|
|
| Voldsom energi |
|
|
Før i skriver at indlægget er i det forkerte forum eller flytter det, så er det altså fordi jeg ikke kan komme ind på trænings forum og ikke har kunnet i flere dage at jeg ligger indlægget her. Min hest har pludseligt en helt utrolig energi (og han plejer at være halv doven), okay det er rart med en hest der praktisk taget er selvgående, men nogle gange bliver det for meget. Når jeg skal op på ham farer han afsted i strakt trav inden jeg får sat mig i sadlen og i galop tager det mig somme tider flere 20 meter volter at stoppe ham. Han kan også finde på at sidde i galop af sig selv (ikke desideret løbsk; men han går stærkt) eller komme med et ordentligt glædes buk  Men når man får ham bøjes igennem og han er under hjælperne er han bare så lækker at ride, bære sig selv på en hel anden måde end før. Nogle der har en ide om hvorfor han pludseligt har forandret sig sådan, det er sket her den sidste uges tid og der er intet (foder eller lignende) der er ændret ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vejret?? |
| Forfatter:  |
TCH |
| Dato:  |
10-01-2006 19:43 |
|
Mange heste reagerer når vejret er så koldt som det er nu. Måske derfor??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Han plejer ikke |
|
|
At reagere på vejret, men kan godt være at det spiller ind. Slet ingen andre ideer ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig !! |
Maibritj |
10-01-2006 20:42 |
|
Enig med de andre. han er så glad på grund af vejret, nu har han samlet en masse energi, så nu skal de også bruges.. Men skridt ham som du plejer, hop af, og smid ham i en longe, og så kan han løbe noget af alt den energi af sig.. eneste råd jeg kan komme med. og for guds skyld, lav en MASSE 12 meter volter, så du kommer ind og samler ham op, og støt godt i udvendige tøjle, så han kommer ind og venter på dig.. hi endnu et godt råd..
Knabstrupper og shetlændere er for goe, og det er heste med fremtid, Især Jannika, plus afkom(ik´ Heidi) & Maj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gakkelak |
|
|
Der er adskillige heste ude hos os som er komplet vinterkulrede med nøjagtig samme symptomer, som du beskriver. Den eneste, der ikke er noget at mærke på, er Decor. Han er lige så røvkedelig som normalt (hvilket passer mit smånervøse væsen glimrende) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bare sjovt |
|
|
Jeg har haft Force i 3 år og han har aldrig været påvirket af vejret før Men det er nok det, combineret med forholdsvis ny stald, lidt mindre motion (hvad dog heller ikke plejer at ændre ham) og måske endnu flere ting  Men rart med en selvgående hest, mindre rart når vi lige tager 3-4 ekstra volter i galop 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forandringer |
|
|
Er der sket noget vedr. folden? Foldtid, kammerater osv. Jeg havde en gang lånt en unghest, han plejede at være fuld af energi under ridningen, men han blev mere og mere træt. Ingen ændringer af hverken foder, halm, hø, fold osv. Svaret? Han brugte AL hans energi på at lege med en anden unghest på folden! Så løsningen blev ridning om formiddagen FØR foldtid..  Min gamle vallak var i starten meget doven, men da jeg fik en hest mere (hoppe) vågnede han pludselig op. Han blev helt forandret og fuld af energi.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Vinnie |
|
|
han kom i ny stald 1/12 og derfor også på ny fold (og desværre lidt kortere fold tid), men hele december var han sig selv, så det burde jo ikke være det. Han var helt oppe at ringe igen idag og min part der skulle varme ham op måtte hoppe af ham fordi han flippede over en der longerede. Tog mig næsten 30 min at få ham til at slappe bare nogenlunde af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt bekymrende |
|
|
Det er helt sikkert, der er en eller anden grund, og siden han ikke plejer at reagere på vejret er det nok ikke det.
Er der nogen af de andre heste, der er blevet flyttet eller byttet om så han måske bevæger sig mindre på folden end vanligt?
Eller er der på en eller anden måde noget i vejen med ham? Det kunne godt lyde som om, der er et eller andet på det nye sted, han reagerer på - og heste der bliver så eksplosive bliver det i reglen ikke af glæde men af stress
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina MJ |
|
|
Jeg har tænk på om det måske påvirker ham at min hoppe er meget stresset (de er meget glade for hinanden, står ved siden af hinanden og går på fold sammen) i sin boks ??? Han har også haft en del skrammer fordi han små slåes med en af de andre på folden og han er ret negativ at have på staldgangen (plejer han ikke at være) igår nappede han endda. De bliver flyttet her 1/2 for hoppens skyld, så håber det også hjælper på ham, da han er ret anstrengende at ride når han er i det humør.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stresset |
pjemm |
12-01-2006 20:48 |
|
Det lyder da som om han er mindst ligeså stresset som hoppen. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pia ... |
|
|
Det kan godt være du har ret, han er bare ikke typen der viser det (altså før nu) hvor hoppen er noget tydligere i sine signaler, da hun begynder at vandre og vise tendenser til at væve. Men sjovt det først kommer efter en måned, hele december var han sig selv men så er det jo bare ekstra godt at de snart bliver flyttet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ophoben af stress |
|
|
Det er alvorligt når heste starter på en stereotypi eller genoptager den hvis de har været holdt op med at udføre den, så du kan være sikker på, at din hoppe er meget stresset - og det lyder som en rigtig god beslutning af flytte dem.
Mennesker og dyr har forskellig stresstærskel og desuden findes der kronisk og akut stress. Akut stress kommer når vi lige nu og her udsættes for noget, der stresser os, når situationen er overstået vil vi slappe af igen.
Kronisk stress kommer, når man over tid udsættes for noget, man på den ene eller den anden måde ikke kan kapere eller ændre eller stoppe og det tager tid at udvikle kronisk stress. Fx. kan vi mennesker godt klare at arbejde over i en periode, så kan vi til tider have akut stress, men slapper af igen. Udsættes vi derimod for, at vi igennem længere tid, fx. uger og måneder har mere arbejde end i kan nå, har uløste problemer af en eller anden art, ja, så vil vi over tid udvikle kronisk stress - men den viser sig først efter et stykke tid.
Det lyder som om din vallak har kronisk stress og han kan sagtens være påvirket af hoppens stress. Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at få tingene til at glide indtil han blive flyttet. Lad være med at have kampe med ham. Hvis du begynder at kæmpe med ham nu, så vil du med garanti skabe nye problemer som du skal kæmpe med på det nye sted, så hvorfor ikke bare vente på, at problemet (forhåbentlig) løser sig selv på det nye sted.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa igen Tina |
|
|
Jeg prøver at få flyttet dem så hurtigt som muligt, vil ikke have at de har det skidt. Men egentligt sært at de åbenbart stresser der, da stalden virker rolig og uden stress, men sådan er heste jo forskellige lige som mennesker. Tror også det påvirker dem begge at der står 2 hingste, den ene ved siden af Force og den anden skråt over for Tøsen, som jo har bemærket at hun er en dame, og tror Force bliver "jaloux" og vil beskytte hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingstene |
|
|
Hingste behøver ikke nødvendigvis stresse andre heste, men hvis disse hingste reagerer meget på hoppen kan det være, at din vallak føler hingstene som en trussel. Men det er meget svært at vurdere uden at have lejlighed til at observere hestene og deres reaktioner. Jeg forstod det sådan, at hoppen var stresset pga. stedet, men det er måske en misforståelse? Også fordi de bliver flyttet pga. hende? Har hingstene hele tiden stået der, hvor de står i forhold til dine heste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Tina |
|
|
Min hoppe har siden jeg fik hende hjem (sidst på sommeren) stresset når hun var i boks (hun vandre og små væver) det sted de stod før gik de ude hele dagen, men da stalden skulle lukkes måtte jeg flytte hestene 1/12. Desværre går de ikke ude så meget nu som jeg gerne vil have (ca. 6 timer) men jeg kunne ikke finde bedre fold forhold når jeg skulle bruge 2 bokse. Hun kom så på halm (stod før på spåner) i håb om at hun ville stoppe når hun fik noget at lave (og hun gjorde det ikke hos avler, hvor hun stod på halm) men hun er bare ikke faldet til i den nye stald og virker endnu mere stresset i boksen end før, derfor flytter jeg dem så hun kan komme i løsdrift, da den mulighed er dukket op. Hingstene har stået hvor de står siden jeg kom til stalden 1/12.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå, okay |
|
|
Nå sådan. Ja, så er der vel ikke andet at gøre end at vente og se, hvad der sker når de bliver flyttet igen, og så starte med at løse problemerne derfra. Lyder alletiders med den løsdrift. Når heste udvikler en stereotypi eller genoptager den lider de altid af stor stress. Noget andet, hvis de fortsætter en allerede udviklet stereotypi, det behøver ikke nødvendigvis (men kan gøre det) at de er stressede.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|