Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

stejler med vognen....hvad gør jeg?
Forfatter: 
Dato:  04-07-2002 23:29
Hej! jeg ville køre en lille tur med min hoppe, som er gammel travhest, frisk og sød. Det var første gang hun skulle gå med den vogn (gig) og jeg trak hende derfor, for at hun lige kunne vænne sig til lyden mm. og det gik også fint i starten, men da vi var på vej ned ad en bakke stoppede hun pludselig, virkede bange - og stejlede! Det endte med at jeg spændte hende fra og måtte trække vognen hele vejen hjem. Jeg prøvede at spænde hende for igen, men efter 10 sek. stejlede hun og ville ikke gå frem! Hvad kan der være galt? Jeg vil lige understrege at hun ikke er en balladehest. Hun har aldrig stejlet før, og jeg tror at hun var rigtig bange og ikke bare uartig. For det ligner hende slet ikke. Jeg tænker på om det kan være fordi vognen er tungere end hvad hun er vant til (en travsulky vejer jo næsten ingenting). Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg synes ikke det er særligt holdbart at stå med en hest der bare stejler, det er jo lidt farligt. Er der nogen der har et venligt råd? Jeg er ikke tilhænger af hårde metoder, og slet ikke til denne hest, da hun i forvejen er en smule menneskesky, men ellers godheden selv.
8-)c Tulip
0
0
Svar på denne tråd

Re: stejler med vognen....hvad gør jeg?
Forfatter: 
Dato:  05-07-2002 08:03

Du skulle få en professionel til at hjælpe dig !

Tilkørsel tror jeg ikke du kan lære hende ene mand/kvinde. Det er for farligt.

Mvh KatrineHRigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-07-2002 08:18
Jeg tror, at det er to ting i kombination, der får hende til at stejle.

Det ene er, at giggen er højere end den vogn hun plejer at gå med - det får det til at virke som om den nærmest "tårner sig op" bag hende, når i går ned af bakken - og SÅ bliver hun bange
(Kender det fra vor egen pony, som var tilkørt for slæde - første gang hun kom for jumben blev hun virkelig nervøs for den nedad bakker - den blev simpelthen "større end hende")

Den anden ting er, at vægten og trykket af vognen nærmest presser hendes bagpart fremad og nedad, når i kører ned af bakke - og så er tilskyndelsen der jo allerede til at stejle, hvis hun i forvejen er nervøs ved situationen.

Måske er der endda en tredie ting, der gør sig gældende - i og med hun er tilkørt som travhest (løbshest?) så er hun nok ikke ligefrem VANT til at trække vognen i bakket terræn?

Dette kunne jo godt tænkes at forstærke de to ovenfor nævnte faktorer?

Hvis det var mig - så ville jeg gå tilbage til at køre hende i liner (uanset hvor tilkørt hun er) simpelthen for at gengive hende nogle positive oplevelser i selen - ros hende som bare pokker, når hun går pænt i linerne!

Lad hende eventuelt trække en anden, LAV vogn eller ting (europapalle - fin til at jævne ridebane med?) så hun igen får tillid til at det der med at trække - det kan hun bare!

Kan du eventuelt få en anden til at trække giggen ved siden af hende, mens du går ved hendes hoved, således at hun vænner sig til at se giggen skråt bag sig?
(Gentag succesen når hun har vænnet sig til den - nu kører du hende bare i liner istedet for at trække hende)

Når du spænder hende for giggen igen - så undgå for guds skyld nedad-bakke kørsel indtil hun er HELT fortrolig med vognen igen..

Jeg gør lige opmærksom på, at dette er mit bedste "amatør råd", idet jeg kun har været med til at tilkøre en eneste hest "fra bunden" - resten har været "genoptræning" af for længst tilkørte heste, som bare ikke havde set en vogn i årevis..

held og lykke med projektet.

med venlig hilsen
atengstedt

*ENHVER LØSNING FORANDRER PROBLEMET*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-07-2002 11:08
Har du prøvet at køre med hende før? - det er faktisk UTROLIG sjældent at man ser travheste blive brugt som køreheste. Jeg har sommetider spurgt nogle af de "dygtige" kuske - altså dem, som kører stævner og den slags - om, hvorfor der aldrig er nogen, der kører med travere, og jeg har fået mange forskellige svar.

Nogle siger, at travheste er skudt i hovedet, og alt for lumske til at man kan køre med dem uden for en indhegnet bane - og andre siger, at der ikke er nogen reel trækkraft i dem. Atter andre siger, at de aldrig er tilkørt ordentligt fra bunden, for det bruger man ikke på travbanen, og derfor bliver de aldrig stabile nok til at køre "rigtigt" med - og en sidste forklaring er, at deres flugtinstinkt er overordentlig veludviklet i forhold til så mange andre racer, og derfor er de for ustabile.

Du kan selv vælge, hvilken forklaring der passer dig bedst - men faktum er, at alle de kuske jeg kender/har spurgt siger, at de aldrig kunne drømme om at køre med en travhest, for det er alt for farligt.

Jeg ved naturligvis godt, at der er lige så stor forskel på travere som på alle andre heste - men måske ved kuskene alligevel, hvad de taler om?

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

P.S.
Forfatter: 
Dato:  05-07-2002 11:10
Jeg glemte lige at sige, at jeg ellers ville anbefale dig at få en erfaren kusk med dig. Hesten skal drives fremad med stemme og pisk - den kan ikke stejle når den bevæger sig fremad.

Men jeg er lidt bange for, at du er igang med noget, der kan blive alt for farligt for dig - så pas på, ikke?

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Re: P.S.
Forfatter: 
Dato:  05-07-2002 12:03
Jeg har set flere som har fået deres hest tilkørt på travbanen have problemer med "rigtige" vogne når de har fået hesten hjem igen, det er noget temlig andet at køre med en sulky, lige ud af banen, og så køre alle andre streder med en "rigtig" vogn.
Rigtige kvinder har mindst 1 Frederiksborghest B-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: P.S.
Forfatter: 
Dato:  05-07-2002 13:09
Hej!!

Jeg har altid kørt med mine travere i skoven, på landevejen og ikke kun på en bane. Nu tildags bliver de fleste heste trænet hjemme på gården og ikke på banen, netop for at få mere rolige heste.

Problemet med gamle travere er, at der er en grund til at de bliver solgt som rideheste. Jeg er modstander af at man køretræner dem når de er stoppet som væddeløberer.

hvis du gerne vil køre med din hoppe, skulle du anskaffe dig en rigtig træningsvogn til travere. De findes i mange modeller og er som regel meget behagelige at side i.
Det er jo også svært for dig at vide om din hoppe har været hidsig anlagt foran en vogn, så hav en med de første mange gange.

Hilsen Charlotte J.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-07-2002 19:42
Hej Tulip.

Hvis hun har startet en del, synes jeg det er lidt underligt at hun opfører sig som hun gør. Jeg tror ikke på at det gør den store forskel hvilken vogn du spænder efter en hest, hvis den er tilkørt og har været vant til at gå for vogn. Det kan måske være hvis den vogn du bruger larmer meget, det gør de vogne travheste bliver kørt med jo ikke. Det kunne derfor være en fordel at putte vat i ørene på hende.
MVH
Glory
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider