Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvilken type seletøj?
Forfatter: 
Dato:  01-07-2002 23:13
Jeg skal snart til at køre en hest til (fjordhest), og skal i den anledning ud at købe nyt seletøj til den.
Mit problem er bare, at jeg ikke aner, hvilken type seletøj jeg skal købe. ?:-)
Jeg har før kørt med hest, men da kørte jeg for en privat, som ikke selv kunne køre med sin hest. Hesten var erfaren, og på den lokale rideskole fik jeg forevist, hvordan jeg lagde seletøj på mv. 8-)
Jeg har overvejet at købe en bringesele fra Hööks. Vognen er ikke så stor, men solidt bygget. Har jævnligt hesten med ude at trække, så den bliver vant til trafikken. Gode råd med hensyn til tilkørsel af hest modtages gerne.

:-)Jeg håber der er nogle venlige sjæle der kan hjælpe mig, da det ser ud til, at de fleste ikke har fået øjnene op for kørsel med hest:-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvilken type seletøj?
Forfatter: 
Dato:  02-07-2002 08:48
Hvis det bare er en ganske alm. træningsvogn burde en alm. bringesele være fint nok, men check lige om du skal bruge skagler til vognen for de sidder ikke på økonomiselen fra hööks.

et lille tip til at tilkører er at starte med at lægge selen på, og så prøve at "vælte" hesten med skaglerne, dvs. du trækker simpelthen skaglen bag om låret på hesten og trækker til( fra hestens modsatte side)
Du kan også lægge skaglen indenom låret på hesten, og trække den rundt fra side til side.
Hvis hesten står rimelig roligt under det forløb bliver der sjældent problemer med at kører for vogn.
Hensigten er jo netop at prøve at fremprovokere en reaktion fra hesten ved at, kontroleret, styre en situation der kan forekomme nå man kører og som ellers ville gøre hesten panikslagen, såsom at hvis hesten hoppede til siden, at skaglerne kunne blive trukket ind imellem bagbenene, eller at hesten evt endte med et ben uden for vognstængerne.

Og så selvfølgelig massere af træning på folden /banen fra jorden - især stemmekomandoer vil du få en hel masse ud af- også til brug i ridningen

Go´fornøjelse
Karin
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-07-2002 14:17
Min gamle farfar - som var en meget dygtig kusk - sagde altid, at "små heste bruger stavsele, store heste bruger bringesele til hverdag og kumter om søndagen". Efter at jeg selv er begyndt at køre, har jeg fundet ud af, hvad han mente.

Medmindre din fjordhest er en meget let type med en "tynd" hals, så kan den IKKE bruge en bringesele.

9 ud af 10 fjordheste går bedst med stavseler, simpelthen fordi deres hals er ret lavt ansat, så bringeselen trykker på luftrøret.
Nogle kuske kører med bringeseler alligevel (det er der faktisk adskillige, der gør), men det giver en ringe trækkraft, og hestene bliver hurtigt forpustede - det siger jo næsten sig selv.

For den uøvede kusk er stavselen desuden at foretrække, da den er langt den letteste at lægge på hesten (og lettest at tilpasse).

Du kan naturligvis godt købe en ny sele på postordre - men jeg vil anbefale dig at gå til en "rigtig" sadelmager/seletøjsmand og købe en god brugt i stedet. Der får du mest for pengene - og det holder bedst. I en paniksituation er det tit selens kvalitet der trækker grænsen mellem uheld og ulykker.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-07-2002 14:23
Seletypen afhænger ikke kun af hesten, det kommer altså også an på vogntypen!

med venlig hilsen
atengstedt

*ENHVER LØSNING FORANDRER PROBLEMET*
0
0
Svar på denne tråd

Atengstedt
Forfatter: 
Dato:  02-07-2002 14:55
QUE?

Nu tænker du vist i konkurrencekørsel, gør du ikke?
Det betyder jo ikke noget til hverdagskørsel. Uddyb lige, ikke?

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Re: Atengstedt
Forfatter: 
Dato:  02-07-2002 16:28
Jeg mener ikke det kan anbefales at køre hesten for gig eller jumpe i andet end en salet-sele?

Eller er jeg misinformeret?
(håber jeg faktisk, for vi har en jumpe og en tilkørt hest - men ingen salet sele - de er så dyre...)

Jumpen er jo med faste stænger - og tillige høj og tohjulet.
Det er derfor vigtigt både for hest og passagerer i vognen, at vognen er sikkert fastgjort i selen - og at selen er beregnet hertil.

Salet'en har et kraftigere "rygstykke" (ja undskyld mig - jeg kender ikke fagtermerne)og dertil TO gjorde, således at stængerne er sikkert fastgjort OG trykket af vognen godt fordelt for hesten..

med venlig hilsen
atengstedt

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-07-2002 00:21
OK - så er jeg med.

Du har ret i det med saletselen - men en saletsele kan være både bringe-, stav- og kumtesele. Det er helt individuelt (og kommer som før nævnt an på hesten, samt kuskens smag og pengepung - kumter er RET dyre).

Saletselen er delt i 2 stykker, således at "trækstykket" (hvad enten det nu er stav- eller bringestykke) og skaglerne hænger sammen i ét stykke, og vandkappen (rygstykket) med gjorde og enspænderstropper samt evt. hintertøj (omgangstøj) hænger sammen i et andet stykke.

Hvis det så skal være HELT rigtigt, så hører der Liverpoolbid til kumteselen, postkandar til bringeselen - og til stavselen kan man bruge hvad som helst.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-07-2002 10:40
argh - SIF, altså..Nu er jeg jo forvirret på et højere plan!

med venlig hilsen
atengstedt

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-07-2002 11:31
Undskyld - det var ikke meningen. Kan jeg hjælpe?
- udover at få nedsat prisen på saletseler, for det kan jeg desværre ikke klare *fnis*.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-07-2002 19:35
Hmm det der med en jumbe, det lyder da som om man kunne bruge en travsele? Altså hvis vognen ikke er for tung, for travselen er selvfølgelig beregnet til en let vogn, da bringestykket er smalt og nærmest bare til pynt. Men jeg tænkte at en travsele nok er knap så dyr som en saletsele (kender ikke den type, men den var åbenbart fin og dyr?) Jeg har købt en travsele fra ny for knap 2000 kr (til en pony altså). Jeg kører ikke trav, men almindelig skovtur og min vogn er en spinkel tohjulet med plads til 2 personer.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider