 |
|
Jeg synes ikke HMS er pladder..har selv overvejet at komme i praktik som hestevisker, men min pointe i alt dette, var virkelig at træde igennem med kompromi, få det hele til at gå op i en enhed uden at skade på hesten og grine af de andre.  Men respekter hinanden..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Horsemanship, pladder? -Siden hvornår har hestesprog været pladder? 
Duke Behind every good, knowing horseman, there is a horse that knows them better.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Duke... |
bimboe |
19-02-2006 01:25 |
|
det er det vel for dem, der ikke forstår det  Bimboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg vil da |
|
|
lige give en lille kommentar også..  Til spørgsmålet om, om horsemanship er pladder vil jeg svare nej. Men altså, horsemanship er et vidt begreb, og nogle ting vil jeg nok godt gå med til at sige er "pladder" - men så er det nu nok mest, når det bliver udført forkert! Jeg vil til hver en tid foretrække hms istedet for martingal, chambon, glidetøjle (you name it) ja, for det er sådan noget, at jeg ville kalde pladder eller "hurtige-løsninger-der ikke-gør-gavn" måske...  Men det er jo bare min mening ud af utallige.. Det vigtigste synes jeg, er at vi i al vor iver efter succes med de firbenede ikke glemmer hestenes mening - den er trods alt den vigtigste! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| total enig |
susengbo |
19-02-2006 23:37 |
|
Jamen jeg kan ikke blive mere enig? Men ligesom mennesker er heste compleete forskellige.. fuldkommen forskellige.. Og derfor kan enkelte råd om: hold pisken foran bringen, prik hesten i siden osv. Jeg siger det ikke om at gøre nar af nogen da det da klart vil hjælpe på nogen. Men jeg har kun ment det som noget større. Min mening er at hestene skal kunne forstå hvad man giver udtryk for og hestehviskerting og dele af hms kan være svært at udføre da det er svært at gå ind og spille hest. Jeg synes at man skal få hesten til at forstå hvad du vil som at stoppe den, måske et ryk, eller et hop foran den eller et råb, og derfor behandle den med de forskellige ting. Men husk på ikke at ophidse hesten, for så nægter MIN hurtigt at gå med til noget.. Heste er forskellige men nogle rammer må man bruge, og aldrig vold. Vær sød ikke at komme med flere kommentarer om at jeg "mishandler" min hest, da jeg åbentbart skrev noget forkert herinde som gav udtryk til noget forkert. Jeg vil kun hesten det bedste, men heste er på nogle punkter som mennesker, de har brug for tryghed..men tryghed for mennesker kan godt være et råb, fordi vi vil gerne have tingene på plads og det vil heste også..Men mennesker kan ikke lide at blive tæsket og det kan heste heller ikke, MEN HESTE OG MENNESKER ER IKKE ENS, FOR HVIS VI VAR DE GIK VI RUNDT UDEN TØJ PÅ OG RULLEDE OS I MUDDER!!! læs dette og tænk grundigt over det uden at drage forhastede holdninger og meninger!!! Fordi alt jeg vil sige kan ikke være her i dette indlæg..  "min computer gik på caps lock højere oppe og orker ikke at ændre det (A)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Komplet imod vold!!! |
Anne :-) |
20-02-2006 15:57 |
|
Jeg har selv haft lignende problem med min egen pony og senest med en araber jeg skulle træne. for at jeg kunne ride var det nødvendigt for mig at kunne komme op fra skammel (alene i ridehus og uden sadel), men hver eneste gang jeg fik sat skamlen rykkede hesten bare en halv omgang rundt og så kunne jeg ellers starte forfra. Da jeg nu bestemt ikke er tilhænger af vold af nogen som helst art fandt jeg på at give den en lille godbid på den modsatte side ved at række armen over ryggen og give godbidden ved skulderen. hesten er jo ikke dum, så den fandt hurtigt ud af at når jeg satte skamlen og gik op på den var det for at give en godbid på den anden side. alt i alt tog det mig 15 min at lære hesten at stå bomstille og lade mig komme op, bare ved en godbid, åg det er for mig meget bedre end at rykke den i munden eller skælde den ud, for måske ved den ikke helt sikkert hvad man forlanger af den, og vi tager det lidt for givet at heste er søde at stå stille når vi skal op. jeg bruger også altid skammel når jeg skal op, for man kan nemt nærmest rykke hestens rygsøjle skævt når man med hele sin vægt hiver nedad i den ene side. når man så tænker, nårh ja det jo kun et øjeblik, så tænk på hvor mange gange man gør det. prøv engang derhjemme at få én til at læsse 20 kg på din ene side uden at du rykker dig af stedet... det er temmelig svært! heste er trods deres størrelse meget følsomme overfor uligheder i balancen, så selvom de gør deres bedste kan det godt være umuligt! Jeg er komplet imod al brug af vold, men samtidig synes jeg heller ikke man skal fordybe sig i lange forklaringer over små problemer. tænk kreativt og fornuftigt!!! Det virker 100 gange mere overbevisende overfor hesten når man viser at man er klogere end hvis man viser man kan slå eller underkue den... Hilsen Anne 
Anne K.C. "Det du har i hånden er det du mangler at lave bagtil!" :-) Ps: selskabs og skovturshest sælges. sød og rolig vallak søger nyt og blivende hjem!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for jeres svar |
susengbo |
20-02-2006 23:03 |
|
tak for jeres svar, men jeg tror at jeg holder mig udenfor debatten nu..  Jeg har fundet en human løsning, da alt andet ikke har virket, fx med godbidder osv. Vær sød ikke at svare mere, da jeg ikke behøver flere svar, jeg er taknemmelig for dem der svarede, men jeg behøver ikke mere nu. Har fundet løsningen som jeg ahr skrevet mange gange før og min lille bolette er lykkelig som en fed gris i en lagkage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brug en stol |
|
|
Jeg ville også sige den har ondt i ryggen. Har selv prøvet det med en hest jeg skulle træne. Ingen kunne komme op på ham fordi han dansede rundt. Så en dag tog jeg mig god tid. Helt stille og rolig jeg skulle op uden hjælp fra andre. Jeg fandt en stol og stillede mig an. Hesten flyttede sig og det samme gjorde jeg, mens jeg stadig tog det helt roligt. Efter 15 min gad hesten ikke mere og den stod pænt stille og jeg kom op. Derefter brugte jeg altid stol og den dag i dag er der ingen problemer, med mindre man ikke bruger stolen...  Husk det er ikke tabu at bruge en stol hivs det hjælper! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jep... |
|
|
At kalde horsemanship pladder, er som at kalde ethvert andet sprog for pladder. Som sagt, så er horsemanship betydningen af, at hesten og mennesket laver noget i fællesskab - et samarbejde, der består af gensidig tillid, respekt og forståelse. Det kan tage tid helt præcist at forstå, hvad hesten prøver at fortælle dig - men det betaler sig ! Det ville være en idé at "starte forfra" med opsidningen. Start fra jorden, og overbevis din hest om, at den kan stole på dig og at der intet er galt i at stå stille under opsidningen. -Du kan evt. tage en stol, stille dig på den, så du kan lægge dig med maven på ryggen og røre hende overalt på kroppen. Gør sådan et par gange, prøv så med sadel. Kombineret med noget andet, vil det sikkert gøre underværker! Variér jeres træning, så det ikke bliver for ensformigt og hold hovedet koldt 
Mvh Vegetacha -Med de tre H'er! (Og uden S!) "Intet græsstrå er nogensinde løbet fra en hest." ¤ Præsident og eneste medlem af M.I.B ¤
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen? |
susengbo |
21-02-2006 18:25 |
|
Prøv at forstå at jeg har fundet løsningen? Jeg bruger tit stol på andre ponyer, men før jeg fandt løsningen fra det umuligt at bruge stolen da hun blev bange for flygtede fra den..
Jeg skal ikke starte forfra da jeg har fundet løsningen...
Og den har ikke ondt i ryggen, er blevet tjekket af dyrlæge!
Og horsemanship er ikke pladder! bruger selv horsemanship til min hest...
Hun er sød nu, står med ørene fremme når jeg stiger op stille og roligt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|