|
|
| Hackemore/bidløs trense |
|
|
Jeg har et par spørgsmål som jeg håber I kloge hestehoveder kan hjælpe lidt med. Jeg har en dejlig tinker hoppe på 3,5 år. Hun er meget vågen når man rider hende og især i ridehuset kan jeg nemt miste kontrollen over hende. Hun er hård i munden og tager ofte biddet uden jeg kan gøre ret meget ved det. Jeg ønsker ikke at prøve diverse hårde bid, når hun ikke er ældre. Jeg har skiftet fra et tredelt aurigan til et todelt som jo skulle være en tand skarpere, men det har ikke hjulpet meget. Jeg er så flere gange blevet anbefalet en bidløs trense eller en hackemore, men jeg har absolut ingen erfaring med disse. Jeg ved at hackemoren kræver en meget blød hånd, hvilket jeg også har, men er den egnet til sådan en unghest? Og hvad med den bidløse trense? Har den nogenlunde samme effekt og hvad ille efter jeres mening være bedst af de to ting, hvis det overhovedet er noget man bør brug på en ung-hest?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sæg herinde... |
|
|
Jeg synes du skal forsøge dig med at søge efter bidløs eller hackamore herinde. Jeg erindrer i hvert fald at have været blandet ind i mere end en debat om det herinde. Der er skrevet meget om folks erfaringer. Men når det er sagt, med en så ung hest tror jeg simpelthen det er grundridningen i mangler. Jeg tror ikke hun er hård i munden, men mere i tvivl om hvad det er hun skal, og hvad dine signaler betyder. Du kan selvfølgelig sagtens kombinere det med en bidløs, men jeg tror at det vigtigste er at få styr på hestens grundtræning. Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Hej! Jeg kan desværre ikke fortælle dig hvad der er bedst osv. Men jeg har selv prøvet bidløs trense på min araber blanding. Hun er en meget vågen hest, og holder øje med alt. Men hun er utrolig nem at styre med bidløs trense. Jeg synes at bidløse trenser er meget dyre, så jeg har lavet min egen, ude af en alm. trense. Se her:  Så inden du begiver dig ud i at evt. købe en bidløs trense, så kan du jo lave din egen. Så mister du ikke penge, hvis det viser sig, at det ikke hjælper. Held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Cherokee: Jeg har en meget erfaren rytter til at træne hende, så hendes grundtræning burde der ikke være noget galt med. Tinkeren er en kraftig hyp og hun kan nemt bruge halsen også. Hun løber ikke voldsomt afsted med mig, men hvis blot hun slår over i lunte trav, så kan jeg næsten ikke stoppe hende igen. Og nej, jeg er ikke typen der udelukkende stopper hende på tøjlen. Uanset hvor meget jeg bruger vægt, sæde og ben, så er hun stadig hård. Sasha: Tak for dne glimrende ide, men hvis jeg lagde sådan en bidløs trense på hende, så ville hun bestemt være væk i løbet af et øjeblik. Jeg skal have en med en stop-effekt. Eksempelvis side-pull eller lignende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hård i munden |
|
|
Heste kan ikke være "hårde i munden"! De kan have manglende forståelse for biddet, manglende respekt for biddet (rytteren) eller manglende mulighed for at reagere korrekt på biddet, altså noget fysisk. Endvidere kan en, lad os sige knap så rutineret rytter, opleve en hest som hård i munden pga af egne manglende evner til at indvirke korrekt. Hvis den dygtige rytter, som du har til at ride hesten, ingen problemer har med den, er du nok desværre nødt til at kigge på dig selv som rytter. Har den anden rytter også problemer, er der enten noget galt fysisk, eller også er dens grundridning ikke iorden. Ved du hvad der menes med grundridning, bare så vi snakker om det samme? At hesten er en kraftig hest og "bruger sin hals" (?), er ingen "undskyldning" for at den ikke reagerer korrekt på biddet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hun er unghest, så selvfølgelig reagerer hun ikke 100% korrekt på biddet. Både jeg og "min rytter" har samme problem. Hvis hun skridter og slår over i trav så er hun svær at få ned igen. Jeg laver mange volte-øvelser med hende foruden en del longering, netop for at hun skal få forståelse for biddet. Heste kan godt være hårde i munden. Eksemplvis hvis du starter op med et for voldsomt bid og hesten dermed bliver døv overfor det. Så er den hård i munden og vil kræve træning som igen gør den følsom overfor biddet og lærer at respektere det og følge det. Hård = Ikke følsom. Det vi træner hende til i øjeblikket, er at lære et anspring at kende, lære hjælperne at kende og lære at forstå rytteren og samtidig lære rytteren at forstå hende. Jeg vil ikke mene der er noget galt fysisk med hende. Hendes tænder er i orden. Ingen rygproblemer. Passende sadel osv. Om hendes grundtræning er i orden? Det er jo den vi er igang med, men det hjælper jo ikke at hun bener derudaf uden vi kan stoppe hende igen. Håber det besvarede dine spøgsmål.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøv at kontakte |
|
|
www.naturhov.dk Han forhandler nogle bidløse trenser som efter sigende skulle være gode at ride med. Jeg har ikke selv prøvet dem men udtalelserne jeg har er gode... Indenfor westernridningen bruges der f.eks. bosal istedet for bid...  Skulle du fristes af en bosal vil jeg anbefale dig at få lidt hjælp fra en westerntræner, kig evt på www.westernportalen.dk
Rigtige mænd rider western " You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hård mund |
|
|
Hestens følsomhed kan ikke ændres, men hestens vilje til at følge biddets anvisninger kan! En hest, som tidligere er redet på et meget skarpt bid, vil ikke have lært at reagere på små impulser, da den kun har fået store impulser fra det skarpe bid. Hestens mund er stadig lige følsom, den er bare kun vant til store impulser, de små impulser, der vil være fra et mildere bid, har ingen betydning for hesten, den kan ikke afkode dem. En hest som din, vil jeg bestemt ikke kalde hård i munden, den har tydeligvis bare ikke forstået biddets betydning endnu, når den, som du beskriver, kan stikke af i luntetrav! Her hjælper kun en ting, og det er overgange, overgange og atter overgange! Skridt-parade-skridt, trav-skridt-trav til du brækker dig! Jeg ville vente med galoppen, en hest som ikke forstår den halve parade, kan meget vanskeligt bringes til at galopere under kontrol. I kan gøre det, at en af jer sidder på hesten og har fat i tøjlen, den anden af jer har hesten i træktov (i grime). Når rytteren så vil parere hesten, kan den som trækker hjælpe med til at hesten forstår signalet. Jeg går udfra at hesten er flink at trække med, og kan stoppes i grime og trækketov. Hvis den ikke kan det, er det en helt anden historie, for så har den keine respekt for jer, og så er problemet/løsningen en helt helt anden!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Der er ingen problemer med at trække hende i grime, trense eller sågar bare med et reb om halsen. Hun er meget samarbejdsvillig fra jorden, og træner meget hms med hende. Netop ang. respekt osv. Men du vil altså ikke mene at det er bedre at bruge en hackemore på hende mens hun stadig er så ung?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bidtilvænning |
|
|
Egentlig ikke, hun kan ligeså godt lære biddets indvirkning nu som senere. Du skal også lige overveje, at det hun lærer nu, tager hun med sig resten af livet, og hvis hun ikke får lært at gå med bid som undhest, så kan det blive et problem senere i hendes liv med evt. nye ejere, som måske skal bruge hesten til noget, hvor den SKAL rides med bid...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bidløse trenser/Hackamore |
|
|
Jeg vil give Stinedecor ret, du skal bestemme dig til hvad du vil bruge din meget unge hest til og husk at den stadig kun er en baby den er ikke fysisk færdigudviklet til at lave ret meget endnu. Hvis du vil have den til ride engelsk dressur feks. skal du holde dig langt væk fra alle disse moderne fænomener som bidløs trenser og hackamore der findes ikke nogle programmer hvor disse ting er tilladt indtil hesten er 6 år må der kun bruges alm. trensebid på alm. trense både i spring og dressur i DRF regi. Har du derimod planer om at ride western, Klassisk dressur eller nogle andre ting der ligger udenfor de traditionelle disipliner kan de der dyrker dette sikkert godt finde at det vil kunne afhjælpe dit problem, jeg må være ærlig og sige at jeg holder mig til det gode gammeldaws på den front. Jeg er bestemt ikke imod bidløse trenser eller hackamore, de har bestemt deres berettigelse bare ikke til unge uredet heste der skal lære det hele fra bunden. God fornøjelse med hyppen Jeanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Jeg forstår ikke at i siger at heste ikka kan være hårde i munden? Heste der har været redet med meget hård hånd kan få hård hud i mundvigene, eller "læderhud" på samme måde som mennesker kan få hård hud på f.eks fødderne.. denne hud kan gøre at det er svære for dem at fornemme hvad man gør og at de bliver sværere at stoppe.. men det er måske det der menes med at der kan være fysiske årsager til at de ikke reagerer ordentligt på biddet? Bortset fra det tror jeg heller ikke at din er hård i munden, men simpelthen bare ikke forstår anholdning-kommandoen endnu.. jeg ville ikke gå panik over det, men blot træne videre og sørge for at være konsekvent og få givet efter på tøjlen når den stopper/giver efter.. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hård i munden |
|
|
MetteT: det meste af biddets indvirkning foregår på lader og tunge, mundvigene står for en ganske lille del, så umiddelbart skulle lidt hård hud i mundvigen ikke have det store at sige... De fysiske årsager jeg referer til, er fx smerter over en sadel, som ikke ligger korrekt, spat, skævheder i fx krydset med deraffølgende smerter. Alle ømheder og smerter i hestens krop forhindrer den i at reagere korrekt på biddet i større eller mindre grad, af den simple grund, at for at virke korrekt, skal anholdning gå igennem hele hesten. Er hesten svag i muskulaturen, kan den også opfattes som hård i munden. Min egen fx. er lidt stærkere i venstre bag end i højre, og er således bedre i stand til at samle sig på venstre bagben. Han virker hård i munden i højre side, men er nøjagtig lige følsom i begge sider, han kan bare ikke honorere mine krav ved en anholdning lige godt på begge sider...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hård i mundvigene |
|
|
mette t:at hesten er hård i munden er ikke det samme som hård i mundvigene. biddet skulle meget gerne ligge på hestens lader. selvfølgelig ryger det ud i mundvbigene hvis hesten åbner munden og kæmper imod, dette kan ofte, ikke altid, men ofte skyldes tandspidser. Det kan osse skyldes at hesten er blevet bange for sin mund, fx pga et hårdt bid eller en hård hånd:)
undervisning samt træning/uddannelse af heste tilbydes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| igen igen |
|
|
Jeg siger bare at det er samme princip for lader og tunge.. uanset hvordan man vender og drejer det så vil områder på kroppen der bliver berørt meget eller hårdt blive mindre følsomme.. I får mig ikke overbevist om andet.. og ved ikke hvad for nogle bid i rider med, men hvis jeg tager i tøjlen på min hest så rammer det altså også dens mundvige!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mundvige ja, men nej! |
|
|
Selvfølgelig rammer biddet hestens mundvige, det kan nok ikke undgåes. Men det er bestemt ikke her den største indvirkning ligger. Hestens mundvige er fleksible, rykker du i tøjlen flytter de sig. Sådan fungerer det ikke helt for laderne, hvis du rykker i tøjlen skal hesten flytte hele hovedet for at undgå indvirkning. Jeg er helt enig med Stinedecor i at du kan gøre hestens psyke hård, og dermed hård i munden. Men der skal altså noget mere til for ligefrem at udvikle hård hud i munden. Tænk over det, mennesker har heller ikke hård hud i munden selvom huden i munden er under næsten konstant påvirkning. Så rammer mundvigene; ja! Men det er da det mindste problem. Tilbage til Tine: Jeg mener stadig det er grundridning i mangler! Det kan godt være at du har en erfaren rytter til at ride din hest, men hvis du oplever disse problemer virker det enten slet ikke, eller virker ikke for dig. En veluddannet hest (med en tilsvarende rytter) bør ikke gå igennem hånden, men samle sig bag den. Men alt det her har Sinedecor allerede skevet i sit første indlæg. Men jeg tror ikke at bidløs løser dit problem, uden og have set dig og hesten vil jeg mene at problemet ligger et helt andet sted. Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Tine |
|
|
Jeg havde lidt samme problem med min araber. Han ville i starten slet ikke have bid i munden. Fik jeg det endelig i så kunne han gå fint og lige pludselig stikke hovdet op og bare gå! Da jeg lavede en del hms på det tidspunkt, begyndte jeg bare at ride ham i snoregrimen. Så tænkte han ikke over biddet og lagde meget mere mærke til hjælperne. Jeg skiftede så lidt imellem hackamore og snorgrime og da jeg følte han var klar prøvede jeg engang imellem med alm. trense. Det kræver tålmodighed og det har taget mig godt et år men nu går han fint på alm. trense. Kan jeg så mærke at han igen begynder at "tvære" af biddet, så kommer hackamoren eller snorgrimen på igen. Så hvis du alligevel laver hms så prøv at rid den med snoregrimen. Den skal nok stoppe. Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu tillader jeg mig at blive lidt nørdet at hørepå |
|
|
Ja som overskriften siger. Har du haft en hestetandlæge ude og se på hendes tænder? Jeg har i mange år arbejdet i hestehandel og ALLE tinkerne har uden undtagelse haft problemer med tænderne. Har selv købt min egen Tinker i hestehandlen og det viste sig også at være galt selvom der ikke umiddelbart var synlige tegn på det. Han bed smerten i sig det meste af tiden og det hjalp SÅ meget bagefter. Faktisk er Tinkeren en rigtig problemhest på mange måder sundhedsmæssigt og der er mange ting du skal være obs på som der ikke er med andre racer... havde jeg vidst det... oh la la... så havde jeg måske ikke købt min for halvandet år siden. Du er velkommen til at skrive hvis du vil vide mere. Jeg kimede nærmest ICS ned i starten med mine mange spørgsmål og med det som min hest har fejlet så har jeg en rimelig god erfaring efterhånden... Hilsen Maria og Tinkertønden Samson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
MarikaP: Hendes tænder var det første jeg fik tjekket, og de fejler intet. Jeg ved godt Tinkerne kan være anderledes fra andre heste, og det har jeg selvfølgelig "forsket i" inden jeg gik ud og købte en, så jeg vidste lidt om hvad jeg gik ind til. Hun er undersøgt på kryds og på tværs og intet tyder på at hendes væremåde skulle skyldes smerter. Hun er som sagt 3,5 år gammel, så hun vil jo på et eller andet tidspunkt begynde at prøve mig af uanset hvor rolig hun så end plejer at være. Jeg har som sagt en erfaren rytter til at ride hende og det går da lidt fremad. Hun får nogle "flip" engang imellem, men falder hurtigt til ro igen. Årstiden gør det heller ikke nemmere. Flere af hestene er godt kulrede, så mon ikke det også lægger en dæmper på hende når vi går foråret i møde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|