der får undervisning i nordjylland (Brovst-området) i klassisk dressur - eller akademisk ridekunst, som det også kaldes. Vi får undervisning af Mette Boldt - du kan læse mere på hendes hjemmeside www.metteboldt.dk
Vi er ikke nået særlig langt endnu - jeg tramper stadig rundt på jorden og træner eftergivenhed, stilling og bøjning. Men det går fremad.
Hvorfor er det rigtigt for mig??
Fordi jeg har trænet - og stadig træner - meget hund og er vant til at tænke og træne efter indlæringsprincipper (pos.-neg forstærkning, shaping, pos.-neg straf, signaler osv.), og der trænes meget på samme måde i akademisk dressur.
Man bygger øvelserne op efter shaping principper (i små etapper, som sættes sammen til hele øvelser, hvorpå der sættes signal på (håndtegn, brug af tøjle, schenkler og sæde).
Med akademisk dressur har jeg for første gang forstået, hvorfor jeg gør de ting, jeg gør. Og jeg kan overfører min viden om træning af hunde til hestene.
Herudover er jeg meget begejstret for, at man kan gøre så meget ud af at sætte signaler på de ting, man gør - det gør det meget nemmere at være hest.
Endelig har jeg en grundholdning til træning af dyr. Jeg vil helst i videst muligt omfang arbejde med positiv forstærkning, men i det mindste skal det, jeg får besked på at gøre, stemme overens med, hvordan jeg ved, at dyr - og mennesker - indlærer ny adfærd.