Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Usundt at skridte?
Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 00:19
Ja - nu MÅ jeg altså høre andres mening...:
Min mor har for jeg-ved-ikke-hvor-længe siden hørt fra sin (dressur)guru, at det skulle være usundt at skridte i længere tid. Det er jeg derfor blevet tudet ørerne fulde med, da jeg jævnligt skridter ture af forskellig varighed (fra ½ til 4 timer - cirka...).

Mit spørgsmål går på:
Er der noget hold i denne påstand?
Hvad skulle konsekvensen være af længere skridtture?
Beviser? ER der undersøgelser, der dokumenterer påstanden?

Mine argumenter FOR lange skridtture:
Min sadel (western) gør, at vægten er fordelt bedst muligt på hestens ryg. Hun virker desuden ikke "træt" i ryggen.
Benene virker ikke anstrengte/varme/...
Vilde heste skridter det meste af dagen. De ses sjældent bevæge sig hurtigere end de stadig kan græsse...
Hvis man har uøvede ryttere med er det bedre at skridte end at trave - for så generer de hesten mindst muligt.

Hvad siger I?

Hug your Horses!99E Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Usundt at skridte?
Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 00:53
det har jeg aldrig hørt om før!!!!

hvorfor ikke vende den lidt og sige:
det er usundt for hesten at have rytter på, den er ikke skabt til at bære noget på sin ryg!!!

jeg kan ikke se hvorfor det skulle være usundt at skridte, det kan da være meget hyggeligt, men måske det går lidt langsomt.

men jeg vil da se frem til at høre andres mening om dette! måske man kan lære noget nyt!!

EN HEST ER IKKE RINGERE END ANDRE BARE FORDI DEN HAR SOMMEREKSEM!!:-D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 08:01
Jeg synes at det lyder usansynligt, hvad skulle der ske ved det???
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 08:11
Hej 99E
Det din mor nok har hørt (som jeg også har) er, at det ikke er godt at træne for meget dressur i skridt. "Dette kan ødelægge skridten, så den bliver pasagtig" siges det... jeg giver ikke et dyt for det, da det pasagtige kommer frem, hvis ikke hesten er afslappet og løsgjort.
Da det desværre ofte (måske mest, HAR været) ses at yngre, ikke så dygtige dressurryttere har meget fat i hesten, og den går og er spændt, så kommer den pasagtige skridt frem. Men det har altså ikke noget at gøre med at det er usundt at skridte, men at man skal sørge for at RIDE ordentligt ;-) og ikke have en spændt hest, der går pasgang.
Hilsen MIa
Charme er at få svaret "ja" uden at have stillet noget bestemt spørgsmål

Albert Camus
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 08:12
Jeg kan på ingen måde forstille mig at det skulle være usundt, tværdigmod da min hest i sin tid skulle komme sig efter en overanstrengelse i senerne skulle jeg skridte i flere måneder på et fast underlag, så som vej, for at styrke senerne.

Og her sidst hvor han havde slået ryggen og hoften af led, skulle han genoptrænes 3 måneder i skridt, og kun skridt. Han skulle være oppe på at skridte 2 timer uden problemer først jeg måtte starte på noget andet.
Birgitte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 08:48
Jeg kan heller ikke i min vildeste fantasi forestille mig,at længere skridtture kan have nogen negativ indvirkning på hesten.
Tværtimod får hesten bedre mulighed for med sænket hals at lave en afslappet og afslappende svingebevægelse i sin ryg (hvis sadel, rytter o.s.v. eller passer ordentligt til hestens ryg), og den får mulighed for at arbejde afslappet dynamisk (d.v.s. der ophobes stort set ikke mælkesyre) med alle musklerne.

Hilsen Linda

Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 09:07
Nej, det kan jeg skisme heller ikke forestille mig... lange skridtture hjælper jo netop med at opbygge musklerne/senerne. Og ærlig talt synes jeg, det er mere hensynsfuldt at skridte 3 timer i træk end at skridte 1½ time, trave 1 time og galopere ½ time (så har man i skridt jo også tilbagelagt et langt mindre stykke vej...)

De andre gangarter må da belaste hesten mere, især hvis sadlen ikke passer ordentligt, eller der bruges en "almindelig" sadel, der jo belaster ryggen på et forholdsvist lille sted.

Nej du, jeg kan ikke helt sætte mig ind i det dér... kan din mor ikke fortælle dig HVORFOR det skulle være usundt?? Det burde hun jo vide, hvis hun stadig holder på, at det er sandt. ;)

Men ellers lyder Tosca's forslag som det mest sandsynligste... for megen DRESSUR i skridt - selve de lange skridtTURE kan jeg ikke se på noget måde skulle kunne skade hesten.

:-P ~~ OUT OF MY MIND... BACK IN FIVE MINUTES! ~~ :-P
8-) IKKE SÅ MEGET PJAT - KAN DU DAFFE IND PÅ MIN PRÆSENTATION OG SE BILLEDER AF MINE HYPSER 8-)

* * KIEFFER LECH DRESSURSADEL & KIEFFER NORBERT KOOF SPRINGSADEL SÆLGES!! * *

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 09:26
Lige præcis Tosca!
Og alle de udtalelser fra dressurryttere, der virkelig er noget, går på at 15-25 skridt med bøjeøvelser og sideøvelser dvs diverse gymnastik, er befordrende for at få en super løsgjort hest og bør altid forekomme før man begynder at trave.
Desforuden har jeg gennem tiderne siddet på en del stive bukke, hjemkommet fra USA. Efter en tur i hovedsagelig skridt i skoven, blev de til helt andre
heste.
Så herfra:Din mors dressurguru 99E, må vide noget vi
andre ikke ved!
MH Conny
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 09:26
Jeg hjalp for mange år siden en military rytter (han red på internationalt plan) med at træne hans heste. Træningen bestod blandt andet af 1 times daglig skridt tur i bakket terræn.

Min erfaring er at det er mere rytterens bagdel der tager skade end hesten der tager skade af det.

Caro

"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 10:21
Hejsa

Jeg har for nylig hørt, at man på Ansager har lavet en undersøgelse, som viser at det er usundt at skridte i et langsomt tempo, når man skridter af. Hesten skal gå friskt fremad når man skridter af, i stedet for at tusse rundt på må og få, som man jo nok kan være lidt slem til.

Jeg mener at grunden hertil skulle være, at skridter man langsomt, så ophobes mælkesyren, og det er usundt. Om det er sandt ved jeg ikke, men det lyder meget fornuftigt i mine ører.

Tosca: Jeg kunne ikke være mere enig! (y):-D

Hygge fra MarieL

(i) Hvad består, mens tiden går? (i)

:-D Livet er farligt! -Man dør af det... :-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 10:28
Det er jo ens for både heste og mennesker.... Når man er ude og løbe og man i starten har en træng til at stoppe og gå lidt (hvilket jeg har altid hi hi), så bør man løbe videre!! Og det netop som du beskriver her at mælkesyren skulle ophobe sig når tempoet falder meget "drastisk"! Men det har jo ikke noget at gøre med at det er usundt at skridte....

Og his man spørger dyrlæger til råds om genoptræning og den slags, så skal man også skridte sin hest i laaang tid før man må sætte tempoet op igen.

Så alt i alt vil jeg give Tosca ret og så skridte videre derudaf *ss*

-miki-

:-D Man må tage skrammerne som de kommer
0
0
Svar på denne tråd

Re: Kommer nok an på rytteren... *s*
Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 10:38
For lidt og for meget er usundt

Hvis det virkelig var usundt at skridte - ville hesten så gøre det?

Knuser
Gitte http://www.kaeledyrskompagniet.dk(y) se min smukke broget hingstebasse Jack og hans gode ven nordbakken Balder.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 11:00
Måske har hun misforstået det lidt??

Man siger jo også gerne at man ikke må arbejde for meget med unghesten i skridt i tilridningen.

Men at det skulle være usundt at skridte har ejg da aldrig hørt før. Faktisk siger min dyrlæge at det er godt for hjertet (altså hestens..) at skridte nogle lange ture.

Julie

http://www.staldjuni.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 11:27
Jeg har tit fået ad vide, at hvis man er i tvivl, skal man samligne vores og hestens krop.

Vi har jo også godt af at gå i et frisk tempo og lave nogle løsgørende øvelser, før vi begynder på de vilde gymnastiske øvelser. Og godt af at køle af i frisk tempo, når vi er færdige, ellers bliver man jo stiv og øm dagen efter.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 12:28
Aner det ikke...

Dog har jeg også fået talt og påskrevet, at afskridtning og opvarmning skal foregå i et frisk tempo, så hesten strækker sig frem og ned... Eller noget i den stil? :)

Da Fjols fik sin overbelastning, fik jeg ordre på at skridte hende dagligt i en ½ time.

I dressuren (ja, vi prøver da!) arbejder vi mest i trav, skridten bruges der ikke meget tid på. Det skulle være fordi skridten er den gangart, der er nemmest at ødelægge...

Bare formodninger, rideteknik skal jeg helst ikke udtale mig om. ;)

Mette (Fjolle)
DET GULE HELVEDE ER LØS
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 12:30
I øvrigt er der nok en del "økonomi-opvarmere" som bliver glade, hvis din mors dressur-gurus teorier bliver alment anerkendte, så får de nemlig en undskyldning for at sætte i trav og pakke kamelen sammen efter 3 min.

Mette (Fjolle)
DET GULE HELVEDE ER LØS
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 13:21
Min træner påskriver 20 min skridt både før og efter timen, med god fremaddrift. Hvis man skridter i et for lavt tempo og korte tøjle, kan hestens skridt nem blive pasagtig.

mvh Mette71
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 14:03
Det er rigtigt som MarieL skriver. Ikke alene er det usundt at hesten ophober mælkesyre det er også det der bevirker at hesten er stiv dagen efter.

Hvis man selv har løbet og glemmer at strække ud "skridte af" så er man helt sikker øm i benene dagen efter. Hvis man derimod husker dette så er der næsten ingen ømhed.

Så for jeres hestes skyld, skridt altid længe før og efter træning, så undgår I at den "dumme buk af en hest" ;-) er stiv som et brædt dagen efter.

Caro

"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Caro
Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 16:24
Tak Caro!

Det er dejligt at høre, at det ikke var endnu et falsk rygte! (y):-D

Hygge fra MarieL

(i) Hvad består, mens tiden går? (i)

:-D Livet er farligt! -Man dør af det... :-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 17:52
Lars Petersen skrev engang i ridehesten at han aldrig trænede hans ung-heste i skridt, først når de var blevet noget ældre. For fik man først ødelagt skridten var det meget svært at lave om på.
Taven og galloppen er meget lettere at lave om.

Ja - hesten skal skridtes i et godt tempo. Kender faktisk rigtig mange heste som ikke kan skridte, endten små traver de hele tiden, ellers er det ikke til at få ud i en ordentlig skridt.

Venlig hilsen HeidiZ(Putin)
Kunsten er ikke at ride hårdt, kunsten er at ride rigtigt

NU ER MIN PRÆSENTATION OPDATERET MED EN MASSE OM MIN NYE HEST!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 22:11
Hvis det var usundt, hvorfor anbefaler alle dyrlæger osv. at man starter med at skridt træne hesten efter en skade ???
Jeg er også helt ening med Tosca !
Min hest er da så glad når han har været ude og skridte en lang tur, og har fået kigget på alle de andre dyr og ting end dem der lige er hjemme i stalden.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 23:20
Og forresten - jeg har fået afvide at det er godt for hestens lunger at skridte meget? Er det rigtigt??

Venlig hilsen HeidiZ(Putin)
Kunsten er ikke at ride hårdt, kunsten er at ride rigtigt

NU ER MIN PRÆSENTATION OPDATERET MED EN MASSE OM MIN NYE HEST!

0
0
Svar på denne tråd

Re: Godt for hestens lunger
Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 23:42
Jo da...
Det er klart, at hvis hesten skridter en lang og afslappet tur med god skridtlængde og sving i ryggen (både op/ned og fra side til side), så trækker den vejret dybere, end hvis den bare tusser rundt på må og få eller står helt stille.
Dybere vejrtrækning kan medvirke til større chance for, at alle lungeafsnittene tages i brug (d.v.s. at hesten bruger en større del af sin lungeoverflade til at trække vejret med). Dette giver bedre iltning af blodet og bortskaffelse af "affalds-luftarter" (og dermed mindre mælkesyreophobning). Det giver rent faktisk også hesten mulighed for at få transporteret "gammelt" slim og støvrester o.l. op fra de dybere lungeafsnit, så den kan fnyse/evt. hoste det ud af luftvejssystemet.
Og bortset fra lungefunktionen, så er der jo også lige det psykiske velvære, som hesten gerne skulle opnå ved en dejlig skridtetur. Det psykiske velvære giver igen også en bedre lungefunktion (dybere og roligere vejrtrækning), som fortsætter et godt stykke tid efter, at skridteturen er slut.

Hilsen Linda

0
0
Svar på denne tråd

Det eneste usunde...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2002 01:04
Tja...

Det eneste usunde ved skridt, jeg kan komme på, er hvis rytteren korter hesten for meget ind og glemmer fremaddriften - i så fald kan skridten blive pas-agtigt.

Men her er der mere tale om dårlig ridning, end at skridt i sig selv er usund...

Ellers er skridt, som det allerede er nævnt, både muskelopbyggende, konditionsfremmende og styrker samtidig led og sener...

Lady

- All my life I wanted to be someone; I guess I should have been more specific.... B-)

Søger du interessant læsning om heste?! Så kig på: www.hesteviden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Re: Det eneste usunde...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2002 12:16
Det er netop i skridt man træner hestens Kondi. Ved at skridte normalt, og så sætte farten op, så der kommer ilt til musklerne, og derefter ned i normal skridt igen. Så kan musklerne (og dermed hesten) klare mere og mere). Så jeg kan næppe tro at det kan være skadeligt at skridte...

LunahTake a look to the sky, Just before you die..
0
0
Svar på denne tråd

Re: Kondi...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2002 13:33
Nu er det ikke lige netop ved skridt, at man træner hestens kondi som sådan. - Men det ville godt nok være dejligt, hvis galop-, jagt- og militaryheste m.fl. kunne nøjes med at skridte en masse lange ture og få optimal kondi på den måde. :D
Men som jeg nævnte ovenfor, sker der en højere iltoptagelse, når en større del af lungeoverfladen benyttes, og det kan formentligt på langt sigt have en eller anden form for gavnlig indflydelse på konditionen generelt (præcist hvordan kan jeg ikke lige umiddelbart sige).

Hilsen Linda

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-07-2002 13:49
Det er præcist ved skridt man træner hestens kondi, og ikke som mange tror, ved at jage afsted. Selvfølgelig træner man da heste med andet end skridt. Men kondi kommer altså ikke af at man bare træner lidt længere tid hver dag (som mange tror). Men derimod kommer overbelastninger deraf.
Kondination, er muskler der skal trænes til at være elastiske, og kunne yde mere og mere. Og det kan ikke gøres ved overbelastning!!! Men derimod ved at (som jeg har skrevet en gang) Ændre skridt tempoet, så musklerne bliver fyldt med ilt, og derefter kan slappe af. Det gør man gentagne gange, og først når man har en hest der er smidig og "veloplagt", går man videre. Det er altså det grundlæggende arbejde!! Altså SELVFØLGELIG nøjes man ikke med at skridte en galop eller jagt hest..... Eller nogen anden hest. Men det tager altså tid at få en stærk hest, som er i ordenlig kondi!!!! Og der bruger man netop skridt, og det var det der var pointen i mit forrige indlæg.. At jeg ikke kan forstå hvordan skridt kan være skadeligt!!!Take a look to the sky, Just before you die..
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-07-2002 14:20
Kondition = den maximale iltoptagelse pr. kg. legemsvægt.
Maximal iltoptagelse opnås ved maximal dynamisk aktivitet.
Skridt er IKKE en maximal dynamisk aktivitet, med mindre hesten er i ekstremt dårlig tilstand.

Hilsen Linda

0
0
Svar på denne tråd

Re: Jeg glemte lige...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2002 17:20
Musklernes iltoptagelse er afhængig af muskelvævets "efterspørgsel". D.v.s. at jo mere og længere en muskel arbejder (dynamisk), des mere ilt vil den kræve. Ilten kommer jo ind via luftveje og lunger, så det er dét, der giver forklaringen på, at vi trækker vejret hurtigere (bliver forpustede), når vi knokler på.
Vi har alle en øvre grænse (kondital) for denne knoklen på, og den grænse flyttes/forhøjes bl.a. ved at knokle lidt mere dagligt. Det er ikke for ingenting, at konditionstræning ofte kaldes udholdenhedstræning.

Belastningsskader/overbelastning kan opstå,
1) når man har forsøgt at rykke sin øvre grænse for meget eller på for kort tid , eller
2)når man ikke holder de restitueringsdage imellem træningsdagene, som der er behov for, eller
3)hvis man har medfødt eller erhvervet svagt væv, f.eks. ledbrusk, sener, muskelvæv o.a.

Kondition er IKKE lig med, at musklerne skal blive smidige.
Kondition er IKKE lig med styrke.
Men både muskelsmidighed og styrke (og også koordination) er nødvendige for at opnå en god kondition. Og ikke mindst er, som du skriver, veloplagthed vigtigt.

Hilsen Linda

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene!
Forfatter: 
Dato:  19-07-2002 13:34
Eftersom der IKKE var nogen, der kunne komme med argumenter for, hvorfor det skulle være usundt for min hest at blive skridtet lange ture (og det raske tempo kommer af sig selv, når det er turridning... Hun HAR lært, at vi rider en masse timer, finder et sted hvor hun får mad og rider noget mere, hvorefter hun kommer på fold...) - så jeg vil glad og fro fortsætte som hidtil...

Hug your Horses!99E Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider