|
|
| Hest I form til springstævne !? |
| Forfatter:  |
Amanda |
| Dato:  |
17-07-2002 19:09 |
|
HeY!!!!
Hvordan får man bedst en pony i form til et spring stævne??
Jeg skal starte LC, LB det er første gang jeg starter LB så er der en god måde at "forberede" hesten på??
Kærlig Hilsen Amanda 
Som har en pony eller 2 ! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hest I form til springstævne !? |
|
|
Hej Amanda.......
Hvis du bare taler om at få din pony i god kondition skal du galop/enterval træne den.
Den behøves jo ikke at være i vildt god form for at springe en LB til et stævne.
Det gør du f.eks sådan her:
10 min. skridt
20 min. trav
1 min. galop i tempo 350-400 m/min
3 min. trav
1 min. galop samme tempo
3 min. trav
1 min. galop igen samme tempo
15 min trav
Skridt godt af.
K.H Natasja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Og det er ikke noget, man bare lige gør en uge før stævnet.
God form til LB-niveau starter man med at bygge op nok mindst 2 måneder før stævnestart, hvis man ellers er fair overfor sin hest/pony.
Held og lykke med stævnet.
Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Nu er det jo ikke en helvedes form en pony skal være i for at starte LC og LB
Rid nogle gode ture, lad ponyen strække lidt ud, og lad være med at tage ned i skridt altid efter en galop - det giver god kondi at holde den lidt i trav - lad den gå på en motionsfold (uden så meget græs) med gode legekammerater... Lise Rohden zatogi@hotmail.com
En hest på nettet er bedre end én på taget - medmindre det er en Knabstrupper, så må den bo i mit badekar!  | En rideskole med sammenhold og de dejligste heste - www.amagerrideskole.dk |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| natascha- Amanda |
|
|
på ha.. det progam du beskriver kræver da godt nok kondi i forvejen....
20 min trav uden skridpauser.... for så at lave galop interval og så trave igen 15 min.....
Selv min springhest i superkondi (LA_MB niveau) ville gå død....... og den har rigeligt med luft til feks lange derbybaner.
Så jeg vil fraråde folk at bruge den metode med mindre hesten i forvejen er i superkondi, ellers kan det give bagslag i form af benskader/overanstrengeler og det vel ikke meningen.
Hvem har dog givet dig det program ?
Der skal jo trænes en del op til det niveau så der må være mere i programmet.
Amanda:
Jeg vil sige at hvis du kan springe LB til træning udne problemer så kan du også til stævnet. det må din underviser vel også synes.
God fornøjelse
karina
jeg har p.t en spring-allround hoppe til salg. se annoncen på markedspladsen. (12 år, 165 cm, skimmel)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: natascha- Amanda |
Amanda |
18-07-2002 08:18 |
|
hejsa....
Tak for svarende !!
Karina : Jeg har ikke nogen underviser..... !!
Kærlig Hilsen Amanda 
Som har en pony eller 2 ! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Til Karina...
Hvis din hest ikke kan klare det program må den virkleig være i dårlig form!
Det er ikke et program, som er beregnet til heste, som allerede er i super form, så ville det se helt anderledes ud.
Til Amanda: Træn det ca. 1 til 2 gange om ugen
det virker
K.H Natasja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
44 min uden skridt......
Pyhha og Hugo og jeg faldt døde om........
Knabstrupper hesten styer{>
(Men Hugo Boss er bedst);-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Til Natascha
Jeg må give Karinae og Miss-Tascha ret:
Selv top-top-trænede heste ville man aldrig kunne anbefale dit program til.
Som Miss-Tascha ganske rigtigt siger, betyder det 44 minutter UDEN SKRIDTPAUSER. Hvad skulle formålet være med det?
Jeg tror, der er nogen skridtpauser, du har "glemt".
Intervaltræning er der i princippet ingen fejl på, men du skal lige huske at se på, hvad det er, du byder hesten. Forestil dig en tur: Her ville du vel heller ikke ride i 3 kvarter bare derudad, uden at skridte.
Vi har 3 ponyer, der springer MA på landsplan (5 klasser cirka hver 2.-3. uge). Jeg er da overbevist om, at de alle ville miste modet, hvis vi sendte dem ud på sådan en "stroppe-tur".
Og ja,: De er alle i super-kanon-form.
Til Amanda:
Hvis din hest springer på LB-højderne til træning, og den kan springe i sådan cirka en halv time (med skridtpauser), får du ikke problemer med konditionen til stævnerne.
Husk bare, at hvis den første klasse ligger indenfor 3 timer efter at den har fået sin morgenmad, skal du skære ned på foderet så den ikke har alt for fyldt mave, og så eventuelt lægge et lille ekstramåltid ind, når det passer i tidsplanen.
Held og lykke.
Hvis du har spørgsmål, må du gerne bruge min mail.
Annette B. En Pony-mor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Til Anette:
Det er sjovt nok, at stort set alle military heste og ponyer kan klare det, men ikke springheste og ponyer!!! Spring heste er bare ikke i særlig god form. Det bliver slet ikke konditions trænet nok!
Jeg har selv redet DM i military på pony, og har trænet min pony på den måde bare med længere galopstrakninger.Og den har aldrig fejlet noget eller er aldrig blevet udmattet af det. En anden ponyrytter travede 15-20 km om dagen på asfalt næsten uden pauser, og den gik NM i military og tog ikke skade!
I military starter du også med at skulle trave 4-6 km landevejsridt inden man skal i terrænet. Det tager ca. 20-25 min, og bagefter skal man i terrænet. Det er mere synd at starte på en hest eller pony som ikke er i god form, end det er at træne dem ordentligt!
Træningsmetoder er et spørgsmål om smag og behag.
K.H Natasja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Natascha |
|
|
Hej Natasha.
Nej, træningsmetoder er IKKE "smag og behag". Træningsmetoder er (bør være) ret nøje tilrettelagt, så de tilgodeser og træner de specifikke funktioner, som hesten har brug for til at kunne udføre de forskellige discipliner.
At det så ikke er nogen skade til at træne lidt yderlige styrke og udholdenhed o.a. er da roigtigt nok.
Det er muligt, at alle militaryheste og -ponyer kan klare det program. Men det er såmænd ikke énsbetydende med, at "almindelige" springheste og -ponyer også skal kunne klare det. Og hvorfor skulle de egentligt også det?? De skal jo ikke gå military, men kun yde maximum i langt kortere tid og i færre antal "idrætstyper".
Mennesker der træner til f.eks. Tour d'France går jo heller ikke ud og træner til Ironman forinden.
Hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Natascha |
|
|
Til Linda.....
Det er din holdning til det emne....
Det jeg prøver at sige er, at det ikke er en forkert måde at træne sin hest. Det kommer an på hvad man bruger sin hest til. Mange militaryryttere træner deres heste på den måde. Deres heste bliver nød til at være i topform.
Det er rigtigt, at springheste ikke behøves at være i den samme topform som militaryheste. Folk får det bare til at lyde som om det er dyremishandling. Det skema er enda kun beregnet til en hest som går debutant.
Kig på denne side: http://www.militarydk.subnet.dk/_158321.html
K.H Natasja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Natascha...lidt langt indlæg |
|
|
Hej Natascha.
Ja, OK, mange militaryryttere træner sikkert deres heste på den måde. - Jeg har nu lige været inde for at se den side, som du fint nok henviser til, og dit træningsforslag er jo en klar gengivelse af den.
Dét, som jeg på den træningsside savner, er nogle begrundelser for at træne hesten netop på den måde.
Træningen står jo bare tom opskrift uden forklaring, uden klar niveaufordeling og uden forventet slutprodukt.....Tilsyneladende bare fordi at sådan foreslår forfatteren det lige i dag, fordi at det synes hun nu lige bare.
Men hvor syv sytten er BEGRUNDELSERNE eller den mere videnskabelige baggrund for at udføre træningen lige netop på den måde????
Ved du, hvad konditonstræning er? Ved du, hvad styrketræning er? Ved du hvad koordinationstræning er? Ved du, hvad syretræning er?
Ved du egentligt, hvad det er for en af eller flere af ovennævnte slags træning(er), der foreslås i den militaryopskrift?
Træning er altså ikke bare lige noget man gør, som man nu sådan tilfældigvis synes. Træningsformerne er meget vigtige områder at sætte sig ind i, før man kan tillade sig at kræve noget optimalt (læs: f.eks. konkurrencedeltagelse) af sin hest/pony (eller af sig selv for den sags skyld).
Jeg kan da godt blive lidt forskrækket at høre om, at en - som jeg forstår det - ret rutineret militaryrytter som dig tilsyneladende ikke ved en disse om grundlægende træningsformer. - Ikke at jeg som sådan klandrer DIG for det, - jeg anklager nok snarere de personer, der står for træningen af dig.
Hvis du nu "bladrer" tilbage og kigger på det oprindelige spørgsmål fra Amanda, så vil du se, at hun spurgte om træningsforslag til at gøre hesten klar til at starte en spring LC og LB.
Jamen, når det er dét, der er spørgsmålet, så er der nok ikke så meget grund til at give en opskrift på træning til en topform for en militaryhest eller - pony. Heller ikke selvom det helt sikkert er i den bedste mening.
Hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt gået, Linda |
|
|
HØRT, Linda!
Godt gået.
Hård træning, uden et velovervejet mål slider meget mere på hesten/ponyen, end det gavner.
Derfor ser vi bl.a. så utroligt mange heste med spat og andre slidskader.
Når en pony kan gå 5 landsklasser i MB/MA-klasser på en weekend uden det overhovedet kan mærkes på den, vil jeg nu ikke sige, at den er i en specielt DÅRLIG kondition. Den er i den kondition, der er nødvendigt.
At træne er en balancegang mellem at optræne og at nedbryde. Det gælder om at opbygge mere, end man nedbryder, og give tid til at restituere de vævsskader, der altid vil komme, uanset, hvor forsigtig man er.
Der er nok lige så mange træningsmetoder, som der er trænere/ryttere. Hver især tror/mener vi jo, at vi har fundet "de vises sten", og det har vi jo nok også, hvis præcis VORES metode duer til det, vi skal bruge den til.
Det er jo ikke det samme, som at den duer til alle andre.
Hvis en hest for at starte LC/LB distriktsspring, blev trænet op somom den skulle gå DM i military (eller langdistance for den sags skyld), ville den nok have et så stort energioverskud, at den sandsynligvis var ret ubehagelig at omgåes, hvis den ikke fik "raset ud" med jævne mellemrum.
Det tjener ikke noget formål, at træne den så meget, og det slider kun unødigt på den.
Tænk på en hest som om det var en bil:
Der er fra naturen indbygget et vist antal kilometer i motoren, og hvis man bruger dem fornuftigt, kan det være, den holder længere. Hvis man kører vildt (og måske glemmer at tjekke vand og skifte olie / lade motoren køle af ind imellem) slider det meget hårdt på bilen, og den holder ikke så længe, som forventet.
Her er IKKE taget højde for "mandags-udgaver" og dårligt tilkørte biler.
Til langdistance er der for hver 20-25 km. indlagt omkring ½ times pauser, hvor heste tjekkes grundigt af en dyrlæge for at tage skaderne i opløbet. Og det, selvom de IKKE traver og galoperer HELE tiden.
Det må der da være en grund til.
Hvorfor har disse heste, hvoraf nogle er trænet til at gå 150 km. på en dag brug for pauser og dyrlægetjek?
Natascha:
Iøvrigt kender jeg da så udmærket Nikolej og hans tidligere ejer. Det er bl.a. en gammel militarymand (på DM-plan), der lægger vores træning, og der hjalp Louise i gamle dage.
Annette B. En Pony-mor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Godt gået, Linda |
|
|
Hejsa......
Til LINDA: Ikke for at være uhøflig, men jeg tror at mine trænere ved lidt mere om ridning og konkurrenceheste end du gør. De er begge på landsholdet. Jeg er gode venner med Camilla, som der har lavet den HP, og hun ved hvad hun snakker om. (det er mere end man kan sige om dig)
Til ANETTE: For mig lyder du bare som en af de typiske ponyforældre man måder til springstævner, som tror de ved alt om ridning og heste, og som er frygtelige at høre på.
Jeg kender Amanda og hendes pony meget godt, da vi bor lige ved siden af hinanden. Jeg ved hvad hendes pony kan klare og hvad den ikke kan. Så bland jer venligst uden om hvad jeg fortæller hende.
Jeg gider ikke, at spilde min tid på jer to, som ikke er åbne for andres meninger end jeres egne. Og som tror i ved alt der er vær at vide!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Nådadada...... |
|
|
...så er vi vist nået ned på småbørnsniveauet. Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: .....fortsat |
|
|
...Ja, undskyld, men jeg blev lige afbrudt.
Natasha, når du nu lige bor ved siden af Amanda, hvorfor mailer du så til hende i fuld offentlighed og så bagefter beder os andre om at blande sig udenom???
Hvis vi andre ikke må kommentere dine træningsforslag, så har du helt misforstået konceptet med "Ryttersnak".
Og så lige en sidste ting.....du synes ikke, at vi er åbne overfor dine meninger. - Hvor åben synes du sådan lige, at du selv er overfor VORES meninger????
Du kunne da også prøve læse de forskellige skribenters præsentationer for at se, hvilken baggrund de har for at udtale sig. Måske er folk slet ikke så dumme og uvidende, som du i din arrigskab udåber dem til.
Hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Til Natascha! |
cecilie |
28-07-2002 10:45 |
|
Ja, det spørger jeg også om!
Da jeg læste, at du skrev at du boede lige ved siden af hende hvorfor skriver hun så her ind og spørger? Når hun bor lige ved siden af en expert som dig? Jeg synes ikke du kan være bekændt at skælde Linda og Annette ud bare fordi de prøver at hjælpe. Hvis jeg havde fået det træningsprogram i hånden af en landsholds rytter, ville jeg ikke træne det med min hest for det er ikke noget at byde sin hest som ellers gør alt hvad man forlanger. Jeg ved ikke om du ikke kan se hvor hårdt det måtte være for en hest som er i dårlig kondi og skal 10 min skridt også ellers bare derudaf i galop og trav. Det er da ikke noget at byde sin hest. Nogen gange skal man også gå ind på hestens primisser og træne den. Tror du hesten for naturens side ville træne det program du stiller den? Nej, så helre et træningsprogram der øges efter hvad hesten nu er i kondi til. Feks. Skridt op til 20min. pr. dag. Øg tiden til 45 min og undgå bakker, Næste uge begynder man at trave. Lav noget som hesten også selv vil være med til.
Ikke for at være uhøffelig, men tænk også lidt på hesten.
Hilsen PRUpony **Én DSP i stalden er bedre end ti i søen** - Tjek min præs. er opdateret....  ) TJEK MIN NYE HJEMMESIDE. WWW.ADOP-PONY.WEBBYEN.DK SOMMERENS NYE HIT....... Go sommerferie.............
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|