Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Schenkler
Forfatter: 
Dato:  22-06-2002 12:18
Hej

Er der nogen der har et råd til, hvordan man lærer at sidde stille med selve foden, når man rider nedsidning?
Jeg prøver virkelig, men jeg kan åbenbart bare ikke lære det, trods jeg har redet i mange år. Det er jo også lidt træls for hesten, at der hele tiden er uro ved den nederste del af schenklen, så jeg vil blive glad for et godt råd.
Sanne
0
0
Svar på denne tråd

Re: Schenkler
Forfatter: 
Dato:  22-06-2002 14:41
Jeg tror det kommer helt oppe fra lænden, hvis der er tilpas affjedring i lænden, burde det ikke være nødvendigt at sidde uroligt med fødderne for at udligne hestens bevægelser.
Det kommer selvfølgelig også lidt an på hvor svær hesten er at sidde på.
Personligt synes jeg det hjælper at ride uden bøjler noget af tiden, så man ikke konstant fokoserer på de stigbøjler. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-06-2002 15:44
Der kan nok være mange årsager til, at man sidder uroligt med fødderne.

Jeg selv havde det problem i sin tid, at hesten jeg red på var gammel rideskolehest. Hun var vant til at folk konstant sad og klappede fødderne til hende for at drive hende frem !
Så hvis man stoppede - så stoppede hesten !! Eller gik meeeeeget langsomt.

En god underviser fik så fat i os, og vi begyndte at lære hesten at gå frem uden konstant påvirkning.
I starten krævede det en hel del af mig - sådan at skulle holde fødderne i ro !! Og jeg måtte virkelig tænke over det HELE tiden når jeg red !!
Men det hjalp da.

Jeg synes ikke selv, at jeg er helt super kontrolleret med mine fødder.....hvis jeg skal lave noget svært - eller i overgang fra gallop til trav, da har jeg stadig problemer. Mit problem her er bøjlerne.....så jeg "skider på" bøjlerne, og holder fødderne i ro selvom det så betyder at jeg bagefter må rette fodens placering i bøjlerne *G*

Hi hi.....jeg er virkelig ikke nogen super rytter, men så længe mig og hesten hygger os - så er det jo fint :)

|Fredenslyst Arabians | Håndlavede showgrimer | | D.A.B | FA-online |
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-06-2002 17:38
Jeg er enig med Hippo :-)

Årsagen skal findes i dit sæde og hvordan hele din opstilling fungerer på hesten. Kan du sidde afslappet på hesten, så bliver det, som Heidi skriver, meget nemmere at sidde korrekt, end hvis man skal arbejde for meget for sagen. Eksempelvis på en meget shenkelfølsom og selvgående hest hvor der skal små signaler til. Uddannede heste bør jo også reagere for lette hjælpere hvorved man har mulighed for at sidde mere korrekt.

Selvfølgelig skal dine shenkler ligge roligt, men lad være med kun at fokusere på det. I kampen om at holde shenklerne i ro kan man begynde at spænde andre steder - man bliver måske stiv i hele overkroppen så hele rytmen forstyrres.

Jeg ville koncentrere mig om at kunne sidde afslappet på hesten og følge rytmen. Jo mere løs, men stadig spændstig, du kan sidde på hesten, jo mere kan du koncentrere dig om de enkelte hjæpere du har er korrekte. Hvis du rider en fornuftig arbejdstrav og det hele flyder, så har du også overskud til at holde benene lidt mere i ro.

Er det en hest som er meget svær at sidde på, ja, så må du nok af med bøjlerne et stykke tid og få oparbejdet dig følelsen af at komme ned om hesten.

Den korrekte opstilling er virkelig svær at opnå. Set i forhold til at tyske ryttere under uddannelse kommer i longen igen og igen for at få rettet deres opstilling.

Tilde

Man skal aldrig kæmpe imod sine medfødte instinkter!

Garfield
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-06-2002 15:24
Jeg vil tro det vil hjælpe dig at ride uden bøjler.

Gør dine lår så lange ned om hesten som du kan, og øv gerne et sted med spejl så du kan se hvornår problemet opstår :-)

Lise Rohden
zatogi@hotmail.com

En hest på nettet er bedre end én på taget - medmindre det er en Knabstrupper, så må den bo i mit badekar! ;D
| En rideskole med sammenhold og de dejligste heste - www.amagerrideskole.dk |
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-06-2002 12:22
Lige som hippo og Tilde tror jeg du skal bruge lænden eller eller bækkenet.

Hvis du lader dit bækken svinge med i hestens bevægelser så bliver det faktisk ridtig behageligt både for dig og hesten og så undgår du også det med benene.

Hvis du synes det er svært kan du eventuelt ride uden saddel og få en anden til at føre hesten imens. Så du kan koncentrere dig om det.

Men husk at det er altså ikke noget med driven i ryglejet. Det er et passivt medsvingende bækken. Og kun bækkenet. Overkroppen befinder sig helt i ro og benene ligger på deres palds.

Håber du kan bruge det.

Hilsen Pjuske
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider