Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

trækker for hårdt..
Forfatter: 
Dato:  22-01-2006 18:42

hejsa..

når jeg rider dressur har jeg det med at rive/trække for hårdt i min ponys mund, men den trækker så meget og skaver sig så meget når jeg vil bøje nakken på den..

og hva skal jeg gøre for at lade være..?

og jeg prøver virkelig at lade være med at trække så hårdt...

mvh sandra

haflinger som kan hoppe,

piger som kan bokse.

så kan det bare ikk blive bedre.

0
0
Svar på denne tråd

Smid bøjlerne
Forfatter: 
Dato:  22-01-2006 19:59

Jeps, som overskriften siger: Smid bøjlerne! Grunden til at du trækker i den, i stedet for at ride med sædet, er at du med garanti ikke sidder ordentlig ned på hesten, men står let op i bøjlerne!

Så prøv at smid bøjlerne og tænk på, at du ikke kommer til at holde for meget fast i tøjlerne, men slip den fortil og sæt dig ned og rid med sædet!

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

**** To touch is to heal. To hurt is to steal. ****
- Mysterious Ways, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D
0
0
Svar på denne tråd

Du skal ikke
Forfatter: 
Dato:  22-01-2006 20:01

prøve at bukke nakken på hesten ved at tvinge dens hoved/trække den ned.

En god øvelse i at gøre hesten eftergiven og lydig er at skridte, parere, skridte, parere osv. Når du skal parere hesten, skal du forsøge kun at bruge sædet og ikke tage i tøjlerne.

I starten skal du have ret løse tøjler - bare have en let forbindelse til hestens mund og være ligeglad med, hvor hestens hoved befinder sig, men bare koncentrere dig om at hhv skridte og parere (altså lære hesten at lytte til dine signaler og vente på dem).

Først når det fungerer (og det er ikke sikkert, at det gør den første dag eller to), må du trave. Når det virker, prøver du at trave - og gør det samme - altså laver mange overgange hele tiden ved at bruge sædet og ikke tøjlerne.

Mens du traver skal du begynde at lave disse "overgange, sådan at du bare mærker, at hesten venter på dig og er klar til at gå i skridt, og så rider du ligeså stille videre i trav igen (altså laver en halv parade). Og så bygger du lige så stille på efterhånden.

Når du kan dette i alle gangarter, tør jeg næsten vædde en is på, at hesten bukker nakken helt af sig selv, selv om du næsten ikke har fat i tøjlerne (kun en let støttende forbindelse til hestens mund). Samtidig får du en hest, der er lydig og som kommer til at gå bedre, fordi den bærer sit hoved selv - et helt lille mirakel.

Men husk, at ting tager tid! I Rom bygges fx stadig ;-)

Equin læderstøvler str. 38 til salg. Se min præsentation

Sadler til salg (se min HP)

0
0
Svar på denne tråd

hejsa..
Forfatter: 
Dato:  08-02-2006 16:44

tusinde tak...

men nu er det at jeg har aldrig lært at ride meget med sædet min gamle ridelære lærte mig kun det andet...

mvh sandra

haflinger som kan hoppe,

piger som kan bokse.

0
0
Svar på denne tråd

Det er altså ikke
Forfatter: 
Dato:  08-02-2006 17:05

så svært, at du ikke har lært det, for det falder dig sikkert ganske naturligt, og du gør det nok lidt alligevel - ellers ville du ikke have balance til at bruge hænderne/armene til at få hesten ned med hovedet (hvilket jo ikke er meningen).

Når du skal stoppe hesten, skal du læne dig en smule tilbage (skyd brystet frem og svaj lidt mere i ryggen end ellers) og så er det måske nemmest i starten bare totalt at slippe alt med benene, sådan at det føles som om du sidder og "slasker". Så skulle hesten gerne standse helt af sig selv - det er nemlig helt naturligt for den.

Og når du rider fremad, så skal du på en måde forestille dig, at det er dig, der får hesten til at tage hvert eneste skridt - du skubber den egentlig frem med dit sæde og dine lår. Men pas på ikke at klemme for meget med lårene :-)

Prøv det, hvis det er forklaret på en forståelig måde.

0
0
Svar på denne tråd

hejsa..
Forfatter: 
Dato:  08-02-2006 19:40

når men nu tror jeg da godt jeg ved hvad det er men det vil jeg da prøve i morgen når jeg skal ud og ride men når jeg skal stoppe den skal jeg så rykke lidt i tøjlen samtidige med at jeg gør det andet..?

mvh sandra

haflinger som kan hoppe,

piger som kan bokse.

0
0
Svar på denne tråd

Prøv uden
Forfatter: 
Dato:  08-02-2006 22:44

at bruge tøjlen, hvis du kan (du skal selvfølgelig stadig have forbindelse til hestens mund, ligesom du ellers har). Giv hesten nogle skridt at reagere på og ros den med det samme den gør det korrekt.

Hvis det ikke lykkes uden brug af tøjlehjælp, så brug kun ganske lidt tøjlehjælp - "en let anholdning på tøjlen".

God fornøjelse ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider