Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Klassisk dressur.
Forfatter: 
Dato:  12-02-2006 23:04

Hej.

Nu har jeg siddet og googlet lidt rundt, for at finde noget om klassisk dressur.

Der er ikke meget at komme efter på nettet synes jeg.

Er der nogen som kan fortælle hvad det præcis går ud på. Hvad er forskellen på klassisk dressur og alm. dressur?

Afholdes der kurser eller er det muligt at få undervisning i klassisk dressur i nordjylland (vendsyssel)?

Håber der er nogen som kan hjælpe mig.

Bøger til sygeplejerske uddannelsen sælges.

Bøger til lærer uddannelsen sælges.

Hus med plads til hest købes nær Fr-havn, Jerup, Sindal eller omegn.

0
0
Svar på denne tråd

det er
Forfatter: 
Dato:  13-02-2006 01:16

en god idé at tænke over, hvorfor du gerne vil ride klassisk dressur 8-)

Har du en hest, der egner sig specielt til det?

Har du en særlig mulighed for at få god undervisning i det?

Eller synes du bare, at det lyder fedt ;-)

Der er mange forskellige, der kalder deres nmetode for 'klassisk dressur' - så det skal du også gøre dig klart (y)

Er det som Den spanske Rideskole? Eller nogle af dem, der kalder det for akademisk dressur?

Du kan se lidt her - og så vil der være en hel masse herinde, som vil fortælle dig, at det er det eneste rigtige at ride klassisk ;-)

Her er nogle links:

www.akademisk-ridekunst.dk/

www.coolhorses.dk/hest...ervise.htm

Og her - til orientering - står der om en lidt mere almindelig på en engelsk side 'klassisk dressur'

www.classical-dressage.net/

:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

Vi er nogle stykker
Forfatter: 
Dato:  13-02-2006 11:17

der får undervisning i nordjylland (Brovst-området) i klassisk dressur - eller akademisk ridekunst, som det også kaldes. Vi får undervisning af Mette Boldt - du kan læse mere på hendes hjemmeside www.metteboldt.dk

Vi er ikke nået særlig langt endnu - jeg tramper stadig rundt på jorden og træner eftergivenhed, stilling og bøjning. Men det går fremad.

Hvorfor er det rigtigt for mig??

Fordi jeg har trænet - og stadig træner - meget hund og er vant til at tænke og træne efter indlæringsprincipper (pos.-neg forstærkning, shaping, pos.-neg straf, signaler osv.), og der trænes meget på samme måde i akademisk dressur.

Man bygger øvelserne op efter shaping principper (i små etapper, som sættes sammen til hele øvelser, hvorpå der sættes signal på (håndtegn, brug af tøjle, schenkler og sæde).

Med akademisk dressur har jeg for første gang forstået, hvorfor jeg gør de ting, jeg gør. Og jeg kan overfører min viden om træning af hunde til hestene.

Herudover er jeg meget begejstret for, at man kan gøre så meget ud af at sætte signaler på de ting, man gør - det gør det meget nemmere at være hest.

Endelig har jeg en grundholdning til træning af dyr. Jeg vil helst i videst muligt omfang arbejde med positiv forstærkning, men i det mindste skal det, jeg får besked på at gøre, stemme overens med, hvordan jeg ved, at dyr - og mennesker - indlærer ny adfærd.

0
0
Svar på denne tråd

bøger og videoer.
Forfatter: 
Dato:  13-02-2006 12:13

du kan læse bøgerne : klassisk dressur og ridning på kandar af bent branderup.

der findes også 3 videoer han har lavet. og de er super gode som supplement til bogen. de viser næsten alle de øvelser der hører til klassisk dressur. de er ret dyre men værd at købe hvis det er klassisk/akademisk dressur man gerne vil.

der findes også (på biblioteket her i kbh. kan sikkert bestilles hjem) et video/bog sæt ag richard heinrichs der hedder "schooling horses in hand". det er naturligvis på engelsk men nemt nok at forstå. de handler næsten kun om arbejdet fra jorden og hans metoder ligger tæt op ad den spanske rideskole i wien. han bruger altså eks. indspændingstøjler.

hvis du er god til tysk så findes der et væld af både bøger og videoer om emnet ( jeg er dårlig til tysk - suk). man kan købe dem over nettet.

bøger og videoer kan ikke erstatte god undervisning. så meld dig til et begynder kursus hvor du lærer lidt teori og hvor du lærer de første grund øvelser. og tag så derefter jævnligt undervisning. eks en gang om måneden eller hvor tit du nu kan.

Rid smukt
Rid Klassisk.

0
0
Svar på denne tråd

OG så kan du søge efter kl 23 på
Forfatter: 
Dato:  13-02-2006 16:20

nogle af de tråde her hvor vi har diskuteret til bevidstløshed om forskelle, fordele og ulemper.

Mine heste trænes klassisk fordi de er så intelligente at det er bedst at de forstår ALTING i træningen (nu provokerer jeg Nina)og det passer til både deres og mit temperament og bygning.

Jeg afveksler også og rider meget i terræn, bakketræning, bomarbejde og så videre.

Selve grundtræningen og de teoretiske principper bagved ER meget anderledes end i almindelig DRF dressur- selvom målet er det samme når først vi når Grand Prix niveau og derover.

Jeg er meget overbevist om at det er bedst for mine heste at arbejde den vej - og de er ret enige, siger de, men det er ikke det samme som at sige at andre metoder ikke kan fungere.

Prøv det af og vurder selv.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Nej, Eva
Forfatter: 
Dato:  13-02-2006 17:45

Jeg bliver kun provokeret, når folk skriver at det er det eneste rigtige ;-)

Mange heste egner sig fortrinligt til klassisk (hvad det så er :-P ) og nogle ryttere egner sig også bedst til det - men det gælder også omvendt, at mange egner sig bedre til moderne 8-) Desuden opnår man faktisk forskellige ting, og der findes (mange!) forskellige faldgruber i begge metoder.

Jeg har vist flere gange skrevet, at min svogers haflinger Annuschka egner sig virkelig godt til klassisk (y)

---

Men jeg er nu ikke enig i, at heste 'forstår' alt i træningen - så bliver det efter min mening til cirkustræning, men det kan vi diskutere en anden gang ;-D

:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider