Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Trav på asfalt
Forfatter: 
Dato:  25-07-2002 10:32
Hej!

Jeg overvejer at optræne min hest(se indlæget "dyrlæge anbefales") til distance, og vi har altid redet meget på vejene, men så er det lige at min lille fuldblod har det bedst med at gå på asfalten i stedet for i rabatten(der kan han jo ikke se hvad der gemmer sig) altså det er ikke noget problem hvis han ikke kan vælge, hvis der kun er græs. nå men mit spørgsmål er egentlig, om det er helt skidt at trave på asfalt, han har sko på.

Hilsen Marianne

0
0
Svar på denne tråd

Re: Trav på asfalt
Forfatter: 
Dato:  25-07-2002 10:45
Problemet er ikke hovene, men leddene - der er ingen affjedring i asfalt, derfor må leddene tage alle stødene og det kan give ledproblemer som fx. slidgigt.

Det er også derfor løbere bruger løbesko med stødabsorbering eller affjedring - og de køber jo endda sko efter underlaget. Derfor bør du ikke trave lange distancer på asfalt. Nu ER der jo kommet div. kunststofsko på markedet, som skulle støddæmpe, fx. Easywalker-skoene skulle være lavet efter samme principper som løbesko - men om de virkelig kan støddæmpe ret meget når hesten er så tung, som den er, er jo spørgsmålet.

Køreheste går jo på asfalt, det giver dem også problemer i form af forbenet dragtbrusk (som der vist også er en arvelig faktor i). Jeg ville rådføre mig med nogle erfarne kørefolk, der er ingen tvivl om, at de kender til de problemer, der opstår. Forskellen er dog for en ridehest, at den skal bære vægt på sin ryg, det giver en ekstra belastning, som kørehesten formentlig ikke oplever på samme måde.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-07-2002 11:26
Det styrker senerne at ride på asfalt, og der er nu ikke så mange kørefolk som har problemer med forbenet dragtbrusk, det er mest de tunge hesteracer og så kaberheste som går hele dagen på asfalt, normale køreheste har ingen problemer, med normal er det dem som kører en tur på asfat nogle gange om ugen.
Rigtige kvinder har mindst 1 Frederiksborghest B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-07-2002 15:31
hejsa.
Jeg ville ikke mene det var noget galt i at trave på asfalt. Min hest hat både gået som kørhest, fastalavn og ringridnind og han er altså 23 og har NO PROBLEMOS.

B)heste der er gamle behøves ikke at skramleB)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-07-2002 15:58
Hvis du ønsker at trave på asfalt på en hest der er skoet, ville jeg snakke med smeden om det, og få lagt nogen stødabsorberende sko på.
En hest der bærer sko, har jo i forvejen nedsat affjedring i hoven, og derfor ville jeg ikke have lyst til at udsætte den for decideret træning med trav på asfalt.
Jeg ved selv hvordan mine ben har det , hvis jeg har løbet en tur på asfalt i små hårde håndboldsko elller hvad det nu hedder.... der er en grund til man sælger løbesko, og jeg ved at der også er udviklet en del produkter indenfor hesteverdenen - kender ikke så meget til det, men ved at det findes :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-07-2002 18:03
Man kunne jo også bare lære hesten, at gå i rabatten!

Rod er et tegn på kreativitet!>o<

Tjek lige min præsentation. Har forlænget den MEGET;-)

Nu med masser af billeder. Lige sat ind.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-07-2002 18:24
hmm - en bekendt af mig fik besked på at skridte og trave på asfalt som len del genoptræningen af en seneskade.....

ane
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-07-2002 20:16
Det er okay at trave lidt på asfalt en gang i mellem, me husk lige på at hestene kan komme til at glide på asfalten når de har sko på, specielt i regn eller hvis det er den slags asfalt der næsten helt glat...

Knuz Stine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-07-2002 08:57
Jeg ved, at man i Irland/England træner jagtheste ved regelmæssigt at trave på vejene (Altid letridning, s'føli) for at få dem i form til efterårets jagter
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-07-2002 09:55

Det er rigtigt at det styrker senerne at SKRIDTE på asfalt, men det øvrige bentøj har ikke særlig godt af at trave på det.

Det kommer vel an på hvor tit du har tænkt dig at gøre det...

Men det ville være en god idé at lære din hest at gå i rabatten, som distancehest kommer man vel ud for lidt af hvert rundt omkring.

KatrineH

KatrineH

Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-07-2002 14:08
Nu ser jeg ikke noget problem i at lære dem at gå på asfalt, men heller ikke at gå i rabatten.

Jo jeg har også hørt at det skulle styrke senerne at trave på asfalt. Når hesten har skridtet i et godt stykke tid og er blevet varm i benene.

Og så skader det jo heller ikke at den kan gå på / gå igennem mange forskellige slags underlag. sand, grus, flis, asfast, græs, stubmarker, vand.

Så jo jeg ville nok også kunne finde på at trave på asfalten, i korte strækninger af gangen. Ikke flere kilometer af gangen. Men et par hundrede meter af gangen og så skridte igen ville jeg nok gøre.

Og skal den holde til at gå distance, så ville jeg nok prøve at finde ud af hvad der er af gummibeklædte sko til dem. Jeg mindes nogle aluminiums-sko der var gummi / silikone belagte. Men hvor lang tid de holdt, det ved jeg ikke. Man kan jo også bare bruge gummi indlæg.

Krista
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-07-2002 14:45
Hej igen!

Tak for de mange svar...

Der er jo både for og imod, hmm jeg må vel gøre hvad jeg finder bedst.

Men lad mig lige slå fast, at jeg kan godt få hesten til at gå i rabatten, han vil bare hellere gå på asfalten, hvis han selv må vælge. Jeg har redet ture det meste af de sidste 4 år og han er meget rutineret i naturen.

Hilsen

Marianne
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-07-2002 22:54
jeg synes ikke at det er godt at trave på asfalt, det er for hårdt for ledene.
i bogen hesteejerens håndbog står der følgene:
ringfod og forbenet dragtbrusk-ledbetændelse, som oftest rammer ældre heste.
årsag, slitage på grund af gentagne stød(vibrationer) i koden FOR EKSEMPEL SOM FÆLGE AF TRAV PÅ ASFALT OG SPRINGNING.
og der er sikkert også andre ting som kan komme efter trav på asfalt men denher var lige hvad jeg kunne huske.

Marianne, Men lad mig lige slå fast, at jeg kan godt få hesten til at gå i rabatten, han vil bare hellere gå på asfalten, hvis han selv må vælge.
nu har jeg altid fået af vide at det er rytteren som bestemmer og ikke hesten såh.....
hvis du vil ride i rabatten jamen så er det der i rider! basta! sådan vil jeg se på det, for hvis det bliver sådan noget med at hesten må bestemme for meget kan det gå galt!

B-)Det er naturligvis godt, når man
kan forsvare sine handlinger.
Men det er bedre, når man ikke behøver det.
:-D

EN HEST ER IKKE RINGERE END ANDRE BARE FORDI DEN HAR SOMMEREKSEM!!:-D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-09-2002 14:15
Ihh hvor er jeg snart træt af at skrive herinde, det er som om at folk tror man er idiot, og ikke har styr på en skid... :-(

Jeg har fuldstændig kontrol over min hest, jeg har haft ham i ti år, og er der nogen der ved hvor hurtigt min hest lærer at udnytte situationen, så er det sku mig... min hest er meget hurtig i hovedet.

Det jeg tænkte på mht. at ride på asfalten istedet for i vejkanten, det var, at der må sku da være en god grund til at han heller ville gå på asfalten... og så gidder jeg forøvrigt ikke at skændes med min hest for prinsippet skyld, der skal sku da være en mening med at koorigere noget ved hesten, jeg er dælme fløjtene ligeglad med om hesten går på vejen eller vejkanten, men derimod er jeg slet ikke ligeglad med om hesten ikke vil gå forbi noget han er bange for, fordi så er det, at det bliver livsfarligt for os begge, han finder nemlig lynhurtigt ud af det er hyggeligere at gå tur med mig på jorden. Men en møg baggatel som det med vejen vil jeg ikke bruge kræfter på, fordi min hest og jeg, vi er VENNER, han er ikke BARE en hest.

Pointen var om hesten tog synderligt skade af at gå på asfalt...

Nu håber jeg at jeg har fået sat nogle ting på plads.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-09-2002 14:28

Bande-svovle kan du ihvert tilfælde, men du skriver jo sådan set selv i dit allerførste indlæg HVORFOR han gør det. Kan du ikke "bare" (lyder jo så nemt) få ham til at stole på at DU nok skal holde øje med trolde og løver ?

Så er der da ikke chance for at skade bentøjet.

Jeg gætter også på at du "holder" ham ude i rabatten ?? med tøjler + schenkler ?

Prøv i stedet, så snart han går i rabatten, at give ham "fri". Eftersom du så ikke "holder i ham" er han mere tryg, for så ved han at han KAN slippe væk, hvis løven skulle dukke frem bag mælkebøtterne....

Den der omvendte psykologi virker faktisk på min unghest :-)

KatrineH

Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-09-2002 15:01
Hej!

Ja jeg blev nok lige lidt vred...

Grunden til at jeg i første omgang skrev indlægget, var for at hører om folkserfaringer mht. at ride på asfalten, og ikke fordi jeg har nogle som helst problemer, jeg går som sådan bare ud fra at heste har det bedst med at gå på hårdt underlag, når han nu selv vælger det. Hvis jeg vælger for ham at vi skal ride i rabatten er der som sådan ikke nogle probler med det, det er ikke noget vi slås over, jeg fornemmer bare stadig at han trækker ud på det hårde, jeg prøver så lige at slå fast igen(måske har jeg formuleret mig dårligt) hesten kan godt gå ude i siden, hvis jeg be´r ham om det.

Tak for rådet Kathrine, men det er ikke noget problem, min hest er meget bange i munden(se en "dyrlægeanbefalig søges") så jeg ridder altid for helt langetøjler i både skridt, trav og galop, og jeg har stadig helt styr på hvad hesten laver, jeg har jo redet han næsten hver dag i 10 år.

Skal vi ikke sige at emnet er udtømt og så lige tage en slapper

Marianne
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider