Nej det er faktisk ikke alle travere der gør, det er kun bredgængere der kan det.
De sætter faktisk bagbenet frem udvendig op foran forbenets spor.
Liniegængere sætter benene lige som andre rideheste gør, nemlig bag forbenets spor.
Jeg takker for opklaringen - så blev jeg lidt klogere 
At den kan "bukke nakken" kan alle heste jo, så det vil jeg ikke mene har noget med "at gå godt" at gøre.
Jeg præciserer lige, hvad jeg mener: En hest, der går godt er en hest, der sætter sig bagtil og som har et stort afskub - ikke bare en hest, der bukker i nakken, for det er alle heste i stand til at lære. Og du har helt ret i, at mange rideheste "bukker" forkert.
Min pensionerede traver kan også gå dresur og vi har faktisk haft en del gennem årene der har kunnet det, (det er vel et spørgsmål om at lære dem det), samt de kunne også galopere mellem springene.
Det vil jeg godt tro. De spring-travere jeg så, kunne nu også godt galoppere mellem springene, men hvis ikke afstanden passede, faldt de i trav, og så så det altså for vildt ud til mine nerver. Men det er ganske sikkert et spørgsmål om træning, for man lærer jo også tit heste at trave til springene i starten - det har de da ret nemt ved at af-lære igen.
Evahestepige efterlyser en traver, der går godt - spørgsmålet er så, om hun bare mener én, der bare bukker nakken og rides korrekt, for det bør slet ikke være umuligt at finde.
Den anden slags godt gående hest, som jeg hentyder til, har jeg bare aldrig set (altså en travhest, der kan forveksles med en dressurhest i min. LA-klasserne på dens gang, bæring osv.) - men jeg kan jo blive overrasket...
Nej det er ikke så mange travheste der kan bukke i nakken, for det lærer de fleste ikke, når der køres med chek på.
Men det er da heller ikke mange alm rideheste der kan bukke rigtig i nakken, det kommer vel an på om rytteren kan ride hesten frem bagfra.