|
|
| skæv hest - hvad er fremtiden? |
| Forfatter:  |
Anne :-) |
| Dato:  |
05-02-2006 18:22 |
|
Min pony har en gammel skulderskade som gør at dens højre skulder er ca 5 cm højere end den venstre. Der har ikke været ridemæssige problemer indtil nu, men pludselig opfører den sig aggressivt når man strigler den og den er komplet umulig at træne. Den bliver redet akademisk, men den låser sig bare fast i en holdning og ligemeget hvad man gør bliver den ved med at gå i samme stive holdning. den kan desuden heller ikke bøje sig til venstre. Ikke endgang når den står helt stille. Jeg fik så en massør til at kigge på den og vi kom frem til følgende: - Overhalsen hælder mod venstre. - Skuldermuskler på hele højre side er meget kraftigere end på venstre. - Venstre bagpart har flere muskler end den højre. - Halen holdes altid til højre (også på folden) Det er jo tydeligt der er noget helt galt, men mit spørgsmål er så: Hvordan ser fremtiden ud for sådan en hest? Skal den aflives eller kan den bruges til skovtur? Jeg skal selv betale for kiropraktor, men har ikke råd og vil ikke ride på min pony før jeg har fået bevist at den ikke har smerter! Er meget urolig for min elskede pony! Hilsen Anne 
Anne K.C. "Det du har i hånden er det du mangler at lave bagtil!" :-) Ps: selskabs og skovturshest sælges. sød og rolig vallak søger nyt og blivende hjem!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kiropraktor |
pjemm |
05-02-2006 18:31 |
|
En kiropraktor kan måske hjælpe, kommer an på hvor gammel skaden er. Men på mig lyder det for det første som om den er skæv i mere end skulderen, og for det andet viser den dig meget tydeligt at træningen er ubehagelig. Det kan godt gå hen og blive et langvarigt og dyrt projekt, men det er eneste løsning. Hvis den har ondt, så har den også for ondt til at gå skovtur. Og hvis muskulaturen er forskellig, så har den gået og kompenseret et stykke tid. Jeg har selv været igennem samme mølle med min egen unghest, i over et år har han fået behandlinger hver eller hveranden måned. Han har fået tildelt 6 behandlinger mere, kan han stadig ikke holde så bliver det plæneklipper indtil jeg kan se på hans humør at dette heller ikke duer. Han vinker med ikke bare en men flere vognstænger hvis jeg ikke fatter når han er skæv igen, og det bør man lytte til. Fx. snapper han ud efter mig når jeg lægger sadel på, nægter at gå frem m.m. - og når dr. Dyr har været her er han glad igen. Men måske kan det løses med få behandlinger, det er nok forskelligt fra hest til hest. De behøver ikke at blive halt selvom de er skæve i hele kadaveret - min er helt utroligt taktfast i sin gang og har kun i få perioder i starten trukket lidt på det ene ben i skridt, så næsten kun jeg kunne se det. God bedring. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| optimisme |
pjemm |
05-02-2006 18:32 |
|
Jeg skylder dig at sige, at jeg i øjeblikket ser små tegn på fremgang, selvom han stadig skal rettes. Dels er han blevet mere fremadgående, dels er han begyndt at slide sine forhove anderledes - mere jævnt istedet for indersiden af tåen først. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| skadens alder |
06-02-2006 09:04 |
|
Min pony er omkting de 10 år vil jeg tro. Vi ved ikke hvor længe skaden har været der. Vi købte den af en ussel hestehandler for 4 år siden og der var skaden der også. Min pony var dog i så dårlig stand at det kun kunne blive bedre, men jeg tror vi er nået grænsen... spørgsmålet er så bare om den skal aflives? :'(
Anne K.C. "Det du har i hånden er det du mangler at lave bagtil!" :-) Ps: selskabs og skovturshest sælges. sød og rolig vallak søger nyt og blivende hjem!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aflives |
pjemm |
06-02-2006 09:47 |
|
Hvis du ikke har råd til at få hende behandlet, så synes jeg i hvert fald ikke du skal ride på hende. Alternativt, hvis ikke du kan låne pengene, sælge hende billigt/forære væk, til nogen som så istedet bruger pengene på at få hende i orden. Det er hamrende ærgerligt at stå med sådan et problem, der er også meget jeg har måttet give afkald på for at få min pony til kiropraktor. Til at starte med ville jeg dog ofre en enkelt behandling og vurdering hos en dyrlæge som er kiropraktor - måske kan de med det samme sige om det kan ordnes eller om hun skal nedgraderes til plæneklipper. Så kan du derefter tage beslutningen. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diagonalt skæv... |
|
|
Begge mine gamle travkrikker har en historie med skævt skelet. Men det er både den originale skade (sikekrt skulderen) og derefter aflastningsskader på diagonale side af hofte og nakke. Så ligeud, det kan de, fordi skævhedserne opvejer hinanden. Bøjning derimod er ikke så godt. Men det går fremad med dem begge to. Der har været kiropraktor flere gange, og det blever trænet meget stille og roligt med respekt for hvordan det går på dagen. Men det er et langt og dyrt projekt! Den lille har jeg trænet akademisk i et par år efterhånden og vi er stadig kun i gang med skridtarbejdet. Men vi har ikke travlt, og det vigtigste er at han får det bedre, og jeg kan se store forandringer både kropsligt og psykisk. Til det bedre selvfølglig!  Men nogle dage ser alting meget håbløst ud, og jeg overvejer om det var bedre at få ham aflivet, andre dage er han ren solstrålehistorie og alt er godt. Men jeg vil ikke anbefale nogen at gå i gang med en lignende opgave med mindre man er fast besluttet på at gøre alt hvad der skal til. Både mht. følelser og økonomi. Jeg personligt ville aldrig have valgt anderledes. Bare det at se ham lege med en anden vallak i ridehuset, er næsten nok til at fælde en tåre, for det har taget lang lang tid at give ham mod nok til det... Men jeg rider ham ikke mere, og jeg har fravalgt alt hvad der hedder bid, for det der er inde i hans hoved kan ikke håndtere det. Men så kan vi så meget andet! Så det er også noget med at sætte meget lave mål, og så blive positivt overrasket hvis det lykkedes. Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skæv hest |
|
|
Jeg ville ikke betænke mig et øjeblik men STRAKS kontakte en heste kiropraktor eller en heste fysioterapeut - feks. Cecilie Stadler. www.hestefysioterapeut.dk Cecilie har hjulpet RIGTIG mange heste - hun er super dygtig  Har ladet mig fortælle, at en skæv haleføring som oftest er et tydeligt tegn på en eller anden form for skævhed hos hesten  Tilslutter mig en allerede tidligere tilkendegivet holdning - ponyen vil højest tænkeligt også have smerter selvom den "kun" går som skovturs/hygge pony  Det koster stort set det samme, på måneds basis, at holde en gående hest som det gør, at holde en ikke optimalt gående hest. Og hvem ved måske (forhåbenlig) viser det sig, at de penge til sådanne behandlinger er rigtig GODT givet ud. I bedste fald bliver din pony fin igen, så vidt det nu kan lade sig gøre med de "skavanker" den har, og i værste fald får du forhåbenlig ren besked omkring dens ridemæssige fremtids muligheder.. Held & lykke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ligesom |
|
|
Cherokee, mener jeg også, at du skal passe på med for meget bøjning/sidearbejde. Fx versader/traversader. Det bruger man meget i klassisk/akademisk, og det virker også udmærket , men der er desværre en fare for at man får en skæv hest ud af det - især, hvis den var skæv i forvejen 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah... |
99E |
07-02-2006 08:05 |
|
...Hesten kan nok godt blive ridehest igen. Men det koster - og jeg tror, du skal have en kiropraktor ell. lign til den.
Jeg har en tid hos Tove Due med min hest på torsdag - hun siger, hun tager 700,- for en førstegangsbehandling.
... - 99E - ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har jeg sagt det? |
|
|
Altså Nin@, det kan jeg ikke lige erindre jeg har sagt noget om... Jeg laver tvært imod en del af de nævnte øvelser med min hest. Når jeg skriver at ligeud går, fordi skævhederne opvejer hinanden, betyder det bestemt ikke at det så bare er det jeg gør, for på dem måde mener jeg at muligheden for at skade hesten yderligere er størst. Der er en fare for en skæv hest og sidebevægelser ja, men så har man bestemt ikke gjort sit arbejde ordentligt. Med omtanke og stor tålmodighed er sidebevægelser en ganske fin måde at ligeudrette en hest på (ligeud på den gode måde..). Man skal selvfølgelig holde sig inden for hestens fysiske rammer, men alligevel gå så langt at der kommer noget ud af det. Kunsten er at arbejde med en afslappet hest der ikke spænder i mod, og dermed kan gøre skaderne større. Med en skæv hest er det nok uklogt at gå i gang uden kyndig vejledning, hvis man ikke selv har en hvis erfaring. Men er det knoglerne der er skæve, og ikke kun muskelproblemer, skal man selvfølgelig have gjort noget ved det også. Musklerne kan godt være et problem uden knoglerne er det, men jeg har aldrig set en knogleskæv hest uden muskelspændinger... Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et svært dilemma |
07-02-2006 10:09 |
|
det er jo et stort dilemma jeg står i. Jeg vil så gerne have en hest der kan nå langt, men omvendt vil jeg ikke være i stand til at sælge den efter alt hvad vi har oplevet sammen. Hvis den ikke kan rides normalt er jeg bange for at jeg hellere vil aflive den end at sælge den. Det er en meget skrøbelig pony som kræver en meget rolig og velovervejet rytter. Den har trods alt oplevet lidt af hvert før vi fik den (kan ses på ar og dens nervøse temperament). Det er jo svært fordi man er bange for at andre ikke vil kunne passe den godt nok... Jeg bliver ved med at spørge mig selv om det er den rigtige løsning? Det går jo heller ikke at jeg selv går og bliver frustreret over at min pony ikke kan lave noget. Den kan ikke endgang versader! Af sind er jeg en person der sigter efter toppen, uden at miste fornuften. Jeg presser aldrig heste, men omvendt bliver jeg trist og depri når de ikke kan. Jeg føler det jo som om det er mig der er en dårlig træner... Hvad ville i gøre hvis i SÅ gerne ville lære mest muligt og komme længst muligt, men samtidig kan jeres hest kun skridte??? Vi har ikke lavet andet end at skridte i de 4 år vi har haft den!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fire år |
pjemm |
07-02-2006 10:18 |
|
Ok, du har altså puttet foder i hovedet på den i 4 år. Du siger du gerne vil til tops - men hvis du afliver, har du så råd til at købe en ny? Hvis du har råd til en ny, har du også råd til en behandling af den gamle, det kunne jo være det blot blev et par tusind. Men når den har gået så længe er der ingen garantier. Jeg forstår slet ikke at du ikke fik den undersøgt af kiropraktor med det samme, så havde du sparet 4 års opstaldningspenge. Dette ikke ment som en kritik men mere lidt økonomisk snusfornuft. Det er stort set umuligt at træne den slags skavanker væk. Måske når din hest aldrig til tops selvom den kan blive rask. Så hvis det ikke er godt nok, så skal hun måske bare have fred for sine smerter og dårlige minder. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville nok ... |
|
|
... aflive den - jeg er fuldstændig enig med dig i din bekymring omkring salg. Hesten har ikke selv nogen fornemmelse af liv eller død, og hvis du afliver den, så ved du hvor den er. Men inden jeg kom så vidt, så ville jeg lade den tjekke af en dyrlæge, der ved noget om heste - det ville jo være ærgerligt at aflive, hvis det er noget, der forholdvis let kan "fikses". Vælger du at aflive, så skal du efter min mening ikke gå og have dårlig samvittighed over det. Vi har jo trods alt hesten for vores fornøjelses skyld, og det er vel de færreste af os der har råd til bare at lade en skadet hest gå og glo. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er et spørgsmål om mål... |
|
|
Med min skæve og psykisk belastede krikke er målet en glad hest! Derfor rider jeg ham ikke, men træner ham kun fra jorden og leger med ham. Jeg vil da gerne kunne en masse af de fine dressurøvelser med ham, men må acceptere at det nok aldrig bliver som rytter. For at holde ham glad leger vi en masse, han skal jo have succesoplevelser, så det er altå ikke kun dressur, men det gør at dressuren er blevet bedre! Når han render rundt inde i ridehuset og ihærdigt prøver at lokke det nærmeste menneske til at lege fløjte-leg kan man kun glædes over ham, også selvom han nok aldrig bliver en del af de mål jeg har til mig selv som rytter. Jeg har valgt at Pony og jeg, vi følges af til den dag døden indhenter os. Jeg ville aldrig kunne aflive ham, så hellere gå på kompromis med mine egne mål som rytter, men sådan er vi så forskellige, og jeg må have respekt for folk som dig der har det lige modsat. Men jeg er da heller ikke mere hellig end i samme øjeblik jeg fik råd, købte jeg en hest mere..! Jeg er da forfærdentlig glad for min unge dame der ingen lig i lasten har. Og det er da dejligt at arbejde med sådan en hest. Men mens hun ikke hører det: Min yndling er stadig den gamle... Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke for |
|
|
noget men det er altså ikke så godt at ride bøjninger (som fx traversader og versader) på en skæv hest medmindre man er rigtig meget dygtig og har en enorm erfaring  Det er så min erfaring  Anne, jeg tror heller ikke det er så godt, kun at ride skridt på en skæv hest, for man har brug for fremaddriften til at rette den ud  jeg er helt på det rene med at ligeudretning er lige i sporet osv., men for hesten er der forskel på at gå med en bøjning eller på buet spor - og på at gå lige frem... Hvorfor aflive, hvis den fx kunne blive selkabshest? Du kan få den chippet og registreret... Nå, men det er muligvis det mest humane at få den aflivet . Hvis hesten er drønhamrende skæv, og kun kan skridte under rytter, er der noget, der tyder på at den også har ondt uden rytter 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svær at træne |
07-02-2006 22:43 |
|
jeg ville enormt gerne have en hest som man bare kunne træne fra jorden, men problemet med min hest er at den er meget indelukket og reserveret. Har prøvet at lære den at løfte ben på kommando som jeg har lært de andre heste jeg træner, men den tør eller vil ikke prøve. den reagerer slet ikke overhovedet, men står bare med sit tomme udtryk og lader som ingenting. Ude på folden er den også lavest i rang og opfører sig meget aggressivt overfor de andre. Man kan selvfølgelig lade den gå som selskabshest, men det ved jeg at mine forældre ikke vil betale for. De vil også have at deres penge ikke kun bliver givet ud til en hest som kun står på marken og glor. Jeg vender tilbage hertil når kiropraktoren har været på besøg... Forresten hjælper det ikke med fremdrift for at rette op. Den kan ikke galoppere uden at det forgår i vildt tempo og liggende i svingene. trav forgår også rimelig ukontrolleret eller også låser den sig bare fats i en fikseret holdning..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man bliver |
|
|
helt ked af det, når man ser din præsentation med alle de dejlige udsagn  Du har virkelig haft glæde af at arbejde med den, men måske egner den sig ikke  Det kan være en meget vanskelig sag - selv for en professionel - at arbejde en skadet, skæv hest op til at blive ridehest. Man synes, det går meget godt - og så går det pludselig alligevel ikke så godt, så det er ind i mellem ét skridt frem og 2 tilbage. Det er ikke sjovt for dig  Der tror jeg, at du er nødt til at tænke på dig selv, og kraftigt overveje at skille dig af med den - og så måske også få noget mere vejledning om træning af heste. Noget tyder på, at du ikke har fået den bedste rådgivning/undervisning, når du i 4 år har 'skridtet rundt' på en hest, der heller ikke har moret sig så godt. Selv de bedste intentioner er ikke altid nok Hesten skal have glæde af ridningen, og den er også nødt til at være rimeligt rask  Men held og lykke med kiropraktoren, måske får du alligevel 'hest ' ud af den 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annes hest |
pjemm |
08-02-2006 08:23 |
|
Jeg tror din hests temperament har meget at gøre med dens fysik. Min Charlie har bestemt også kortere lunte når der er noget galt, og sidebevægelser skal man slet ikke prøve, han giver meget tydeligt signal, og hvis jeg virkelig pressede ham uden hensyn tror jeg han ville begynde at stejle op af mig eller bide. Ville du ikke også blive irritabel hvis du gik rundt med hold i nakken og hovedpine i årevis og der hele tiden var nogen som drillede eller tvang dig til at arbejde? At hun løber kan være en reaktion på samme, nogen heste prøver at løbe fra smerte. Jeg red en gammel gigtplaget galophest, når man sprang på den måtte man skynde sig at dreje efter springet for ikke at ramme væggen. Set i bakspejlet tror jeg heller ikke hun skyndte sig fordi det var sjovt, men for at få det overstået. Hun endte da også med at brække min ryg med en bukkeserie hele vejen hen over en trekombination. Charlie gør så det i stedet at han nægter at bevæge sig, stamper irriteret, slår med hovedet og napper mig i tæerne. Jeg ville heller ikke lade din gå som selskab, men give hende fred hvis det ikke kan behandles. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billeder |
pjemm |
08-02-2006 08:56 |
|
Nu hr jeg kigget på dine billeder og historie på præsentationen, og så ser det da ikke helt sort ud? :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Piaffe og skridt i 4 år? |
|
|
Jeg synes overhovedet ikke historien på præsentationen og i denne tråd hænger sammen. Det ene sted, står der, at hesten snart er klar til piaffe, rides på blank kandar og hver ridetur er en nydelse. Men her skriver du så, at du nærmest kun har skridtet i 4 år?! Hvis den har gået med det i så mange år, tror jeg ikke, det er nemt at gøre noget ved det. Jeg har også en hoppe, der er skæv i skuldrene pga gigt og forbenet dragtbrusk i forbenene. Bagparten har hun aldrig været skæv i. Da hun blev redet føltes hun ikke skæv, gik ikke skævt med halen og var næsten lige god på begge volter. Hun har også altid stået med benene ud for hinanden, ikke forskudt som skæve heste tit gør. Men sadlen ville ikke ligge lige pga skævheden i skuldrene. Men skævheden kan jo skyldes mange ting. Benproblemer, forkert ridning/sadel mm. Det er jo ikke nemt at sige, hvad der er skyld i hvad. Om stive, spændte muskler har trukket skelettet skævt, eller den har stive muskler og benproblemer pga skævheder i skelettet. Men jeg har været så "heldig" først at få købt en hest, der var skæv i skuldrene og med skæv haleføring og var hele møllen igennem med dyrlæge, massør, kiropraktor, sadelskift, specialbeslag mm. Det viste sig så at være forandringer i halshvirvlerne. Næste hest var skæv i bækkenet, så det går bare godt. Her hjalp det heller ikke med kiropraktor mm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ditte H |
Mette Rasmussen |
08-02-2006 18:18 |
|
hvad er din "historie" med din hest som var skæv i bækkenet. Grunden til jeg spørger er at min hest er blevet konstaterert skæv i bækkenet i november, og han har derfor fået en sål på den ene baghov... Jeg ved intet om hvor skæv min er. Synes desværre ikke at det har hjulpet at han har fået den sål på. Men jeg tænker også at hvordan kan dylægen vide at det er nok med en sål på ca. 1 cm. Hilsen mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lang og træls... |
|
|
Der er desværre ingen lykkelig udgang på min historie. Jeg købte hesten i november 2002. Den var 5 og tilredet (med besvær) i foråret og havde så siden bare gået på græs. Den smed mig af nogle gange, men jeg troede bare lige, den skulle igang igen. Men så begyndte den at halte, og jeg tilkaldte dyrlægen. Inden han nåede at komme, havde jeg selv opdaget, at hun var tydeligt skæv i bagparten. Rigtig dejligt, når jeg lige havde fået aflivet en, der var skæv. Dyrlægen kunne ikke med sikkerhed sige, at det havde været der, da jeg købte hende. Dyrlægen, der lavede handelsundersøgelsen, mente selvfølgelig ikke, han havde overset det. Men det tror jeg nu, han gjorde, da hun var meget tyk og langpelset dengang, og så er det ikke så tydeligt, som når hun er tynd. Jeg bad ham endda tjekke ryggen ekstra grundigt pga problemerne med min tidligere hest. Nå vi prøvede med akupunktur to gange, hvilket hun absolut ikke brød sig om. Hun hoppede og dansede så dyrlægen aldrig havde oplevet noget lignende (og først nu flere år efter er hun ikke fuldstændig stiv og panisk, når han kommer på besøg). Det hjalp ikke, og hun var til en efter sigende dygtig svensk kiropraktor, som dog sagde, at det var hoften, hun var skæv i, ikke bækkenet. Men den udtalelse gav jeg ikke meget for, da hun stod skævt på bagbenene, da han udtalte det, og dyrlægen havde tjekket for skævhed i hoften. Så glemte de at ringe, næste gang han kom til landet. En "healer/clairvoyant" der kom i stalden anbefalede en kraniosakralterapeut istedet for kiropraktor. Og udtalte iøvrigt, at hesten havde det fint psykisk, det var bare fysikken, der var bøvl med. Det måtte jeg iøvrigt selv fortælle hende. Hun kunne ikke hjælpe hesten, men mente lige at kraniosakralterapeuten var sagen. Men nej det viste sig, at han var en særdeles ubehagelig person. Han var ret negativ fra starten overfor stalden/ridecentret. Og han mente ikke hesten fejlede noget fysisk. Den var skæv "fordi den var usikker på fremtiden, ikke trivedes i sådan en stor stald som et andet slagtesvin, den var for stolt til det og ville have sin frihed" (konkluderede han fordi hun løb ned i den anden ende af ridehuset, da vi slap hende løs). Ja det var en stor skuffelse, når man havde regnet med, at der kom en for at rette på skelettet, og så kommer der istedet en, og siger, at hesten bare skal flyttes til et mindre sted ud i naturen og vupti er den ikke skæv mere. Mystisk nok siger mine heste aldrig rigtig noget til diverse clairvoyanter, før jeg selv må bringe problemet på bane. Ja man kan nok nemt regne ud, at jeg er ret skeptisk, hvad det angår, men man er jo desperat nok til at prøve. Nå jeg fik massør til hende og en anden kiropraktor, som jeg havde brugt til min tidligere hest. Hun sagde det samme som dyrlægen, at hesten var skæv i bækkenet/korsleddet og ikke hofterne. Og at nogle heste fint kan leve med det, men at bækkenet er meget svært at rette. Men intet hjalp, og hun blev ved med at være meget ked af at have rytter på ryggen, og jeg blev meget træt af at blive kylet af hele tiden. Havde hun nu gået lidt sært, men været glad nok for at blive redet, kunne man jo prøve at træne det væk. Og var hun rask/lige kunne jeg sende hende i riding, så hun holdt op med at smide af. Men ikke når det højst sandsynligt er pga hun har ondt, at hun smider af. Selvom mange godtnok mener, det bare er skaberi. Så jeg har opgivet hende. Hun fik røntgenfotograferet ryg og hase (for at udelukke spat). Hun kom på sommergræs ude i naturen med skov og sø, og aldrig har hun været så stresset, hvilket hun aldrig var på det "grumme ridecenter". Jeg arvede så en hest, jeg har passet i mange år, og de kom hjem at stå, og hun fik et fint føl sidste år og skal have et igen i år. Og hun er stadig pilskæv. Om det så er opstået, da hun fik sit første føl som fireårs, eller hun er faldet som føl/plag eller evt mellem hun blev tilredet og jeg købte hende, finder vi jo nok aldrig ud af. Sål har jeg dog ikke prøvet (og hun ville nok også dø af skræk, hvis hun skulle skoes. Den anden hest jeg havde fik dog sål under den ene forhov. Det hjalp heller ikke. Ja det blev langt, men overskriften lyder jo også "lang og træls". Håber du har bedre held med din.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| såler på |
pjemm |
08-02-2006 21:40 |
|
Det med at lægge sål på i den ene side er så vidt jeg er blevet orienteret (af en kiropraktor), noget man brugte i "gamle dage" før der kom hestekiropraktorer til. Tror ikke på sålen kan rette noget op, der skal en manipulation til. Om den så kan holde noget på plads ved jeg ikke, men det er aldrig blevet foreslået som led i behandlingen af min, som låser i korsled og nakke samt "taber" den ene skulder. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svar |
Mette Rasmussen |
09-02-2006 12:10 |
|
ja det var en lang og træls historie. Det er simpelthen så ærgeligt. Min hest er blevet skannet i bækkenet for at tjekke om der var noget at se, det var der ikke. Han har også fået røngtenfotograferert sine ben, og de var også fine. Har haft dyrlæge/kiropraktor på ham og hun mente ikke der var noget med bagparten, men med forbenet. Så jeg kørte ham op til Hørsholm, de var meget optimistiske med at han bare skulle have en sål på og følge et genoptræningsprogram. Han virker som om at han er blevet gladere, men når jeg løfter hans forben og vil han ikke støtte på bagbenet, så på den måde kan jeg se at han ikke er blevet lige.. desværre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er svært at sige |
|
|
om der er noget der vil hjælpe. Men jeg ville i første omgang sige få fat på en dygtig kiopraktor og hør dennes mening. Ellers få også en dyrlæge til at se på det. Jeg har selv en hest der er meget skæv i bæknet men den kommer sig fint. Men hvis den har ondt når du rider, får du ikke noget ud af at prøve at ride side øvelser. Det med at gøre den til skovturs pony ville jeg være lidt forsigtig med, der er MANGE heste/ponyer der ikke mantalt kan klare det. Sidste sommer slog jeg min 8år gamle ridehest ned fordi han simpelhen ikke var rengående. han havde stået sille i 8 månder og var mere eller mindre far den. Han troede jeg var tosset på ham siden han ikke måtte komme ud og arbejde.(Det skal lige siges han vær arbejds narkoman, og helst ville rides to gange om dagen)Så måske ville det så være bedere om den blev slået ned, som Sif skriver ved den jo ikke at den er død. Men det er ikke rart. men prøv at høre en kiopraktor, de kan gøre meget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang præsentation! |
10-02-2006 08:29 |
|
Som jeg har sagt før er det kun gået fremad indtil nu. da vi købte den var den ikke mere værd end til slagteren og vi var så småt begyndt at kunne trave afslappet på den, men pludselig kan vi ikke komme videre. Da jeg lavede min præsentation gik det godt og det er noget tid siden... :'( man kan sagtens trave, men hun træder på ingen måde ind under sig. hun låser sig bare fast i en bestems holdning! vi kan heller ikke mere lave versader da hun bliver helt stiv i kroppen og ignorerer alle hjælpere... fra jorden kan hun godt, men hun hare det med at blive sur og bide når man går på venstre volte. Min underviser sagde at det ikke varede længe før vi skulle træne piaffe, men det var i efteråret (vi kan ikke ride inde om vinteren og heller ikke ude pga. sne og frost). Jeg tror bare ikke vi når så langt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ring til... |
99E |
10-02-2006 08:31 |
|
...Tove Due og spørg, hvornår I kan mødes.
Hun tager kun 700,- for en førstegansgbehandling, og det sagde KNÆK og KLONK og lignende lyde en del gange i går, de hun løsnede en del låste led på min pony.
(Og bagefter stak hun akupunktur-nåle i hende i vildskab...)
Tove Due er også dyrlæge - så det er ikke bare "en eller anden alternativ een" der skal pille ved din hest.
... - 99E - ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tove Due |
pjemm |
10-02-2006 08:38 |
|