|
|
| Kan pludselig ikke side ordentligt! |
| Forfatter:  |
MaleneL |
| Dato:  |
26-06-2002 11:10 |
|
Jeg har fået et meget stort problem (synes jeg selv). Jeg købte en dejlig hest for et par måneder siden, og hun har en ret stor gang. I starten var det overhovedet ikke noget problem, jeg kunne sagtens komme ned og sidde på hende, og fik til med høje karaktere for min opstilling (det har jeg vist altid fået), men nu synes jeg lige pludeselig ikke jeg kan side deroppe mere! Jeg trækker benene op, og føler jeg bumber rundt over det hele..... Det resultere selvfølgelig i at hesten går dårliger end den plejer, og knap kan komme ud i en øgning!
Er der nogen der har nogen gode råd??? Og det skal ikke være noget med at smide bøjlerne, for det kan hesten bestemt ikke lide!!!!
;-D Smil til verden og verden smiler til dig! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Kan pludselig ikke side ordentligt! |
Sarahj |
26-06-2002 11:19 |
|
Jeg ved ikke om dette er et godt råd, men jeg oplever også nogle gange at man synes man sidder af l... på hesten. Så tager jeg en tur i terræn og tænker slet ikke over det. Det er lidt ligesom at cykle. Hvis man først giver sig til at tænke for meget, går det i kuk. Så prøv lige at tænke på noget andet og bare rid!!
KH SaraRigtige mænd - muger ud for deres kæreste!!:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
HeiDiZ |
26-06-2002 11:38 |
|
Hvorfor kan den ikke lide at du rider uden bøjler?
Du kan da tage dem helt af - så er der ikke noget som gener den. Venlig hilsen HeidiZ 
Kunsten er ikke at ride hårdt, kunsten er at ride rigtigt. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Nutti |
26-06-2002 11:47 |
|
Hej!
Eller få en longetime!
Det er ikke kun for nybegyndere, men bruges mange steder til erfarne ryttere til at korrigere opstillingen!
Og huks at du skal være STÆRK i maven!-MASSER MAVEMUSKLER!
Og du må endelig ikke falde sammen!
Så tænk på at du skal rette dig op!-fylde noget deroppe!
Vær stolt og gør din krop lang!
Hilsen Nutti
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rigtigt, Nutti! |
Camilla (Felur) |
26-06-2002 12:54 |
|
Tilbage i longen!
Lad en anden om at styre hest og tempo og øv dig i at sidde med hesten, i stedet for på hesten. Rid både med og uden bøjler - pil dem helt af, hvis de generer hesten.
Lav balanceøvelser: sving med armene. Først den ene arm og så den anden. Begge veje og modsat (det sidste er skidesvært *GG*). Øvelsen skal laves i trav.
I skridt kan du prøve at nå eks. venstre fod med højre hånd og omvendt. Er din balance dårligt, så falder du af *S*
Det virker vildt belastende, at man efter x antal mange år i sadlen skal tilbage i longen, men det hjælper! Meget!
Det kan være at du bare lige skal have et par gange i longen, før det hjælper og vær ikke bange for/flov over, at gå tilbage i longen, hvis du kan mærke problemet er på vej igen.
Fordelen ved longearbejdet er, at du kan koncentrere dig 100% om dig selv og din opstilling - du skal ikke også tænke på tempo, retning osv. imens, for det styrer longøren (hedder det det?)
Med venlig hilsen Camilla (Felur)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Rigtigt, Nutti! |
MaleneL |
26-06-2002 18:02 |
|
Nu er jeg ikke helt vild med at kravle for meget rundt deroppe, og lave de vilde armsving, for hesten er kun 5 år! Derfor kan hun også til tider lave nogen meget vilde hop, og det er her jeg gerne vil have bøjler på! Det gik lidt bedre i dag, hvor jeg skridtede i lang tid, og koncentrede mig om at slappe af! Men det er lidt provokerende normalt at ride til et 8 tal i opstilling, også pludselig føle at man slet ikke kan sidde deroppe!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe... |
Camilla (Felur) |
26-06-2002 20:51 |
|
Min Felur er også kun 5 år og han fandt sig da dydigt i diverse armsving *GG*
Men han er nok heller ikke, som heste er flest Med venlig hilsen Camilla (Felur)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hehe... |
|
|
Hej Malene
Hvis du ikke har haft hesten så længe, kan det også tænkes, at det er den, der går anderledes - og ikke dig, der sidder anderledes.
Det er slet ikke usandsynligt.
Hvis hesten bruger sig på en anden måde efter at du har fået den, fordi du måske rider den på en anden måde, så vil det vise sig efterhånden - som det måske også gør nu.
Sådan noget viser sig ikke nødvendigvis straks man overtager hesten, hvor den endnu har 'den gamle ridning' indarbejdet i bevægelsesmøsnteret.
Måske er det fordi:
a)Enten har den gået og hygget sig før uden at bruge ryggen ret meget, og har derfor gået uden rygsving - eller også
b) har den gået mere samlet før og lader nu ryggen være løsere.
Hvis du normalt sidder pænt, så tror jeg, at det måske er en af de to ting, der er grunden.....
:-) fra Nina
PS: Jeg tror ikke så meget på det med at ride uden bøjler. Jeg har selv redet uden sadel hele min barndom, men det er en anden opstilling. Og folk, der er vant til at ride med bøjler, kommer let til at sidde så krampagtigt uden bøjler.....Men nogen har det hjulpet, så man må prøve sig frem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
MaleneL |
27-06-2002 17:01 |
|
Til Nin@: Det havde jeg egentlig slet ikke tænkt på! Hun var faktisk lige begyndt at gå bedre dengang jeg pludeselig begyndte ikke at kunne side der mere! De gik lidt bedre idag, hvor jeg fandt ind i rytmen igen, og fik benene ned omkring hende!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Malene.
Jeg tror ligesom Nin@, at hesten går anderledes, og at det ikke er dig, der lige pludselig sidder dårligere. Det eneste du kan gøre er at hænge på og tage imod udfordringen
Jeg har selv en hest, der kan være svær at sidde på til tider. -Selv om jeg har haft hende i 6 år, så får vi perioder, hvor "jeg bare ikke kan sidde".
Problemet er størst, hvis vi har holdt en længere pause. For mig hjælper det som opstart at lægge et stødabsorberende underlag ml. sadel og hest. Det giver ikke udslag i mirakler, men er alligevel et godt hjælpemiddel. Der kommer lettere ro, når de værste stød og den værste uro tages af underlaget. Det er ikke en langtidsløsning, men en god hjælp til at hest og rytter kan finde hinanden igen.
Men altså.. som princip skal du satse på at blive ENDNU bedre til at følge hesten. Den skal følges, uanset hvordan den end går... Og ja.. det er et hårdt slid
-God arbejdslyst
Mvh. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
MaleneL |
28-06-2002 11:17 |
|
Det lyder da godt at jeg ikke er den eneste med det her problem! Jeg rider allerede med en lammeskindspad, men den har jeg nu altid på. Så må jeg jo bare træne løs, så jeg kan lærer at side på hende lige meget hvordan hun går. Men det bliver lidt underligt pludselig at skulle "lære at sidde ned" igen....!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hvis du tør, så kan det anbefales at ride med ridegjord med bøjler og på et underlag. Du har stadig bøjlerne, men naturligvis ingen knæstøtte. Men du får en helt anden fornemmelse af hesten og er NØDT til at holde balancen ellers ryger du simpelt hen af (med en sadel kan man sagtens sidde skævt, trække benene op eller andet - men når sadlen ikke er der, så mærker man pludselig meget tydeligere hvad problemet er, og kan løse det - og et underlag er ikke NÆR så glat at sidde på som en bar hesteryg. Eneste problem er, at man er nødt til at stige op fra en bænk/klods, da ridegjorden (longeringsgjorden) ikke kan tåle, at man lægger ret meget vægt i bøjlen, den glider meget nemt rundt.
Ellers synes jeg også, at Nina's forklaring lyder meget fornuftig - men så har du nok et rideproblem, for hesten bliver normalt lettere at sidde på, hvis den går korrekt og sværere, hvis den spænder sig - men det passer jo godt nok, når I endnu ikke rigtigt kender hinanden. Hvis det er muligt, så kunne du evt. prøve at lade den tidl. ejer ride hesten, måske han/hun kan mærke om hesten er anderledes end normalt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
MaleneL |
29-06-2002 10:53 |
|
Jeg rider forresten i en dressursadel, uden meget støtte (en stübben tristan) da jeg mener man skal kunne side pænt uden at blive holdt fast af sin sadel. Som i nok kan høre går jeg meget op i min opstilling, da jeg mener det der har størst indflydelse på ens ridning er en selv.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
HeiDiZ |
29-06-2002 23:33 |
|
Ja - opstillingen har meget at sige til stævnerne, men ikke i din daglige ridning. Forstå mig nu ret, selvfølgelig skal man ikke sidde og flyve frem og tilbage i sadlen osv. Men når jeg træner kan jeg da godt læne mig lidt frem, så har min hest i 60kg ekstra at skal slæbe bagtil. Men får lidt mere firhed til at sænke bagparten, indtil den får flere muskler.
Nåå... men det var et side spring
Heste med store gangarter er svære at sidde på - så giv ikke op. Grunden til du har sværer ved at sidde på den er, måske at du har forbedret dens gang, eller du rider den forkert. Prøv at spørg din træner
Venlig hilsen HeidiZ 
Kunsten er ikke at ride hårdt, kunsten er at ride rigtigt. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jo, men man sidder nu pæneste på en hest, der hjælper med til det;-)
Derfor skal du have hesten til at hjælpe dig til at I bliver en god ekvipage.
Da jeg var ung, kunne jeg ikke forstå, at de rigtigt gode dressurryttere kunne sidde så overjordisk godt, indtil at vores egen hest begyndte at kunne gå middelsvær. Så sad jeg også selv pænt, skønt den havde et stort rygsving fra naturen.
Nu hvor jeg er over 50, må jeg ty til letridning ind i mellem (måske pga 17 års pause...?). Letridning er jeg til gengæld også blevet skrap til  . Galoppen kan jeg lettere samle ind, så der ser det som regel pænt ud.
Min ridelærer retter sjældent opstilling. Han siger, at det som regel kommer af sig selv, når man rider hesten rigtigt. Så bliver det svært IKKE at sidde rigtigt - er hans filosofi. Lidt ligesom, at man skal gøre det svært for hesten at gøre det forkerte - og let at gøre det rigtige.
Men det er meget vigtigt, at man ikke fokuserer så meget på sin opstilling, at man helt glemmer hesten! Det er faktisk den, der skal have ens hjælp og være inde under hjælperne. Hvis man tænker for meget på sig selv, kan man helt glemme hesten 'som person'.
Og det kan også blive for stift, ligesom folk, der tænker alt for meget på, hvordan de virker, hvis de fx er i tv. Det er jo et samarbejde, hvor man skal være ret pædagogisk overfor hesten.
:-) fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Se her... |
Pernille! |
04-07-2002 14:59 |
|
Min træner har en mega god dressur hest som "svinger" over vildt meget. Den er MEGA svær at sidde på, men når jeg træner på den tager jeg tøjlerne i den ene hånd og tager sådan anden hånd og tager fat i sadlen, så jeg lige som kan få fornemmelsen for det... Og jeg kan sige at det hjælper virkelig selvom det er sådan noget nybegyndere gør... Nogle gange må man altså gøre noget som ser lidt dumt ud, men bare man lære noget af det..
Har jeg ret...?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Se her... |
|
|
Var ude for lidt af det samme med min gamle hoppe.
Efter 3 år, så havde jeg pludselig svært ved at sidde ned i trav - normalt var det MEGET nemt. Mine undervisere sagde at det var fordi hun havde fået mere rygsving og mere "luft" under sig.
Det passede faktisk fint med at jeg havde arbejdet på at få lov til at drive på hende (det kunne jeg ikke indtil da).
Jeg oplevede desværre ikke det som mange dressurryttere gør, nemlig at føle at man bliver "suget" ned i sadlen.
Mh KatrineH
Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|