|
|
| Hesten der stejler !! |
| Forfatter:  |
Pernille |
| Dato:  |
23-06-2002 21:42 |
|
Hejsa, jeg søger et godt råd hvad man gør ved en hest, som stejler når man rider på den!!
Problemet ligger i når man beder hesten lave noget, som ikke lige passer den !!!
Gode råd søges !!!!
Hilsen Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hesten der stejler !! |
|
|
Hej Pernille...
Hvis du finder de vise sten, så giv lige mig besked *GG*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Generelt skal heste der stejler og bukker rides frem i friskt tempo.. jo højere tempo jo mindre kan de lave.. nu ved jeg jo ikke hvad øvelser vi snakker om her.. det kan jo være ekstremt svært at lave en piaff i højt tempo *gg*, men hvis det "bare" er et changement eller lignende skal du bare sørge for at have hesten i højt tempo hele tiden.
Det vigtigste for sådan en hest er at man ikke stopper op.. slår det mellem ørene og prøver at vende den rundt eller i den dur..
Jeg havde en hest der stejlede når jeg skulle op på den.. kæmpe problem.. men der var ikke andet for end bare at hoppe op og ned 1 million gange og håbe på man ikke røg af i farten!! Til sidst fandt kræet ud af at det kom den ingen vegne med og accepterede situationen!!
-miki-
:-D Man må tage skrammerne som de kommer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Igen-igen-igen: Husk lige, at der rent faktisk godt kan være en reel grund til, at en hest stejler under rytter! Undersøg om sadel, bid o.s.v. passer hesten ordentligt, om den kan have gjordkramper, om den kan have en "kissing spine", om tænderne er OK.
Hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Ved øvelser... |
Tornado |
24-06-2002 10:38 |
|
Jeg studser lidt over at hesten kun stejler når du beder den om at lave noget. Dette tyder meget kraftigt i retning af at der er noget galt med hesten. Den må have ondt et eller andet sted.
Hvornår er det helt præcist den stejler? Er det under bestemte øvelser? Eller når du stiller/bøjer den til den ene side?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: rider frem |
Nutti |
24-06-2002 10:45 |
|
Hej....
Du skriver ikke rigtig noget præcist om hvornår din hest gør det!!!
Der kan være mange grunde til at hesten stejler!!!
Er det fordi den "tænker baglæns"??-Har ondt i ryg, mund eller lign.???-Eller fordi kravene der blir stillet til den, er for store???
Det er sjældent, at hesten gør det for at "drille" eller være uartig!
Hvis hesten "tænker baglæns", altså ikke går naturligt frem, men hele tiden går og holder igen, er der kun én ting at gøre!!!Det er at ride FREM FREM FREM og atter FREM!
"Race" der ud af i trav og galop!
Indtil hesten så begynder at gå mere af sig selv!!!
Hvis den har ondt et sted så kontakt dyrlægen!!!
At kravene er for store kan der kun gøres én ting ved!!!
Lav noget "lettere" arbejde og få nogle gode oplevelser både hest og rytter!
Husk på at hesten arbejder bedre hvis den er arbejdsglad!
Held og lykke!!!!
Hilsen Nutti
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Min unghest kan nok ikke sammenlignes med denne hest men alligevel får du det råd jeg fik.
Tag den ene (og kun den ene) tøjle+hånd og før den ned til dit knæ og hold den der indtil hesten har alle 4 ben i jorden. Efter jeg fik dette råd gjorde min det kun 2 gange mere og har har ikke gjort det siden. Når min stejlede var det altid frækhed - hun gjorde det nemlig meget pludseligt mens man travede hen ad en skovsti for lidt løse tøjler *SS*.
Mh KatrineH
Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
få din hest tjekket af en kiropraktor og få din ridning tjekket af en KVALIFICERET underviser, først herefter har du ret til at dømme at den bare er fræk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| farligt |
|
|
Denne "metode" er bare ekstrem farlig.. en hest der stejler har INGEN balance.. så hvis du fører hånden ned og til siden, så risikerer du at hesten tilter til siden.. eller bliver trukket bagover da din vægt så bliver "nedadrettet"!!
At det har virket for dig, er nok dit held... din hest har vidst at det var nok en uklogt situation når du blev ved med at forstyrre balanen ved at dreje dens hoved.. og så har den holdt op.. men at det er gået godt uden skrammer ja så har du været heldig!!
Det er jo ikke alle heste der lige bruger indersiden af hovedet altid så måske kan en anden hest ikke bedømme situationen og så falder både den og rytter!!
-miki-
:-D Man må tage skrammerne som de kommer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: farligt |
MaleneL |
24-06-2002 15:47 |
|
Jeg mener også det er temlig farligt at hive hesten rundt når den stejler! Min hest (den er 5 år) er også ind imellem ved at stejle når hun skal lære nye ting eller hvis vi misforstår hinanden. Jeg plejer at ride hende frem med det samme jeg kan mærke at hun vil lette sig, også selv om det egentlig var en parade vi skulle lave. Sidst hun var ved at stejle var midt i et dressurprogram, og det var første gang vi red stævne, hvor der var schenkelvigninger med, men jeg skyndte mig at ride ca. 1 m ligeud. Bagefter gik det lige så pænt, for det var ganske enkelt en misforståelse mellem hest og rytter. Det er aldrig sjovt når hesten stejler, men lad for guds skyld være med at gøre noget så længe hesten er i luften. Vendt til den er på jorden igen og rid så frem ad, og rid helst frem så snart du kan mærke den vil stejle. Hvis du forstyrrer den når den står lodret op, kan den altså lige så nemt vælte bagover, som lande på alle fire ben. Og selv om den ikke stejler højt, så husk at vente til i lander igen.
;-D Smil til verden og verden smiler til dig! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: farligt |
|
|
Hej MaleneL
Jeg mener til gengæld at der er noget rigtigt galt hvis en hest stejler når den skal lære nyt !
Så har man da presset den for meget og/eller gået for hurtigt frem.
Det skal lige siges at med metoden med hånden ned til knæet, så skal det være når den er VED at rejse sig. Ikke når først den står deroppe, det er for farligt. Min gjorde det at hun først bukkede ud til siden og stod stille et mikrosekund, derefter stejl, derefter buk, derefter stejl, mens hun drejede rundt. Efter første stejl var jeg parat med hånden. Og hun stoppede så - og SÅ skulle der drives frem !
Metoden virker også hvis hesten er liige ved at stikke af !
Mh KatrineH
Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Send den til beridder/træner.. |
HeiDiZ |
24-06-2002 18:20 |
|
Hejsa,
Hvis du har undersøgt din hest, for dårlig ryg, sadel, om du selv gør noget forkert o.s.v. og den stadig stejler, og i har konstateret at det "kun" er frækhed, så vil jeg mener at du uden dårlig samvitighed kan stikke den en i røven for det. En hest som stejler kan være direkte livsfarlig, da den kan vælte bagover, og slå dig ihjel, hvis i lander uheldigt.
Hvis du har fundet ud af at der er frækhed, og du ikke selv føler at du kan mangte det, så ville jeg enten sætte min hest til beridder eller en god rytter, som er vant til at håndterer vansklige heste.
For det er ikke værd at spille så meget tid på - også blive bange for det, i sidste ende. Venlig hilsen HeidiZ 
Kunsten er ikke at ride hårdt, kunsten er at ride rigtigt. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Send den til beridder/træner.. |
Beat |
24-06-2002 19:37 |
|
Mit råd er bare : Fremaddrivning og atter fremaddrivning!
Min egen hoppe gjorde det samme i starten når det ikke lige passede ind i hendes ting at skulle gå samlet.. Den fejlede ikke noget nogen steder, men den gad bare ikke lave noget.
Jeg prøvede oz det der med et smæk bagi, men tro ´mig det hjælper IKKE.. Det gør hesten ,meget mere ustyrlig og "ond" at ride på! Min tændte helt af hvis jeg gjorde det.
Men den er nu hold op med det, pga fremaddriving og "natural-horsemanship" som har være oppe og vende herinde.
Hvsi hesten ikke har ondt nogen steder og bare er "fræk", så er det tilliden og hvem der er "lederen" eller "alfa-hesten " i jeres fælles "Team".
Held og lykke;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: når den stejler |
lotte |
25-06-2002 11:11 |
|
Urs kan også godt finde på at stejle, men det som indlægget skriver i starten; at man kræver noget af hende. Og dertil vil jeg svare inden jeg bliver overfaldet; Hun fejler ABSOLUT intet. Hun har jævnt tit besøg af en hestemassøre, og hun mener at hun ikke har nogen steder som vil klemme. Hun har også set sadelen på hende, og hun mener at den ligger perfekt.
Hende tænder er fine, og der er ikke tandspidser.
Ergo; så er der kun et i vejen.
Men når hun er i det humør med at stejle, rider jeg lidt længere tid end jeg ellers vil have gjort. Hvis f.eks hesten har haft svært ved at man red den med benene ( hvad Urs har haft), så kan man bruge lidt mere tid hver gang man rider, med at vende den til at den kan rides med benene.
Her idag, var hun noget så irriterende de første 30 minutter. Jeg hverken lå og klemte med benene eller noget. Men hun var hidsig som bare pokker.
Da hun fik så et "øv, så er det godt", og et rap af pisken, så faldt hun ned på jorden igen. Og så kunne jeg ride hende med benene.
Problemet er hun vil tage styringen. Hun vil bestemme hvordan det hele skal foregå, sådan er hun nogen gange.
- altså for selvstændig.
Jeg er ikke tilhænger i at man slåser med hesten, men er den sådan som Urs var idag, ja bliver man nød til at sætte den i respekt igen.
Når hun f.eks stejlet, har jeg været hurtig til at fange signalerne, fået hende redet videre.
Man kan også bruge chambon på den, men det er ikke alle heste som respektere den. Derfor vær varsom med at bruge den.
Venligst, Lotte.B-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: når den stejler |
Pia :-D |
25-06-2002 12:07 |
|
Min hest har dog aldrig stejlet, men jeg tror godt du kan bruge mit råd alligevel.
Min hest gjorde det at den stoppede op og bukkede  Men den gjorde det kun når den skulle i galop. Så en dag var der en der forslog (dog ike fordi hun bukkede, men fordi hun ikke ville gå til biddet), at vi skulle få hende undersøgt af en kiropraktor.
Det viser sig så at hestens ene skulder er kledet ned. Det vil så sige at det har gjordt ondt når den har skulle gå til biddet. Og når jeg har skulle i galop har jeg faldet lidt forover, og der med overbelastet skulleren.
Så derfor få hende undersøgt af en kiroprator!!
Men jeg tror også det bare kan være frækhed. Men for en sikkerheds skyld få den undersøgt.
MVH Pia.................
Husk at en hest ikke kun er en maskine.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| KatrineH |
MaleneL |
25-06-2002 14:29 |
|
Det er ikke fordi vi går hurtigt frem, men simpelthen, fordi vi misforstår hinanden ind imellem. Det er altså hvs jeg laver en eller anden fejl, så hun slet ikke ved hvad jeg mener. Så bliver hun lidt forvirret, hvilket jeg ind imellem får afvide ved at hun stejler! men jeg kan som regel mærke det inde hun går op, så jeg kan skynde mig at rette min fejl!
;-D Smil til verden og verden smiler til dig! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: KatrineH |
|
|
MaleneL - når du er så heldig, at du faktisk VED hvorfor hesten stejler, og hvornår den har tænkt sig at gøre det, så er det jo bare at forhindre, at situationen opstår!
For det første, så er det yderst vigtigt, at du SLIPPER TØJLERNE og driver på, så snart du mærker første tegn på, at hesten er ved at gå op! Afbryd øvelsen, stræk armene frem, så tøjlerne hænger HELT LØST og driv på. Så snart hesten søger fremad igen roser du den for fremadsøgningen, beroliger den med nogle lettere øvelser.
Når hesten er helt rolig igen, så starter du forfra med den problematiske øvelse - men på et lettere niveau eller på en anden måde end før. Alle øvelser trænes gradvis op, og hesten HAR jo fortalt dig, at den ikke forstår, hvad du vil. Ud fra dine indlæg lyder det ikke som om det er respekten, men snarere forståelsen, der er problemet, hesten bliver simpelt hen stresset og fortæller dig det ved at stejle eller true med det, og så er det din opgave at løse jeres problemer FØR de bliver værre og FØR du eller hesten kommer til skade.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: KatrineH |
|
|
Hej!
Jeg har i en periode også haft det problem med min fem-årige hoppe. En dag til undervisning var hun temmelig vild og stejlede derfor nogen gange, en af gangene faldt jeg af og hun prøvede derfor igen - nu fandt hun jo ud af at det var sjovt! Siden det blev hun bare ved og jeg endte med at blive bange for hende og stivnede af skræk. Jeg fik så endelig bugt med skrækken og fandt ud af (ligesom KathrineH) at jeg bare skulle tage i den ene tøjle og dreje hende til siden på en lille volte når hun ville til at gøre det og hun satte så benene til jorden igen. Dette har jeg måttet gøre nogen gange og nu har vi (7...9...13) ingen problemer med det!
Held og lykke! Hilsener Thrine  (y) http://www.t-vester.subnet.dk  (i) Ny 16" Hubertus flatseat springsadel til salg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|