|
|
| Ryttere, heste og deres (vores) dårlige undskyldni |
|
|
Hej alle
Jeg er ved at prøve at lave et lille opslagsværk over rytteres dårlige undskyldninger! *mege griner*
Og dem er der jo mange af, ikke sandt?
Jeg har f.eks. hørt mange - "rigtig gode" grunde til, at hesten ikke liiige ville springe an i en venstre galop, eller hvorfor den ikke liiige vil gå samlet i dag og så videre.
Og, hånden på hjertet, jeg er selv kommet med et par uforklarlige dårlige undskyldninger.. må jeg høre dine eller dem du har hørt?
Kærlig hilsen
Gitte
:-P http://www.kaeledyrskompagniet.dk(y)se nogle billeder af min smukke pinto hingst Jack
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Ryttere, heste og deres (vores) dårlige undsky |
| Forfatter:  |
BeritH |
| Dato:  |
15-07-2002 11:03 |
|
Ok der kommer et par stykker her:
"Hesten bliver altså nødt til at gå lige, før jeg kan sidde lige"
"Hesten åbner munden fordi næsebåndet ikke er stramt nok" (Det kan man selvfølgelig ikke argumentere hådt imod - men kunne det tænkes at hånden ikke er god nok?)
BeritH B.I.T.C.H. = Babe In Total Control of HerselfB-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hæ hæ min gamle hest på 23 år, bliver lige pludselig "en gammel dreng, som ikke skal rides for meget", hvis det vel og mærke er regnvejr ! Skinner solen næste dag, så kan vi godt træne til vores næste distancestævne ved at tage et par timer i skoven 
Og rider jeg dressur, og han ikke høre alt for godt efter schenklerne, ja så er det "fordi jeg har muligvis en knæskade på højre knæ ".
Samtidigt har Morgan bestemt sig til at han ikke gider springe ridebanespringning til stævner mere ! Han laver lige to refuseringer, og så er vi ude igen. Hjemme vil han gerne springe, og tag ham med til jagt så er han ikke til at stoppe  Så nu er Morgan pensioneret fra springning til stævner " fordi han jo er en gammel hest". Til jagt, dressur og distanceløb er han sjovt nok ikke for gammel, hverken set fra mit eller hans synspunkt.
MVH Charlotte
>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Trine SH |
15-07-2002 14:09 |
|
Tjah, jeg har også nogle gode undskyldninger*G*:
Når det er møg vintervejr: "Jeg kan altså ikke ride idag, for hesten er så våd og kan ikke tørre ordentligt" (hun står i løsdrift)
Eller
(Min hest har "slingret" meget når jeg har haft reddet hende i dressur) Min undskyldning "hun mangler balance" (jeg vidste ikke bedre) det viste sig at jeg gav for dårlige "signaler".....
mvh.
Trine SH
Don't eat anything bigger then your head! - Miss Piggys slankeråd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hos mig plejer hesten "at være pre-menstruel, så den kan ikke gøre for det...", hvis den opfører sig underligt. Det gælder også min, nu 17 årige, vallak.
- Måske skal det lige tilføjes at ovenstående altid siges med et godt glimt i øjet *S*.
Ellers har jeg løse ledbånd i den ene ankel, hvilket selvfølgelig er grunden til, at jeg til tider vifter lidt med den ene schenkel... Underligt sker det kun, når jeg "lalle-rider"... Hmmmm... Det må være periodisk løse ledbånd...
Lady- All my life I wanted to be someone; I guess I should have been more specific....  Søger du interessant læsning om heste?! Så kig på: www.hesteviden.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Randi Grønbæk |
15-07-2002 14:41 |
|
Uha, hvor skal jeg dog begynde?? Jeg begynder med mig selv:
"Jeg har ondt i ryggen/knæet/nakken" (det er tildels sandt, øv).
"Jeg har sovet dårligt og det har været en lang dag på arbejdet" (så burde jeg jo ikke kræve alverden af hesten).
"Hesten har ikke lige en af sine gode dag" (se ovenfor).
"Halvparten må have gjort noget mærkeligt med hesten i går" (se, det er jo en af de rigtigt dårlige).
Hesten har det med at opfinde ting og sager, hvis det bliver lidt for kedeligt:
"Katten på barrieren er vist en tiger" (forklarer vist også, hvorfor hun gik 2 skridt baglæns, da der kom en elefant forbi i lørdags - hvor der er elefanter, er der også tigre, hun havde ikke gennemskuet, at det var en afrikansk elefant, så det var en meget dårlig undskyldning).
"Springmateriale er farligt, når det er pakket sammen" (hvorimod hun stort set springer alt - øhm - farligt).
"Hvorfor lave versade (red.: eller andet - hvad som helst), når man kan misforstå hjælpen, spunse afsted, være glad og lave kast med hovedet à la en rigtig araber?" (findes frem ved højtidelige lejligheder og kun, når jeg har glemt alt om den undskyldning).
Venlig hilsen
Randi G.
Don't take life too seriously, you won't get out alive
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Kom nu bare ... hæng dine hesteveninder/venner |
|
|
... ja, jeg gør det gerne....
Hør her.. *ggg*
En rytter gennem mindst 20 år, halser fra stalden ind til staldpigen i frokoststuen, flå døren op og siger ret forfjamsket "at hesten hun lige har reddet på, altsår har et stort sår på størrelse med en 5-krone på det ene ben".
Staldpigen skynder sig til stalden for at konstatere, at "såret" altså ikke er noget sår men "den fra fordoms tid nu forsvundne ekstra tå"... PINLIGT for den "gamle" rytter... eller hvad? *mega grin*
Gitte http://www.kaeledyrskompagniet.dk(y)se nogle billeder af min smukke pinto hingst Jack
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Kom nu bare |
Carol |
15-07-2002 21:15 |
|
Hmmmmm..
Denne her. fra en rytter som IKKE kunne holde hælene nede:
Det er fordi jeg altid går i højhælede sko, så kan mine hæle ikke trækkes ned...!!!!!!!
( gad vide om hun altid går på kun tæerne på bare fødder????????)
Smil Carol Husk: min advarsel om en person som skriver her på HN. http://www.heste-nettet.dk/forum/1/103478/103356/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah... |
99E |
15-07-2002 21:16 |
|
...Hesten gik ikke godt til stævnet fordi...:
Det var for varmt/koldt/vådt/...
Banen var for hård/blød/støvet/...
Jeg fik ikke varmet nok op/fik varmet for meget op...
Hesten/jeg har sovet dårligt...
Hesten/jeg har ikke fået/har fået for meget/forkert morgenmad/friokost/...
Hesten blev stresset under læsning/kørsel/da den stod i stalden og ventede...
De værste:
Dommeren kunne ikke li' os.
Dommeren kan ikke li' mig/min hest.
Dommeren kan ikke li' heste, der er (hvad det bnu er, hesten er - farve, race, type...)...
Dommeren er dum.
Hug your Horses!99E Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Tjah... |
Diane Ellefsen |
15-07-2002 22:19 |
|
Puha, jeg bruger en for øjeblikket
"I denne hede kan jeg ligeså godt opgive, jeg får ham aldrig fremad" (Jeg har en MEGET tung Oldenborger). Spørgsmålet er, om det ikke er mig der bare ikke orker at ride frem.
Ha' en hypper dag  Diane Fremgang bygger ikke på de kundskaber du har, men på hvad du kan bruge dem til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg bruger altid den her...jammen når jeg nu selv er så humørsvingende og min energi roterer op og ned som en elevator - så må hesten da have lov at have tilsvarende udsving  - og det fungerer faktisk ret godt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
I vores rideklub har vi en ekspert på området dårlige undskyldninger - jeg kunne faktisk godt mistænke ham for at have skrevet en bog om det.....Eller også er han bare, som han selv siger, så utroligt uheldig, for det ER jo ikke hans skyld, at han aldrig vinder.
Manden er en ældre herre i 60'erne. Han har så længe jeg husker - og så længe nogen, der er ældre end jeg husker - redet det ene stævne efter det andet - men han bliver ALTID sidst - suk. Og hvorfor nu det? Det er jo ikke fordi han har en hest, som er meget lang med meget små gangarter, som han starter (for) høje klasser på - eller fordi hans tidligere hest havde spat og dermed altid var halt samtidig med, at den var dårligt uddannet (eller rytteren var) - han kunne ikke engang ride en fornuftig schenkelvigning i skridt....
Nej - han vandt ikke fordi:
Der gik en forbi i en rød jakke
Dommeren ikke kunne se
Dommeren ikke havde forstand på at dømme
Dommere ikke kunne lide ham (det skal lige siges, at han UTALLIGE gange har startet på sin halte hest uden at blive stoppet fordi dommerne ikke GAD have al den ballade med ham bagefter)
Der var børn på stævnepladsen
Konen havde ikke flettet/vasket/opsadlet/transporteret/fodret hesten rigtigt
Der var kommet en ny hest i stalden
Dommeren kendte ikke programmet
Hesten kunne ikke lide de andre på opvarmningsbanen
- ja der er så uendeligt mange, at det næsten ikke er til at huske, hvad han i årenes løb har sagt. Men faktum er, at han stadig flittigt starter stævner, og det er da også omsider lykkedes ham at finde en ridelærer, der har lært ham at ride en schenkelvigning i skridt - men når han starter MB så hjælper ligesom ikke så meget - og han bliver stadig nr. sidst hver gang. Mærkeligt......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
På vores ridecenter er der en dame, der troligt kommer hver dag og strigler sin hest. Men hvorfor hun ellers har den er svært at vide, for hun gør ALT hvad hun kan, for at undgå at ride på den (og det er en absolut sød og ridbar hest).
Og undskyldningerne for ikke at sætte sig op er utallige. Nogle eksempler:
Jeg er for træt i dag.
Min hund sidder ude i bilen og venter.
Det blæser for meget.
Det er for varmt.
Jeg tror, at det kommer til at regne.
Jeg tror, at der er for mange fluer.
Jeg har ikke sovet så godt i nat.
Jeg havde lidt ondt i ryggen i går.
Hesten har fået et lille (red: mikroskopisk) sår på benet.
Jeg glemte mit nye sadelunderlag.
...Og mange, mange flere.
Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Mjooo...
Jeg har da også et par stykker, som jeg altid bliver drillet med af min ridelærer.
"Jamen, der er SÅ mange klæge udenfor i dag, og de bider så frygteligt. Det er da synd! Og han(hesten) bliver bare så frustreret over alle de klæge... Så der kommer alligevel ikke noget godt ud af det."
(Hvordan holder den så alle de klæge ud, når han går på fold??)
"Jamen den skal jo helst have to fridage om ugen!" (Hesten er i temmelig god form, så den kan sagtens nøjes med den ene fridag.)
"Han har lige spist, så jeg har ikke tid til at vente." (DOH! Jeg har sommerferie, så jeg har ikke andet end tid!)
Bare et lille udpluk.. Håber det kan bruges.
Sommervarm hygge fra MarieL (Nyd det så længe det varer!!!  :-D) (i) Hvad består, mens tiden går? 
Livet er farligt! -Man dør af det... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
alice |
16-07-2002 10:56 |
|
Eller når man er i dårlig form og har en "skrap" ridelærer:
Jeg synes det er synd at forlange mere af hesten, den virker lidt træt.
Siger man, højrød i hovedet, pustende og stønnende og sveden drivende, mens hesten går frisk og veloplagt der ud ad.
Jeg har afprøvet den én gang, og den virkede. Ridelæreren fik sådan et latteranfald, at hun opgav mig for den dag.
Alice
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Diane Ellefsen |
16-07-2002 21:52 |
|
I dag da jeg var ude og ride, fik hesten en flue i øret. Kan man så ride videre...
Ha' en hypper dag  Diane Fremgang bygger ikke på de kundskaber du har, men på hvad du kan bruge dem til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
hmmm okay
de her er hørt hvorfor man ikk har redet..
jeg var til stævne så jeg har ikk redet i 4 dage
jeg har været syg (personen har været til fest heler wekkenden)
det har regnet så jeg kunne ikk komme fra stalden og over i ridehuset (de er bygget og og ned af hinanden)
han har været på fold og jeg kunne ikk fange ham
han har hosten helt vildt(en gang)
til stævner
han var så stiv bagi
dommeren har lort i lommerne
banebyggeren er meget dårlig til at bygge spring/baner
de havde ozz lige malet spring (meget dårlig undskyldning man ku jo ozz bare male sine egne)
puplikum er nogle narrøve
de små børn løb på barrieren
jeg havde mavekramer/menstrution
ellers de vildste undskyldninger om at hesten var våd og måtte ikk få sadel på
jeg blir altså nødt til at have ny hest for den vil ikke gå samlet
glemt ridetøj
det sneer hesten ku jo fryse
til hubertus jegt var der en der sagde at vi ikk måtte jorde for hun kunne ikk holde sin pony
det var vist dem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Handler ikke om ridning - men alligevel:
Rideheste må ikke komme på fold, så bruger de al deres energi, og man kan ikke ride dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte-Lazer |
17-07-2002 22:02 |
|
Mine dårlige udnskyldninger er:
jeg kunne ikke lige finde mine ridebukser, så kan desværre ikke ride i dag.
hesten har meget bedre af at blive trukket en tur end at slæbe rundt på mig der alligevel ikke kan ride.
eller min undskyldning for at komme for sent til undervisning - jeg faldt i søvn, og sov over mig, kl 16 om eftermiddagen (OK, den måtte jeg også høre for i lang tid efter).
ellers har jeg den perfekte for at stoppe efter en kort ridetur - jamen så du ikke hvor godt den gik, må hellere stoppe nu. I stedet for at vi ender med at klumre rundt i det.....den kan man jo ikke svare imod!
ellers er der den perfekte...synes du ikke han halter. det er garanterte spatten der driller i dag, må hellere bare skridte ham, og lade ham gå godt på fold...men øhm, den udnskyldning er folk snart trætte af *ggggg*
og undskyldninger for at hesten ikke går godt...
hmm den er nok træt af at gå dressur (siger jeg efter den har haft en tur i skoven, en fridag og endelig en træktur, hvorefter vi forsøger os med dressur).
eller når JEG rider i overtempo til et stævne...ja så er det fordi hesten ikke hørte efter de halve parader (hvilken den jo gjorde, NÅR jeg huskede at lave dem *lol*)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Når jeg springer har hesten jeg rider på ALTID en tendens til at gå meget friskt fremad - selvom jeg rider uden hjælpemidler. Abelone gakkede helt ud når jeg sad på hende og der var et spring på banen, hvorimod hun var mere ligeglad når andre red hende og der var spring på banen.
"Hesten ved da hvem der er springmor!" sagde jeg... Og det var IKKE fordi jeg selv sad og glædede mig til at skulle springe, øvede changementer og ansrping og vendinger at den blev vild
Og når jeg så er sindssygt dårlig til at ride dressur: "Ja jeg har jo ikke redet i to uger"/"Jeg HAR jo altid været springrytter"/"Det ER jo en rideskolehest"/"Mon ikke det er biddet den er gal med?" og når jeg ikke rider med støvler men med sko "Jamen jeg har 10 km ud til rideskolen, det er SÅ tungt at cykle med..." Lise Rohden zatogi@hotmail.com
En hest på nettet er bedre end én på taget - medmindre det er en Knabstrupper, så må den bo i mit badekar!  | En rideskole med sammenhold og de dejligste heste - www.amagerrideskole.dk |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|