Jeg er enig med Hippo
Årsagen skal findes i dit sæde og hvordan hele din opstilling fungerer på hesten. Kan du sidde afslappet på hesten, så bliver det, som Heidi skriver, meget nemmere at sidde korrekt, end hvis man skal arbejde for meget for sagen. Eksempelvis på en meget shenkelfølsom og selvgående hest hvor der skal små signaler til. Uddannede heste bør jo også reagere for lette hjælpere hvorved man har mulighed for at sidde mere korrekt.
Selvfølgelig skal dine shenkler ligge roligt, men lad være med kun at fokusere på det. I kampen om at holde shenklerne i ro kan man begynde at spænde andre steder - man bliver måske stiv i hele overkroppen så hele rytmen forstyrres.
Jeg ville koncentrere mig om at kunne sidde afslappet på hesten og følge rytmen. Jo mere løs, men stadig spændstig, du kan sidde på hesten, jo mere kan du koncentrere dig om de enkelte hjæpere du har er korrekte. Hvis du rider en fornuftig arbejdstrav og det hele flyder, så har du også overskud til at holde benene lidt mere i ro.
Er det en hest som er meget svær at sidde på, ja, så må du nok af med bøjlerne et stykke tid og få oparbejdet dig følelsen af at komme ned om hesten.
Den korrekte opstilling er virkelig svær at opnå. Set i forhold til at tyske ryttere under uddannelse kommer i longen igen og igen for at få rettet deres opstilling.
TildeMan skal aldrig kæmpe imod sine medfødte instinkter!Garfield