Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tærne vil ud til siderne, suk!
Forfatter: 
Dato:  26-06-2002 15:14
Jeg har et mega problem, der er blevet værre her det sidste års tid...

Mine tæer VIL bare stikke ud til siderne for at sige det sådan. jeg kan ahve knæene helt inde til hesten, men alligevel er mine tæer i rusland, mere eller mindre... Det trækker ned til stævnerne. Til de sidste tre har der ud for opstilling stået ind med tæerne... det har altså aldrig ståpet der før!
jeg har redet i 6½ år. Før har jeg som sagt ikke haft problemer. Jeg har det heller ikke når jeg rider STORE heste, rigtig store. Men middel eller små heste og ponyer, så den gal...

Nogle råd?
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tærne vil ud til siderne, suk!
Forfatter: 
Dato:  26-06-2002 15:29
Hej Vicky
Uden at vide det med sikkerhed, vil jeg tro at det er fordi du er for stor ( langbenet ) til de små/middelstore heste. Du er nød til at hage dig fast med knæene og så er det at tæerne får en "mærkelig vinkel"
Det kan måske hjælpe dig lidt hvis du køber nogle stigbøjleklosser som er skrå.
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tærne vil ud til siderne, suk!
Forfatter: 
Dato:  26-06-2002 15:35
Sæt dig ned på din rumpe og lad tyngdekraften holde dig nede i sadlen. Du skal IKKE hage dig fast med knæene, du skal SIDDE i sadlen.

Så snart du slapper af og kommer ned om hesten, så skal du nok også få vendt tæerne rigtigt.

BeritH
B.I.T.C.H. = Babe In Total Control of HerselfB-)
0
0
Svar på denne tråd

Vægten i bøjlerne...
Forfatter: 
Dato:  26-06-2002 16:03
...skal ligge på ydersiden af foden - så virker det på samme måde som skrågummiet... Det er ikke så vanskeligt - derudover er det rigtigt, hvad Berit siger: SID i sadlen - og lad være med at klamre dig til sadlen...

Hug your Horses!99E Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

hofterne
Forfatter: 
Dato:  26-06-2002 21:41
Problemet med at tæerne stritter stammer højst sandsynligt helt oppe fra hoften. Det bliver krampagtigt, hvis man bare med vold og magt vil vende tæerne indad uden at rette problemet i hoften.
0
0
Svar på denne tråd

Re: hofterne
Forfatter: 
Dato:  30-06-2002 13:24
Hej Vicky,

Prøv følgende øvelse: Smid bøjlerne og rotér hele benet indad i en bevægelse, der udgår fra dit hofteled. Som en konsekvens af bevægelsen i hofteleddet vil hælen blive drejet udad.

Humlen i denne øvelse er at tænke på at udføre bevægelsen i hofteleddet og bare lade knæet følge passivt med, når benet ændrer sin position.
Hvis man tænker "tæerne ind" kommer man let til at forsøge at rotere knæleddet - men knæet er slet ikke beregnet til at lave denne bevægelse, så resultatet bliver let et anspændt rytterben.
Læg i stedet tanken i hælene. Tænk "hælene ud". Derved sker rotationen i hofteleddet, knæet bevarer en anatomisk korrekt stilling og hele benet bliver mere afslappet.

Du bør selvfølgelig ende med at kunne rotere indad i hofteleddet/ dreje hælene udad, mens du har fødderne i bøjlerne, men begynd at øve dig uden bøjler, til du er fortrolig med bevægelsen.

Venligst,
Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-06-2002 21:35
Jeg sidder også og tænker "hælene ud" - det gør jeg selv, når jeg rider.

Jeg rider islænder og de er jo nogle "små korte nogle", og når fusserne er "så langt" nede under hestens mave og du alligevel ikke kan bruge selve hælen til at drive på hesten (men schenklen), så kommer det på et tidspunkt. Gjorde det i hvert fald for mig:)!

Prøv det - det kunne jo være det lykkedes dig;)!

Ismulevrinsk -og held og lykke med projektet!

Susan

Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :)!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-06-2002 21:37
Hov! Glemte at sige, at det kan være en fordel at have lidt lange bøjler (modsat for korte!) - hvis de er for korte, så er det lidt svært at trække hælen udad, for så bliver du "sat i stolesæde" pga bøjlernes korthed og så kan du ikke holde hælen ude.

Idé?

Ismulevrinsk igen

Susan

Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :)!

0
0
Svar på denne tråd

Tak
Forfatter: 
Dato:  13-07-2002 22:48
Tak for alle jeres råd... Prøver ihærdigt.

Var oppe og ride en hest på 178 forleden (er selv 167).
Der sad mine tæer faktisk helt inde ved hesten, og mine ben passede i længden!

Rider ellers en hest på 165. Har rimelig korte bøjler på den, da jeg let skal kunne komme i let sæde. Den er stadig meget gfrøn at ride, og der skal ikke meget til en frisk omgang buk på ham. Men det kommer efterhånden nu...

Rider meget uden bøjler eller uden sadel nu og prøver ihærdigt det med hoften... KRAMPE!!!!!!!!! Auw...
Fortsætter stædigt!
Og mange tak for alle rådene...

Smertende vrisnk, mig *ss*
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider