Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Vilddyr!!!!...hvordan får man....
Forfatter: 
Dato:  09-12-2000 20:03
hej

håber i kan hjælpe mig lidt.

Jeg har en ehst som er lige lovlig tændt!

Det er en dejlig hest, som har enormt kapacitet, når altså lige den slapper af.

Men det er det der er problemet, den kan være fuldstændig umulig at få til at slappe af.

Og er der noget der kan drive mig til vanvid, så er det at ahve en hest med store dejlige elastiske gangarter, men den går bare og smider ryg og spænder sig så den nærmest tripper.

Lige når man får den til at slappe af og den går og suger på biddet, så skal der bare den mindste lilel ting til og så snorer den 180grader rundt og hopper og danser. Man kan mærke at det er ren energi den fyrer af. Et par min efter kan man være heldig at få den til at slappe af.

Jeg er så uheldig at have fået den trænet i for god kondition og den er gået i nedtrapning så at dens kondi bliver lidt mindre fantastisk. Men det er altså svært at holde den nedtrapning når hesten kan bruge de første 50min på at være ukoncentreret!

Har i nogle gode råd til hvordan man får en lidt for tændt hest til at slappe af???
Det er nemlig ret svært at ride en hest i dressur hvis man ikke kan lægge benene til den uden at den flyver afsted. Nogen dage hvor den er koncentreret så er den en drøm at ride. Og den fejler absolut intet med skader at gøre! Og den er sat godt sammen, så det er ikek dens bygning der gør at den ter sig som den gør.

Det er rent ud sagt fordi den er "for glad". Og at den ikke lige altid husker at den er den der tingest på ryggen der skal bestemme hvad der laves.

Det skal nok siges at den kun er redet seriøst i dressur siden april i år.

Håber på svar, og mangler i oplysninger, så bare spørg.

Mange tak
Charlotte & Lazer
0
0
Svar på denne tråd

RE: Vilddyr!!!!...hvordan får man....
Forfatter: 
Dato:  09-12-2000 20:20
groundwork groundwork groundwork horsemanship
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-12-2000 20:49
Jeg har set et sted at man kan få nogle urteblandinger der skulle kunne tage toppen af "tændingen". Det virker på nogle heste, men jeg kan ikke huske hvad det hedder. Der er mange slags, måske også en der kan hjælpe dig.Der er en side her på nette, jeg skal se om jeg kan finde den.
Hilsen Dorthe
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-12-2000 22:23
Spørg bare AG PALADINI. Han kan bare det.

Jeg fik besøgt af ham idag, man lærer meget af ham... Nu træner jeg western, som Ag P. har lært mig...

Hilsen EWill
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-12-2000 22:38
Øhmmm min hest skal altså ikke gå western, og det enste jeg træner er grundridning, men alligevel tænder den op og derfor tager grundridningen 100gange så lang tid at få på plads
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-12-2000 22:42
EN GOD RESULTAT KOMMER IKKE UDEN ARBEJDE.......... DET JEG HAR LÆRT ewILL ER IKKE WESTERN MEN HORSEMANSHIP. ALTSÅ AT FÅ EN TÆNDT HEST TIL AT LYTTE TIL DIG OG IKKE TIL SINE EGNE IDEER. MVH ARIEL
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2000 11:28
Jeg ville kalde det mangel på respekt (fra hestens side) og gøre hvad EWill og Paladini forslår... min fjordbolle var en værre bølle, og det hjalp rigtig godt på ham.
.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2000 12:31
Prøv også at kigge på fodret....
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2000 17:27
Hjælper det ikke hvis du finder en rigitg god mark, og lader ham løbe kruttet af sig?

Hilsen Rikke.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2000 19:20
Rikke har fat i noget også.... hvor længe er den ude og er den ude hver dag?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2000 20:41
hej
den er på fold i mindst to timer hver dag. men den står bare og hænger sammen med sin foldkammerat. den er også rolig i stald. den er bare overenergisk under rytter.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2000 20:53
så vil jeg gentage hvad jeg sagde før... mangel på respekt og arbejde fra jorden.
Og et kik på foderet...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2000 21:04
Hej Signe

Den får müslifoder blandet med havre i forholdet 1:1
så får den salvane hestemüsli so tilskud, plus at den får salvana mineral

Den skal tage på så man kan ikek skære i foderet

Jeg erkender blankt at den godt kunne respektere mig lidt mere. Men det er ligesom om den bare er overkåd. Og så bliver den til tider ligelovlig stærk for mig.

Nu har jeg ikke nogen uddannelse i at træne hesten fra jorden, så det vil jeg ikek begive mig ud i, da jeg ved at det kan skade mere end det gavner hvis man ikke ved hvad man gør!!!!!

Håber der er nogen der har en tændt hest, som har fundet en løsning til at dæmpe dens iver en smule!

Ellers mange tak for svar

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2000 23:09
Hej Charlotte...
Ja som du nok ved har Kandy jo også tabt sig lidt så vi satte ham op i foder og så fik han en masse hø at gumle på.
Ja det resulterede altså i at han blev lige lovlig tændt !!!
Så jeg fik mig lige en mere flyvetur,dog ikke så slemt som sidste gang.Heldigvis *SS*
Men jeg ved ikke om det ville hjælpe,men min træner bruger noget det hedder "Anti Stress" ....det er vidst købt hos " Horse Herbs"?
Det kunne du jo evt. prøve ?
Knus Sara M
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2000 23:33
hmm... har du prøvet at bruge cavalettis?? Så er den nødt til at koncentrere sig. Og den bliver "løst op".

mvh. jeff
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2000 23:36
den springer en gang om ugen, og der er den dobbelt så slem til at blive stærk foran.

Men jeg skal bare tage det med et smil, på et tidspunkt bliver den vel mindre energisk.

Tror jeg vil prøve nogen afslappende urter når jeg engang har råd!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2000 08:13
Jeh kan ikke forstå jer i har fået svaret, og så begynder i at tale om urter osv, fra det du beskriver har hesten ingen respect for dig og den gør som det passer den, og det bliver evnetuelt en farlig hest vis den først får det til vane, husk AT DET TAGERT TI GANGE LÆNGERE AT FJERNE EN DÅRLIG VANE END AT FÅ DEN............... GLÆDELIGT JUL......... og håber at du indser at din hest skal bearbejdes så at den respekterer dig......Ariel
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2000 09:36
hej lazer
prøv at ta en ordenlig terræn tur og virkelig bare galopere afsted en 10 minutter og så lidt skridt og så igang igen og prøv så når du kommer hjem at ride dressur eller hva du nu bruger den til så skulle det gerne hjælpe
hilsen mona
ps. hvis du skal bruge denne metode skal du virkelig have en veltrænet hest og når du så har galoperet et stykke tid skal du huske at skridte og så husk og at skridte den godt af
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2000 09:58
Jeg er stadig enig med Paladini, men jeg kan da godt se det er svært når man ikke aner hvordan man gør.
Urter hjælper ikke på respekten for rytteren, det lægger bare midlertidigt låg på problemet.
Du kunne måske prøve at få en berider til at se på hesten/få undervisning.
Eller longere før du rider.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2000 10:35
Efter min mening, er løsnignen altså ikek at køre hesten træt før ridningen med galopture eller longering. Det vil muligvis virke midlertidigt, men den kommer jo i bedre og bedre form, så problemet bliver bare værre og værre.

Det at den er træt når man først skal igang med dressuren er jo helelr ikke en løsnign, men at dække problemet til. Og efter min mening vil det i bedste fald medføre en ulydig hest der er i superform og i værste fald vil det resultere i at du belaster hesten så hårdt at den ikke kan holde til arbejdet!

Jeg tror at løsnignen skal findes i en kombination af flere faktorer. De berogligende urter er gode som symptombehandling, men hjælper ikke på længere sigt på problemet.

Løsningen på længere sigt er efter min mening at stille højere krav til den i dressuren. Ikke med hensyn til at du rider længere tid, men stil højere krav, så han simpelthen ikke har tid til at være ulydig. Masser af overgange og mærkelige kombinatiner af øvelserne. Han altså lære simpelthen at høre efter hvad du siger.
Det lærer han efter min mening bedst hvis du kombinerer kravene i ridningen med det AG kalder groundwork. Han skal lære at respektere dig, og se dig som lederen. Det kan man sagtens bruge også selv om det ikke er Westernridning - faktisk mener jeg at det er vigtigt uanset om hvad man rider. Det er selvfølgelig godt at du ikek bare kaster dig ud i at prøve at lære den noget uden selv at kunne det, men så kan i jo prøve at det er jer begge to der skal lære det samtidig. Det er faktisk meget sjovt!
Men hvor er din ridelærer henne - han/hun burde da have nogen forslag til løsnign af problemerne!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2000 10:38
Udover hvad de andre foreslår så vil jeg anbefale dig at skære ned på havren og give ham hø istedet, hvis min hest fik 5 liter havre om dagen ville han sandelig også være eksplosiv.

Hilsen
Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2000 11:32
Det er vi enige om, for meget havre fodrer hjernen og ikke kropen , vi bruger det kun et par dage før konkurrence. mvh Ariel
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2000 11:55
Ja - jeg er enig med AG.
Samtidig kunne du jo prøve at købe Hippolyts foder til stressede heste - det skulle berolige dem :0)

Får han for meget havre ?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2000 14:38
Hej
Mange tak for jeres svar.

Med hensyn til min ridelære, så er det ham der har frarådt mig at gå igang med heste-visker ting, da det skader hvis man ikke kender baggrunden for det, og ved helt nøjagtigt hvordan det skal gøres.

Istedet arbejder vi med at han skal koncentrere sig om hvad jeg fortæller ham. Desværre er han til tider ret ligeglad med hvad jeg siger.
Men faktisk gør han det han bliver bedt om, også alle de dressurøvelser han kan, men det er ikke altid han gør det i afslappethed. Han kan blive så overivrig at alting foregår i en eller anden mærkelig gangart.

Og jeg vil altså lige pointere at han er i FOR GOD FORM!!!

Og med hensyn til foderet..han er belev skåret ned i havren og fået det erstattet med müsli.

Men jeg ved godt han ikke respektere mig 100% for han bliver til tider for stærk foran, men dette er egentlig ikke problemet længere, men mere at han ikek slapper af, men er SUPERVÅGEN!

Hvad for noget groundwork vil være til hjælp når han ikke slapper af???
Jeg aner som sagt ikek noget om det der respekttræning fra jorden, så håber på svar!

Når jeg går med ham slapper han fint af, oaky han kan nogen gange godt opføre sig som en fyrig hingst, men somregel kan en lidt hævet stemme få ham ned i næsten normalt tempo igen!

Kan det have nogen betydning at han har gået som hingst til han var en 4 eller 5 år? Og at han ikke har været redet seriøst frø han var 6? (han er 6½ nu)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2000 14:52
Øvelser: 1) gå med ham på en linie , omkring ½ meter til 1 mtr land og stop, stopper hesten?? Hvis ikke så respekterer han ikke dit areal. Så leder du ikke.

2) Stå foran hesten og med stemmen bed den at BAKKE 1/3 skridt er nok, gør han det ikke er han ikke opmærksom på dig men i sine egne tanker.

3) Når hesten STÅR står han med begge fødder parallelt, eller er den ene længere frem end den anden?? Hvis den en er længere fremme så er hesten parat til at løbe, altså den stoler ikke på dig. lær den at placere sine ben samled.

Mange andre øvelser kan du få men det tager tid hvis du er i arealet kom forbi og så skal jeg lære det dig. ok mvh Ariel

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2000 15:21
Tak Ariel

Det der vil jeg prøve.

Jeg bakker ham altid for stemmen inde i stalden. Og det gør han fint nok, men vil prøve det i ridehallen, og udenfor. Så må jeg bare se at få oparbejdet hans respekt for mig, så at han koncenterer sig om det jeg siger.

Lige for tiden er han ligeså ukoncentreret som jeg er i skolen (kan være det smitter af at jeg ligesom helle ikke gider 100%)?

Og så ligfe et spørgsmål, hvad mener du med 1'eren??? HVad mener du med 1 til 1½ meter land???

Men mange tak. Vil pøve at træne lidt her inden jul

Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2000 18:20
1) Prøv denne øvelse:

Giv ham mellem ½ til 1 mtr reb, LÆG reben over pege fingeren, i højer hånd og hold reb enden i den anden hånd.

Gå en tur med hesten rundt om hovslaget. Stop forskellige steder med et verbalt kommando, (JEG BRUGER "WHOA") Stop lad være med at vende dig mod hesten når du (STOPPER) gør det................. det er dig der bestemer hvor i skal hen hvornår i skal derhen usw.

START , giv en kommando; ( JEG KLUKKER MED TUNGEN) begynd at gå, men vend dig ikke mod hesten, du går bare, rebet må ikke flytte sig PÅ din finger, på et eller tidspunkt gå til midten og stop.

Still dig foran hesten (FIRKANTET HVIS MAN KAN SIGE DET PÅ DEN MÅDE) og bed den at bakke (JEG BRUGER "BAK")............ bak den tre skridt, ros den og ikke merer for den dag. Dette skal gentages indtil hesten kan læse dine tanker og du ikke behøver at sige noget. Så HAR DU EN HEST DER LYSTRER........

I Lellinge var der ikke EEN eneste der kunne gøre den simpel opgave........??????

Og det er dem der kritiserer mig?????? but that is OK....... Jante loven you know hehehehe

Når du kan gøre det så skriv på min e-mail så skal du få den næste opgave som har at gøre med at den respekterer din PLADS.

og nu spørger jeg alle dem der læser dette hvormange af jer kan gøre det????????
tror du vi får et svar????
med venlig hilsen, ARIEL
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2000 19:11
jeg kan næsten *S* det er ikke altid ponyen stopper
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2000 19:16
Tjaaahh............

Jeg kan gøre alt dette med min hoppe, men hun er selvfølgelig også kåret som elitehoppe og har været til kåring over et par omgange, så der er selvfølgelig gjort et kæmpe stykke arbejde ud af træningen fra jorden, da hun har været i hænder fra helt lille, så der er både respekt men også tillid til det menneske der håndterer hende.

Jeg kan til enhver tid for eksempel både løbe og gå med hende og standse hende blot ved at jeg stopper op. En god ting at kunne når man nu af og til også godt kan lide at gå ture i skoven med sin hest ved hånden.

Nå, men det var jo slet ikke derfor jeg lige ville futte herind, men synes bare lige at jeg ikke ville undlade at gøre Paladini opmærksom på, at der altså FINDES dressurheste der kan disse ting du beskriver for Charlotte.

Men til Charlotte vil jeg bare sige at jeg har haft et lignende "problem" med min gamle hoppe - dog styrtede hun ikke afsted, men var bare MEGET vågen og energisk, og jeg følte simpelthen ikke jeg kunne ride hende træt. Hun var utrolig sensibel og kunne f.ex. ikke stå bundet i to kæder på staldgangen, for så sprængte hun dem simpelthen, hvilket udsprang af dårlige oplevelser i den salgsstald jeg købte hende fra. Men hun var i starten meget spændt fortil og arbejdede som følge deraf ikke 100% ærligt for mig.

MEN.......med megen tålmodighed vandt jeg hendes tillid og respekt med masser af arbejde fra jorden herunder også lange gåture i terrænnet, men har også med stor succes givet hende en speciel urteblanding fra "Askhim Horse Herbs" i Jylland, som er fremstillet specielt til at dysse "varme" heste lidt ned, så de ikke tænder så hurtigt af.
Jeg kan godt love jer alle at det var noget der virkede, uden at hun derved mistede sin energi og fremadsøgning, men hun kunne bedre koncentrere sig om at arbejde, og den tænding hesten har skal man blot kunne vende til noget positivt og brugbart i sin ridning.
Det tager tid, og selvfølgelig skal hesten også respektere dig som sin "leder", men klart uden brug af vold, men tålmodighed er som bekendt en dyd, og jeg nåede trods alt at komme op og snuse til alt det sjove med min hest - dvs. GP-øvelser - og der er noget tænding en klar fordel.

Jeg tror da bestemt også at det har noget at sige at din hest er kastreret, for en ridehest, ret sent, hvis den tidligere ejer ikke har gjort noget for at pointere hvem der var "lederen" i det forhold.
En hingst skal "holdes nede" på et i hesteøjne underniveau for ikke at blive for dominerende og derved farlig at omgås - den skal altså med andre ord vide hvem der bestemmer, og har det ikke været tilfældet kan det også være noget af forklaringen, men når du nu siger at han er flink at have med at gøre i stalden osv. hænger det alligevel ikke rigtig sammen.

Men du har jo ikke redet ham så forfærdelig længe, og jo bedre træning og kondition hesten kommer i, jo mere vågen vil den være og vil kigge endnu mere, hvis den har tendens til dette, og lige nu er han stadig at betragte som værende på unghestestadiet. Selvom han er 61/2 år gammel er han jo ridemæssigt ikke længere end en 4-års.

Der er ikke andet for, end at fortsætte det gode grundarbejde, evt. kombineret med træning fra jorden, så den får lidt bedre manerer når du går med den, og tro mig, du vil blive glad for den tænding senere hen, selvom det synes ufattelig svært lige nu.
Jeg taler af rigtig mange års erfaring, hvor jeg også ind imellem har syntes at det her bare ikke var for sjovt længere, men det kommer tifold tilbage, når først du får "styr" på din hest.

Rigtig meget held og lykke til jeg begge to! ;o)

Mange hilsener

MetteD
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2000 21:10
Jeg er fuldstændig enig med Mette!

Jeg har også sådan et turbodyr, som sommetider driver mig til vanviddets rand. Så snart jeg træner hende fra jorden med tov og grime så går hun ALT - holder afstand, går frem, standser, bakker, kommer hen til mig, bakker væk fra mig, jeg kan føre hende forfra, bagfra og fra midten, og virker det ikke så kan jeg ikke få det til at virke på 2 minutter. Alt dette gør hun fuldstændig roligt - nærmest dovent.

MEN så lægger jeg køreliner på for at køre hende i lange liner, eller sadel for at ride hende, og så har vi "balladen" - nej, det kan man ikke kalde det, for ballade laver hun ikke, hun er bare tændt, tændt og på vagt. Det hjælper noget, at jeg i en periode har kørt hende for lange liner før ridning, konsekvent hver eneste gang, men det skal man kun give sig i kast med, hvis man ved, hvad man skal gøre. Hun har formentlig dårlige oplevelser ifm. ridning fra hendes fortid, i hvert fald er det så snart der kommer bid og sadel på hende, at hun spænder op og løber for stærkt, og jeg tror ærlig talt ikke på, at det har noget som helst med træning fra jorden at gøre, for jeg kan gøre ALT fra jorden og så snart jeg ikke sidder på hende, er hun den fredeligste og roligste hest. Ligeledes hvis jeg skrider hende for lange tøjler, men det kan jeg altså ikke bruge hele livet på. Så snart jeg tager tøjlerne (og jeg mener ikke hiver i dem, men bare, at jeg samler dem op, og rider øvelser bare i skridt, så spænder hun). Men jeg håber da en dag at kunne kommunikere bedre med hende. Jeg har opdaget, at jeg kan få hende mere ned på jorden ved at tage al havre fra hende, så det har jeg gjort. Men det kan da også være, at urterne fra Askhim virker. Jeg har prøvet en beroligende bl. fra Dodson & Horrell, de virkede ikke, men det er heller ikke de samme urter, de 2 blandinger indeholder.

Arbejde fra jorden er fint nok, men man får altså ikke automatisk en hest, der arbejder i den rigtige form og går øvelserne som man ønsker det samt reagerer på hjælperne som man ønsker det, fordi den kan holde afstand og bakke - man får kun en veluddannet hest ved at uddanne den, det har jo intet med respekt at gøre, at hesten måske faktisk tror, at den skal gøre noget andet end det, man forventer af den - den er måske også spændt og tændt fordi den er forvirret, men det hjælper arbejde fra jorden da ikke på, det hjælper rigtig uddannelse og ridning på......
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2000 21:26
OK DU GØR DET PÅ DIN MÅDE JEG GØR DET PÅ MIN MÅDE, HVIS DU OPNÅR DET DU GERNE HVIL SÅ MÅ DET VÆRE RIGTIGT. JEG OPNÅR DET JEG HVIL SÅ DET MÅ OGSÅ VÆRE RIGTIGT. MEN DET ER NEMT AT SIGE AT MAN GØR DET ENE ELLER DET ANDET MEN IKKE FORKLARER HVAD DET ER MAN GØR........IKK?? MED VENLIG HILSEN ARIEL
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-12-2000 00:36
http://www.askhim.dk/index.htm
Det er adressen på dem der laver og sælger urteblandinger. Der ser ud til at være en blanding for enhver -
Hilsen Dorthe
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-12-2000 11:12
Hej Ariel

Jeg kan kun give dig 100 % ret!!!
Bilbo er simpelthen blevet så god så du tror at det er løgn!! Du bliver altså nødt til at se ham engang!!

Og til jer andre: Bilbo var som sagt i træning hos Ariel og Mary og det er simpelthen utroligt hvad de har opnået med den hest!!! Så har i problemer så giv dem et kald for det er helt sikkert at de kan hjælpe!!

Alm..
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-12-2000 13:58
Blush blush, han er nok kun glad for at have fået en lækkert larve som dig til mor, og ikke ham der med skægget hehehehehehehe pas på ham ok hi hi ariel
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-12-2000 15:19
Hej AG!

Jeg vil da hellere end gerne svare dig *GG*!

De heste jeg har haft (både egne og låne-heste) har som noget af det første fået en grundig intro til at stoppe når jeg stopper, gå når jeg går og bakke når jeg bakker - alle har de i løbet af max. ½ time fattet pointen. Naturligvis går der længere tid før den hænger ved under alle omstændigheder - men det er lykkedes ved dem alle! Efter kort tid har de alle kunnet gøre det både med og uden stemmehjælp.

Grunden til at jeg begyndte med det var ikke fordi jeg havde hørt om "groundwork" men fordi jeg ikke mente at det kunne være rigtigt at hesten bare skulle mosle en ned når den ikke lige gad konsentrere sig mere! At det er den samme metode som "hestehviskere" bruger er først gået op for mig for 3-4 år siden!

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-12-2000 15:27
Hej Charlotte!

Prøv at skifte havren ud med ren valset byg! Der er mange heste som ikke kan tåle havre (iflg. min akupunktør) og som følge deraf "modarbejder" rytteren. Det skulle vist hænge sammen med at når hesten bliver bedt om at arbejde, så arbejder den samtidig på at fordøje - og har den svært ved at fordøje havren (eller et andet foder den ikke kan tåle) så bliver den bl.a. for tændt og stærk!

Den hoppe jeg red skiftede vi foder på efter akupunktørens råd - og der var en tydelig forandring at mærke! Før når man red den og den ikke "gad" mere bakkede den, rykkede i biddet og gik på 2 spor. Efter foderskiftet tog den tingene meget mere afslappet og "gad" mere og mere!

Pøj pøj med det!

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-12-2000 17:33
Du har ret i at de FLESTE heste kan lære den lektie på en ½ time, nu er det spørgsmålet om der er nok RYTTERE som kan forstå fordelen ved at have den type kontrol, eller SAMSPIL??

Næste spørgsmål er så hvis ALLE ved hvad du taler om og jeg taler om HVORFOR gør man det ikke til en daglig ting at give disse komandoer for eks. når man skal TAGE hesten ud , eller ind, hvorfor afprøver man ikke hestens akceptance af LEDERSKABET.????

At bruge STEMMEHJÆLP er kun noget man bruger indtil hesten kan LÆSE ENS TANKER, og når man sætter sig op på den for at BEKRÆFTE at den har forstået eller for at få den til at FORSTÅ DIN KROPSPROG.

Når jeg ser de forskellige ELEVER lave den øvelse jeg beder dem om at gøre ser jeg at de TVIVLER på deres LEDER EGENSKABER og derved TABER de deres kapacitet til at LEDE,

MERRY XMAS ARIEL
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-12-2000 22:05
Hvis du også kunne læse hestenes tanker, ligesom de kan læse dine, så ville du vide, at der er mange flere følelser og forhold i heste, der kan betyde forskellen mellem succes og fiasko. Lederskab er vigtigt, men det er ikke ALT, og ALT kan ikke klares ved en tilbagetrædning! Og jeg ER trænet i og arbejder med at "læse hestenes tanker" - arbejder med telepati/clairvoyance på dyr, så jeg VED det - der kan være så uendeligt mange grunde til problemerne. Uden lederskab fra rytterens side kommer man ingen vegne, men det er bare ikke løsningen på ALLE problemer - der er jo fx. smerter, ubehag, gamle, dårlige oplevelser osv., at hesten bruges til noget den ikke kan lide, at den ikke kan sammen med sin rytter osv. osv osv. der kan betyde problemer, og så skal der andre løsninger til.

Og i øvrigt observerer jeg af og til (uden at udnævne mig selv til ekspert i groundwork, for det er jeg IKKE) at hesten udfører alle disse øvelser perfekt, fordi den er flink, men at den i virkeligheden ikke har den fornødne respekt for rytteren fordi rytteren ikke har den rette udstråling og tro på, at han eller hun ER respektværdig - og så er man lige vidt.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-12-2000 22:43
Hej Tina
kan du læse en hest tanker om sin ejer????
0
0
Svar på denne tråd

Groundwork.
Forfatter: 
Dato:  12-12-2000 23:12

Nej nu kan det altså være nok..!!

Hvor er jeg dog træt af konstant at høre Ariel smide i hovedet på
engelskryttere at når de ikke lige kan gå ud og udføre en eller anden
groundworkøvelse eller westernøvelse med deres dressur-eller springhest,
så må det jo være tegne på at deres hestekundskaber/forståelse er helt
til rotterne....
Hvad i alverden havde du forestillet dig...?

Hører i nogensinde nogle etc. dressurryttere forlange at westernryttere
skal ride et LC2 program eller springe 1.20, hvorefter de konstaterer,
at når i ikke liiige kan det uden forudgående træning, så må det være en falliterklæring for jeres evner med en hest..??

Hvad fa.... foregår der i hovedet på sådanne mennesker...??

SELVFØLGELIG kan man da ikke bare tage en hest ud og gøre sådan med
den uden forudgående træning.... Det er da sgu da heller ikke nogen westernryttere der kan..!!
Respekt eller ingen respekt fra hesten.

Mage til kvaksalverbegrundelse skal man da lede længe efter.

Hesten kan sagtens have masser af respekt for sin ejer og respektere vedkommende som leder uden at have lært denne øvelse.

Helt reelt er der nok mange mennesker, der ikke har behov for at undertrykke
hesten så voldsomt i det fælles hierarki, at man ikke længere kan kalde det
et samarbejde med hesten, men et overhund/underhund forhold.

Jeg vil til hver en tid foretrække at have hesten som min ven, der kommer frivilligt
til mig og nusser mig i håret (etc) når jeg "kigger ind" til den, fremfor en
underdanig hest der tålmodig stiller sig op og venter på den næste arbejdsopgave.

Og der er ingen kapaciteter i verden der kan få mig til at ændre mening om
dette, om de så havde haft hest i tretusinde år.

For mig er min hest min ven, og ikke min underordnede i et arbejdsforhold.

Alt dette hersens lydighedstræning kan efter min mening også tage overhånd.
I mine øjne er det FINT hvis hesten tænker selv ind imellem.

Det ville sgu være rart om folk snart kunne lære at respektere, at vi alle har vores forskellig måder at anskue omgangen med heste på, uden at dem der gør det anderledes nødvendigvis behøver at være galt på den.

Groundwork iflg. western, er IKKE den eneste måde at opnå respekt fra
hesten på.

Scarface
0
0
Svar på denne tråd

RE: Groundwork.
Forfatter: 
Dato:  13-12-2000 07:20
Hej Charlotte (Lazer)

Ja, jeg kan. Læs mere under tråden "heste-psykolog" her på træningsdebatten.
0
0
Svar på denne tråd

RE: Groundwork.
Forfatter: 
Dato:  13-12-2000 08:05
Jeg syntes du skulle gå til Tina MJ og lad hende gennem telepatizere dig og se hvad der er i vejen med dit holdning til mennesker. Merry Xmas Ariel.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2000 10:31
Det går jo netop ud på at få hesten til at opføre sig som en gentleman.

Hvis den opfører sig ordentligt fordi vi er "overheste", så gør den det jo af frygt/respekt. Vi gør jo også hvad chef'en siger - for ikke at blive fyret.

Hvis hesten opfører sig ordentligt selvom den er lederen - så gør den det jo af lyst.

Så har man jo hele grundlaget for at have et perfekt partnerskab - hvor man kan "lege sammen som ligemænd".

Dermed skal heller ikke være sagt, vi mennesker og heste går konstant og ryster i bukserne overfor vores leder. En leder job er jo også "at skabe tryghed i ansættelsen!"

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2000 13:00

Gædelig jul mig hér og glædelig jul mig dér.......
Og så påstår du at det er os danskere der pakker tingene ind....
Du kunne lige så godt skrive "Rend mig"......

Jeg takker ydmygt for endnu et virkelig konstruktivt og ikke spor nedladende
svar fra din side...... (Dette var MEGET IRONISK... i tilfælde af at du ikke fattede pointen, -det er jo set temmelig tit efterhånden.)

Du kører på med udtalelser som "lad os se hvem der svarer på det" etc...
Jeg ville da frygteligt gerne have haft et fornuftigt svar fra dig på mit indlæg.
Men jeg kan også godt se at det ville fordre, at du rent faktiskt skulle kunne
forsvare dine synspunkter med teorier der ikke er gennemhullelige....
(Hvorfor denne store frygt for ikke at være ufejlbarlig..??)

Når vi endelig nærmer os en konstruktiv diskussion går du fuldstændig i baglås.
Hvis nogle skulle formaste sig til at stille spørgsmål ved dine teorier, eller endnu
værre, at kunne pille dem fra hinanden uden større besvær, så er de ikke din tid værd.
Du burde se det som en mulighed for at lære mere. Netop når teorierne skal bearbejdes endnu grundigere end man hidtil har fundet nødvendigt, er muligheden
for at lære nyt, tilstede.
Man fornemmer temmelig tit at du ikke har interesse i disse diskussioner.
Jeg konkluderer mit udfra dette, og overlader til andre at konkludere hvad de vil.

Synd, at du ikke har lyst til at lære mig mere.

MVH
Scarface

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2000 13:11
Man kan nu sagtens være leder og stadig være venner med sin hest. Det skaber også mere tryghed når man er alene med hesten og i særdeleshed på tur når man møder mange farlige ting. Hesten kan slappe af. De er nu engang ikke mennesker.

At der så er forskellige metoder til at opnå denne posotion, det er noget helt andet... som jeg ikke skal gøre mig klog på, for jeg arbejder kun efter Monty Roberts' metoder, og kender ikke så meget andet.

Ellers er jeg enig med Scarface... groundwork er ingen mirakelkur og det kræver træning at få en rigtig god hest. Der er ingen gylden opskrift, for heste er forskellige.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2000 18:00
Undskyld men du er en strid dame ved du nok, så "Rend mig" er ikke det sprog jeg ville forvente af een som skulle være god i det danske sprog. Ok you want an answer on your message you will get it and you will get my reasons may they be correct or incorrect its not the issue, I only speak of what works for me and not for everybody else.

Jeg takker ydmygt for endnu et virkelig konstruktivt og ikke spor nedladende
svar fra din side...... (Dette var MEGET IRONISK... i tilfælde af at du ikke fattede pointen, -det er jo set temmelig tit efterhånden.)

Thank you for your very plain message, but you will be prepared to take it now. allright.

Du kører på med udtalelser som "lad os se hvem der svarer på det" etc...

Well for one that understands IRONI you dont seem to be able to understand it at all......... Where do you come from???? I thought you were a Dane????

Jeg ville da frygteligt gerne have haft et fornuftigt svar fra dig på mit indlæg.
Men jeg kan også godt se at det ville fordre, at du rent faktiskt skulle kunne
forsvare dine synspunkter med teorier der ikke er gennemhullelige....
(Hvorfor denne store frygt for ikke at være ufejlbarlig..??)

You know with relation to your question as to why we westerners, ask you to do some excercises, Im sorry to say if you had any brains, anywhere you would realize that my suggestion to the lady that had a problem did not have anything to do with western, Please raise yourself from brains and plug them in somewhere were they are usable.......Since you are such an educated person let me tell you that many western disciplines require jumping, such as HUNTER HACK, HUNTER UNDER SADDLE, OPEN JUMPING, ETC and the heigth of the jumps are 122 cm or 4 feet. Should you ever get of your brains and go to Vilhelmsborg and see a western competition you would see that it is also a part of our program.

frygt for ikke at være ufejlbarlig..??)

Just for your information I am a continous correction of my former mistakes, something you, I think you have forgotten because life; is an ongoing learning and modification or verification of former viewpoints, but you have probably already reached almightiness and cannot improve on yourself.

Når vi endelig nærmer os en konstruktiv diskussion går du fuldstændig i baglås.
Hvis nogle skulle formaste sig til at stille spørgsmål ved dine teorier, eller endnu
værre, at kunne pille dem fra hinanden uden større besvær, så er de ikke din tid værd.

You are rather dens lady, I have repeated many a time and I will repeat it to you now,
IF IT WORKS FOR YOU...... THEN YOU ARE RIGHT,
I have said this many times and I cannot discuss with you if it works for you then it is fine, it is great, you are achieving what you want, BUT ARE YOU TELLING US ALL now that because yours works for you there are no other ways of doing it??????? Without any sarcastic thought this is what I must understand it as the implementation to this intercourse we are having. .

Du burde se det som en mulighed for at lære mere. Netop når teorierne skal bearbejdes endnu grundigere end man hidtil har fundet nødvendigt, er muligheden

Well I am going to say it again IF IT WORKS FOR YOU THEN YOU ARE RIGHT..... and all I am doing is telling someone else what works for me, or my assesment as to how I would solve the problem, this does not meant that IT IS THE SOLUTION, but it is my suggestion over the net without knowing the rider or the horse, but I am sure that you and your friend Tina MJ can thru telepathy get the job done much better.

Yes I agree with you but you see to learn something that means to be able to understand what the other person is saying or what the person is trying to convey, and this seems to be something that you do not in any manner are capable of, your frustrated defense is to attack and therewith assimilate intelligence, which is rather feeble.

Jeg konkluderer mit udfra dette, og overlader til andre at konkludere hvad de vil.

Im sorry that you are in a minority but the nicest thing about a democracy is to listen to the minority.

Synd, at du ikke har lyst til at lære mig mere..........

Scarface how can I ???????you have already made up your mind, everybody besides yourself can see that, and you have been told by others, the same thing, I CAN NOT teach you anything; I can only tell you what I do, it is up to you wether you can use or not use any of it, and from what you are saying in your criticism you cant learn anything, thus I must assume that you are still sitting on your brains,

RM Ariel
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2000 21:43
I APOLOGIZE FOR LOWERING MYSELF TO YOUR LEVEL BUT YOU GOT ME MAD ARIEL
0
0
Svar på denne tråd

RE: SORRY
Forfatter: 
Dato:  13-12-2000 21:43
I APOLOGIZE FOR LOWERING MYSELF TO YOUR LEVEL BUT YOU GOT ME MAD ARIEL
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-12-2000 07:36
Nu igen Paladini

Endnu engang inddrager du mig uprovokeret i en diskussion. Jeg er selvfølgelig ked af, at jeg ikke svarer dig på engelsk, jeg kunne godt, men lavede jeg en fejl, ville det give dig en lejlighed til at håne mig, som jeg ikke vil give dig.

Det har virkelig ramt dig det med telepatien, hva? Ellers ville du vel ikke nævne det i hvert eneste indlæg, hvor du nævner mit navn?

Telepati er et udmærket redskab, som du, unikum, selvfølgelig ikke har brug for - og bemærk lige: Jeg har ALDRIG ALDRIG nogensinde hævdet, at det kunne ERSTATTE groundwork, det kan det ikke, det kan heller ikke erstatte ridning, træning, dyrlægebesøg eller opdragelse - det kan bare fortælle MERE om, hvorfor man har det og det problem. Groundwork er godt nok, men jeg gentager: DET ER IKKE LØSNINGEN PÅ ALT - OG DET ER TELEPATI HELLER IKKE. Alle de redskaber vi har kan bruges, og bør bruges, i omgangen med dyrene - ingen ville jo drømme om at ringe efter smeden hver gang noget ikke fungerer - og ligeledes nytter det ikke at gribe til telepati eller groundwork, eller vild galop ud over marken eller at ringe til dyrlægen ved alle problemer - nej, man vælger efter problemets art - og synd for dig, at du KUN ser groundwork - jeg har set fordelene ved dette arbejde - og modsiger dig ikke, når du skriver om det, men det forstår du åbenbart ikke. Jeg gentager gerne tilbuddet om at holde mig væk herfra, hvis mine indlæg er uønskede - er dét hvad du vil have?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-12-2000 09:04
Endnu engang inddrager du mig uprovokeret i en diskussion. Jeg er selvfølgelig ked af, at jeg ikke svarer dig på engelsk, jeg kunne godt, men lavede jeg en fejl, ville det give dig en lejlighed til at håne mig, som jeg ikke vil give dig.

Well you seem to make all types of inuendoes regarding my danish so therefor I permit myself to answer you in english. I do not posses enough knowledge of the danish language to know if it is sarkastic or it is serious so I would not start getting on your case regarding the english language.

Det har virkelig ramt dig det med telepatien, hva? Ellers ville du vel ikke nævne det i hvert eneste indlæg, hvor du nævner mit navn?

Im sorry if I have hit you a bit hard with mental telepathy, I am a believer of it between humans, and because I am serious about it, I do not see the rationality in bringing horses, dogs, or cats into it, as some of my country men have done. When I speak of horses reading your mind it is said in a manner that illustrates the extremely small signals that have to be given for the horse to react to your wishes. If a horse could read your mind as some of us profess then you could send it out and do whatever you wanted to without sitting on it and this has not been the case to this date OK??. And I am not speaking of go out and eat or come here, but rather go LA or whatever, reining or trail.

Telepati er et udmærket redskab, som du, unikum, selvfølgelig ikke har brug for - og bemærk lige: Jeg har ALDRIG ALDRIG nogensinde hævdet, at det kunne ERSTATTE groundwork, det kan det ikke, det kan heller ikke erstatte ridning, træning, dyrlægebesøg eller opdragelse - det kan bare fortælle MERE om, hvorfor man har det og det problem.

This is what you claim, and if you can prove it then that is great, but I have never seen anyone that is capable of proving it to me, and thus I remain in doubt, as I have seen manyso called specialist in telepathy, that misuses these so called gullible people that are willing to believe in anything but hard work ( by this I do not mean brutal) but rather prefer to load the reason to someone else that supposedly can tell them something that they either already know or they should know.

When I was a young man I worked for a doctor as an aid, and he asked me if i knew what to do if a mother came in with a constipated baby?? I said yes and told him what the medical idea was and he told me I was wrong............. HE SAID IN A CASE OF A COSNTIPATED BABY YOU HAVE TO CURE THE MOTHER, BY MAKING HER BELIEVE YOU HAVE DONE SOMETHING AND TELL THE MOTHER TO GO HOME AND GIVE THE CHILD AN ENEMA. THE ENEMA WOULD BRING DOWN THE CHILDS TEMPERATURE AND THE CHILD WOULD SLEEP ALL NIGHT AND THE MOTHER WOULD THINK THAT THE DOCTOR WAS GREAT.

I have never forgotten that lesson and many times I see parallels in what some people do when they claim to have POWERS they cure the horse OWNER but not the actual patient.

. Groundwork er godt nok, men jeg gentager: DET ER IKKE LØSNINGEN PÅ ALT - OG DET ER TELEPATI HELLER IKKE.

I agree and I have said it many times IF IT WORKS FOR YOU THEN IT IS THE RIGHT THING YOU ARE DOING.

And I agree with the rest of your statement, now lets go back for a minute ok?

It starts off with a lady in distress about a horse that supposedly does not respect her............... I suggest an excercise that I use, and that shows the person two things 1) is the horse willing to learn or accept her as a leader?? 2) how is her body language, 3) what problems does she run into when she does it.

We are on the net, and it is difficult not knowing the person or the horse, or the persons capabilities, and help her honestly. So then comes my suggestion, and a fun statement regarding "the others" and immediately the aggresive lady Scarface that is having a very tought time with herself attacks me for all types of perfectionistic attitudes, which is not what I claim only what >I do is tell what I do, and how I do, not that this is the only thing in life or the only remedy, I can only give my suggestion, and I do. Many of you have experiences but do not pass them on, and so I do not see you (meaning all the others) helping in giving her a solution.

as far as you staying or leaving the net IT IS A FREE COUNTRY AND AS LONG AS WE TAKE RESPONSIBILITY FOR OUR STATEMENTS AND ACTIONS THEN ANYONE SHOULD BE WHAT THEY WANT TO BE. SO STAY OR LEAVE THE CHOICE IS YOURS.

Take care Ariel
0
0
Svar på denne tråd

HMHMMMM!!!
Forfatter: 
Dato:  14-12-2000 10:37
Kære AG, Scarface og TinaMJ!

Skulle vi nu ikke tage og finde kammertonen frem igen???

Til AG:
Jo jeg synes også at du til tider lyder MEGET nedladende i dine indlæg, og din holdning til at vi alm. dødelige (læs: engelsryttere!), som ikke til fulde har "set lyset" mht. groundwork som løsning på ALLE problemer tager jeg til fulde afstand fra!!! Jeg bruger det selv - men mere for at tjekke hvor opmærksom hesten er på mine signaler og som underholdning for både mig og hest - IKKE som et middel til at få hesten gjort underdanig på!

At du har den holdning og holder fast i den - tjaaa, skidt eller kanel? Det vil jeg ikke komme ind på!

Noget andet er - gider du ikke godt holde dig til DANSK - det er ret anstrengende at skulle oversætte hele tiden!

Til Scarface:
Hmm, i bund og grund er jeg ret enig med dig - men pas nu på ikke at hetze AG for ALT hvad han skriver - der er trods alt også guldkorn i!

Til TinaMJ:
Jeg forstår til fulde din harme over at blive trukket ind i diskusionen - men alligevel, vær nu sød ikke?!

Trine (som nu sikkert får på puklen, hvilket jo sker når man stikker næsen frem herinde *GG*!)

0
0
Svar på denne tråd

RE: Suk....
Forfatter: 
Dato:  14-12-2000 10:40
Hvor er det dog trist at jeg kom til at slå "send svar til ovenstående adresse" til på det her indlæg. Det har godt nok kostet nogle tryk på "delete"*G*.Charlotte, jeg er ked af at dit spørgsmål har udviklet en større mudderkastning. Selvom jeg ikke altid selv "taler pænt til folk" (jeg kan skam også blive smaskfornærmet)... så er det her vist gået lidt over gevind. Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor i gider at hidse jer sådan op i det her tilfælde. For enhver ved jo hvad der fungerer bedst for ham/hende... så er det op til spørgeren at prøve sig frem og sorterer i svarene.

Det her var ikke ment som et "personangreb"... men mere som en kritik af udviklingen på det her indlæg. (måske kan i blive enige om at jeg er en idiot.. men så ville i da være enige om noget*LOL*)

med hyggelige hilsner

jeff
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-12-2000 10:51
Kære Trine

Du får ikke på pukkelen fra mig, for at skrive dit indlæg, for du har ret, dette er latterligt. Men jeg læste lige mine egne indlæg i denne tråd, og ærlig talt, så kan jeg ikke se, at jeg er grov i dem. Jeg skriver min mening, som tilfældigvis ikke er den samme som Paladinis - hvis det er deri forbrydelsen består, så kan jeg selvfølgelig lade være med at modsige stakkels Paladini, som vi alle ganske uberettiget er efter - han har "kun" skrevet om mig, at han ikke vil være hest i min stald, at jeg er en idiot og at jeg snyder folk - på trods af disse grovheder har jeg ikke grebet til tilsvarende - kun forsvaret mig, hvor grovhederne er fremkommet. Synes du stadig, at det er MIG der skal opføre mig pænt - det har jeg gjort hele tiden.

Dette her er et debatforum, og så må man modsige, jeg er faret i flint på Paladini andre steder, men i betragtning af min betydelige harme over hans beskidte opførsel, så skriver jeg godt nok pænt - og jeg holder ikke op med at skrive min mening før jeg evt forlader dette forum - det er nemlig ikke mig, der provokerer her - jeg reagerer kun på andres provokationer.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-12-2000 10:56
Nogle af de råd I har givet omkring en lidt tændt hest skulle I vist tage og afprøve på jer selv !!!

Jeg må indrømme at efter de seneste totalt afsporede debatter vil jeg lave en liste over hvilke personligheder hvis indlæg jeg simpelthen ikke vil nedværdige mig til at svare på
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-12-2000 11:53
Hej TinaMJ!

Nej nej - misforstå mig nu ikke, (ok, dårligt dansk fra min side) men det jeg mente var bare at du selvfølgelig ikke skulle forsvinde herfra pga. div. "uoverensstemmelser".

Trine
0
0
Svar på denne tråd

RE:Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  14-12-2000 12:22
Jeg går ud fra at min grund til at blive gal på dig var fordi jeg stadig havde Carface's pæne og udtryksfulde skrivelse i hjernen og den kogte. Og jeg ikke var i stand til at se forskellen, jeg har lige gennemlæst dit skrivelse og kan ikke se nogen grund til at jeg skulle have talt til dig på sådan et nedladende måde, UNEDSKYLD, men mine meninger relevante til sysnpunkter angående telepathy derefter er stadig de samme. MVH Ariel
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-12-2000 14:09
Tak for undskyldningen.

Jeg bebrejder dig ikke, at du ikke tror på telepatien, det har jeg heller ikke altid gjort, men jeg blev overbevist. Det her er jo et debatforum, altså debatterer man, men skulle vi nu ikke lige prøve at være lidt mere saglige i fremtiden, også selvom vi er uenige?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-12-2000 14:45
ok mvh ariel
0
0
Svar på denne tråd

Ariel.
Forfatter: 
Dato:  14-12-2000 15:23

>>>Undskyld men du er en strid dame ved du nok, så "Rend mig" er ikke det sprog jeg ville forvente af een som skulle være god i det danske sprog. <<<

Du behøves skam ikke undskylde. Jeg er strid når jeg fornemmer at det er påkrævet, og det er med fuldt overlæg. ( i øvrigt foretrækker jeg altså at undskyldninger er oprigtige, ellers er der jo reelt ikke nogen grund til at strø sådan omkring sig, med dem)

Nu har du jo selv skrevet mere en én gang at du ikke kan hamle op med mit danske (forståeligt nok, da du jo ikke er indfødt.).
Nu har du pludselig ændret mening.. -kan du blive enig med dig selv..??

Nu er det sådan at jeg sagtens kunne finde rundt regnet et par hundrede superlativer, der var meget værre end det jeg skrev (Som i øvrigt var en fortolkning af dine ord, Ariel..) -men jeg har ingen intentioner om at synke så lavt.
Jeg er oprigtigt ked af hvis det skuffer dig.
Jeg havde nemlig forventet af dig, at også du var interesseret i at holde denne diskussion på et lidt højere niveau.
(Man bliver jo klogere...)
(I øvrigt: FORDI jeg er en strid dame forventer du IKKE at jeg bruger sådanne ord...??? Jeg prøver at fange logikkern hér, men....???)

>>>Well for one that understands IRONI you dont seem to be able to understand it at all......... Where do you come from???? I thought you were a Dane???? <<<

>>>og nu spørger jeg alle dem der læser dette hvormange af jer kan gøre det????????
tror du vi får et svar???? <<<

Dette har vist ikke meget med ironi at gøre.
Ironi betyder at sige det modsatte af hvad man mener, med en klar og tydelig kropslig gestus der angiver at man IKKE mener hvad man siger. Måske er du ikke klar over dette.
Det kunne måske også være årsagen til at der er så mange herinde der ikke forstår din "ironi".... Kropssproget mangler.
Meeen det har du jo fået af vide før, uden at det holder dig tilbage.

>>>Still dig foran hesten (FIRKANTET HVIS MAN KAN SIGE DET PÅ DEN MÅDE) og bed den at bakke (JEG BRUGER "BAK")............ bak den tre skridt, ros den og ikke merer for den dag. Dette skal gentages indtil hesten kan læse dine tanker og du ikke behøver at sige noget. Så HAR DU EN HEST DER LYSTRER........

I Lellinge var der ikke EEN eneste der kunne gøre den simpel opgave........??????

Og det er dem der kritiserer mig?????? but that is OK....... Jante loven you know hehehehe <<<

Hvor er ironien i det udsagn..???
(Chancen for at jeg simpelthen ikke fatter det er til stede, indrømmet.... men jeg har mine alvorlige tvivl.)
Men jantelov... get a grip!!!
Så har du vist heller ikke helt forstået hvad janteloven går ud på.
(For at kunne blande janteloven ind i det, havde det jo krævet at du bare lige kunne vade ind og gøre det de andre ikke kunne. Jeg så IKKE dig udføre den øvelse (uden træning) som du skælder de andre ud, for ikke at kunne (uden træning)........ )

>>>EN GOD RESULTAT KOMMER IKKE UDEN ARBEJDE.......... <<<

Citat Ariel.... Hvordan passer det egentlig ind med dit tidligere udsagn, synes du selv..??

(Kan man kalde det at "skyde sig selv i foden..??)

>>>You know with relation to your question as to why we westerners, ask you to do some excercises, Im sorry to say if you had any brains....<<<

Jeg er næsten ked af endnu en gang at måtte pille dit udsagn fra hinanden. Spørgsmålet gik ikke på hvorfor "i westernryttere" ville have os til at gøre......
Det gik på hvorfor DU ville have os til at gøre.....
Prøv at læse teksten før du farer i flindt..... Her er den liige én gang til så også du kan forstå den....

>>>at høre Ariel smide i hovedet på
engelskryttere at når de ikke lige kan gå ud og udføre en eller anden
groundworkøvelse eller westernøvelse <<<
Citat Mig Selv... (sagde hunden...)

>>>Im sorry to say if you had any brains, anywhere you would realize that my suggestion to the lady that had a problem did not have anything to do with western, Please raise yourself from brains and plug them in somewhere were they are usable.......<<<

Jeg kan jo kun håbe at du letter dig fra din unavngivne og gør som du selv foreslår.
Det er vist tiltrængt.... SØDE Ariel......

>>>Since you are such an educated person let me tell you that many western disciplines require jumping, such as HUNTER HACK, HUNTER UNDER SADDLE, OPEN JUMPING, ETC and the heigth of the jumps are 122 cm or 4 feet. Should you ever get of your brains and go to Vilhelmsborg and see a western competition you would see that it is also a part of our program. <<<

Tjah,... Nu har jeg da vist aldrig forsøgt at gøre mig klog på western..
Hvis du kan finde beviser på andet så ser jeg dem gerne.
Jeg er da begejstret for, at det ser ud til at du selv har styr på hvilke discipliner der er inden for din egen gren.

Spørgsmålet gik i øvrigt på, at få UTRÆNEDE westernryttere til at lave DRESSUR
ELLER springøvelser, som de ikke forudgående havde haft mulighed for at træne på og så se hvor succesfulde de var med det.

Endnu en gang:........... Prøv at læse teksten...
( I stedet for at lave den om til noget der ikke rigtig har hold i virkeligheden.)

>>>Just for your information I am a continous correction of my former mistakes, something you, I think you have forgotten because life; is an ongoing learning and modification or verification of former viewpoints, but you have probably already reached almightiness and cannot improve on yourself. <<<

Ariel, har du nogen sinde hørt om Projektion.... Det er et begreb inden for psykologien der beskriver hvordan man projicerer sine egne fejl over på andre....

Du har endnu en gang formået med slående præcision, at beskrive lige nøjagtigt
den fejl som du i mine øjne besidder (nemlig den manglende evne/vilje til at lære mere/nyt.. I særdeleshed fra skribenterne på HN...) ved at "læsse den af" på mig.
Det fascinerer mig virkelig, at du ikke kan se det.

>>>You are rather dens lady, I have repeated many a time and I will repeat it to you now,
IF IT WORKS FOR YOU...... THEN YOU ARE RIGHT, <<<

Ja, du kan kan citere denne lærdom til du segner.
Når du begynder at efterleve den herinde på nettet, ved ikke at rette på folk, for hvem det rent faktiskt fungerer,
-SÅ kan det være at jeg begynder at tro på, at du også mener det.
Og ikke før.

>>> this does not meant that IT IS THE SOLUTION, <<<

Nå da,.... Det ser eller grangiveligt sådan ud ind imellem... Lad mig finde et eksempel..... så sent som fra denne selvsamme tråd....

Citat Ariel....
>>>Jeg kan ikke forstå jer i har fået svaret, og så begynder i at tale
om urter osv, <<<

Bemærk vendingen "i har fået SVARET"....
Det antyder jo ikke ligefrem at du mener at der er flere af slagsen.

I øvrigt siger du det jo også så direkte som det næsten er muligt .. "Jeg kan ikke forstå at i ikke gør som jeg siger.... Det er jo det rigtige."

>>>BUT ARE YOU TELLING US ALL now that because yours works for you there are no other ways of doing it??????? Without any sarcastic thought this is what I must understand it as the implementation to this intercourse we are having. . <<<

Prøv lige at se på dén smøre i relation til ovenstående.

Jeg skærer det lige ud i pap:
-Nej jeg mener ikke at jeg har det endegyldige svar.
Jeg mener dog at være kommet så langt i min viden at jeg så småt kan begynde at sortere skidt fra kanel, og det er det jeg gør hér.
Hvis nogle af dine eksempler ryger med i købet - So be it..!!

>>>Yes I agree with you but you see to learn something that means to be able to understand what the other person is saying or what the person is trying to convey, and this seems to be something that you do not in any manner are capable of, your frustrated defense is to attack and therewith assimilate intelligence, which is rather feeble. <<<

Jeg er frustreret det har du ret i. Men jeg forsvarer mig ikke.
Hvad skulle jeg forsvare mig for...???

Du skriver din mening i dine indlæg, og når jeg mener at dine forslag eller øvelser er "helt hen i hegnet" så kommenterer jeg dem.
Frustreret, fordi de ind imellem er så håbløst langt ude i skoven, at det da må være klart for enhver. (Hvilket dine selvmodsigelser da også er et klart bevis for)

Jeg indrømmer blankt at mine svar ind imellem er ret kradse. Det hænger måske sammen med at jeg hidtil har fået retursvar der mere end antyder, at jeg er for dum til at kommentere din viden.

>>>your frustrated defense is to attack and therewith assimilate intelligence, which is rather feeble. <<<

Case closed...!!

Endelig har du også fået taget mod nok til dig til at skrive hvad du virkelig mener, direkte, i stedet for blot at skrive det mellem linierne.
Det er jo helt rart at kunne bevise for de mennesker der har valgt at tro positivt om dine antydninger, at jeg ikke er helt galt på den. Tak for det.. ;0)

(Hvem er egentlig mest uintelligent..??)

>>>Im sorry that you are in a minority but the nicest thing about a democracy is to listen to the minority. <<<

Der er du vist ude at svømme. Der er mange herinde der er for fredselskende til, at begive sig ud i en diskussion med dig.
Det er ikke ensbetydende med at jeg er en minoritet. Det ville selvfølgelig være rart for dig at kunne tro på det.
Og lad nu de undskyldninger ligge. Du mener jo ikke en døjt med dem alligevel.

>>>Synd, at du ikke har lyst til at lære mig mere..........
Scarface how can I ???????<<<

Ja, jeg kan snart heller ikke få øje på det mere... Så det er du ikke ene om.

>>> and from what you are saying in your criticism you cant learn anything, thus I must assume that you are still sitting on your brains, <<<

Ja, jeg ved det. Det er hårdt at modtage kritik.
Og det nemmeste er jo så bare at gå i forsvarsposition som du gør, ( var der nogen der sagde projektion....Naahh.. Det er jo mig der forsvarer mig... Ik' ??? ) og antage at sådanne folk må være idioter eller have sat sig på deres hjerne.
Lære.. dét kan man i hvert tilfælde ikke hvis man tillader sig, at være kritisk over for læremesteren.

Jo Ariel, du kunne sikkert lære mig en del. Men jeg sorterer i din lærdom og kommenterer, når jeg mener at du er galt på den, og det har du helt åbentlyst svært ved at håndtere.

Jeg er ikke i tvivl om at du kan noget med heste.
Men når du kommer med sådanne let hånlige udtalelser, som at der ikke er nogen i Lellinge der kunne gøre den øvelse du bad dem om,
( Og de TILLADER sig at kritisere DIG ... ppppffftt...) -når de ikke har haft mulighed for at træne den før, så synes jeg at du er på afveje.
Det er sgu nemt nok at føle sig klog på elevernes bekostning, når de ikke har lært lektien endnu.
(Some Teacher...!!)

I øvrigt tror jeg at du har et helt forkert billede at min mening om westernryttere/udøvere.
Jeg har en sund respekt for sportsgrenen, uden at jeg kan få øje på hvorfor det skulle være hverken fedt eller specielt gavnligt for f.eks en dressurrytter at træne western.
Og bemærk venligst at der heri slet ikke var nævnt noget om "Groundwork" eller horsemansship i øvrigt.

>>>but I am sure that you and your friend Tina MJ can thru telepathy get the job done much better. <<<

Tjah,... Jeg har da mødt Tina en enkelt gang, men at kalde hende for min ven....
Det er måske at foregribe begivenhederne lidt.
Selv om jeg da ikke kan se at der skulle være noget i vejen for det.

Mht. niveau...

>>>I APOLOGIZE FOR LOWERING MYSELF TO YOUR LEVEL BUT YOU GOT ME MAD ARIEL<<<

Ja, så har vi undskyldningen igen..... Og som sædvanlig ligger der ikke så meget som ét gram oprigtighed i den. Kun sarkasme.

Ariel du befinder dig slet ikke i nærheden af mit niveau, med dit indlæg.

Du skraber simpelthen bunden.

MVH
Carface

( En "tilfældig" stavefejl... Det må være fordi jeg er halvt færing og ikke kan stave dansk...)

0
0
Svar på denne tråd

RE: Carface
Forfatter: 
Dato:  14-12-2000 17:13
AMEN
0
0
Svar på denne tråd

RE: Ariel.
Forfatter: 
Dato:  15-12-2000 10:16
Hej Scarface!

Istedet for den (igen!) sarkastiske tone som AG´s AMEN kom i - vil jeg bare sige SÅDAN!!!

Jeg må sige at du er VILDT god til at fange AG´s nedladenheder - jeg indrømmer blankt at jeg giver totalt op når jeg bliver præsenteret for ½ side på engelsk!

Jeg følte mig også ret angrebet da han skrev

"og nu spørger jeg alle dem der læser dette hvormange af jer kan gøre det???????? tror du vi får et svar????"

Hvorfor er det lige at du (AG) tror, at du er den eneste der kan lave andet end at sidde på en hest? Vi andre dødelige (igen læs: engelskryttere!) kan jo efter din mening hverken finde ud af at ride, trække, opdrage, købe elller noget som helst andet hesterelateret?! Burde vi ikke have med heste at gøre efter din mening så skriv da det istedet for!!!

Trine
0
0
Svar på denne tråd

RE: Trine
Forfatter: 
Dato:  15-12-2000 11:23
AMEN!! Og det er altså hverken nedladende eller ironisk ment, det kunne lige så godt have været mine egne ord.

Jeg beundrer Scarface at hun har tålmodighed til IGEN og IGEN og IGEN at skære sine meninger ud i pap og argumentere for dem mod/med Ariel. Jeg har opgivet for længst og trækker bare resigneret på skulderen og tænker "Ham om det". Jeg gider som regel ikke besvære mig med at fare i tastaturet.

Jeg har jo haft den fornøjelse og møde meget dygtige og engagerede Western-ryttere/trænere, som jeg har kunnet lære en masse af, og sjovt nok er der ikke nogen af dem, som har betegnet mig som håbløs, ignorant, uvidende og det der er værre, snarere tværtimod - så mon ikke der også er håb for mig (og andre "engelskryttere"), til trods for at andre måtte have en mindre flaterende holdning dertil.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-12-2000 15:05
Hæ, hæ - sådan opfattede jeg bestemt heller ikke dit AMEN *GG*!

Du har helt ret mht. til (S)Cardaces udholdenhed - bemærkelsesværdig!!!

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-12-2000 15:07
SORRY Scar - jeg ikke stave så fint lige før gå hjem tid!!!

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-12-2000 12:11
Hey...
Okey, det er rimeligt nok.... Selvfølgelig skal engelskheste ha' tid til at fatte pointen... Men det ta'r ikke så lang tid....
Og noget andet: Jo, de fleste velredne westernheste vil kunne gå et LC2... De går måske ikke til biddet på samme måde, som en engelskrytter plejer at be' sin hest om, da de ofte rides for løs tøjle, men panden er lodret. De har dog sjældent rejsning til høj, klassisk dressur... Men at bakke er osse bare en grundlæggende øvelse, der ka' sammenlignes med dressurens LC2... De der 1.20 er da HELT hen i vejret... At springe 1.20 er IKKE en grundlæggende ting - ikke for de sprinheste JEG kender.... But I may be wrong...

99E - hvis hest, hrm, som regel bakker..... (Jaja, Paladini, du ramte...)
0
0
Svar på denne tråd

RE: Trine - øhhhhh
Forfatter: 
Dato:  18-12-2000 12:33
Øhhhh, hvis det er mig du skriver til er der altså noget der er gået galt, for de emner der har jeg IKKE skrevet noget om!

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2000 12:49
Prøv med at lukke din hest på fold/løs i ridehuset før du rider. Prøv også at longere ham, det skulle tage noget af krudtet. Hvis det ikke hjælper så prøv med berider nogen måneder ellers er jeg bange for at han ikke er den rette hest for dig og at han har for mange kræfter til en pige, (det er der desværre nogen heste der er)
og så må du nok sælge ham.

Men jeg håber nu ikke det blir' så galt held og lykke og rigtig mange vrinsk, Filur
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2000 14:24
Du er galt på den filur - en hest har altid for mange kræfter til en hvilken som helst person, hvis den lærer og vænner sig til at bruge sine kræfter imod rytteren. Selv en shetlænder har flere kræfter end en menneske, og en hest, der vejer 8-10 gange så meget som rytteren har helt garanteret for mange kræfter hvis den vælger at bruge dem imod mennesker.

Hvis en hest bruger sine kræfter imod rytteren, så er det fordi en eller anden uforstandig rytter har lært den, at den er nødt til at bruge sine kræfter for at forsvare sig mod en hårdhændet rytter.

Bare at sige, at sådan er der nogle heste der er, er at acceptere, at man fejlrider heste, så de bruger deres kræfter mod rytteren. I de fleste tilfælde kan sådanne heste rettes op igen, hvis man etablerer tillid til rytteren, således at hesten har lyst til og føler behag ved at gøre, som rytteren ønsker.

Om enhver hest så passer til enhver rytter er en anden snak, nogle passer ikke sammen, men at sælge hesten til en rytter med flere kræfter, det skader garanteret kun hesten, den kan ikke holde til at gå imod rytteren, men får permanente skader (det gør rytteren også, men rytteren kan selv sige stop) og den bliver også ødelagt psykisk.

Har man ikke selv mod på sådan en hest, så kan man sælge den til en, der har lyst og TÅLMODIGHED til den, ikke kræfter til den. Der findes div. metoder, der kan lære sådanne heste at slappe af, og som ikke går ud på at prøve kræfter, for enhver rytter vil altid tabe DEN kamp med enhver hest. Og så skal man også sikre sig, at der ikke er et eller andet fysisk i vejen med en sådan hest, der får den til at prøve at rende fra smerter.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-01-2001 16:15
Hejsa

tak for jeres svar!

Efter undersøgelser af hesten af en dyrlæge, kom vi frem til at hesten ikke fejlede noget...Jo det foder den fik indeholdt for meget energi...Havren gik i hovedet på den!!!

Nu har jeg været på ferie i 10 dage, og da jeg tog på ferie havde den været på ny fodersammensætning i en uge og var allerede mere rolig! Og hende som har redet ham i de her 10 dage har sagt at han har været rolig....så han havde simpelthen bare for meget energi!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-01-2001 10:08

rart at høre at problemet kunne løses forholdsvis nemt...*S*

MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider