Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

forpartsyndrom-Lillian m.fl.
Forfatter: 
Dato:  02-07-2002 18:51

Efter længere tids problemer med min hest havde jeg igen dyrlæge igår og vi blev enige om at prøve at få smeden til at lægge en sål under den ene forhov og behandle den for forpartssyndromet. Dyrlægen er noget skeptisk overfor hele teorien omkring syndromet (og det samme var den kiropraktor jeg har haft ude), men alt andet er efterhånden prøvet (kiropraktisk behandling af dyrlægen(lænde-halsog nakke hvirvler), af McTimoney kiropraktor, massør, tandlæge, ny sadel osv. Og hun har en del af symptomerne og han mener så at hvis der er nogen det kan virke på er det min pruh. Og at det ihvertfald er værd at prøve Smeden kommer i morgen og lægger sålen på og jeg skal så lige have ringet til om, hvordan hun skal behandles indtil han skal ud og stikke nåle i hende. Om hun bare skal hygge sig på folden eller hun skal rides og i så tilfælde hvordan. Jeg har været inde og søge og kunne så godt tænke mig at høre, hvad det endte med for f.eks Lillians hest, der så vidt jeg husker blev behandlet for det i slutningen af 2001. Smeden havde så vist også prøvet noget lignende med et par heste på Djursland, men det er vist en lidt anden metode dyrlægen derude (ved ikke hvem det er) bruger. Både smed og dyrlæge er skeptiske og siger at de har set det virke på et par heste, men ikke på andre.
0
0
Svar på denne tråd

Re: forpartsyndrom-Lillian m.fl.
Forfatter: 
Dato:  02-07-2002 22:07
Hej ditte

jeg har en veninde hvis hest er blevet behandlet af forparts syndrom. Altså ligesom din nu skal, med en tyk sål mellem hov og sko på det korte forben.

Den skulle over tre måneder genoptrænes så at muskelaturen retter sig op igen. Den skal dog altid gå med sålen, da den ellers vil blive skæv igen.
Men den er blevet meget bedre gående, om den er blevet optimalt gående er svært at sige, da den bygningsmæssigt slet ikke egner sig til dressur (MEGET fladt kryds, og meget usmidig overlinie).

Men det hjalp trods alt en del på den, og den vil igen arbejde under rytter!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-07-2002 22:26
Hej Charlotte
Din venindes hest blev behandlet af en dyrlæge på Djursland ikke? Det er nok den samme som smeden har været i samarbejde med. Han snakkede om en der hedder Jens eller Niels Kristoffersen, hvis søn er dyrlæge og eksperimenterer lidt med det. Min dyrlæge vil så vist bruge Rikke Schultz' metode (hende der blev interviewet til artiklen om det i Ridehesten i november og som mener at have opdaget "fænomenet"), hvor man lægger sålen på og så efter et stykke tid med den og vha bl.a akupunktur skulle kunne rette skævheden og så tage sålen af igen. Det skulle jo opstå ved at hvirvlerne i mankestykket sidder skævt og dermed gør forbenene skæve. Men der er vel også heste, der vitterlig har uens længde på benene som vi mennesker har det og de skal vel så beholde sålen på.
Jeg fik bagskoene pillet af Linea i onsdags udfra den teori at problemerne egentlig begyndte cirka samtidig med at hun fik dem på og fik rettet en skæv baghov op, så nu får hun lov at slide den skæv igen for at se om det kan hjælpe. Måske kan skævheden fortil være opstået fordi hun er skæv i hoften og det så er blevet forværret pga hun fik hoven rettet op. Men det er ikke nemt at vide, hvad det er kommet af. Vi har jo også haft problemer med for smal sadel, selvom den var tjekket af sadelmager, og det blev helt galt efter et fald på folden. Men jeg synes hun oftere står med benene i "parade", når hun står nu end før hun fik skoene af. Der stod hun 95% af tiden med venstre for og højre bag forrest. Jeg begyndte så samtidig at lave smidigheds og strækøvelser med gulerødder (var faktisk lige ved at stille samme spørgsmål som dig, men du kom mig så i forkøbet). Så om det er gulerødderne, de manglende bagsko eller noget helt tredie der har hjulpet, det er så spørgsmålet. Måske er det bare helt tilfældigt. Hun er ihvertfald stadig træls at ride og har en lille taktfejl som jeg så håber kan rettes med sålen. Men hun er blevet nemmere at bøje til venstre, hvor hun før bare lagde hovedet på skrå. Men jeg er godtnok spændt på at få den sål på hende i morgen....
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-07-2002 22:42
hej Ditte

håber sådan det hjælper med den sål. Du har godt nok ikke været helt heldig med hende indtil videre.

ja min venindes hest er blevet behandlet af en dyrlæge på djursland, og han målte vist hestens forben til at de ikke var lige lange, men det er vist også en form for forparts-symdrom.

Men hvis en sål kan hjælpe på sådan en hest, så burde det jo også kunne hjælpe på din, hvis altså det er hvad den fejler - forparts-syndrom. Har i forresten fået målt om forbenene er lige lange? om knæenene sidder lige højt (det skulle nemlig også have noget at sige, selvom benene ellers er lige lange).

Hjælper strækøvelserne også på din? er sikker på de gør underværker på Lazer. Han er blevet meget mere smidig, nu er det efterhånden kun mine fejld er gør ham mere elelr mindre ubøjelig tilt ider, men det er jo et problem der kan rettes, hvis bare jeg er efter mig selv.

Hmm håber du skriver videre med hvordan det komer til at gå, specielt når hendes hove er blevet "skæve" igen. men tænker bare - hvorfor har din smed rettet en skæv hov på en hest i den alder? Lazer har også skæve hove, men de må ikke rettes, da det så vil ændre belastningen opad i benene. Og så længe han bare står lige ned igennem benene og leddene, så er det vel ligegyldigt om hans hove er en anelse skæve! han er i hvert fald også blevet bedre gående efter jeg skiftede til den smed jeg har nu (Grove) - min forrige smed ville også gerne rette lidt for meget på hans hovstilling!

Men held og lykke med sålen..håber på en opdatering senere!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-07-2002 23:36
Ja hvem ved med de smede. En rettede hoven og nr har har så bare fortsat med at skære hende lige. Hun har lidt forskudt balle på den baghov men begge smede sagde at det ikke var så meget,at det betød noget. Jeg har flere gange været efter begge om hun virkelig kunne holde til at gå så skævt på den hov. Men jeg må jo bare holde mig til, hvad dem der er uddannet til det siger. Jeg synes måske generelt at smede ikke er så gode til at tage hensyn til hestens benstilling på bagbenene som på forbenene. Men spørgsmålet er så om problemet bare viser sig et andet sted, hvis hun får lov at være skæv i hoven, for skal hun sætte hele hoven i jorden samtidig så skal den altså være meget skæv før det kan lade sig gøre. Men om det kommer fra hoften som flere har været inde på og om det kan rettes lidt op er så lige spørgsmålet. Og hvem der kan gøre det er et endnu bedre spørgsmål. Og om det helst skal rettes samtidig eller man kan rette hoften op efter forparten er i orden. Det hænger jo sammen skidtet.
Nej hendes knæ sidder ikke overfor hinanden, men det behøver ikke at betyde at forbenene som sådan ikke er lige lange. De (skulderbladene) sidder jo bare fast med muskler og ikke med et led og når musklerne i skulderen så er skæve trækker de i forbenene, så de ser skæve ud selvom de er lige lange. Ja det er ikke sådan lige til at forklare....
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-07-2002 21:14
Hej Ditte
jeg vil lige fortælle lidt om min lille hyp.
hun er normalt meget let at ride men blev pluselig
svær at stile til venstre og helt umulig at få i
venstre galop, min dyrlæge opdaget at den lage skæv
skulder-muskler altså forpartsyndrom.
min smed lage sål under venstre forben og 3 dage efter
galoperet vi igen venstre galop samt at hun for hver
dage blev mere og mere blød og let stilli
fik taget sålen af efter 2 1/2 måned

med venlig hilsen
everton og hyp
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-07-2002 07:31

Ja så fik vi sålen lagt under højre forhov igår, men jeg synes desværre ikke umiddelbart jeg kunne mærke forskel. Hun er blevet mere smidig efter jeg laver øvelser med gulerødder og står oftere samlet med benene efter hun fik bagskoene af og gulerodsøvelserne, men desværre synes jeg ikke sålen hjalp. Og så vidt jeg har forstået det skal man straks kunne mærke forskellen når sålen kommer på. Men nu må vi se, hvordan det går idag.....
Mystisk at din hest fik sålen under venstre forhov, hvis det var på venstre volte i havde problemer. Det jeg har hørt til forpartssyndromet er at sålen skal på højre forben, når problemet er på venstre volte. Men smeden, der lagde sålen på havde godtnok også snakket med en anden smed, hvor det var den flade hov man lagde sålen på, dvs omvendt ifht hvad min smed og dyrlæge gør.
Gad vide om der er nogen der eksperimenterer med lignende behandling til skævheder i bagparten? Der tror jeg som sagt også vi har et problem.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-07-2002 10:20
Der er vist ikke helt enighed blandt dyrlægerne, omkring hvilket ben, der skal have sålen på.
Jeg ved, at Rikke Schultz praktiserer, at der lægges sål under det korte ben for på denne måde at gøre dem lige lange.
Jeg rider for tiden en hoppe, der fik konstateret forpartssyndrom sidste efterår, men min egen dyrlæge, Søren Kirckhoff valgte at lægge sålen under det LANGE ben. Først var jeg et stort spørgsmålstegn, men hans teroi var, at man på denne måde tvinger hesten til at strække de muskler, der er blevet for korte. Han sagde, at det ikke virkede på alle heste (nogle var nødt til at have den på det korte ben), men det virkede påø Lea. Efter 1 måned kunne den pilles af, og der har ingen problemer været siden!

Rikke
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider