Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Vifter med hovedet!
Forfatter: 
Dato:  13-06-2002 19:57
Det lille kræ har fået en idé - eller har han?

Under ridning vifter han meget med hovedet. Nærmest som om, at det flyver insekter rundt om ham hele tiden. Det er primært op og ned.

Så først smuttede vi ind det insektfri ridehus - det hjalp ikke, så der måtte være et problem et sted. Men hvor?

Sadlen er lige blevet opstoppet af Dahlman. De skulle efter sigende være de bedste på deres felt (og de tager sig betalt efter det). Problemet er først opstået derefter.
Jeg har købt en ny gjord, som er bredere end den gamle og lidt elastisk.

Så får vi kigget tænder. Jo, der er også en mælketand på vej ud, og tandspidserne raspes ned. Ulvetænderne blev fjernet for 4 måneder siden.

Massage for dyret nu også. Der var en væsentlig forbedring efter første omgang massage, men nu går det ned ad bakke igen.

Biddet bliver stemplet "godkendt" af Pia Kaj. Det er et tre-delt KK Ultra i middel tykkelse. De bid kan jo blive for store i munden på hesten!

Sadlen bliver også kigget efter af Pia Kaj. Hun synes, at den ligger lidt for tæt/stramt på højre skulder (samme side, som han har svært ved at strække)og finder også en pæn stor ujævnhed i stopningen (i venstre side). Det 1½ måned siden, at den blev opstoppet. Kan jeg kræve sadlen ordnet igen? Der står "reklamation eller ombytning inden 8 dage på bonen"... så er det bare synd for Felur og min pengepung? Jeg synes reelt ikke, at arbejdet er gjort godt nok.

Massagen fortsætter et par gange og han har fået sadelfri i en uge. Lidt longearbejde og løspringning i stedet. Skulderbevægelsen øges meget i den forløbne uge!

Han får rytter på igen i går - min træner. Sadlen bliver lagt på godt tilbage på ryggen. Ingen problemer med sadlen på i longen.

Men han vifter stadig med hovedet?!?

Dyrlægen har ikke kigget på ham, men da han snart skal vaccineres, så er det absolut en idé til kraftig forfølgelse.

Alternative forslag ønskes, for jeg er ved at løbe tør for idéer!

Godt jeg hverken ryger eller drikker, for det har jeg ikke råd til *GG*

Med venlig hilsen Camilla (Felur)
0
0
Svar på denne tråd

Prøver lige uden fed skrift...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2002 19:58
Det lille kræ har fået en idé - eller har han?

Under ridning vifter han meget med hovedet. Nærmest som om, at det flyver insekter rundt om ham hele tiden. Det er primært op og ned.

Så først smuttede vi ind det insektfri ridehus - det hjalp ikke, så der måtte være et problem et sted. Men hvor?

Sadlen er lige blevet opstoppet af Dahlman. De skulle efter sigende være de bedste på deres felt (og de tager sig betalt efter det). Problemet er først opstået derefter.
Jeg har købt en ny gjord, som er bredere end den gamle og lidt elastisk.

Så får vi kigget tænder. Jo, der er også en mælketand på vej ud, og tandspidserne raspes ned. Ulvetænderne blev fjernet for 4 måneder siden.

Massage for dyret nu også. Der var en væsentlig forbedring efter første omgang massage, men nu går det ned ad bakke igen.

Biddet bliver stemplet "godkendt" af Pia Kaj. Det er et tre-delt KK Ultra i middel tykkelse. De bid kan jo blive for store i munden på hesten!

Sadlen bliver også kigget efter af Pia Kaj. Hun synes, at den ligger lidt for tæt/stramt på højre skulder (samme side, som han har svært ved at strække)og finder også en pæn stor ujævnhed i stopningen (i venstre side). Det 1½ måned siden, at den blev opstoppet. Kan jeg kræve sadlen ordnet igen? Der står "reklamation eller ombytning inden 8 dage på bonen"... så er det bare synd for Felur og min pengepung? Jeg synes reelt ikke, at arbejdet er gjort godt nok.

Massagen fortsætter et par gange og han har fået sadelfri i en uge. Lidt longearbejde og løspringning i stedet. Skulderbevægelsen øges meget i den forløbne uge!

Han får rytter på igen i går - min træner. Sadlen bliver lagt på godt tilbage på ryggen. Ingen problemer med sadlen på i longen.

Men han vifter stadig med hovedet?!?

Dyrlægen har ikke kigget på ham, men da han snart skal vaccineres, så er det absolut en idé til kraftig forfølgelse.

Alternative forslag ønskes, for jeg er ved at løbe tør for idéer!

Godt jeg hverken ryger eller drikker, for det har jeg ikke råd til *GG*

Med venlig hilsen Camilla (Felur)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Prøver lige uden fed skrift...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2002 22:54
hvis din saddel er problemet, henvender du dig til sadelmageren viser ham problemet, og forklare at den facon har din hest ikke, hvis han mod forventning ikke
synes det er hans problem, så fortæller du ham at din tegnebog heller ikke har facon til hans forretningsmetoder, og at forbrugerklagenævnet vil blive din næste kontakt, hvis du kan se der er buler i stopningen kan han også, og det kan spolere hans gode navn og rygte at få offentlig dårlig omtale i diverse
tidskrifter for hesteintereserede, den slags ting skal siges med en ophøjet overlegen ro, men helt bestemt, hvis tilfældet er, at du ikke taler med chefen, så bed om at tale med en der er lidt mere end den du taler med, nu har du med garanti skabt stor respekt om din person, men bevar roen. man skal ikke finde sig i,at fordi man henvender sig til dem med det gode rygte
så får man en dårlig behandling, det kan hurtigt blive omvendt. bed evt. en anden sadelmager om en vurdering
inden du går i krig, mit noget iltre temperament er kommet mig til gode mange gange,hvor jeg ellers var gået m. uforrettet sag. rigtig god fornøjelse
INA
0
0
Svar på denne tråd

godnat
Forfatter: 
Dato:  13-06-2002 22:58
desværre kan jeg ikke følge med mere i dag, jeg er først på igen på onsdag eftermiddag.
tak for idag
INA
0
0
Svar på denne tråd

Re: godnat
Forfatter: 
Dato:  14-06-2002 07:28

Er det kun, når han har sadel på, eller virrer han også med hovedet f.eks på staldgangen? Jeg oplevede noget lignende med den hest jeg passer forrige vinter. Vi tog til stævne torsdag aften , hvor vi lige smugtrænede lidt i ridehuset. Fredag var der heller ikke noget, men lørdag begyndte hun også på at virre med hovedet under opvarmningen ( ja som om der var insekter, næppe i 10 graders frost i februar måned). Jeg tjekkede ører, øjne osv og kunne ikke finde noget unormalt. Jo længere hun blev redet jo bedre blev det. Hun virrede så også med hovedet i boksen og rigtig meget på staldgangen. Det gik så lidt i sig selv i løbet af sommeren, mens hun var på græs. Desværre fik hun en kodeledsforvridning ,så vi er først ved at så småt gå igang igen. Her i vinter begyndte hun så igen at virre/kaste med hovedet på staldgangen, men ikke helt så slemt som sidste vinter. Jeg spurgte dyrlægen, da han var ude i andet ærinde og fik svaret ,at det var mere eller mindre håbløst at prøve at finde årsagen. I november var der en artikel i Ridehesten om forpartssyndromet ,og der stod der,at gjordkrampe og headshaking kunne være forårsaget af en skævhed i hvirvlerne i mankestykket. Det skulle gøre at hesten bliver spændt i bug og bringe og trykke på nogle nerver til næse og svælg. Jeg overvejede lidt om hun ikke kan tåle byghalm. Jeg synes først det kom her i vinter da der blev skiftet fra hvede til byg, men det blev ikke bedre, da der blev skiftet tilbage til hvede så.... Jeg spurgte en kiropraktor mht om det kunne skyldes forpartssyndromet og fik svaret at det kunne det godt, men det kunne også være en "forgiftning" (hun er også kineseolog). Så måske det kunne være en idè at få sådan en til at tjekke hesten?
0
0
Svar på denne tråd

Re: godmorgen
Forfatter: 
Dato:  14-06-2002 08:35
Virrer han mest med hovedet i starten eller i slutningen af ridetimen? Det kan være at han bare ikke bryder sig om at svede i hovedet.

Pil næsebåndene af trensen, så er der mindst muligt der generer omkring snuden såfremt han har et problem ved munden.

Sadlen... øh tja, lån et geleunderlag og prøv at ride en gang med det... hvis DET løser problemet så ER det noget med sadlen... retur til Dahlmann. Geleunderlaget udjævner eventuelle buler i stopningen og lign. Desværre medvirker det også at sadlen kommer til at virke en anelse smallere, samt at det ikke kan trækkes op i kammeret og derved kommer til at lægge tryk på rygraden... ikke noget der kan anbefales i længden - kun som eksperiment for at se om der e r noget i sadelpudernes stopning der generer.

Endelig kan det være en begyndende seneskade i et forben... let smerte i forben resulterer i at heste slår fra, større smerte resulterer i stejl og kraftigere signaler fra hesten... dvs. Dyrlæge

I tvivlstilfælde vil jeg nok vælge at pakke phrullen og trille den til besøg hos dyredokteren og få lavet en thermografi (eller hvad hulen det nu hedder) af de forpoter

Grunden til at jeg siger det sidste her er at sidste år stod jeg i stald med 2 heste der IKKE var halte (synligt ved mønstring, ridning og bøjeprøve), IKKE varme, IKKE ømme. Den ene slog fra under ridning og på venstre volte kunne (af og til) den give sig til at hoppe på stedet i arrigskab (ved videooptagelse kunne man bagefter konstatere, at lige før den gik i gang med hopperiet havde den haltet ET skridt, det kunne ikke ses live). Den anden kunne af og til se ud som om den haltede et enkelt skridt (på et bagben sagde træneren) i vendinger ved springning.
Begge røg til scanning... begge havde en seneskade i et forben, begge endte med større og mindre pause og lang genoptræning... men de blev til rideheste igen og er det stadig

Så hellere være overpyldret en gang for meget end en gang for lidt.

Charlotte...Although it's never fun getting one year older, it sure beats the alternative!...
0
0
Svar på denne tråd

Re: godnat
Forfatter: 
Dato:  14-06-2002 08:45
Der kan være MANGE årsager til problemet, men da du har konstateret, at det først er opstået efter omstopning af sadlen, og da du ved, at der er problemer med den ene skulder, så ville jeg først og fremmest hælde til, at det er her problemet ligger.

Jeg har overhovedet ingen gode erfaringer med at få Dahlmann til at omstoppe sadler! De er møgdyre, og den sadel jeg fik stoppet hos dem var meget ringere bagefter, der var faktisk næsten ikke noget fyld i den efter et par mdr.

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at ride med underlag og ridegjord et stykke tid - eller evt. uden sadel. Hvis det gør en forskel, så kender du løsningen.

Ellers kunne du jo prøve med et andet bid, selvom Pia Kaj siger OK, så ved man jo ikke, hvordan hesten virkelig føler biddet, det kunne jo være, den bedre kan lide et andet.

Ellers er der jo kiropraktoren, men prøv lige at lægge sadlen lidt væk først.
0
0
Svar på denne tråd

Re: nikker med hovedet - gode råd fra johannes
Forfatter: 
Dato:  14-06-2002 09:20
Min hest nikker også med hovedet - oftest kun i den sidste del af en ridetur/træningstime.

Jeg hældede også en overgang til teorien om svedigt hoved - men fordi han også har en meget "let " og følsom mund, havde jeg tillige en teori om, at biddet generede ham, hvorfor jeg skiftede det ud med en anden type.

Dette bid har jeg nu redet med en enkelt gang (hvor jeg naturligvis var meget opmærksom på hans reaktioner - og derfor også meget opmærksom på min egen ridning) - resultatet udeblev ikke - han nikkede slet ikke!

NU har jeg imidlertid talt med Johannes for en ½ times tid siden - og -TADAA - det er (sgu) MIG SELV, der får ham til at nikke..

Det, at nikkeriet starter (eller tager til) sidst på en træningstime er simpelthen fordi jeg rider for passivt sidst på lektionen - jeg "glemmer" simpelthen at drive ham tilstrækkeligt frem med lænden...

(det passer desværre alt for fint. Når han nikker, så driver jeg ham frem med lænden - han holder op, fint. Så slapper jeg af igen, han nikker - jeg driver ham frem osv osv..)

jeg vil bestemt ikke udelukke, at din hests nikkeri KAN skyldes, at han generes af sadlen (det lyder ikke til, at det famøse firma er specielt anbefalelsesværdig) - men det kan da efterprøves ved at ride ham UDEN sadel..

Hvis nikkeriet fortsætter, så prøv at være opmærksom på, om du (lige som mig selv - føj, aldrig har jeg kendt så galt, rideteknisk slendrian øv)evt rider for passivt..

de bedste ønsker og
Med venlig hilsen
atengstedt

*ENHVER LØSNING FORANDRER PROBLEMET*
0
0
Svar på denne tråd

Har PRÆCIS samme problem...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2002 09:56
Pudsigt....

Jeg skulle faktisk til at skrive nogenlunde samme indlæg:-)

Min gør det også altså går og slår med hovedet, det er ski.. irrerterende.

Hun gør det uanset om hun får løs tøjle, drives på eller har en passiv rytter uanset hvilket bid og uanset hvilken sadel og rytter.

PT. hælder jeg mest til den teori at det muligvis har noget at gøre med at hun sveder under trensen..... men jeg aner faktisk ikke hvad det ellers kan være....

Jeg har dog fået fortalt at utrolig mange Oldenborgere skulle gøre det ligesom de skulle være eksperter i "kast" med hovedet når de er frustrerede/utålmodige. Filur er vist også Oldenborger ik'?

Min tidl. hoppe gjorde det også, men hun stoppede med det da hun fik et tre-delt bid istedet for et trensebid.

Mvh.

Trine SH
Don't eat anything bigger then your head! - Miss Piggys slankeråd.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-06-2002 18:48
Landy og hendes mor har også den Ide..

Men først når de bliver varme/svedige, det er ligesom de går det når de bliver irreteret/fustreret går det også nogen gange på fold men aldrig i stald..

Har jeg redet og Landy er svedt begynder hun...og når jeg hopper af er hun ved at overfalde mig for at få lov til at klø(hun kan næsten ikke tænke på andet)
Jeg skelder ud og et lille dask på bringen og så står vi pænt igen...Jeg var på et tidspunkt bekymret for at hun var Headshaker men hun stopper jo nå jeg bare er bestemt nok og står på jorden...nu skal hun så bare lære at koncentrere sig mere om mig end om varmen når jeg rider også... Og ja det handler først og fremmest om fremmaddriften og samspillet imellem shenkel vægt og tøjle.

Camilla (Filur)
Med hensyn til sadlen ja det kan godt være det men jeg har jo ikke set din sadel...

MVH Camilla

:-D Lands End :-D
Bliver en stjerne når hun bliver stor!
*GG*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-06-2002 02:40
Hej Alle

Det lyder for mig som at mange af hestene har "headshake"! Der er så vidt vides to former: Fotisk (lysfølsomhed) headshake og allergisk/irritationspræget headshake. Prøv at søge på "headshake" på fx www.google.com

Vores har det (allergisk), og det har ikke noget med ridningen at gøre. Faktisk går han langt bedre, når han har det - han kan bare ikke lade være med at kaste med hovedet ind i mellem! Og det er ubehageligt, for han er helt klart forpint.

Han har haft det i 2 år nu - kun om sommeren, og vi er forhåbentlig ved at få styr på det, 7-9-13!

Han har altid været helt vild med at klø mulen på alting og til alle tider! Pludselig begyndte han for 2 år siden - især i solskin - at slå med hovedet, men først når vi havde redet et stykke tid, 10 minutter til ½ time.

Sidste år fik han vejrtrækningsproblemer og i efteråret kunne han ikke galopere 2 2o m volter uden at få stærk hjertebanken. Normalt er han i god form og kan nærmest gå kort, samlet galop ½ time i træk.

Vi har givet ham frisk, ventileret luft i stalden, har taget ham væk fra halmen og givet hamp/spåner i stedet og hel udmugning hver dag og for tiden får han pulmicort i en næseinhalationsmaske 1 gang dagligt. Han tåler dog at få 'spisehalm'.
Han har 'fluemaske' på på fold i stærkt solskin, da øjnene ellers løber i vand.

Vi har naturligvis samarbejdet meget med dyrlægen, som er Jette fra Charlottenlund Dyrehospital. Julie Fjeldborg på Landbohøjskolen har også forstand på det, men mange ved ikke så meget om det.

Det er en lidelse, der er meget kendt i fx Australien og USA, men man ved ikke helt, hvad der forårsager den og den forløber lidt forskelligt fra hest til hest.

I må godt skrive til mig, hvis I ønsker yderligere oplysninger.

Hilsen Nina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-06-2002 01:03
kære nina jeg har haft flere heste vejrtrækningsbesværligheder du må få svælgudskyldning med jod,det foregår gennem næsen med en slange,og er yderst efektivt,og sådan en hest skal have masser af hvidløg.i mange tilfælde ligger fejlen i svælget.det kan du konstaterer ved at klemme hænderne sammen om hestens gulk altså strube,når du har holdt et lille stykke tid,men klem fast,så slipper du hvis hesten så kommer med en tør hoste,så har den en form for betændelse ved truben som forhindre vejrtrækningen,denne udskyldning skal gentages efter 12-14 dage,du kan tro det hjælper,og giv den så for guds skyld ikke antibiotika for det indkapsler bare betændelsen,og er spild af penge,og ganske hjælpeløst
men skæpper godt i dyrelægens kasse.med venlig hilsen
M.Carstensen. hvis der noget jeg kan hjælpe dig med er du velkommen på email:carso1@danbonet.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider