|
|
| Hvornår er DIN hest bange? |
| Forfatter:  |
Carol |
| Dato:  |
13-06-2002 23:15 |
|
Kan du mærke på din hest om den er bange eller uopdragen?
Hvis du har haft den længe, så er svaret forhåbentligt ja?
Jeg har fået mig en hest som stopper HELT op, og står BOm stille i alt fra 20 - 40 sekunder..
Det er dæleme lang tid at vente på en springbane når tiden er igang *S*
Jeg kan ikke finde ud af om den er bange eller stædig.
Den står HELT stille. Den fnyser ikke, den kigger ikke, den reagerer ikke på snak, pisk, eller spark.
Den går efter lidt tid videre som intet var hændt.
dette sker HVER gang den oplever noget nyt, og eller farligt.. ( f.eks en sted på tur) *S*
Det er ikke en gammel hest?
Ved du helt sikkert hvornår din hest er ulydig? Og hvornår den er bange?
Er der måske nogen som har en hest som viser den er bange på samme måde som min med "forfrysninger"??
SMIL
Carol
Som er træt af at verden efterhånden består af alt for mange uærlige mennesker.. Hvorfor skal JEG absolut rende ind i dem alle sammen?
Husk: min advarsel om en person som skriver her på HN.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hvornår er DIN hest bange? |
mummi |
13-06-2002 23:31 |
|
Det lyder som om du har en rimeligt cool hest, der bruger hovedet, når den ser noget den ikke kender. Istedet for at snurre rundt og løbe væk fra det ukendte, betragter den det, indtil det er "okay" og den kan gå videre. Sådan er min hest også , men det er også en islænder , og de er jo i det hele taget fornuftige.;-)
Det eneste hun kan blive bange for, er noget der kommer pludseligt, så hun ikke kan nå at kigge på det, f.eks en fugl der flakser ud af en busk osv.
Min anden pony er af en eller anden grund meget mistænksom over for riste, men ellers er hun totalt cool på samme måde som den anden. Der er intet der kan ryste hende.intet.:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
-Når den møder et springvand.
Og det vil jeg påstå er det ENESTE tidspunkt hun er bange på.
Hun kan da have sine tvivl -og være bekymret,- men bange... Nej.
Hun har i øvrigt også denne "stivne-funktion".
I en eller anden bog har jeg engang læst om de forskellige reaktioner som heste kan få, når de udsættes for "fare".
De kan have "panik-reaktion" dvs. spurte hovedløst væk.
De kan have "stivne" funktion dvs de "stener" i x antal sek/min.
De kan have "slås-reaktion" dvs. vende sig imod faren og tage kampen op.
-Og der findes vist en to-tre flere af slagsen.
Fænomenet er ganske vel undersøgt og beskrevet.
Kunne jeg dog bare huske hvor... *tænker så det knager*...
By the way, så har afkommet efter min hoppe præcist det samme reaktionsmønster.
Ved fare... "DOIIIING" (hesten stivner) - tingen nedstirres i x sekunder, indtil hun er sikker på at den ikke overfalder hende.... Og så går vi videre som om intet er sket.
Faktisk er det ganske praktisk. Der er sjældent nogen overhængende fare for at blive trampet ned af en løbsk hest, og faresituationer bliver ganske overskuelige på denne måde.
Så vær du bare glad for at din hest er sådan.
Min erfaring siger mig i øvrigt at når en sådan type hest lærer at stole på én, så er der intet den ikke kan/vil gøre for én.
Disse "stivnerier" aftager altså næsten helt med tiden.
MVH
Scarface
-Alle er dog enig om at sådan en hest har de aldrig tidligere haft! Bent Branderup om knapstrupperen.
og jeg er enig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte-Lazer |
14-06-2002 07:29 |
|
Tja
hvornår er ens hest bange. faktisk et svært spørgsmål. Lazer er sådan lidt svær på det punkt, for før i tiden har jeg ment han var bange for køerne, men efter han nu deler stald med dem, så vil jeg altså godt nok mene han bare er fræk når vi helst skal en bue på 200m uden om dem!
Men når han bliver bange er hans reaktionsmønster en hurtig snurretur på 180grader, gerne med rytteren kun halvt følgende efter, og så ellers TRAV den anden vej. han er gået væk fra hans spurtegalop, traven er meget mere praktisk åbenbart.
Sådan reagerer han når vi møder grise, specielt når vi skal krydse et sted hvor en svinegård ligger deres DØDE grise.
En anden "bange-reaktion" lazer har er at han stiller sig op, Fnyser for vildt, og kigger så flabet på mig. Jeps, han vender hovedet rundt, så man kan se glimtet i øjet. Som om han lige ville se om man nu hoppede på den *s*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tilde |
14-06-2002 08:15 |
|
Ja, min hoppe kan også finde på at stivne. Jeg tror ikke det er fordi hun er bange - jeg vil mene det er spænding, ophidselse osv. over det hun ikke lige kan forholde sig til. Især friske heste på en mark bag nogle træer, hvor hun kun lige kan ane dem gennem grenene er virkelig ophidsende. Vi starter med at stå stille. Så spænder hun hele overlinien, smider halen på nakken, trutter i næseborene og så laver vi passage til den store guldmedalje  . Da hun var ung var det et klart signal om at man måske lige burde stige af indtil der var lidt ro på igen, eller kunne man nemt få sig en gratis charterrejse
Men sidste weekend til stævnet på opvarmningsbanen oplevede jeg min hest for første gang blive rigtig bange. Jeg havde redet og skridtede af på opvarmningsbanen da en rytter red meget tæt forbi os og samtidig strøg hendes lange pisk fra min hests bagpart og langs hele siden op til hovedet - meget ubetænktsomt. Jeg kunne mærke at hun lige skulle tænke over den behandling - hun kunne ikke rigtigt placere den som noget håndgribeligt. Så ligenøjagtigt derefter vendte hun rundt på bagbenene så snart der var en hest indenfor 10 meter af hendes radius. Jeg var nødt til at trække ud fra banen, for hun kunne ikke overskue alle de heste - hun følte sig trykket og nervøs.
Tilde- Alle er blot krummer i livets store kiksdåse!... bortset fra mig, jeg er en lækker lille chokolademarengs!Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
For din hests skyld, så regn med, at den er bange! Det er så let at tro, at dyret er uopdragen, men heste er slet ikke så uopdragne, som mange tror, og det er en typisk vagtsomheds-reaktion du ser - hesten stivner og kigger på det farlige for at finde ud af, om det er farligt eller ej, hvorefter den flygter eller falder til ro.
Når hesten er yngre, så vil mere stævnerutine nok løse problemet - og vær glad for, at du har en hest, som ikke tager flugten. Der er ingen som helst måde at fjerne hestens flugtinstinkt på, sådan er heste bare indrettede, så "kuren" er at lære hesten at være i byen og at stole på dig, så den ikke bliver bange (eller vagtsom) så tit.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jaeh, hvornår er min hest bange...? Lad os sammenligne med henholdsvis Chagall og Shalil.
Chagall - han er bange for FÅR!! Meget bange endda!! De lugter sært, siger sære lyde, og bevæger sig endda også!! Oppe i skoven er der en hel mark med får, som man altså ikke KAN komme udenom...! Så hver gang vi når dertil (fårene står et par 100 m. væk) stiller Chagall sig op, vokser 10 cm, og stivner!! Lidt efter går han så videre, men meget mere "vågen", og på resten af turen er han helt oppe at køre! Det er faktisk det eneste jeg har oplevet Chagall være bange for...
Shalil derimod!! Hun har i lang tid været bange for simpelthen ALT!! Hun har også stået stille og kigget på det, men når det så kom for tæt på, ja så stak hun af!! Hun er også meget bange for får, og plastik!!
Men hun har ihvertfald forbedret sig... i forgårs ville jeg lige lægge et tæppe op på hende, som hun plejer at blive helt panisk over - men hun stod, stiv som en stenstøtte - men hun stod stille, og lod mig lægge det på hende.
Shalil tror jeg på, når hun viser, at hun er bange. Hun har altid været lidt en "kylling", men jeg stoler skam på, at det vil ændre sig meget!! Hun er jo kun 3, så det går nok.
Mitzi derimod, hende tror jeg ikke så tit på, når hun bliver bange... det ER bare pjat, fx. hvis det blæser, og hun har meget energi. Så lader hun som om hun bliver bange for alting! Og normalt er hun ikke bange for noget som helst, såeh... Men jo, nogle gange ER hun vitterligt bange, men man kan sagtens mærke forskel...! *I want to die in my sleep like my grandfather... Not screaming and yelling like the passengers in his car...*:-P ~~ Out of my mind. Back in five minutes! ~~ Ikke så meget pjat - kan du SÅ daffe ind på min præsentation og se mine billeder af mine hypser!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg vil faktisk hævde, at min hest ikke bliver decideret bange. Selvfølgelig kan han blive forskrækket, hvor han så gerne hopper hurtigt væk fra lyden/bevægelsen -men det sker sgu' sjældent (han er oldenborger). Men jeg tror faktisk ikke, noget virkelig kan skræmme ham dybt og inderligt. Er der noget, han kigger på, så klapper jeg ham og rider forbi og det er så det.
Dog kan han virkelig også være hysterisk! Når det f.eks. blæser, tænder han helt af og kan også godt finde på at pruste og sprutte, hæve halen og afsted derudad i noget passage-lignende. Og til stævner (når mine nerver også influerer), skal han også kigge efter ALT og spænde op i hele kroppen. Eller hvis jeg en dag tager ham ind i stalden tidligere end sædvanligt for at ride, og "kollegerne" stadig går ude på folden og min hest mener, at han også burde gå der mindst et par timer endnu... Men bange -det bliver han faktisk ikke, bare hysterisk, vil jeg mene... Men det er jo også en del af hans personlighed:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg har endnu til gode at finde noget min hest er bange for (2 års trakhener... hun er vist en undtagelse for racen, nogle gange). Det gamle sted vi boede var ikke langt fra en strudsefarm, hvor vi havde haft løse heste galloperende hjem fra et par gange, og generelle problemer med mange af hestene. Jeg mente at hun skulle ned og kigge på dem, så jeg var "klar" til det helt store. Hvad gør min hest? Stiller sig op... vrinsker hjertenskærende og LØBER så hen til hegnet, for de var da GODT nok spændende  Behøver jeg at sige at jeg var ved at DØ af grin?
Hvor vi bor nu er der køer ikke så langt fra, og dem skulle vi også ned og kigge på. Tossen stiller sig op og FNYSER, laver tilnærmelsesvis hingstehals, lidt piaffe..... og stiller sig så til at græsse!! 30 sek. efter, da alle køerne er løbet ned til os, skulle hun lige undersøge dem, så hun skulle HELT hen til hegnet og snuse koen på mulen. Jeg ville ønske at jeg havde haft et kamera, for det så lidt sødt ud da de stod mule mod mule.
Den eneste gang jeg så hende bange var da jeg trampede lige hen foran hedes boks med en åbenslået paraply. Jeg havde simpelthen ikke tænkt på at den kunne være farlig, men det kunne hun godt nok ikke lide. FINT tænkte jeg, så er der lidt at arbejde med ("endelig" var der noget hun var bage for) så jeg tog hende ud, lod hende snuse til paraplyen mens den var sammenfoldet..... slog den langsomt ud mens jeg snakkede med hende.... og hun kigger fornøjet på mig og begynder at tygge i paraplyen!
Jeg har efterhånden opgivet!! Men alt kan jo ændre sig drastisk når jeg først kommer på ryggen af hende, så jeg tager ingenting for givet 
Hilsen Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Ja min hest der er halv trahkener må jeg tilstå minder om Mias...
Han er heller ikke bange for noget - ej heller parablyer... suk.... han har også engang præsteret at jage en flok køer på flugt - for dem måtte man da lege med- det syntes køerne bare ikke!
Jo forresten GRISE de er farlige!!!!
Min har det sådan at han nogle gange også lader som om han er bange hvis tingene er lidt for kedelige *GGG* iøjeblikket sker det ikke for der er han for fed af sommergræsset og det er for varmt, men når det er lidt koldere i vejret kan han nogle gange godt underholde sig selv ved at "blive bange"! Dumme hest... det er dog tydeligt at se at han egentlig ikke er rigtig bange for mulen er snerpet og øjene har det der specielle - ha ha der fik jeg dig -glimt
Ellers bliver alle "spændende" ting undersøgt med forbenene - hvad har man dem ellers til!!! og han er nogle gange næsten ikke til at få væk igen hvis noget skal undersøges. Tja jeg får mig også nogle grinere engang imellem!
Der er nu kommet billeder på min præsentation.:-@
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
MaleneL |
14-06-2002 21:12 |
|
Min unge hest stopper også helt op og kigger, også kan man pænt stå og vente til hun er færdig med at undersøge et eller andet. Jeg synes det er vældig praktisk, for min gamle hest sprang enten et par meter bagud eller stak af når den blev bange, så jeg foretrækker da at den står stille!
8-) Som igen er nervøs, fordi hun skal til stævne!  ;-D Smil til verden og verden smiler til dig! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Donia (Athos) |
15-06-2002 11:06 |
|
Min mule er stort set ikke bange for noget- jo der findes selvfølgelig dage hvor han er bange for en snegl der kryber over vejen, men for det meste er der aldrig noget.
Det sker tit at vi er på tur med de andre ponytøser, og så skal man altså lige op foran, så man lige kan komme forbi den store flagrene plastikpose som de andre ALBSOLUT ikke skal nyde noget af.
Athos er heller ikke den stædigste mule der findes. Man kan faktisk få ham forbi ALT inden 3 minutter er gået.
Men tror bare at det temperament ligger til koldblodhestene, for man skulle ikke tro at han var en 4 årig mule:-)
Rigtige ryttere har ben af stål og arme af gummi;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Katja Luffe |
15-06-2002 12:09 |
|
Hej.
Jeg tror at der skal rigtig meget til at køre min lille fjordhest bange. Han er blevet ramt i siden af en traktor, uden at han egentlig bemærkede det! Han bliver ikke bange hvis noget flyver op i hovedet på ham.
Men til gengæld, bliver han "bange" for sten, og træer. Men det er nok bare fordi at han prøver at tage røven på mig...
Han kan godt finde på at blive lidt bange hvis der flyver plastik rundt i luften, men også kun lidt...
Han er en hård banan!
Hilsen Katja No body is perfect. I´m no body 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Monty var bange for ALT nyt - og hans reaktion var at vende 180 grader og spæne - uanset om jeg var med eller ej.....
Baloo er ret iskold overfor nye ting! Han har været lidt bekymret over cyklister, men så havde vi Kirsten Ø med på en tur, hvor hun cyklede rundt om os, frem og tilbage og ind ad sideveje - og indimellem kom hun over og gav ponymagneter  Nu er cyklister ikke farlige mere. Undtagen hvis de gør eller siger noget uventet - som i dag, hvor vi var blevet overhalet af flere af dem - men så var der en der kom til at køre i et hul i vejen, så hendes cykel sagde sjovt - hun var lidt farlig!
Når der er nye ting at se reagerer han på to måder - enten stiller han sig op og fnyser og gør sig stor og flot (mens jeg græmmer mig over at kanmeraet ligger derhjemme) eller han gør sig lillebitte og kommer helt hen til mig og trykker sig ind til min side.
Hvis han bare står og stirrer og spænder - så får han lov at kigge så længe han har behov for, og når han slapper lidt af, går vi hen og kigger nærmere på det "farlige".
Trykker han sig ind til mig, bliver han "trøstet" lidt, og så går vi langsomt hen og kigger på det der bekymrer ham.
Er lige kommeet hjem fra 1 times skovtur med ham - der var mange sjove reaktioner.
Naboens unghingste - Baloo blev 50 cm højere og glemte at han mangler noget - han ville hen og hilse, det fik han ikke lov til!
Den væmmelige cykel der sagde sjovt - Et lille hop til siden og derefter trykkede han sig ind til mig. Vi vendte os så han kunne se hende rigtigt, og jeg snakkede lidt med ham.
Mudder på stien (ad, ad, ad, våde hove UF) sprang lige i nakken på mig - jeg gik foran. Først skældte jeg ud - uanset hvor væmmeligt våde hove er, skal han IKKE træde på mig (fik en ordentlig hudafskrabning på min læg) - og derefter sørgede jeg for ikke at gå foran når der var vådt.
Brændestabel - han stoppede og kiggede, og lidt efter kom han så tæt på at han kunne gennemsnuse alt træet - den var jo ikke så farlig alligevel!
Generelt tager han det meste med knusende ro - vi gik over træstammer, jeg var oppe og stå på bænke og læne mig ind over ham, jeg gik på træstammer med ham ved siden af - og alt sammen på steder i skoven hvor han ikke har været før, han har heller ikke været inde på mine venners gård (dem med hingstene) men der var vi også lige inde og se om de var hjemme (det var de desværre ikke, for så havde vi kunnet låne vandspiltovet og træne vandslangetæmning)!
Hygge £isbeth ******** Time is a great teacher, but unfortunately it kills all its pupils. (Hector Berlioz)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Min hest reagerer sådan når vi møder nogle "monstre" når jeg trækker med ham.
Sidder jeg på ham, flygter han i stedet for.
Til gengæld ville han aldrig drømme om at gøre det på springbanerne:-) Billeder i min profil
Opdateret 17.05.2002
http://www.springheste.tk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|