Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Når hesten skummer under træning...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 12:01

De sidste par uger har min hest skummet en del til træning. Jeg tror, at en del af det skyldes han har fået nyt bid (KK ultra).

Jeg har snakket med vores staldpige om hvorvidt dette er godt eller skidt. Jeg har altid fået at vide, at det er godt, da hesten har et godt sug og på biddet og bruger sig korrekt. Men vores staldpige har læst noget om at det ikke er godt, hvis hesten skummer for meget, da det kan gå ind og blokere luftvejene. Jeg håber at I kan hjælpe med lidt info.

Mvh

Patricia

Enhver som ikke har lavet en fejltagelse, har aldrig prøvet noget nyt.

Albert Einstein
0
0
Svar på denne tråd

ikke farligt
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 12:24

jeg har aldrig hørt det skulle være farligt... tværdigmod skulle det da være godt.. nærmest en indikator på at hesten arbejder...

Alt over 165 er ikke en hest men en Giraf :-)
*La'Chalina*

Djursland og Århus området kik her! Fortid Søges! kik præsentationen
0
0
Svar på denne tråd

For meget er ikke godt
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 13:08

Hvis den skummer så det drypper fra mulen er det for meget og er et tegn på at hesten er ophidset eller irriteret. Jeg har også hørt at det kan give gener i luftvejene hvis hesten indånder det.

Det skum som betegnes som "godt" er en moderat krans af skum, 1-2 cm bred og under 10 mm tyk på hestens læber når man har redet dem. Så har man redet hesten godt ved bidet og den har arbejdet sammen med en.

Det kan sagtens være det nye bid der får hesten til at skumme. Hvis han skummer meget voldsomt kan han nok ikke ret godt lide det. Skummer han moderat kan han nok bedere lide det end det gamle.

Hvis han skummer meget kan du evt prøve at ride med en lettere hånd end du plejer. Hvis bidet er tyndere end det du har brugt før skal der ikke så meget tryk i det førend det virker.

Der er også den mulighed at han desværre bare ikke kan lide overhovedet at gå med det bid. Det kan være noget af et lotteri at skifte bid.

Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm.
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 15:01

Ja jeg er dybt uenig i jeres ideer omkring hvorvidt hesten "kan lide" sit bid og derfor skummer mere eller mindre, har i overvejet at det kan være fysologisk betinget ?

Mange nye bid idag er netop udviklet til at fremme spytproduktionen ved brug det er faktisk bl.a. det man betaler 500-600 kr. for.

Min egen hest har med eller uden bid altid en kolosal spytproduktion, faktisk kan den longeres i grime og "spytte" alligevel, så det er ikke afhængingt af hverken type eller tykkelse, den kan rides i grime eller trense virkningen er den samme, savl i lange baner og den trives aldeles glimrende med det har aldrig oplevet problemer med vejrtrækning eller lignende.

Personligt ville jeg ikke tage større notits af savlen, hvis hesten går godt på biddet skal du bare fortsætte med at bruge det.

mvh Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Samme emne
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 15:28
Dette emne blev behandlet temmelig indgående i Dec. 05-nummeret af "Dressage Today", hvor der bl.a. står (pp. 80-81):

"A horse with clenched teeth or a tongue constricted by a tight noseband cannot salivate correctly. The result is that the horse's mouth remains dry or, paradoxically and disarmingly, it foams excessively. This exaggerated salivation has been explained by a human dentist in the following way: When the noseband is too tight, apart from causing respiratory difficulties, the horse cannot perform the physiological salivary function of swallowing. A thick and sticky saliva is produced; it is of poor quality due to stress, distress or pain and cannot be swallowed in the normale way."

Kunne det tænkes at dit nye bid gør det nødvendigt at løsne næseremmen et hul? Ellers tror jeg også at der kan være tale om et overgangsfænomen, som løser sig selv når din hest har vænnet sig til det nye bid. Men hvis det ikke bliver bedre i løbet af en ugestid, så ville jeg nok gå tilbage til det gamle bid (eller finde et nyt, som er identisk, hvis det gamle er "brugt op"), for en overdreven skumning er ikke godt for hesten.
0
0
Svar på denne tråd

Har en lille historie..
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 18:50
...Jeg gerne vil fortælle..

Den har egentlig ikke så meget med spørgsmålet at gøre, men jeg synes nu den er meget sød..

Jeg havde engang en hoppe som jeg lånte ud til en part..
Parten brugte meget tid, på banen, hvor hun red dressur på hesten..
En dag kommer min kære nabo så hen og ser meget alvorlig ud.
Jeg spørger ham hvad der er galt og han svarer,. at han ikke tror at pigen rider ordenligt, på hesten..
Det kan jeg ikke forstå, eftersom at hun rider ret godt og hesten aldrig har gået bedre
Naboen forklarer så at hver gang hun rider, har hesten "fråde" om munden og det er altså ikke godt!

Selvfølgelig forklarer jeg naboen at det er "menningen" og at han skal have tak for hjelpen.. Men jeg kunne ikke lade være med at synes det var lidt komisk..

MVH Sidsel og den "frådende" hest
0
0
Svar på denne tråd

Skummer
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 20:38

Sidsel:

Abbyan: Jeg rider med med næsebånd og næserem der er meget løst. At stramme det helt, er at springe over hvor gæret er lavest.

Bassen har skam også skummet før, men det var meget moderat. Lige pt. er det lidt svært at sige hvorvidt han accepterer biddet 100%, da han er inde i periode, hvor han er lidt af en laban.

Nu er det ikke helt vildt vildt, for jeg har da set heste der skummede en del mere. Blev bare betænkelig da han skummer mere end normalt.

Har vist glemt at fortælle at han skummer lidt mere i den ene side, end den anden , så måske er det bare fordi biddet fremmer spytproduktionen i takt med håndens aktivitet?

Albert Einstein
0
0
Svar på denne tråd

Patricia..
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 12:17

Min hest skummer også meget og har altid gjort det, men efter jeg han har fået KK ultra, ja så er det altså blevet lidt mere.

Jeg ser det ikke som noget dårligt eller irritations mæssigt. Jeg har heller aldrig hørt det skulle være dårligt.

Det kan også være som Jeanne Madsen siger noget fysisk betinget.

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Kender det
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 21:44

Jeg har som Jeanne Madsen også haft en hest som skummede konstant. Hendes foder var en pærvælling af heste mix og savl. Når hun red var hun smurt ind i savl/skum på forben og bringe.

Fik dyrlægen ud og kigge på hendes tænder, men de fejlede intet. Han sagde der bare var nogen heste der savlede mere...ligesom med mennesker...hehe

Så tvivler på det er noget du skal være bekymret om. Jeg er ikke bekymret for mig selv når jeg vågner om morgenen med oversavlet hovedpude:)

Heste er det bedste:P

0
0
Svar på denne tråd

Schone
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 23:15

Problemet er jo ikke at den skummer konstant, men at den er begyndt at skumme mere end den har gjort og KUN under træning. Det der generede mig var bl.a. også at han skummede så meget at han gryntede, hvis ikke han fik pause på de rette tidspunkter. Men jeg er, som Sasser, begyndt at tro det nok er biddet det gør forskellen. Hvis det var fysisk betinget, ville han jo have gjort det hele tiden.

Jeg fortsætter med mit KK Ultra og prøver at have lidt mere ro på hånden. Jeg ser hvordan det går og hvis det bliver ved, må vi ud og eksperimentere med nogle andre bid

Albert Einstein
0
0
Svar på denne tråd

Skummer..
Forfatter: 
Dato:  20-02-2006 20:06
color="black">At hesten skummer under ridning er helt naturligt.

Hesten skummer når den er løsgjort i hals opg nakke, fordi når halsmuskulaturen er afslappet åbner udgangen til de spytkirtler sig, der ligger ved ørene. Derved opstår der et spytsekret og hesten skummer når det bliver sat i forbindelse med hestens mund.

Det er vist kun i overdrevne få tilfælde at der forekommer luftvejsproblemer ved skumningen.

Mvh. Eva og Lady Akia :-)
0
0
Svar på denne tråd

skum skum skum
Forfatter: 
Dato:  20-02-2006 21:47

Jeg læste en laang artikel i Equipage om at det bestemt ikke var godt for hesten at gå med bid i det hele taget, og at det heller ikke var godt at den skummede.

kan ikke præcis huske hvilket nummer det var.

Men selvom jeg læste denne artikel har jeg nu ellers ikke gjort mere ved den sag.

Vi trives fint med det som det er. :)

MVH Cecilie

Hvad kommer du til at tænke på,

Når jeg siger Bacardi Breezer?

Jeg kommer til at tænke på Verdens bedste pony <3

0
0
Svar på denne tråd

Hehe - ja man
Forfatter: 
Dato:  21-02-2006 00:42

kan altid finde nogen, der mener det modsatte af de fleste andre - og så lave en artikel om det ;-)

:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

Ja det næste
Forfatter: 
Dato:  21-02-2006 15:51

bliver nok en laaang artikel hvori man faktisk kan påvise at vi slet ikke burde ride på hestene

Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2006 13:51

Min gamle hest har ALDRIG så meget som haft lidt skum på læberne selvom den gik fint og sugede på biddet.

Min nuværende unghest skummer bare jeg giver den trense på.

Og ingen af dem har haft tandproblemer el.lign.

Jeg rider heller ikke anderledes eller med specielt bid.

Så langt hen ad vejen tror jeg bare at heste skummer meget forskeligt.

Jeg tror også man skal skelne immellem om heste skummer eller den rent faktisk savler.

Heste som savler kan fx have tandspidser.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider